پرونده اکران ۹۷: نگاهی به فیلم «ناخواسته»، فیلم «آنسوی ابرها» و فیلم «جشن دلتنگی»

درام های شور انگیز در اکران بهاری از کارگردانان جوان و پیشکسوت

پرونده اکران ۹۷: نگاهی به فیلم «ناخواسته»، فیلم «آنسوی ابرها» و فیلم «جشن دلتنگی»

فیلم های سینمایی در اکران بهاره، ژانرهای متنوعی دارد. از انیمیشن تا درام های شور انگیز با طعم فضای مجازی که جشن  دلتنگی آن را روایت میکند. با این حال، اکران مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در سینماهای سراسر کشور همچنان در هاله ای از ابهام است و نصف قیمت شدن  بهای بلیط سینما ها تا قبل از ساعت ۱۷ هر روز در ماه مبارک رمضان، تنور اکران بهاری را در روزهای پایانی فصل پر باران، داغ کرده است. در اکران بهاری، شاهد فروش های میلیاردی لاتاری، مصادره، لونه زنبور و تگزاس هستیم که صدر نشین های اکران بهاری هستند. در گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو، شما را با ۳ فیلم ناخواسته، فیلم آن سوی ابرها و فیلم جشن دلتنگی آشنا میکنیم که از اوایل خرداد ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته اند. برای آشنایی با این سه فیلم که ژانرهای متفاوت و لوکیشن های گوناگون را در معرض دید سینماگردها قرار می دهد، با گزارش امروز همراه باشید.

فیلم ناخواسته

فیلم ناخواسته به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سید امیر سید زاده، محصول سال ۱۳۹۲ بوده که در فهرست اکران ۹۷ در جدول نمایش بهاری قرار گرفته است و از دوم خرداد ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده نقره ای رفته است. در این فیلم، شماری از بازیگران سرشناس سینمای ایران مثل  ستاره  اسکندری، مهتاب کرامتی و همایون ارشادی، ایفای نقش می کنند. از دیگر بازیگران میتوان به مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده و فرهاد قائمیان اشاره کرد.

در خلاصه ای از داستان فیلم ناخواسته آمده است: هر از گاهی اتفاقاتی می‌افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریزناپذیر است. ما خواسته، کاری می‌کنیم برای دوری از ناخواسته‌های سرزده، ولی گهگاه سرنوشتمان رقم می‌خورد، با همین ناخواسته‌ها.

فیلم ناخواسته که با فاصله نسبتا طولانی از زمان ساخت اکران شده است، نخستین تجربه برزو نیک نژاد است که او را علاقمندان به سریال های تلویزیونی با سریال دودکش شبکه اول سیما به یاد دارند. ناخواسته همان طور که از نامش هویدا است، تلاش میکند تا مخاطب را شگفت زده کند. آن هم در قالب یک فرم دراماتیک سینمایی که با ایده های نو و کمتر دیده شده در سینمای سال های اخیر همراه شده است. در این فیلم، صدیقیان را در نقش راننده تاکسی که گویا طلبه جوان است میبینیم که در مسیر تحصیل خود تا خانه، مسافرکشی می کند. مسافرکشی، اکو سیستم خوبی برای مقابله با ناخواسته ها و اتفاقات عجیب و غریب با آدم های عجیب و غریب است! در میان مسافران مهرداد، زن و شوهری را میبینیم که به همراه زن جوانی (مهتاب کرامتی) که کودکی را در آغوش دارد، به سمت مقصدی در حال حرکت هستند. داستان، شورانگیز و کشش خوبی دارد و اتفاق غیر منتظره ای که در انتهای فیلم می افتد، ناخواسته دیگری را در ناخواسته رقم می زند.

فیلم آنسوی ابرها از مجید مجیدی

آن سوی ابرها، به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی مجیدی و شارین مانتری کدیا، محصول سال ۱۳۹۵ است که اکران آن از خرداد ماه در سینماهای سراسر کشور آغاز شده است. این فیلم همان طور که در معرفی آن امده است، در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی می باشد که به نوعی ادامه همان نوع نگاه سینمای مجیدی در ۲ دهه اخیر به شمار می رود. ایشان خاطار و مالاویکا موهانان بازیگران نقش اصلی فیلم مجیدی را بر عهده دارند.

مجید مجیدی در پشت صحنه فیلم آنسوی ابرها
خوش و بش های مجید مجیدی با آقای منتقد
مالاویکا موهانن در اولین نمایش فیلم «آن سوی ابرها»(Beyond The Clouds)

آن سوی ابرها مجید مجیدی، داستان برادر (ایشان خاطر) و خواهری (مالاویکا موهانان) را روایت می‌کند که در منطقه زاغه‌نشین هند بزرگ شده‌اند. زمانی که تارا به اتهام قتل دستگیر می‌شود، رابطه‌ او با برادرش امیر به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. این فیلم در هندوستان فیلمبرداری شده است و از تجارب خارج از کشور مجید مجیدی پس از  فیلم پر  هزینه محمد رسول الله به شمار می رود. در هفته های نخست اکران، نتوانسته نظر مساعد تماشاگران را که در تب و تاب مصادره و تگزاس و لاتاری هستند را جلب کرده و در انتهای جدول فروش گیشه قرار دارد. البته آن سوی ابرها مجید مجیدی، فرصت کافی برای معرفی و تبلیغات و جذب مخاطب دارد. این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر در اردیبهشت امسال انتخاب شده بود.

«آن سوی ابرها» محصول مشترک کمپانی‌های «زی استودیو» و «ناماه پیکچرز» است. این فیلم اولین بار در دنیا اکتبر سال ۲۰۱۷ در بخش مسابقه رسمی شصت و یکمین جشنواره فیلم لندن به نمایش در آمد و فیلم افتتاحیه چهل‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم هند (گوا) نیز بود.

فیلم جشن دلتنگی: روایت سبک زندگی دیجیتالی 

جشن دلتنگی، نخستین تجربه کارگردانی پوریا آذربایجانی است که به تهیه کنندگی سید علی قائم مقامی در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و از اوایل خرداد ماه ۹۷ در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. فیلمی با حضور چهره های شناخته شده ای از جمله محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته‌آ پناهی ها، بابک حمیدیان و مینا ساداتی که با حضور بازیگران دیگری از جمله: ساغر قناعت، عرفان ناصری، علی دهبان، ندا عقیقی، اشکان منصوری، پریوش نظریه و امید روحانی نیز همراه شده است. داستان جشن دلتنگی، داستان سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما است. داستان موبایل بازی و غرق شدن در فضای مجازی. فیلم سینمایی «جشن دلتنگی»درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی و هم چنین چهار طبقه اجتماعی است.

«جهان»، مردی ۳۲ ساله که سودای شهرت دارد. افسانه و رضا در میانسالی، مشکلات تازه ای را تجربه می کنند.کاوه و لاله در انتظار تولد اولین فرزندشان هستند و سارا، دختر جوانی است که تصمیم دارد با هویت جدیدی به زندگی خود ادامه دهد.

داستان جشن دلتنگی، به نوعی بازگو کننده سبک زندگی اینترنت زده شماری از هموطنان است. لایک و فالو و چک کردن کامنت صفحات اینستاگرامی دوستان و سلبریتی ها و دوستان دوستان و دایرکت و مسیج و پی وی و مکالمات شبانه اینترنتی و .. . .موضوعاتی است که بیان این اتفاقات در فرم سینمایی، فضای جذابی برای مخاطبان به خصوص تماشاچی  های جوان به ارمغان می آورد. در بخشی از فیلم، محسن کیایی، موبایل هوشمند خودش را در دست گرفته و فریاد می زند که این دنیای من است. دنیایی که به نظر می رسد، دنیای بیش از ۴۰ میلیون مشترک اینترنت و صاحب گوشی هوشمند در ایران نیز  بوده و زندگی بدون آن را برای خیلی ها همچون زندگی بدون گوگل برای معتادان اینترنت، غیر ممکن می کند. اگر به تماشای فیلم جشن دلتنگی رفتید، نظرات خود را در بخش کامنت منتقل کنید.

منبع: ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • میلانی خرداد ۱۱, ۱۳۹۷

    جشن دلتنگی، واقعیت امروز ایرانیهاست. باور کنید. صبح تا شب نگاهشون پای موبایل هست. حتی نسل جدید ایرانی، دایره واژگانش داره محدود میشه. با یه پسر بچه ۱۵ ساله یا حتی دختر ۲۲ ساله که حرف بزنید میفهمید چقدر کم مطالعه میکنند و چقدر از واژه های دم دستی در گفتار و نوشتار استفاده می کنند. این ها همه بخاطر دیجیتالیزاسیون هست. جشن دلتنگی، واقعا روایت دلتنگی ماست.