خدمات عجیب ویزا شنگن در تهران: ۱ برگ کپی نیم یورو، ۴ عکس ۹ یورو!

درآمدهای نجومی VFS GLOBAL در پاساژ لوکس پالادیوم تهران

خدمات عجیب ویزا شنگن در تهران: ۱ برگ کپی نیم یورو، ۴ عکس ۹ یورو!

شنگن محبوب ترین روادید جهان است. شرکت VFS Global یک شرکت هندی است که واسط دریافت مدارک متقاضیان دریافت روادید شنگن و سفارتخانه هایی است که این شرکت را به عنوان واسط و نماینده رسمی معرفی کرده اند. این شرکت هندی از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون، پرونده بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان را که متقاضی دریافت روادید کشورهای مختلف جهان بوده را دریافت و برای بررسی درخواست متقاضی و طی شدن پروسه دریافت روادید، به سفارت خانه های مطبوع، تحویل داده است. نقش کلکتوری این شرکت خدمات دهنده رسمی خدمات روادید برخی از کشورهای جهان سبب شده تا اگر چه کار ارائه مدارک به سفارتخانه ها، تسریع و تسهیل شود، اما از طرفی، مشکلاتی را برای متقاضیان دریافت روادید به همراه داشته است.

این شرکت از سال ۲۰۱۷ میلادی در تهران آغاز  به فعالیت کرد و دفتر مرکزی آن هم اکنون در طبقه  یازدهم  پاساژ لوکس پالادیوم در خیان زعفرانیه تهران قرار دارد. قبلا تنها سفارت فرانسه در تهران، این شرکت را به عنوان نماینده رسمی خود جهت دریافت مدارک متقاضیان درخواست روادید شنگن معرفی کرده بود، اما اکنون ۸ کشور دیگر اروپایی منطقه شنگن به  فهرست کشورهایی که این مرکز برای دریافت مدارک آنها اعلام آمادگی کرده است، اضافه شده است که از آن جمله میتوان به هلند، اتریش، جمهوری چک، فنلاند و بلژیک اشاره کرد.

آنچه در مورد دریافت روادید شنگن باید بدانیم

وی اف اس که در زمینه مدیریت تقاضای روادید و گذرنامه، جمع آوری داده‌های بیومتریک و مدیریت کنترل مرز‌ها تخصص دارد، در سال ۲۰۱۷، شماری بالغ بر ۲۳۷۱ مرکز مانند آنچه در تهران دارد در ۱۲۹ کشور جهان راه اندازی کرده است در حالی که در زمان تاسیس این شرکت در سال ۲۰۰۱ تنها سه مرکز در جهان داشت. فعالیت وی اف اس نشان می دهد تا چه اندازه  صنعت خدمات (service industry) در قرن بیست و یکم، میتواند صنعتی پر سود تر از صنعت کالا باشد.

شنگن
بخش دریافت وقت سفارت فرانسه در تهران از طریق وی اف اس گلوبال: http://vfsglobal.com/France/iran

پیش تر، برای درخواست روادید شنگن این ۸ کشور، می بایست وقت مصاحبه از سفارت مطبوع در تهران گرفته و در زمان مقرر، به سفارتخانه مراجعه کرده و مدارک ترجمه شده رسمی را در اختیار کنسول قرار می دادید و مصاحبه انجام می گرفت. اکنون، تنها با مراجعه به طبقه یازدهم پاساژ مجلل پالادیوم زعفرانیه، میتوانید پس از دریافت وقت اینترنت از سایت وی اف اس گلوبال، نسبت به ارائه مدارک و انجام فرآیند انگشت نگاری و پرداخت هزینه بررسی مدارک به یورو اقدام کنید. هیچ مصاحبه ای انجام نمی شود و این مرکز تنها نقش واسط بین شما و سفارتخانه را بازی میکند و مدارک را جمع آوری و به سفارت برای بررسی نهایی تحویل می دهد.

