بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت اول]

بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت اول]

شاید کمتر کسی پیدا شود که از یک فیلم ترسناک خوب یا شاید بسیار ترسناک تر از آن چه که فکر می کرد خوشش نیاید. فیلم های ترسناک ژاپنی معمولاً از ترسناک ترین، عجیب و غریب ترین و گاهی ناخوشایندترین فیلم های ژانر وحشت هستند. چه به دیدن فیلم های ترسناک باشید که شما را دچار ترس و وحشت می سازند و چه فقط در جستجوی یک فیلم پر از خونریزی برای ساعاتی وقت تلف کردن هستید در فهرستی که در ادامه این مطلب ارایه شده است بدون شک فیلم مورد علاقه خود در میان فیلم های ترسناک ژاپنی را پیدا خواهید کرد. فیلم های ترسناک ژاپنی که در ادامه این مطلب ارایه شده اند ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در تاریخ سینمای این کشور به شمار می آیند؛ از این رود بدیهی است که در میان آن ها از فیلم های سیاه و سفید کلاسیک تا برداشت های امروزی و دیجیتالی از نفرین های فرهنگی این کشور وجود داشته باشند.

فیلمسازان ژانر ترسناک ژاپن، در طول سال های فعالیت خود جلوه ی متفاوتی به این ژانر بخشیده اند که به سختی می توان آن ها را در نمونه های غربی یافت. دهه ۲۰۰۰ اوج شکل گیری فیلم های ترسناکی بود که در واقع بازسازی فیلم های ترسناک ژاپنی در کشورهای غربی بودند و از آن میان می توان به فیلم های «حلقه» (The Ring) و «کینه» (The Grudge) اشاره کرد. در این میان کمتر بازسازی هایی را در این ژانر می توان از لحاظ زیبایی و خلاقیت با نمونه های ژاپنی مقایسه کرد و همطراز دانست.

۱۷-حلقه (۱۹۹۸)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم «حلقه» (Ringu) یک فیلم ترسناک روانشناسانه به کارگردانی هیدئو ناکاتا است و بسیاری شخصیت مو بلند، ترسناک و نفرین کننده ساداکو در این فیلم را با نسخه بازسازی شده غربی در سال ۲۰۰۲ با نام سامارا می شناسند. نسخه بازسازی شده تفاوت هایی با نسخه اصلی ژاپنی داشت اما این تفاوت ها چندان نیز قابل توجه نبودند. این فیلم ترسناک داستان یک گزارشگر تلویزیونی و مادری تنها به نام ریکو را روایت می کند که در یک نفرین ظاهراً غیرقابل گریز گرفتار می شود که سه روز پس از دیدن یک ویدیوی نفرین شده باعث مرگ بیننده خواهد شد.

مانند نسخه بازسازی شده، در فیلم اورجینال نیز داستان با صحبت های دو دختر نوجوان در مورد یک نوار ویدیویی نفرین شده شروع شده و یکی از آن ها فاش می کند که هر دو این فیلم را دیده اند و بدین ترتیب آغاز این فیلم با ترسی خوفناک شروع می شود. «حلقه» یکی از فیلم های ترسناک ژاپنی فوق العاده ای بود که با استفاده از یک مولفه ساده ترس بی سابقه ای را در دل تماشاگران ایجاد کرد. نفرین شدن در نتیجه یک عمل ساده مانند تماشا کردن یک نوار ویدیویی بسیار ترسناک است به وبژه زمانی که در می یابید زمان بسیار کمی برای از بین بردن نفرین دارید.

۱۶- نبرد سلطنتی (۲۰۰۰)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم «نبرد سلطنتی» (Battle Royale) یک فیلم ترسناک-اکشن پادآرمانشهری به کارگردانی کینجی فوکاساکو است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته کوشون تاکامی ساخته شده است. در فیلم «نبرد سلطنتی» دانش آموزان ارشد یک دبیرستان توسط دولت وقت ژاپن مجبور می شوند که در یک نبرد مرگبار به سبک فیلم های «عطش مبارزه» (Hunger Games) یکدیگر را بکشند و در نهایت تنها بازمانده پیروز این نبرد خونین اجازه خواهد داشت از این محیط مرگبار خارج شود. در واقع فیلم های «عطش مبارزه» تا حدود زیادی از این فیلم ترسناک ژاپنی الهام گرفته شده است.

