گشتی در موزه لوور پاریس از قاب «عباس کیارستمی» در تهران

۱۸ برداشت جذاب کارگردان شهیر ایران از موزه لوور رونمایی شد

گشتی در موزه لوور پاریس از قاب «عباس کیارستمی» در تهران

اگر قصد گردشگری شهری در پایتخت دارید که با هوای زمستانی، میزبان گردشگران است، از فرصت های گالری گردی تهران و شرکت در جشنواره بین المللی فیلم فجر غافل نشوید. گزارش امروز سرویس هنری، شما را با شماری از برنامه  نگارخانه های شهر آشنا می کند.

اردیبهشت گردی در لوور کوچک تهران

افرادی که این روزها برای بازدید از «لوور کوچک» به موزه ملی ایران می‌روند، می‌توانند تماشاگر ۱۸ عکس عباس کیارستمی از فضاهای خلق شده و بازدیدکنندگان موزه لوور، باشند. این عکس‌ها از این کارگردان و عکاس فقید در کنار دیگر آثار این موزه مطرح جهانی روی دیوارهای موزه ملی به نمایش گذاشته شدند.

عکس هایی که عباس کیارستمی از موزه لوور پاریس گرفته است و در تهران به نمایش در امده است
لوور گردی های عباس کیارستمی
نمایشگاه عکس های عباس کیارستمی در سفر به لوور

این مجموعه عکس، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه در سال‌های ١٣٧۴ تا ١٣٩٠ ( ١٩٩۶ تا ٢٠١٢ میلادی) در تالارهای نقاشی و مجسمه‌های موزه لوور ثبت کرده است. همچنین یکی از آثار انتخاب شده از موزه‌ی لوور برای نمایش در موزه‌ی ملی ایران، نمایش یکی از آثار «رامبرانت»، نقاش مشهور هلندیِ از قرن هفدهم میلادی است که  به مدت چهار ماه در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «لوور در تهران» منتخبی از آثار موجود در سالن‌های اصلی موزه لوور است که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه و با حمایت مالی یک بانک خصوصی  تا  ١٨ خرداد ماه سال آینده در تهران و موزه ملی ایران در خیابان سی تیر برپاست.

گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌های سوگند نبی با عنوان «یک فنجان قهوه برای آقای فرانکنشتیان»، که حاصل جستجوهای دو سال گذشته این نقاش با تکنیک  رنگ و روغن و رنگ چاپ روی بوم است، در گالری ساربان افتتاح می‌شود. این مجموعه شامل آثاری است که سوگند نبی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ خلق کرده است. و مانند نقاشی‌های گذشته خود از حضور فیگورهای چند تکه و کلاژ شده بهره برده است.

«یک فنجان قهوه برای آقای فرانکنشتیان» از جمعه ۳۱ فروردین تا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در «ساربان» برپا خواهد بود. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه‌روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ساربان، واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰ مراجعه کنند.

گالری فرمانفرما

گالری فرمانفرما، در اولین نمایشگاهِ سالِ ۱۳۹۷ خود به ارائه عکس‌های آلاله نوایی می‌پردازد. «بی در کجایی»، عنوان این مجموعه از آثار اوست که هنرمند توانسته با ایجاد فضایی ناب، تجربیات خود را از خاطراتِ سفرهایش، مرور کند و جهانی فراواقعی از دریافت و احساساتش را با مخاطبین به اشتراک گذارد.

این نمایشگاه از ۳۱ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت ماه در گالری فرمانفرما به آدرس  خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برگزار خواهد شد. این گالری از ساعت ۱۲ الی ۲۰ همه روزه به غیر از دوشنبه ها میزبان بازدیدکنندگان این نمایشگاه است.

گالری ایوان

نمایشگاه گروهی «سیاه و سفید» با انتخاب فریدون آو در گالری ایوان برگزار می‌شود که در میان آن‌ها آثاری از عباس کیارستمی و اندی وارهول وجود دارد.

این نمایشگاه شامل آثاری از مجموعه شخصی فریدون آو است که در مدیاهای گوناگون مانند نقاشی، مجسمه و عکس خلق شده‌اند و وجه اشتراک این آثار سیاه و سفید بودن همه آن‌ها است.

نمایشگاه «سیاه و سفید»  که با همکاری گالری دستان برگزار می‌شود، ۳۱ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ١۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

گالری شماره ۱۴

مجموعه‌ای از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده از نخستین قیام انتفاضه در ۱۹۸۷ تا قیام سال ۲۰۱۵ از فلسطین به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه در کنار مانند مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی، قاب‌هایی از زندگی جاری و کشاورزی مردم نیز به نمایش درآمده است. این عکس‌ها  از میان هزاران فریم این عکاس انتخاب شده‌اند.

