با ۱۰ خوراکی آشنا شوید که به عملکرد بهتر کبد کمک می کنند

با ۱۰ خوراکی آشنا شوید که به عملکرد بهتر کبد کمک می کنند

مراقبت از تمام اعضای بدن در حفظ سلامت عمومی تاثیر فراوانی دارد که در بسیاری از مواقع و با رعایت رژیم های غذایی مناسب امکانپذیر است. یکی از این اعضای مهم بدن کبد است که کار اصلی آن خارج ساختن مواد و ذرات سمی است که به بدن راه پیدا می کنند به همین دلیل نیز سلامت این عضو بسیار با اهمیت بوده و سایر اعضا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

برای آنکه بتوانید به سم زدایی در بدن و کارکرد بهتر کبد کمک کنید بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود، خوراکی هایی را که در ادامه برای تان برخواهیم شمرد را بگنجانید:

سیر

1

در داخل سیر ذرات و ترکیباتی وجود دارد که برای کارکرد کبد بسیار مفید است. سیر مملو از «سلنیم» است که سبب افزایش تاثیرات آنتی اکسیدان شده و از بدن سم زدایی می کند.

همچنین در سیر «آرژینین» نیز وجود دارد که نوعی آمینو اسید است که به ریلکس کردن رگ های خونی می انجامد و فشار خون موجود در کبد را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر آنچه برشمرده شد، سیر حاوی مقادیری «ویتامین ب۶» و «ویتامین ث» نیز است که خاصیت ضدپیری دارد و از اکسید شدن سلول ها و آسیب به آنها جلوگیری به عمل می آورد.

روغن زیتون

2

با مصرف متعادل روغن زیتون فوق بکر، می توان به عملکرد کبد کمک بزرگی کرد. این روغن «لیپید» هایی را شکل می دهد که به سم زدایی در بدن انجامیده و اندکی از نقش کبد را بر عهده می گیرد.

سبزیجات

3

به اثبات رسیده که سبزیجاتی با برگ های سبز، می توانند در محافظت از کبد موثر باشند و ترکیبات فلزی، شیمیایی و آفت کش موجود در غذا و محیط را خنثی کنند. در این میان اسفناج، منداب و کاسنی برای خروج سموم از بدن بسیار موثر هستند.

چغندر نیز نقش تصفیه کننده خون را بر عهده می گیرد و در کارکرد بهتر کبد کمکرسان است. بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز با آنزیم هایی که در خود دارند به سم زدایی و عملکرد بهتر کبد می انجامند.

چای سبز

4

چای سبز نیز مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان به نام «کاتچین» دارد که به گروه «فلاونوئید آلی» تعلق دارد. دانشمندان بر این باور هستند که این نوع چای در مقابل بسیاری از سرطان ها در بدن مقاومت به وجود می آورد.

گریپ فروت

5

گریپ فروت نه تنها حاوی مقادیر قابل توجهی «ویتامین ث» است بلکه «گلوتاتیون» نیز دارد. این ماده از کبد ترشح می شود و به تولید و ذخیره سلولی، فراهم آوردن مواد شیمیایی مفید و پروتئین کمک کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می انجامد. گریپ فروت محتوی ۷۰ میلی گرم «گلوتاتیون» است و به افزایش آنزیم های سم زدای کبد کمک می کند.

گردو

14

 

همانند سیر، گردو نیز دارای «آرژنین» است. همچنین «گلوتاتیون» و اسیدچرب «اُمگا ۳» نیز در آن وجود دارد که به سم زدایی کبد کمک می کند. همچنین مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و چربی های غیراشباع در آن وجود دارد که مانع تجمع چربی در کبد می شود. چربی های غیراشباع شده موجود در گردو به قوی شدن سلول های اطراف کبد نیز کمک می کند.

سیب

7

ماده ای به نام «پکتین» در سیب وجود دارد که به خروج سموم از بدن و هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند و کار کبد را نیز آسان تر می کند.

زردچوبه

8

زردچوبه حاوی ماده ای به نام «کورکومین» است که نوعی آنتی اکسیدان و ضدتورم به شمار می آید. این ماده به عملکرد مجاری صفرا کمک می کند و در سم زدایی به کبد یاری می رساند. در جوانسازی سلول های کبدی نیز موثر بوده و مانع ورود سموم به داخل کبد می شود. به همین دلایل نیز افزودن اندکی زردچوبه به غذا نه تنها باعث خوش طعم شدن آن می شود بلکه برای سلامتی نیز اهمیت فراوانی دارد.

لیمو ترش

9

لیموترش دارای مقادیر فراوانی «ویتامین ث» است که با خاصیت حلال بودن در آب نقش سم زدا نیز دارد. افزودن اندکی آب لیموترش تازه می تواند به کارکرد بهتر کبد کمک کند.

آواکادو

10

زمانی که پای سلامت کبد به میان می آید، آواکادو یک «اَبَر خوراکی» محسوب می شود که حاوی ویتامین های «ث» و «ای» است که به عنوان آنتی اکسیدان های طبیعی برای خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول های بدن نقش آفرینی می کنند.

ویتامین های «ای» و «کا» موجود در این میوه، خاصیت ضدتورم دارد و از کبد در مقابل عوامل آسیب زا محافظت می کنند. چربی های سالم موجود در آواکادو، میزان کلسترول خون را نیز تنظیم می کنند.

منبع: ru.depositphotos
دیجیاتو
بدون نظر

ورود