«نبرد سلطنتی» یکی از بهترین فیلم های ترسناک ژاپنی است که در این فهرست به آن اشاره می شود زیرا فیلمی ترسناک اما در عین حال اکشن و ماجراجویانه است و بازی بی نظیر تاکشی کیتانو، شخصیت پردازی های چند بعدی و متفاوت فیلم و البته ترکیب ناخوشایند خونریزی و شوخی آن را از فیلم های دیگر این ژانر دیدنی تر ساخته است. با این وجود «نبرد سلطنتی» بیش از همه به این دلیل جذاب و تماشایی است که بعد از اتمام آن بلافاصله از خود خواهید پرسید:” اگر من هم در موقعیت شخصیت های فیلم بودم، ارزش های اخلاقی من تا چه حد تغییر می کردند و در نهایت دست به چه کارهایی می زدم؟”.

۱۵- تتسوئو: مرد آهنین (۱۹۸۹)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک کلاسیک «تتسوئو: مرد آهنین» (Tetsuo: The Iron Man) از آن دسته فیلم های ترسناک ژاپنی است که حتی بعد از اولین بار تماشای آن دیگر فراموشش نخواهید کرد. این فیلم ترسناک علمی تخیلی توسط شینیا تسوکاموتو کارگردانی شده و و یکی از فیلم های کالت کلاسیک ترسناک ژاپنی است که با بودجه ای ناچیز ساخته شد. در این فیلم دیالوگ های بسیار کمی وجود دارد که همین موضوع بر ترس و وحشت موجود در صحنه های فیلم می افزاید. فیلم در همان صحنه ابتدایی با یک موجود شبیه آدم آهنی شروع می شود که در فضایی پر از لوله و دود، با خشونت تمام پای خود را شکاف داده و یک میله آهنی در در آن فرو می کند. سپس او متوجه می شود که پای او کرم زده شده و در نهایت جیغ زنان فرار می کند.

یک تاجر ژاپنی و همسرش بر اثر حادثه با این مرد تصادف می کنند و سعی می کنند بر ماجرا سرپوش بگذارند. در نهایت وقتی که آن ها قصد دارند جنازه مرد آهنی را دور بیندازند، مرد آهنی آن ها را نفرین کرده و مرد مذکور به یک هیولای ماشینی تبدیل می شود. این فیلم به معنای واقعی کلمه ترسناک و حتی خوفناک است و به همین دلیل یکی از سوررئال ترین، ترسناک ترین و ناخوشایندترین فیلم های ترسناک زاپنی لقب گرفته است.

۱۴- حلقه خودکشی (۲۰۰۱)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم «حلقه خودکشی» (Suicide Circle) که با نام «باشگاه خودکشی» در خارج از ژاپن شناخته می شود یک فیلم ترسناک مستقل ژاپنی است که در سال ۲۰۰۱ توسط سیون سونو ساخته شد. این فیلم به بررسی خودکشی های فراگیری که به یکباره در ژاپن رخ می دهد می پردازد و در این میان کارآگاهی به نام کورودا سعی در پی بردن به حقیقت پشت پرده این ماجرا دارد. این فیلم به خاطر تصویرسازی های ترسناک و کم نظیر و همچنین موضوع بسیار بحث برانگیزش در میان فیلم های ترسناک ژاپنی شناخته شده است.

«حلقه خودکشی» با اجرای یک گروه موسیقی پاپ و خودکشی دسته جمعی ۵۴ دختر نوجوان آغاز می شود که خود را زیر قطار می اندازند. این صحنه یکی از ترسناک ترین صحنه های فیلم های ترسناک ژاپنی است. این فیلم به دلیل داستان پیچیده و تصاویر سمبلیک خود یکی از دیدنی ترین فیلم های این ژانر به شمار می آید و طرفداران آن در سراسر جهان تعابیر متفاوتی از آن ارایه داده اند. شاید این همه تعبیر متفاوت به این دلیل باشد که فیلم یک مکاشفه سوررئال است که نحوه تاثیر مدهای زودگذر را بر رفتارهای انسان به نمایش می گذارد.