این نمایشگاه به‌ عنوان رویداد جنبی بخش «زیتون‌های زخمی» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که روی نمایش فیلم‌های مهم از کارگردان‌های جهان با موضوع سرزمین‌های اشغالی تمرکز دارد، تدارک دیده شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این عکس‌ها می‌توانند به گالری شماره ۱۴، پلاک ۱۴، خیابان خارک مراجعه کنند.

گالری هپتا

جمعه ۳۱ فروردین مجموعه‌ای از نقاشی‌های طناز توسلی با عنوان «نگران» در گالری هپتا به نمایش گذاشته می‌شود. آثار این مجموعه که متشکل از ٢٠ نقاشی است، با تکنیک آکرلیک بر روی چوب و در یک ‌سال و نیم کشیده شده‌اند. این نمایشگاه تا ۱۲ اردیبهشت در گالری هپتا در معرض دید بازدیدکنندگان است و روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری هپتا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع شده است.

مجموعه فرهنگی هنری آسمان

مجموعه فرهنگی- هنری آسمان، با نمایشگاه گروهی «آب و رنگ ایران»، نمایی تازه از آبرنگ ایران را به روایت هنرمندان این رشته به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه که آثار «گروه آبرنگ نیستان» را ارائه می‌کند شامل ۷۵ اثر از ۱۵ هنرمند این گروه است که از میان ۱۶۰ اثر، انتخاب و به نمایشگاه، راه یافته است. تمامی آثار ارائه شده، در قالب آبرنگ بوده و نگاهی از منظر این هنر به مناظر طبیعی، ابنیه تاریخی، زندگی اقوام ایرانی دارد. نمایشگاه بعدی این گروه نیز امسال در ارمنستان برگزار خواهد شد.

علاقه مندان می توانند تا ۶ اردیبهشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به مجموعه آسمان واقع در انتهای خیابان شهید فلاحی(زعفرانیه) نرسیده به خیابان فیروزکوه پلاک ۴۷ مراجعه کنند.

موزه ملی ملک

نمایشگاه «دوره قاجار؛ گزیده هنر اسلامی- ایرانی» با آثاری گوناگون از هنرمندان سرشناس ایران در دوره قاجار،  برگزار شده است. این نمایشگاه، آثار گوناگون تاریخی از دوره قاجار در زمینه‌های سندهای تاریخی (فرمان، نامه‌نگاری خصوصی و رسمی، حکم، عقدنامه)، قالی و دیگر دست‌بافته‌ها، قطعه‌ها و مرقع‌های خوش‌نویسی (قرآن مجید، شعر، حدیث، دعا، روایت‌ها)، لاکی (قاب‌آینه، جلد، قلمدان)، روزنامه‌های تاریخی، نگارگری، تذهیب، گل‌ومرغ، نقاشی (پرتره، منظره، شمایل‌نگاری)، سفرنامه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی را دربرمی‌گیرد.

این نمایشگاه تا پایان اردیبهشت‌ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» میزبان علاقه‌مندان است.

گالری راه ابریشم

نمایشگاهی در برگیرنده آثار پروژه «مونوکسید تهران» با محوریت آلودگی هوا، در گالری راه ابریشم برگزار شده است.

منوکسید تهران، پروژه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که از سال ۱۳۹۱ در تهران با هدف پرداختن به موضوع آلودگی هوا شروع شده است. این پروژه شامل همکاری‌هایی با شهروندان در فضاهای عمومی تهران در راستای بالابردن سطح آگاهی و ارائه‌ی راهکارهای عملی برای مشکل آلودگی هوا در تهران، با بازتاب نظرات افراد گوناگون جامعه، از کودکان گرفته تا بزرگسالان، است. این نمایشگاه همه روزه تا۱۷ اردیبهشت به جز دوشنبه ها در گالری ابریشم پارک لاله – بلوار کشاورز، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰، به استثنای روزهای دوشنبه میزبان علاقه‌مندان است.

گالری تئاتر مستقل تهران

عاطفه آرانی عکاسی است که در یک پروژه به دو منطقه محروم کشور سفر کرده و به دلیل دغدغه‌ای که در حوزه زنان داشته از دو زن در روستاهای مرزی سیستان و بلوچستان و استان گلستان عکاسی کرده است که نتیجه آن را در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته است. نمایشگاه «زن‌ماندگی»  تا ۱۵ اردیبهشت (به غیر از روزهای شنبه) در گالری تئاتر مستقل تهران به نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی میزبان علاقه‌مندان است.

گفتنی است، گالری های ۷ گانه خانه هنرمندان تهران در اردیبهشت ماه امسال نیز همچون ماه های قبل، پذیرای بازدید علاقمندان هستند. آخرین خبرها از نگارخانه های تهران را در سرویس هنری روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود