گزارش روزیاتو از هفته هنر دبی ۲۰۱۷

حضور ۹۴ گالری معروف دنیا از ایران و ۴۳ کشور در هفته هنر دبی

گزارش روزیاتو از هفته هنر دبی ۲۰۱۷

دبی، بهشت گردشگری عاشقان خاورمیانه، دیگر تنها مقصدی برای ورزش های آبی و سافاری و هتل گردی و پاساژ نوردی های عریض و طویل نیست. حضور بزرگان مد و لباس جهان در هفته طراحی دبی که در چند سال اخیر آغاز شده است در کنار نمایش کلکسیون هایی از آثار تاریخی برترین موزه های جهان در شهر آسمانخراش های امارات متحده عربی نشان دهنده عزم حاکمان دبی به تبدیل کردن نیویورک خاورمیانه به مقصدی برای هنرمندان است.

امسال، از یازدهم تا پانزدهم ماه مارچ، نمایشگاهی تحت عنوان Dubai Art به عنوان نخستین نمایشگاه هنری دبی در سال جدید میلادی آغاز به کار کرد که با استقبال گسترده هنرمندان از ۴۳ کشور دنیا همراه شد. در نمایشگاه امسال آرت دبی، ۹۴ گالری از ده ها کشور جهان از جمله ایران شرکت کردند و ۳۳ تابلو از نقاشان ایرانی، فروش میلیونی را تجربه کردند.

ART14
یکی از سالن های نمایش آثار در آرت دبی ۲۰۱۷

سرویس هنری روزیاتو امروز سری زده است به نمایشگاه هنر دبی تا با جزییات بیشتر این نمایشگاه آشنا شویم.

با دبی گردی امروز ما همراه باشید.

art22
تصویر ایندکس درگاه نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷

داستان دبی آرت: طوفان هنر در بیایان

دبی، مقصد گردشگری شماره یک خاورمیانه، ده سال است که تصویری جدید و نوین از خود به دنیا مخابره کرده است. روزگاری که تنها این کشور کوچک وسط بیابان های حاشیه خلیج همیشه فارس، مقصد ورزش های آبی و سافاری و رقص های روزانه و شبانه و محفلی برای کنسرت های ریز و درشت بود، تغییر کرده و دبی از دهه دوم قرن بیست و یکم،‌ چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشته است.

att0

اکنون بسیاری از هنرمندانی که حاضر نبودند تنها به هدف گردشگری و سیاحت، روانه این سرزمین داغ خلیج فارس شوند، حال با حضور حراجی های بزرگ دنیا در این شهر در کنار نمایش آثار مجسمه سازی، نقاشی، عکاسی و امثالهم، جشنواره ای از هنر معاصر و مدرن در دبی افتتاح شده است که هنرمندان را از سراسر جهان به این محل می کشاند.

art23
اثری از گالری آب انبار ایران در نمایشگاه هنر دبی ۲۰۱۷ که اثری از آویش خیبری زاده بود
art24
۲ اثر از گالری آب انبار در نمایشگاه هنر دوبی ۲۰۱۷

نمایشگاه «آرت دبی» بزرگترین نمایشگاه هنری در خاورمیانه و آسیای جنوبی است. اینجا همچنین مکانی است که بزرگترین گالری ها از اروپا و آمریکا به این منطقه می آیند. اینجا محل ارتباط با خاورمیانه و آسیای جنوبی است. هر ساله مدیران موزه، مسئولان دنیای هنری و متخصصانی را می بینیم که از اقصی نقاط به دبی می آیند.

این نمایشگاه که به صورت سالانه برگزار می شود، هرسال روی یک موضوع یا جغرافیای خاص تمرکز می کند و در سال جاری نیز که از ۲۸ اسفند تا دوم فروردین برگزار می شود، هنر آسیای مرکزی و قفقاز را مورد بررسی قرار می دهند.