۱۳- ایچی قاتل (۲۰۰۱)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم «ایچی قاتل» (Ichi the Killer) یک فیلم ترسناک جنایی ساخته تاکاشی میکه در سال ۲۰۰۱ است که بر اساس یک سری مانگا از هیدئو یاماموتو ساخته شده است. این فیلم داستان مواجهه و درگیری دار و دسته های مافیایی یاکوزا و یک مرد قاتل به نام ایچی را روایت می کند که به عنوان یک قاتل اجیر شده برای همه گروه های درگیر کار می کند. شاید تماشای این فیلم کمی دشوار باشد زیرا صحنه های آن به شدت ترسناک بوده و خشونت در فیلم موج می زند. با این وجود «ایچی قاتل» به یک فیلم کالت کلاسیک در میان فیلم های ترسناک ژاپنی و یکی از شناخته شده ترین فیلم های این فهرست تبدیل شده است.

جدای از تصویرپردازی خشن فیلم، «ایچی قاتل» بی معنی و پوچ نیست و همین تصاویر فیلم است که به آن زیبایی بی مثالی می بخشد. در واقع «ایچی قاتل» پرداختی عالی و هنرمندانه از خشونت، مسئولیت پذیری و رسانه است. این فیلم دیدگاهی انتقادی نسبت به هضم خشونت تصویری در دنیای امروزی دارد بدون این که دیدگاه های اخلاقی شخصی فیلم ساز را بروز دهد. این فیلم باعث می شود که تماشاگران دیدگاه های شهوانی و خشونت نهفته در خود را به چالش بکشند.

۱۲- جو-آن: کینه (۲۰۰۲)

فیلم های ترسناک ژاپنی
در سال ۲۰۰۲، فیلم ترسناک فراطبیعی «جو= آن: کینه» (Ju-on: The Grudge) به کارگردانی تاکاشی شیمیزو ساخته شد. این فیلم در واقع سومین قسمت از مجموعه «جو=آن» و اولین قسمت بود که در سینماها اکران می شد. مانند فیلم «حلقه»، «جو=آن: کینه» نیز با نام «کینه» و در سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده بازسازی شد اما کارگردانی این نسخه را نیز تاکاشی شیمیزو بر عهده داشت. خوشبختانه بازسازی انگلیسی زبان این فیلم نیز همان ذائقه شیمیزو در فیلم اصلی را حفظ کرده و بدین ترتیب با استقبال زیادی مواجه شد. در این فیلم یک قاتل خوفناک بعد از حوادثی مرگبار ردی از خود بر روی خانه ای در توکیو به جای می گذارد.

وقتی که خانواده ای جدید به این مکان می آیند، آن ها خود را در تسخیر احساسات قوی و روح هایی می یابند که در خانه بجای گذاشته شده اند. «جو= آن: کینه» به خاطر زیبایی در داستان پردازی و داستان ارواح منحصر به فرد خود در این فهرست قرار گرفته است. صحنه ای در فیلم که در آن کایاکو با شیوه ای ترسناک از پله ها پایین می آید و نوای مرگ سر می دهد به یکی از صحنه های ماندگار سینمای وحشت ژاپن تبدیل شده است.

۱۱- ماربیتو (۲۰۰۴)

فیلم های ترسناک ژاپنی
«ماربیتو» (Marebito) فیلم ترسناک دیگری به کارگردانی تاکاشی شیمیزو است داستان مردی به نام ماسوکا را روایت می کند بعد از تماشای یک مرد محشت زده که با فرو کردن چاقو در چشمش خودکشی می کند به تصویربرداری از از صحنه های ترسناک روی می آورد. در نهایت وی چیزی را کشف می کند که ظاهرا یک دنیای متفاوت در بعدی دیگر در زیر شهر توکیو است. وی در آن جا زنی را می یابد که در یک غار زندانی شده و او را با خود به آپارتمانش می برد. این زن نه می تواند چیزی بنوشد، نه چیزی بخورد و نه حرف بزند اما یک موضوع کاملاً واضح است و آن هم اینکه وی تشنه خون است.

فیلم «ماربیتو» نه تنها به دلیل مولفه های ترسناکش بلکه به دلیل عناصر فانتزی خود نیز یکی از بهترین فیلم های ترسناک ژاپنی شناخته می شود. صحنه قدم گذاشتن ماسوکا به درون یک رشته کوه بلند در دنیای دیگر از طریق تونل های زیرزمینی در مترو توکیو چیزی که است که به ندرت مشابه آن را در دیگر فیلم های ترسناک ژاپنی دیده ایم. در این فیلم هیچ دیدگاهی بیان نمی شود به همین دلیل تماشاگران برداشت های متفاوت و مختلفی از آن خواهند داشت.

۱۰- کوایدان (۱۹۶۴)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک اپیزودیک «کوایدان» (Kwaidan) به کارگردانی ماساکی کوبایاشی در سال ۱۹۶۴ بر اساس داستان هایی از افسانه های ژاپنی ساخته شده است. برای مثال قسمت «مو سیاه» (The Black Hair) این مجموعه، داستان یک سامورایی را روایت می کند که برای ازدواج با یک زن ثروتمند دیگر، زنش را طلاق می دهد. زن جدید او بسیار سرد و بی تفاوت است و بدین ترتیب سامورایی برای زن سابقش دلتنگ می شود. همسر جدیدش از موضوع مطلع می شود و بین آن ها درگیری رخ می دهد و بدین ترتیب سامورایی تصمیم می گیرد که نزد زن سابق خود بازگردد.

در بازگشت به خانه وی با واقعیتی خوفناک و ناخوشایند مواجه می شود. هر یک از داستان های متفاوت این فیلم روایتی ترسناک از یک افسانه و داستان قدیمی ژاپنی است. «کوایدان» یک فیلم ترسناک کلاسیک خوش ساخت است که علیرغم قدیمی بودن اما از تماشای آن لذت خواهید بود.

۹- هاوسو (۱۹۷۷)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک «هاوسو» (Hausu) به معنای «خانه» یکی دیگر از فیلم های ترسناک ژاپنی است که از کلاسیک های این ژانر به شمار آمده و در سال ۱۹۷۷ توسط نوبوهیکو اوبایاشی ساخته شده است. این فیلم را یک فیلم ترسناک کالت کلاسیک می شناسند که یکی از ویژگی های منحصر به فردش بازیگران آماتور آن هستند. «هاوسو» داستان یک زن جوان را روایت می کند که همراه با ۶ نفر از همکلاسی هایش به خانه خاله بیمار خود در مناطق روستایی می رود و بلافاصله با اتفاقات ترسناک و غیرطبیعی مواجه می شود. هر یک از شخصیت های داستان اسم منحصر به فردی دارند که شخصیت آن ها را بیان می کند؛ برای مثال «زیبا»، «ترانه»، «استاد»، «کونگ فو» و غیره. تک تک این دختران به تسخیر این خانه جن زده در می آیند.

در این فیلم یک گربه ترسناک و شرور و داستانی ترسناک وجود دارد که کمتر در مورد آن توضیح داده می شود. فیلم «هاوسو» جلوه های ویژه بسیار ناقص و ضعیفی دارد که به گفته اوبایاشی به عمد به این شکل ساخته شده اند تا بر ترس و حشت ناشی از صحنه های فیلم افزوده شود. همچنین این فیلم دارای ماهیت توهمی است و تماشای آن بسیار لذت بخش است. اگر چه «هاوسو» در روزهای اول اکران خود مورد توجه چندان قرار نگرفت و نقدهای آن عمدتاً منفی بودند اما به یکی از فیلم های کالت کلاسیک در میان فیلم های ترسناک ژاپنی تبدیل شد و طرفداران این فیلم، آن را به خاطر جدی نگرفتن مسایل و سبک خاصش ستایش می کردند. قسمت دوم این مطلب را در مطلبی با عنوان «بهترین فیلم‌ های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت دوم]» مطالعه نمایید.

۱۰ فیلم ترسناک و دلهره آوری که هیچگاه نباید به تنهایی نگاه کنید

۱۴ فیلم ترسناک مربوط به موجودات فضایی که دیدنشان خواب را از شما خواهد گرفت

۱۷ فیلم ترسناکی که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده اند

منبع: screenrant
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود