همه آنچه باید در مورد ویزای فرانسه و شنگن بدانید

همه آنچه باید در مورد ویزای فرانسه و شنگن بدانید

فرانسه، مقصد شماره یک گردشگری و تحصیلی ایرانیان در قاره سبز، یکی از نوستالژٰیک ترین مقصدهای سفر ایرانیان به فرنگ از زمان ناصرالدین شاه قاجار است. کشوری که دیار عشاق و مکتب های هنری و موزه و گالری های چند صد ساله و کاخ های تاریخی بوده و برخی از شهرهایش همچون پاریس و لئون، پایتخت مد و مزه اروپا به شمار می روند.

سرزمین دست نخورده از آماج حملات هیتلر در قرن بیستم، گر چه در نخستین سال های قرن بیست و یکم با حملات تروریستی در شهرهای مختلف خود مواجه شد، اما همچنان برای گردشگران بین المللی، یکی از رویایی ترین مقصدهای سفر و تفریح قلمداد می شود.

علاقه ایرانیان برای سفر و تحصیل به فرانسه همچون بسیاری از مردم جهان، روند صعودی داشته است به گونه ای که در نیم قرن اخیر، ده ها هزار ایرانی از دانشگاه های این کشور دانش آموخته شده اند و کمتر شهر بزرگی در کشور سراغ داریم که یک یا چند موسسه آموزش زبان فرانسه در آن فعالیت نداشته باشد.

شوق و علاقه ایرانیان برای سفر به فرانسه در سال های اخیر با تسهیل در صدور روادید گردشگری کوتاه مدت این کشور، روند صعودی داشته و طبق اعلام مسئولان گردشگری فرانسه، تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۳۹ هزار روادید برای سفر ایرانیان به این کشور در تهران صادر شده است.

fr000

برجام، یکی از عوامل تسهیل کننده و تسریع گر روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران و فرانسه در چند سال اخیر بوده، به طوریکه با سفر وزیر امور خارجه فرانسه (ژان مارک آیرو) به تهران در بهمن سال ۹۵، قرار شد تا صدور روادید برای سفر ایرانیان علاقمند، همچنان افزایش یابد.

fr7

طبق اعلام چندی پیش مدیر منطقه ای سازمان توسعه گردشگری فرانسه در تهران، قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۸۰ هزار فقره روادید برای سفر ایرانیان به این کشور صادر شود که این در راستای اعلام وزیر خارجه فرانسه مبنی بر دستور تسهیل صدور روادید برای هموطنان در سفارت این کشور در تهران است.

کریم میکاشیرا، از مسئولان گردشگری فرانسه گفته بود که افزایش گردشگران ورودی از منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و ایران، در صدر برنامه های گردشگری فرانسه در سال ۲۰۱۷ قرار دارد و این خبر خوبی برای ایرانیانی است که قصد دارند از روادید فرانسه برای سفر به ۲۵ مقصد گردشگری قاره سبز استفاده کنند.

fr8

مقامات فرانسوی قبلا گفته بودند که یکی از دلایلی که علاقمند هستند تا صدور روادید فرانسه به ایرانیان تسهیل شود، علاقه خاص ایرانیان برای بازدید چند روزه از پاریس است که معمولا بازدید از این شهر تاریخی، در صدر اولویت های گردشگری ایرانیان در اروپا قرار دارد.

فابیوس، وزیر خارجه اسبق فرانسه طبق تعیین ماموریتی برای بخش گردشگری این کشور، خواستار افزایش ارتباطات گردشگری و سرمایه گذاری های دو جانبه ایران و فرانسه شده بود.

fr9
نمایی از بالا که خیابان شانرلیزه پاریس، معروف ترین خیابان جهان را نشان می دهد

اواخر اسفند سال گذشته نیز، موریل پینکود، مدیرکل آژانس بیزینس فرانس در نشست خبری در سفارت فرانسه در تهران گفته بود که برنامه فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی، تسهیل صدور روادید برای گردشگران ایرانی است و به همین خاطر، دفتر بیزینس فرانس در تهران افتتاح شد.