امسال، یازدهمین دوره آرت دبی در اواخر اسفند ۹۵، درهایی را روی عاشقان هنر مدرن باز کرد. میرنا ایاد،‌ مدیر جدید آرت دبی در مراسم امسال معرفی شد و مدیریت بخش بین المللی این جشنواره که با استقبال گسترده ای هم همراه بود، به پابلو دل وال ایتالیایی، سپرده شد. در این دوره، گسترده ترین حضور بین المللی هنرمندان و گالری ها را شاهد بودیم که از ۴۳ کشور دنیا آثار خود را به این شهر آورده بودند.

۹۴ گالری از ۴ قاره جهان در مراسم امسال حضور داشتند که از این تعداد، ۲۷ گالری برای نخستین بار شرکت می کردند. در آرت دبی ۲۰۱۷ میلادی، ما شاهد حضور هفتاد و نه گالری در دو سالن و یک مجموعه با نمایش آثار سی گالری در یک سالن بودیم. در آرت دبی مدرن نیز که چهارمین سال برگزاری آن تجربه شد، شاهد حضور هنرمندان عرصه Master modern از خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب قاره کهن بودیم.

art000

در واقع Dubai International Fair Center، مجموعه تجاری بزرگی است که گالری های مهم دنیا در چند سال اخیر در آن حضو پیدا کرده اند. جالب است که بدانید، امسال ساختمانی از این مجموعه تجاری و هنری دبی توسط حراجی ساتبیز (Sotheby’s) که شعبه ای در دبی دارد خریداری شد و قرار است در حراجی ۲۵ آوریل (اردیبهشت ۹۶) که در لندن برگزار می شود،‌ همزمان آثار در دبی به نمایش عمومی در آید.

art00

در مراسم آرت دبی امسال، مراسم افتتاحیه این ساختمان نیز برگزار شد. بررسی های رسانه ای نشان می دهد که در اردیبهشت امسال، شاهد نمایش آثار هنرمندان ایرانی همچون: منیر فرمان فرماییان، بهمن محصص، سهراب سپهری و منوچهر یکتایی هستیم. اتفاقا تصویر جلد کاتالوگ این حراجی بزرگ نیز با یکی از کارهای منوچهر یکتایی مزین شده است که در زیر مشاهده می کنید.

art3
تصویر روی جلد کاتالوگ حراجی ساتبیز لندن با نمایش اثری از منوچهر یکتایی

ایرانیان در آرت دبی ۲۰۱۷

art4
اثر حجمی به نمایش در آمده توسط گالری خاک در آرت دوبی ۲۰۱۷

گالری هایی مانند آب انبار، آژ، زیر زمین دستان خاک، آ، گالری محسن، گالری شهریور، گالری شیرین تهران و شیرین NY گالری های ایرانی شرکت کننده در Art Fair بودند.

گالری «فردا» در اولین تجربه حضور بین‌المللی خود نمایشگاهی تحت عنوان «۵ هنرمند» را در گالری «فاین‌آرت» دبی برگزار خواهد کرد.

این گالری نخستین حضور بین‌المللی خود را با برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «۵ هنرمند» در دبی تجربه خواهد کرد. در این نمایشگاه حدود ۳۰ اثر از مهرداد فلاح، هانی نجم، فریبا میرسعیدی، سهیلا احمدی‌شمس و لیلا علیخانی روی دیوار رفت.

ART15

در این نمایشگاه که همزمانی آن با آرت‌‎فر دبی و حراج کریستی در امارات بر اهمیت آن افزوده است، سعی شده است که آثاری به نمایش درآیند که ضمن توجه به هنر ایرانی، تطابقی با هنر روز دنیا نیز داشته باشند. این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۷ (۲۸ اسفند ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) در دبی برپا شد.

اثری از سهیلا احمدی شمس که در نمایشگاه دبی شرکت کرده بود

در توضیح اثری که تصویرش را در بالا مشاهده می کنید آمده است:

نقاشی خط‌‌های احمدی هیچ محدودیتی به لحاظ تکنیکی ندارند، او با کمک ترکیب مواد مختلف نوعی ترک را در کار ایجاد کرده که بافت کویری حوزه زادگاهش را در ذهن تداعی می‌کند.

تونالیته رنگ‌هایی که وی در آثارش بکار گرفته، ملهم از رنگ‌هایی چون سیاه، سفید، قرمز و خاکستری است که در طبیعت شب کویر به چشم می‌خورد. نقاشی خط هایش بصورت فی البداهه خلق می‌شوند و از قبل روی روند کاریش فکر نمی‌کند، همه چیز براساس احساساتش در لحظه پیش می‌رود، الهام قلبی که شعر در وی ایجاد می‌کند منجر به خلق یک اثر می‌شود.

در این بین تکنیک آثار و متریال‌هایی که برای خلق یک اثر بکار می‌گیرد نیز بر حسب احساساتش در هنگام کار مشخص می‌شود. احساساتش در لحظه خواندن شعر او را به سمت استفاده از رنگ‌های مختلف سوق می‌دهد، رنگ‌ها و بافت‌های موجود در آثارش ملهم از آثار باستانی واقع در یزد و بافت قدیمی شهرهای اطراف آن است.

رنگ شب کویر یزد و بافت کویری نیز تاثیرات زیادی روی کارهایش گذاشته است. از این رو این بافت کویری را به گونه‌های مختلف می‌توان در آثار رصد کرد.

ART17

از دیگر آثار به نمایش درآمده در مجموعه ۵ هنرمند می توان به اثری از لیلا علیخانی است که در تصویر بالا مشاهده می کنید. در بیانیه این اثر آمده بود:

مجسمه‌های علیخانی روی برخی رفتارها، واکنش‌ها و عادت‌های ما ایرانی‌ها تأکید دارد و یک بررسی رفتارشناسی اجتماعی پشت آثار این نمایشگاه وجود دارد. او می‌گوید که از اینکه زندگی پایان می یابد نترسید، از این بترسید که زندگی را هیچگاه شروع نکرده‌اید.

زندگی از نبودی درونی آغاز می شود، از انجام کاری که از آن می ترسیم، از روبه رو شدن با آن. از عمل باز نمی ایستیم، اشتباه می کنیم اما دست نمی کشیم. مجموعه حاضر، مجموعه ای از کنش ها و ایدوئولوژی هائیست که در دامن اجتماع پرورانده شده و تعیین کننده ی مسیر زندگی هستند.

فضای فکری حاکم بر جامعه که هیچ تناسبی با درون ندارد در اجتماع کنونی حکم فرماست و تلاطم موجود در آن پذیرایی تک تک افراد خانواده را بر عهده گرفته، یک کششی قدرتمند که توانایی مقابله با آن نیست. این فضای فکری تعیین کننده ی رفتارهای موجود در خانواده و اجتماع است.

art18

مهرداد فلاح، دیگر هنرمند ایرانی بود که در نمایشگاه هنر دبی اثری از ایشان به نمایش در آمد و در بالا مشاهده می کنید. در بیانیه اثر آمده بود:

میان سنت و نوآوری تضادی در کار است، سنت می خواهد همه چیز همان بماند که هست. نوآوری می خواهد هیچ چیز آنچنان که هست نماند. با این همه، از آمیزش سنت و نوآوری است که فرهنگ، در طول زمان، یگانه و استوار می ماند، در پرتو نوآوری است که فرهنگ پیش می رود و تکامل پیدا می کند.

اگر سنت در کار نمی بود، فرهنگ، همچون دود در باد، از هم می گسست، و اگر نوآوری در کار نمی بود، فرهنگ، همچون در آب مرداب، می گندید.

این همه، درباره هنر نیز بی کم و کاست درست است. چراکه هنر نمودی است از فرهنگ در هنر آنکه از هر گونه سنت می گسلد، بی ریشه می شود و آنکه نوآور نیست، مرتجع است.

تنها از آمیزش سنت و نوآوری است که هنر اصیل، چون نمودی از فرهنگ، آفریده می شود. و مهرداد فلاح از آثار خود آمیزه ای دلکش از سنت و نوآوری به ما عرضه می کند. او هنرمندی به راستی اصیل است.

art19

فریبا میر سعیدی، دیگر شرکت کننده گالری در نمایشگاه هنر دبی ۲۰۱۷ میلادی بود که تصویری از اثر وی را در بالا ارائه کردیم.