اما مساله اینجاست که شما اگر در ارائه مدارک خواسته شده، کپی کافی ارائه نکنید یا مدارکی به اندازه A5 به جای A4 ارائه کنید و عکس رنگی شما مناسب نباشد، می بایست به ازای هر برگ کپی، نیم یورو و به ازای دریافت ۴ قطعه عکس رنگی، ۹ یورو به صندوق وی اف اس گلوبال پرداخت کنید تا همانجا خدمات به شما ارائه شود. البته شما میتوانید به عنوان نقص مدارک، این کارها را بیرون این مرکز انجام داده و ساعت ۳ عصر همان روز، با مدارک جدید بدون نوبت، پرونده را تحویل باجه مربوطه دهید. اما به هر حال خیلی از مشتاقان دریافت روادید برای جلوگیری از هدر رفتن وقت، همانجا با پرداخت هزینه های اعلامی، نسبت به تکمیل پرونده اقدام می کنند. به نظر می رسد وی اف اس گلوبال ایران برای ارائه خدمات کپی و عکس، هزینه های بالایی دریافت می کند که در روزگار کمیاب شدن یورو و دلار آزاد، این خدمات برای هموطنان، قیمت های زیادی در پی خواهد داشت.

فرآیند ثبت درخواست روادید از طریق وی اف اس گلوبال

هزینه دریافت رواید سفارتخانه های شنگن در ایران ۶۰ یورو است و وی اف اس گلوبال، برای خدماتی که به متقاضیان ارائه می دهد، به ازای هر پرونده، ۲۵ یورو دریافت میکند. شما فقط می بایست یورو تحویل دهید و بدون پرداخت یورو، پرونده شما دریافت نمی شود. حال شما فکر کنید که روزانه صدها نفری که به این مرکز  مراجعه میکنند، چگونه باید در مراکز  استان های خود، یورو آزاد (که این روزها از سوی صرافی ها مصداق «جنس» دارد) تهیه کنند! نکته جالب توجه آن که گاهی در زمان خرد کردن اسکناس یورو شما، اگر صندق وی اف اس گلوبال، یورو کافی (مثلا اسکناس ۱ یورویی با ۵ یورویی یا ۱۰ یورویی) نداشته باشد، معادل ریالی یورویی که باید به شما عودت کند را پرداخت میکند آنهم با قیمت رسمی بانک مرکزی که چند هزار تومان با قیمت آزاد تفاوت دارد!

این اتفاقات که در این مرکز در ماه های اخیر رخ داده است، نارضایتی هموطنان را که بعضا برای سفر کوتاه متقاضی روادید شنگن TYPE C هستند در پی داشته است. وقتی شما قادر به دفاع از خود در زمان ارائه مدارک نباشید و مصاحبه ای هم در کار نباشد و مطمئن هم نباشید که اطلاعات خصوصی شما توسط یک شرکت واسطه هندی بین المللی، به بیرون درز می شود یا خیر و هزینه های زیادی هم بابت خدمات معمولی متحمل شوید، هزینه نهایی دریافت یا عدم دریافت روادید شما به بیش از ۱۵۰ یورو بالغ می شود که با قیمت امروز، بیش از ۱ میلیون تومان خواهد بود.

انتظار می رود وزارت امور خارجه کشورمان با تعامل با سفرای کشورهای شنگن در تهران، راه حلی برای جایگزین شدن یورو با ریال اتخاذ کنند و مبالغی که به عنوان خدمات اضافی به هموطنان توسط مرکز وی اف اس گلوبال ارائه میشود، ده ها برابر قیمت رایج در تهران نباشد.

چه خدماتی وی اف اس گلوبال ارائه میکند؟

  • تنظیم وقت دریافت مدارک متقاضیان روادید شنگن در تیپ های مختلف A تا D.
  • بررسی مدارک متقاضیان دریافت مدارک روادید شنگن.
  • دریافت هزینه بررسی مدارک به یورو
  • انجام امور انگشت نگاری.
  • ارسال مدارک کامل متقاضیان رواید شنگن به سفارتخانه مورد نظر.
  • تحویل گذرنامه متقاضیان در ساعت و زمان مقرر.
  • ارائه خدمات VIP به متقاضیان دریافت روادید شنگن به ازای دریافت ۵۰ یورو.
فهرست خدمات اضافی که وی اف اس گلوبال در تهران ارائه میکند

چه خدماتی وی اف اس گلوبال ارائه نمیکند؟

  • مشاوره دریافت روادید شنگن.
  • مصاحبه با متقاضیان دریافت روادید شنگن.
  • فراهم کردن یورو برای متقاضیان دریافت روادید.
  • تسریع در فرآیند بررسی مدارک متقاضیان در سفارتخانه مورد نظر.
  • دریافت نامه اعتراض به پرونده ریجکتی های شنگن.
  • پر کردن فرم های تقاضای ویزای شنگن.
  • ترجمه مدارک فارسی متقاضیان دریافت روادید.

چگونه درخواست وقت از وی اف اس گلوبال کنیم؟

  • به سایت وی اف اس گلوبال مراجعه کنید.
  • کد کاربری و رمز عبور تشکیل داده و بر اساس کشور مورد نظر، درخواست وقت آزاد کنید.
  • پس از دریافت وقت که با تکمیل یک فرم اینترنتی همراه است، نامه ای الکترونیکی برای شما ارسال می شود.
  • در این نامه الکترونیکی، زمان دریافت مدارک و مدارک مورد نظر شما درج شده است.
  • کلیه مدارک شما باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شود و مهر وزارتین نیاز ندارد.

اگر تجربه دریافت رواید شنگن از طریق مرکز وی اف اس گلوبال در تهران داشتید به ما اطلاع دهید. برای مراجعه به وی اف  اس گلوبال تهران، به خیابان ولیعصر شمالی رفته و از خط BRT استفاده کنید. نزدیک ترین مترو، ایستگاه تجریش است. برای افزایش شانس دریافت رواید شنگن، حتما مدرکی ضمیمه مدارک خود کنید که بازگشت شما به ایران را توجیه میکند. مثل سند خانه یا زمین یا حساب بانکی معتبر و پر گردش.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • سیما خرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    این نوع بررسی مدارک در پاساژ پالادیوم واقعاااااااا مسخرست….نه فرصت توضیح بهت داده میشه ونه مدارکت به طور منطقی بررسی میشه…من شخصا با اینکه تمام مدارکم کامل بود ولی خیلی راحت بهم ویزای فرانسه ندادن…حالا موضوع پول الکی گرفتنو سرکیسه کردن ملت بدبخت بماند…نمیدونم واقعا این دیگه چ مدلشه!!!!!اگر قرار نیست ویزا بدید خب چرا اونهمه پول میکیرید برای بررسی؟بگید فعلا در شرایط سیاسی و دیپلماتیک ایران هیچ پرونذه ای دریافت نمیشه….واقعا انصاف نیست بابت فتو و عکس و پذیرش اونهمه پول بدی و اخرم الکی ردت کنن…ایا واقعا وقتی همه چیز دست خود سفارت فرانسه بود و کارگزاری و پالادیوم نبود هم اوضاع به همین شکل بود،؟؟؟؟!!!!

    • علی زمانی خرداد ۱۸, ۱۳۹۷

      سلام
      حق با شما هست. کارگزار با همه اشکالاتی که دارد، نقش واسط داشته و هیچ تاثیری روی اعطا یا عدم اعطا روادید به متقاضیان ویزا شنگن ندارد. رد دخواست متقاضیان ویزا شنگن حتی با مدارک عالی و قوی، مسبوق به سابقه است. نه فقط در سفارت فرانسه بلکه در ۲۶ سفارتخانه دیگر در تهران.

  • حامد خرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    من عراقی هستم ولی از کودکی با خانواده به ایران مهاجرت و تابعیت ایرانی هم دارم برای دیدن خواهرم برای المان به این شرکت میخواهم مراجعه کنم. به نظر شما برای سهولت در دریافت ویزا با تابعیت عراقی اقدام کنم و یا ایرانی؟

    • علی زمانی خرداد ۱۸, ۱۳۹۷

      سلام. سهولت در ویزا وجود ندارد. مدارک مربوطه را باید تسلیم وی اف اس گلوبال بکنید. برای سفارت خانه های شنگن آن چیزی که مهم است آن است که شما پس از پایان زمان ویزا، منطقه شنگن را به سمت ایران ترک کنید و دلیل قانع کننده ای هم برای بازگشت به ایران ارائه کنید. مثل سند ملکی یا گواهی مالی بالا