سرمایه گذاری گروه های بزرگ هتل سازی فرانسه در ایران (مثلا هتل فرودگاه بین المللی امام خمینی) نشان می دهد که عزم گردشگری فرانسه برای توسعه روابط فرهنگی و گردشگری با قطب خاموش گردشگری خاورمیانه و آسیا، می تواند زمینه خوبی برای تقویت مناسبات دو جانبه و ترغیب سایر کشورهای اروپایی برای حضور فعال در عرصه صنعت گردشگری پر توان سرزمین هزار رنگ و چهار فصل ایران باشد.

با توجه به اینکه صدور روادید برای ایرانیان در سفارت فرانسه در تهران در ماه های اخیر تسهیل و تسریع شده است، در گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، شما را با شیوه های دریافت روادید فرانسه و مواردی که باید برای افزایش شانس دریافت روادید در نظر داشته باشید، آشنا می کنیم.

با ما همراه باشید.

روادید فرانسه و روادید شنگن

fr10

توجه داشته باشید که دریافت روادید type C فرانسه به منزله سفر کوتاه مدت به این کشور و دریافت روادید شنگن است. با دریافت این نوع روادید، می توانید به محض ورود به فرانسه، به ۲۵ کشور دیگر اروپا سفر کنید و در مدت زمان روادید خود، بدون کنترل مرزی، در محدوده مرزهای شنگن حرکت نمایید.

البته برخی از هموطنان پس از دریافت روادید فرانسه در تهران، مبدا ورود را شهری غیر از شهرهای فرانسه در نظر می گیرند که چون روادید شنگن است، به طور قانونی نباید مشکلی برای گردشگر ایجاد شود. اما همواره توصیه می شود که برای کاهش مشکلات احتمالی کنترل گذرنامه و قوانین گمرگی و روادیدی، بعد از دریافت روادید فرانسه، سفر خود را به گونه ای تنظیم کنید که وارد یکی از شهرهای فرانسه شده و از آنجا، سفر به دیگر مقصدهای گردشگری قاره سبز  را در دستور کار قرار دهید.

سفر با RyanAir ایرلندی ها

photo_2009-04-30_01-23-44اگر روادید فرانسه را دریافت کردید و قصد داشتید بعد از چند روز توقف در این کشور، به مقصدهای دیگر اروپا سفر کنید، توصیه می کنیم علاوه بر استفاده از EURO RAIL، از خدمات خطوط هوایی راین ایر ایرلند که یکی از ارزان ترین و پر مسافرترین خطوط هوایی اروپا و جهان است، برای تردد در مرزهای محدوده شنگن استفاده کنید.

این خط هوایی، از سال ۱۹۹۴ میلادی تا کنون، از جمله خطوط هوایی ارزان قیمت اروپا بوده و با ۳۸۴ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خود به ۱۹۲ شهر در  ۳۴ کشور جهان پرواز دارد. بسیاری از مسافران ایرانی که به اروپا سفر می کنند، برنامه گردشگری خود در این قاره را بر اساس مقصدهای پروازی ریان ایر تنظیم می کنند تا سفری مقرون به صرفه را با سفری هوایی تجربه کنند.

فرودگاه هایی که راین ایر از آن استفاده می کند همه خارج شهر بوده و این شرکت محدودیت حمل بار ۱۰ کیلوگرم با امکان خرید ماکزیمیم ۱۵ کیلوگرم بار به ازای هر مسافر را اعمال می کند. البته در طول پرواز نیز بر خلاف اکثر شرکت های هواپیمایی، پذیرایی صورت نمی گیرد تا مسافر، هزینه کمتری برای خرید بلیط متحمل شود.

photo_2009-04-30_01-23-36

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، از فرودگاه PARIS BEAUVAIS که در سی کیلومتری پاریس قرار دارد، به ۱۴ نقطه در اروپا و شمال آفریقا پرواز وجود دارد و مسافران می توانند به ۱۴ کشور اروپا سفر کنند. کرواسی، فرانسه، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لیتوانی، مراکش، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسپانیا، سوئد و انگلستان، از جمله مقصدهایی هست که شما می توانید به محض ورود به فرانسه، از آنجا به این مقاصد سفر کنید.

fr6
نقشه فرودگاه Beauvais که در شمال پاریس واقع شده است

البته توجه داشته باشید که سفر به انگلستان و ایرلند و مراکش، نیاز به دریافت روادید مجزا دارد که قبلا باید در تهران یا پاریس آن را کسب کرده باشید.

fr3
چمدانی که داخل هواپیماهای رایان ایر می برید باید در قسمت checking در اندازه مشخص شده باشد

در واقع برخی از مهم ترین مقصدهای گردشگری اروپا مانند اسپانیا و یونان و پرتغال، در فهرست برنامه های سفر رایان ایر از پاریس قرار دارد که شما می توانید با رزرو بلیط و پرداخت هزینه ها با کارت اعتباری ارزی (یا استفاده از شرکت های پرداخت مجازی ایرانی)، از خدمات این شرکت با هزینه ای کم استفاده کنید.