در بیانیه اثر آمده است:‌

هنر همواره به عنوان بخشی از زندگی روزمره افراد و جزء دل مشغولی‌های آنان به شمار می‌رفته است. از سوی دیگر، با دور شدن هنر از زندگی مردم و قطع ارتباط زیبایی‌ شناسانه آن با گونه های انتزاعی هنر جدید، عموم شهروندان، دیگر از هنر به عنوان یکی از دل بستگی‌های روزانه خود نام نمی‌برند.

به علاوه، موافقت یا مخالفت با آن نیز دیگر برای اکثر مردم اهمیتی ندارد. بسیاری معتقدند که گذشت زمان در این باره قضاوت خواهد کرد. هرقدر که هنر غرب از نظم و قاعده و تناسب گریزان است، هنر شرقی و بویژه اسلامی، قاعده‌مند و تناسب ‌پذیر است.

نظم و هماهنگی حاصل از تکرار تناسبات وابسته به یک نقش هندسی، حامل پیام‌های معنوی و روحانی و قدرتمندی است که در روح و اندیشه بیننده رسوخ می‌کند. این روابط هندسی دارای یک زبان نمادین و ویژگی‌های روحانی هستند.

در آثار میرسعیدی، شما شاهد نقوش هندسی تاریخی و مرتبی هستید. این هنرمند با بهره‌گیری از نگارگری، خط و رنگ ایرانی قصد دارد هنر ایرانی را به ‌نمایش بگذارد. او کارهای سنتی با متریال، تکنیک و ابزار کار مدرن انجام داده است. تونالیته رنگ‌هایی که او در آثارش بکار گرفته، شرقی است و کاملا مشخص است که آثار وی را یک زن خلق کرده است.

art20

هانی نجم با اثری که در بالا مشاهده می کنید در نمایشگاه هنر دبی ۲۰۱۷ شرکت کرد.

در بیانیه اثر آمده بود:

هانی نجم راوی چیزهایی است که افزون های بی رنگ ما را در طراحی هایش رنگین می کند از خاطرات گذشته ای محترم که هیچ دغذغه ایی در کار نبود جز بخشی از آدم بودن و ماندن و خیره در هنر و ادب و موسیقی، از تیرگی رها شدن.

آثار نجم، از همان لحظه نخست مخاطب را با تناقضاتی آشکار مواجه می کند. در آثارش، رگه هایی از طنز، هجو و اکسپرسیون را به شکلی توامان و بالقوه در خود دارد و این در حالی است که حالات چهره ها دارای لحنی جدی و منجمد است. پرتره های نجم روی هم رفته دارای جوهره ای است که می توان آن را با طراحی گرافیتی نیز مقارن دانست.

نگاهی از سر شوخ طبعی به همراه تمرکز روی شخصیت پردازی؛ به نحوی که جنس طراحی و لحن وی با توجه به کاراکتر افرادی آشنا و خاص تغییر نکرده و این مسأله بدل به نقطه قوت آثارش شده است. همچنین استفاده از وسیله ای به نام ماژیک به بیان اغراق آمیز این آثار دامن زده، ضمن اینکه نحوه هاشور زدن هانی به نوعی بر اساس سنت بزرگ طراحی و تاکیدی است بر آن.

در حالی که اجرا با وسواس و سخت گیری های آکادمیک چندان همراه نیست، به نحوی که گویی، طراح این پرتره ها یک هنرمند نائیواست که به شکلی شماتیک در اجزای صورت ها یا فواصل آنها اغراق می کند و حاصل آن نیز ما را با پرتره های کژدیسی شده که گاه پهلو به نقاشی کودکان می زند و گاه یادآور مجسمه های باستانی است، مواجه می کند.

گالری لیلا هلر با نمایش آثار بیل ویولا، رشید رعنا و همچنین آثاری از هنرمندان ایرانی از جمله شیوا احمدی، افروز عمیقی، رضا آرامش، شجاع آذری، شهرام کریمی، بهمن محصص، شیرین نشاط، لیلا پازوکی، سهراب سپهری، هدیه شفیعی و میترا تبریزیان در مراسم امسال حضور داشتند.

art21

گالری فرجام تهران نیز به نمایش مجموعه ای از کارهای هنری عباس کیارستمی، کارگردان نامدار سینمای ایران پرداخت و گالری ایام نیز با نمایش آثاری از استاد افشین پیرهاشمی بسنده کرد.

art7
اثر حجمی به نمایش در آمده توسط گالری محسن در آرت دبی ۲۰۱۷

در گالری میم، شاهد نمایش آثار کمتر دیده شده ای از سهراب سپهری هستیم و گالری ماین نیز،‌ میزبان آثاری از نسترن صفایی و فرناز ربیعی جاه بود.

art5
اثر حجمی به نمایش در آمده توسط گالری محسن در آرت دبی ۲۰۱۷

دبی آرت (Dubai Art) و هفته هنر دوبی (Dubai Art Week) در مارچ ۲۰۱۷، روزگار داغی را پشت سر گذاشت و نسبت به سال های قبل موفق تر عمل کرد. استقبال گسترده از آثار هنرمندان ایرانی در مراسم امسال نشان داد که استقبال جهانی از آثار هنرمندان معاصر ایرانی در حدی است که کلکسیون داران و عاشقان گالری گردی جهان، عاشقانه به دنبال تماشای آثار هنرمندان کشورمان هستند.

art6
آثار به نمایش درآمده توسط گالری آریا در دبی آرت ۲۰۱۷

در مراسم امسال، گالری های ایرانی که در مراسم حضور داشتند، توانستند فروش قابل توجهی را تجربه کنند که گالری Ag یکی از آن ها بود. نکته جالب توجه این بود که یکی از عکس های به نمایش در آمده توسط گالری Ag در مراسم دبی آرت ۲۰۱۷ میلادی، توسط گالری لویی ویتون آمریکا خریداری شد و شماری دیگر از آثار توسط موزه های پاریس خریداری گردید.

art8
غرفه گالری زیر زمین دستان در آرت دبی ۲۰۱۷

گالری محسن که یکی از هشت گالری ایرانی شرکت کننده در مراسم امسال بود، با یک غرفه دو نفره که به نمایش چیدمان مجتبی امینی با ابعادی بزرگ پرداخته بود، اثری به نام حلب حلب را به نمایش گذاشته بود که ۷۸ هزار دلار قیمت گذاری شده بود. مجموعه چیدمان عکس مهدی عبدالکریمی با قیمتی بین ۶ تا ۱۳ هزار دلار در این گالری به نمایش در آمد.

دوبی، کانون هنر و مد خاورمیانه

شهر رنگارنگ و مدرن دبی را باید اکنون پایتخت هنر و مد خاورمیانه دانست. در روزگاری که توجه به نمایش گسترده فرهنگ و هنر ایران در سطح بین المللی، در قد و قواره های فرهنگ و هنر و تمدن ایران نیست و روزگار گالری گردی و موزه گردی به عنوان فرهنگی در گردشگری شهر با استقبال هموطنان و مسئولان مواجه نشده است، متاسفانه باید شاهد رونق گرفتن هفته ها و جشنواره های هنر و مد و لباس در شهری با سابقه نیم قرن بود!

art9
یکی از آثار به نمایش در آمده در آرت دبی ۲۰۱۷

در آرت دوبی ۲۰۱۷، گالری فرانسوی دانیل تمپتون حضور موفقی را تجربه کرد. این گالری معروف فرانسوی ها، برای پنجمین بار پیاپی در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرد. این گالری فرانسوی، در نمایشگاه امسال هنر دبی، آثاری از هنرمندان هندی مانند جیتیش کالات با مجسمه کوواریانس ۲۰۱۷ را به نمایش گذاشت.

مارتین دیکتر از گالری Up Stream از فرانکفورت آلمان که برای دومین بار در مراسم امسال شرکت کرده بود، مجموعه داران کنجکاو را یکی از قابلیت های نمایشگاه هنر دبی در سال ۲۰۱۷ میلادی می داند که سبب فروش آثار شده است.

art10
آثار به نمایش درآمده از آرت دوبی ۲۰۱۷

این گالری دار فرانسوی، آثاری از هنرمندان ماجراجویی که محدودیت های فناوری را در نوردیده اند مانند رافائل روزندال (انتخاب انتزاعی) با قیمت ۹ هزار دلار و جان لینگه (مناظر فشرده) با قیمت ۶۵۰۰ دلار را عرضه کرد.

یکی از عوامل موفقیت آمیز در رونق گالری هنر دوبی را می توان در مدیریت مطلوب آن جستجو کرد. انتخاب گالری ها به صورتی انجام می شود که از هر ۴ نقطه دنیا، آثار گالری داران و کلکسیون داران در این منطقه از خاورمیانه در معرض دید عاشقان گالری گردی قرار بگیرد و شرکت کنندگان که از ده ها کشور جهان هستند،‌ شاهد تماشای هنر مدرن هنرمندان از سراسر گیتی باشند.

art11
آثار به نمایش درآمده در آرت دوبی ۲۰۱۷

در آرت دبی ۲۰۱۷ میلادی، شاهد حضور آثاری از هنرمندان آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و جنوب شرق و غرب آسیا هستیم. این تنوع در نمایش آثار هنرمندان خلاق جوان و پیشکسوت فقید و زنده جهان در آرت دبی نشان می دهد که جشنواره رنگارنگ از هنر مدرن، می تواند این منطقه را در سال های آینده به یکی از مقصدهای گالری گردی جهان تبدیل کند.

art12
اثر CAR ACCUMULATION ساخت ۱۹۸۵ میلادی در آرت دوبی ۲۰۱۷
ART13
اثر مجسمه در آرت دوبی ۲۰۱۷

اینستاگردی در نمایشگاه آرت دوبی

art25
اثری از گالری تمپتون در نمایشگاه آرت دوبی ۲۰۱۷
art26
اثری از گالری Vermelho در نمایشگاه بین المللی آرت دوبی ۲۰۱۷
art27
اثری از Burack Bingols که توسط گالری Zilberman در نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷ به نمایش در آمد
art28
اثر به نمایش در آمده در بخش هنر معاصر نمایشگاه آرت دوبی ۲۰۱۷
art29
اثری از Zheng Lu با نام Water Dripping توسط گالری Sundaram Toge در نمایشگاه آرت دوبی ۲۰۱۷ به نمایش درآمد
art30
اثری از سانتیاگو کالاتراوا که توسط گالری Malborough در نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷ به نمایش در آمد
art31
چیدمان های دیجیتالی که سالن ۱ و ۲ نمایشگاه بین المللی آرت دوبی ۲۰۱۷ را با المان های الکترونیکی جذاب به هم وصل کرده است
art32
اثری از یایویی کوساما، هنرمند مد و هنر مدرن ژاپن که مقیم نیویورک است و اثر آبی رنگ ایشان در نمایشگاه آرت دبی ۲۰۱۷ به نمایش عمومی در آمد
art33
اثری از Jan Voss نقاش آلمانی که توسط گالری Lelong در نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷ میلادی به نمایش در آمد
art34
اثری از Chittrovanu Mazmdar هنرمند هندی که اثر خود را توسط گالری ۱ در ۱ در نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷ به نمایش در آورد
art35
اثری از ابراهیم الصلاحی با نام Sudanese که توسط گالری VIGO در نمایشگاه بین المللی آرت دوبی ۲۰۱۷ در معرض دید عموم قرار گرفت که تلفیقی از هنر اروپایی و برداشت هایی از فرهنگ و سنت غرب آفریقا است
ART36
اثری از سارا رهبری به نام رستگاری که توسط Carbon12 در نمایشگاه بین المللی آرت دبی ۲۰۱۷ میلادی به نمایش در آمد

امیدواریم نمایشگاه بین المللی هنر ایران نیز در سال های آینده طراحی و راه اندازی شود و پایتخت هنر خاورمیانه از دوبی به سمت کهن دیار ده هزار ساله هزار رنگ هزار نقش ایران عزیز تغییر جهت دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حمید فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

    پایتخت هنر خاورمیانه همون دوبی بمونه بهتره