هر چه فاصله عزیمت شما با زمان رزرو بلیط بیشتر باشد، هزینه ای که برای خرید بلیط هواپیما برای تردد بین شهرهای اروپا از طریق رایان ایر پرداخت می کنید کمتر خواهد بود.

fr4
رایان ایر، از جمله ارزان ترین خطوط هوایی برای تردد در محدوده شنگن است

البته به جز رایان ایر، شرکت های هوایی ارزان قیمتی (low cost carrier) مانند ایزی جت هم وجود دارد که می توان از آن در صورت دریافت روادید شنگن برای تردد در میان مرزهای شنگن استفاده نمود.

fr5
امکان خرید بلیط هواپیما از مقصد فرانسه به دیگر شهرهای اروپا با سایت ایزی جت و پرداخت ارزی فراهم است

آخرین خبرها از فعالیت ریان ایر را در اینستاگرام و فیس بوک آن دنبال کنید. دانلود app آن نیز خالی از لطف نیست و از خدمات متنوع این شرکت آنلاین هوایی قاره اروپا بیشتر استفاده خواهید کرد. اگر خواستید از فرودگاه بووایس پاریس به دیگر شهرهای اروپا بروید، توصیه های تریپ ادوایزری ها را در نظر داشته باشید.

روادید کوتاه مدت شنگن چست؟

روادید کوتاه مدت به مسافر امکان می دهد به خاک یک یا چند کشور شنگن ورود کند و در طی یک یا چند نوبت سفر بصورت متوالی یا متناوب در طول ۶ ماه از تاریخ اولین ورود به منطقه شنگن، حداکثر ۹۰ روز اقامت داشته باشد.

روادید کوتاه می تواند ۱ بار ورود یا چند بار ورود (multiple) باشد. این روادید با چسباندن لیبل ویزا در گذرنامه، یا روی مدرک سفر یا هر مدرک معتبر دیگری که امکان عبور از مرز را فراهم کند، عینیت می یابد.

بجز مواردی که روی روادید استثناء شده باشد، دارنده این روادید، امکان ورود به ۲۵ کشور منطقه شنگن را دارد مشروط بر آنکه حائز شرایط ورود به منطقه شنگن باشد. (مدارک دال بر علت و شرایط سفر از جمله منابع مالی، مدارک مربوط به محل اسکان در طی سفر را در اختیار داشته باشد).

حداقل شرایط لازم جهت تشکیل پرونده درخواست ویزا کدامند؟

  • داشتن گذرنامه عادی، خدمت و یا سیاسی.
  • در زمان تقاضای روادید، تاریخ اعتبار گذرنامه باید سه ماه پس از تاریخ برگشت باشد. چنانچه گذرنامه شما از  اعتبار کافی برخوردار نباشد بایستی گذرنامه خود را تمدید نمائید.
  • برای الصاق لیبل ویزا و مهرهای ورود و خروج به خاک فرانسه، گذرنامه شما بایستی حداقل ۲ صفحه کاملاً خالی از هرگونه مُهر داشته باشد.
  • روی گذرنامه ای که بیش از ۱۰ سال از تاریخ صدور آن گذشته شده باشد ویزا قابل الصاق نمی شود، حتی اگر گذرنامه فوق در زمان درخواست روادید معتبر باشد.
  • حضور شخص متقاضی در زمان تشکیل پرونده الزامی است، به استثناء کودکان زیر ۱۲ سال.
  • مقصد اصلی شما بایستی کشور فرانسه باشد، یعنی کشوری شنگنی که قرار است مدت بیشتری از سفر خود  را در آنجا بگذرانید بایستی کشور فرانسه باشد.
  • داشتن فرم درخواست روادید کاملاً پر شده و امضاء شده الزامی است.

راهنمای دریافت روادید فرانسه

دریافت روادید فرانسه در تهران، انواع مختلف دارد که ما در این گفتار به روادید گردشگری کوتاه مدت اشاره می کنیم. بالطبع، برای دریافت هر نوع روادید از این کشور، مانند روادید ترانزیتی، تجاری، تحصیلی، اقامتی و امثالهم، متقاضیان می بایست به سایت سفارت فرانسه در تهران رجوع کرده و بر اساس مدارک مورد نیاز، درخواست خود را حضوری به سفارت ارائه دهند.

نخستین موضوعی که درباره دریافت روادید فرانسه باید در نظر داشته باشید، تعیین وقت (appointment time) است که بر اساس آن، مدارک مورد نیاز شما به سفارت تحویل داده می شود و رسید دریافت می کنید تا جواب بررسی درخواست روادید شما در تاریخ اعلامی مشخص شود.

توجه داشته باشید که از ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، تنظیم وقت جهت درخواست روادید سفر به فرانسه، از طریق پست الکترونیک نیز میسر شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می بایست فرم مربوط به درخواست روادید را از این قسمت دانلود کرده و به این نشانی:  rdv.teheran-amba@diplomatie.gouv.fr    ارسال کنید.

۱- روادید کوتاه مدت شنگن

فرم درخواست روادید کوتاه مدت شنگن: دیدار خصوصی، جهانگردی، خانوادگی، حرفه ای، جهت درخواست روادید والدین یا همسر اتباع فرانسوی: اینجا را کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت رواید شنگن به قصد گردشگری چند هفته ای، حتما باید فرم فوق الذکر را دانلود و پس از تکمیل به نشانی پست الکترونیک اعلامی ارسال نمایید.

برای هر نفر از اعضای خانواده خود، باید فرم مجزایی پر کنید و به سفارت ارسال فرمایید.

۲- فرم روادید بلند مدت

فرم درخواست روادید بلند مدت تحصیلی، درخواست روادید والدین یا همسر اتباع فرانسوی، اینجا را کلیک کنید. این فرم برای کسانی است که قصدشان از سفر به فرانسه، تنها گردشگری چند روزه نباشد.

۳- روادید ترانزیت فرودگاهی

فرم در خواست روادید ترانزیت فرودگاه: اینجا را کلیک کنید. این فرم فقط برای کسانی است که قصد توقف خیلی کوتاه در این کشور دارند.

مدارک درخواست روادید گردشگری فرانسه

۱- دو قطعه عکس رنگی و جدید از چهره با زمینه روشن که ۳.۵ در ۴.۵ سانتیمتر بوده و حداقل ۷۰ درصد چهره در آن مشخص باشد  و بیش از ۶ ماه از زمان گرفتن عکس سپری نشده باشد.

۲- پرداخت ۶۰ یورو برای دریافت روادید کوتاه مدت و ۹۹ یورو برای روادید بلند مدت.

۳- فتوکپی کلیه مدارک اصل و ترجمه شده.

۴- اصل کلیه مدارک برای برابر با اصل کردن توسط مامور سفارت که به متقاضی مسترد می شود.

۵- ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی.

۶- ترجمه رسمی مدارک شغلی و استخدامی.

۷- فرم درخواست روادید (امضا فرم بایستی با امضا گذرنامه شما مطابقت داشته باشد).

۸- اعتبار گذرنامه باید حداقل ۳ ماه پس از پایان اعتبار روادید درخواستی باشد و حداقل ۲ صفحه مهر نخورده شده در گذرنامه وجود داشته باشد.

۹- در صورتی که قبلا روادید شنگن دریافت کرده اید، کپی روادید دریافتی و مهرهای ورود و خروج مشخص باشد.

۱۰- اگر کارمند هستید، نامه معرفی کارنامه مبنی بر مرخصی، گواهی کار و لیست بیمه از  تامین اجتماعی با مشخص شدن سمت و حقوق ماهانه و تاریخ استخدام، ارائه شود.

۱۱- ۳ فیش حقوقی مربوط به ۳ ماه اخیر.

۱۲- گردش حساب بانکی (bank statement) مربوط به چند ماه اخیر به یورو.

۱۲- رزرو هتل در فرانسه یا در صورت نداشتن رزرو هتل، مسافر باید مدارک توان مالی تامین هزینه را با اندازه ۱۲۰ یورو در روز برای هر نفر ارائه و مستند نماید.

۱۳- بیمه نامه بین المللی پزشکی و بازگشت به کشور مبدا که بر پوشش هزینه های احتمالی بازگشت به کشور مبدا به دلیل پزشکی ۷ درمان پزشکی اورژانس و یا هزینه های بستری اورژانس در سراسر فضای شنگن تا سقف حداقل ۳۰ هزار یورو برای تمام مدت اقامت گواهی کند.

۱۴- بلیط رفت و برگشت هواپیما.

توصیه هایی برای دریافت روادید فرانسه در تهران

  • توجه داشته باشید که ورود به بخش روادید منحصرٲ از طریق وقت قبلی تلفنی میسر است. جهت گرفتن وقت تلفنی با شماره ۶۴۰۹۴۰۰۰ (۹۸۲۱+) از یکشنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸.۳۰ صبح الی ۱۷.۰۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹.۰۰ صبح الی ۱۳.۰۰ تماس بگیرید. گرفتن وقت رایگان است.
  • در صورت همراه داشتن هر یک از وسائل ذیل از ورود شما به بخش روادید ممانعت به عمل خواهد آمد: سلاح گرم حتی در صورت داشتن مجوز – انواع شوکرها – وسائل تیز، برنده و سلاح سرد مانند (چاقو، ناخن گیر، موچین و….) – دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، لپ تاپ و یا هرگونه لوازم الکترونیکی – اسپری، گاز اشک آور و هرگونه افشانه  و فندک.
  • برای آگاهی از جدید ترین خبرهای مربوط به اخذ روادید فرانسه در تهران، بخش خبری سایت را ملاحظه کنید.
  • در صورتی که کارمند هستید یا شغل آزاد دارید، برای افزایش شانس دریافت روادید، گردش حساب چند ماه اخیر خود را بیش از ۳۰ میلیون تومان ارائه کنید.
  • برای دریافت وقت از سفارت فرانسه و هم چنین اخذ روادید گردشگری این کشور در صورتی که مدارک مثبته ۱۴ گانه فوق الذکر را دارید، نیاز به استفاده از موسسات مجاز و غیر مجاز دریافت روادید فرانسه ندارید و می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد.
  • توجه داشته باشید که هر گونه آگهی مبنی بر اعطای روادید تضمینی کشور فرانسه یا شنگن که در فضای مجازی منتشر می شود غیر قانونی است و مراقب کلاهبرداری سودجویان باشید.
  • برای دریافت سابقه بیمه از سازمان تامین اجتماعی، می بایست درخواست خود را به بخش نامنویسی شعبه ای که بیمه رد می کنید ارائه کرده تا آنها سابقه شما را پرینت و مهر کرده و آن را برای ترجمه رسمی به مراکز مجاز ارائه کنید.
  • در صورتی که سند مالکیت (غیر خودرو) دارید نیز نسبت به ترجمه رسمی و ارائه آن به سفارت اقدام کنید.
  • اگر عضو اتاق بازرگانی ایران و فرانسه هستید یا علاقمندید به عضویت حقیقی این مجموعه نائل شوید، از طریق اتاق بازرگانی، نسبت به تعیین وقت اقدام کنید. توجه داشته باشید که شانس شما در این حالت، چندان افزایش پیدا نمی کند.
  • از سایت هایی مانند hotels و booking برای دریافت ووچر رزرو محل اقامت در فرانسه جهت ارائه به سفارت می توان استفاده کرد.

با توجه به حجم بالای درخواست روادید ایرانیان برای سفر به فرانسه، در صورتی که قصد سفر تابستانی به این کشور و سایر کشورهای اروپایی منطقه شنگن را دارید، در اسرع وقت، نسبت به درخواست وقت از سفارت و همچنین آماده کردن مدارک اقدام کنید.

جهت رزرو بلیط هواپیما و محل اقامت در فرانسه، از خدمات زورق و پین تا پین استفاده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Delarammmm خرداد ۳, ۱۳۹۶

    sallam va tashhakor az matlabe khubetun vaghean estefade kardam ezafe kardam be bookmark.
    besyyar kamel bud.

  • Kimya خرداد ۳, ۱۳۹۶

    بسیار جالب بود. و خیلی استفاده کردم مچکرم از مطلبتون??????