مثل آهنربا دیگران را به خود جذب کنید؛ ۱۴ ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

مثل آهنربا دیگران را به خود جذب کنید؛ ۱۴ ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

کاریزما جاذبه ای فردی است که اثری اجتماعی دارد. در حقیقت، افراد کاریزماتیک به دلیل داشتن ویژگی های ممتاز و منحصر به فرد، مورد پسند و تحسین افراد زیادی قرار می گیرند و به بیان ساده تر آنکه، این افراد جذابیت زیادی برای اطرافیان شان دارند. راز این جذابیت در ویژگی های رفتاری این افراد نهفته است و در حقیقت، افراد کاریزماتیک با رفتارهای خود دیگران را مجذوب می کنند. اما این ویژگی ها چه هستند؟

۱- شنونده ی خوبی هستند

شاید تصور کنید صحبت های یک شخص است که او را به فردی کاریزماتیک تبدبل می کند، اما حقیقت آن است که بخش زیادی از این مسأله مربوط به زمانی است که شخص در مرکز توجه قرار ندارند. وقتی به افراد کاریزماتیک نگاه می کنیم، متوجه می شویم که در واقع آن ها با رفتار خود کاریزماتیک بودن شان را به دیگران ثابت می کنند. وقتی به دیگران نشان دهید که به آن ها توجه دارید، احساس بهتری نسبت به شما خواهند داشت. به همین دلیل است که افراد کاریزماتیک شنونده های بسیار خوبی هستند. رفتارهایی مثل حفظ ارتباط چشمی، خم شدن رو به جلو و کار نکردن با تلفن همراه باعث می شود شخص گوینده متوجه شود به او با دقت گوش می دهید.

۲- سوال می پرسند

یک شنونده ی فعال در زمان صحبت کردن شخص مقابل تنها منتظر آن نیست که زمان بگذرد تا بتواند دوباره صحبت کند، بلکه سعی می کند صحبت های شخص مقابل را واقعا متوجه شود. گوش دادن تنها به معنای شنیدن کلمات نیست، بلکه رمزگشایی از صحبت های شخص گوینده هم اهمیت دارد. شما در مقابل باید درباره ی چیزی بپرسید که اطلاعات بیشتری از شخص مقابل به دست دهد یا شفافیت بیشتری ایجاد کند. با پرسیدن سوال می توانید مطمئن شوید صحبت های شخص مقابل را به درستی متوجه شده اید. این کار به شما کمک می کند او را بهتر درک کنید و به شخصی کاریزماتیک تبدیل شوید.

۳- صدای خود را به گوش دیگران می رسانند

افراد کاریزماتیک شنونده های خوبی هستند اما برای آنکه شنیده شوند صحبت های دیگران را هم قطع می کنند. اما این کار باید به شکل خوشایند و مناسبی انجام شود. پس تنها زمانی حرف دیگران را قطع کنید که ایده ی خوبی برای مطرح کردن دارید و آن را به شکل مثبتی انجام دهید. اگر دیگران را تحسین کنید یا به آن ها روحیه دهید، از قطع کردن صحبت هایشان ناراحت نخواهند شد. علاوه بر این، به اندازه ی کافی بلند صحبت کنید تا تأثیر لازم را داشته باشد. افراد کم حرف مجبورند صدایشان را به قدری بالا ببرند که در نظرشان شبیه به فریاد زدن است اما در واقع چنین صدایی برای دیگران عادی است.

۴- احساسات شان را نشان می دهند

افرادی که شخصیت کاریزماتیکی دارند زمانی که احساسات شان را بیان می کنند چهره ی بی حالتی ندارند. هر احساسی که دارید باید روی چهره ی شما دیده شود و با صحبت هایتان مطابقت داشته باشد. افراد کاریزماتیک وقتی خوشحال هستند لبخند می زنند و وقتی ناامید هستند حالت هایی از عصبانیت دارند. مردم مایلند حالت های شما بشناسند، بنابراین نشان دادن احساسی که دارید به شما کمک خواهد کرد با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید.

۵- عکس العمل های خود را کنترل می کنند

به عبارتی دیگر، اینکه قادر باشید آگاهانه احساسات تان را متناسب با هر موقعیتی از صافی بگذرانید، از شما شخصیتی کاریزماتیک خواهد ساخت. در حقیقت نباید هر چیزی که به ذهن تان می رسد یا هر احساسی که دارید را فوراً نشان دهید.

۶- حتی بدون لبخند زدن هم خوشحال به نظر می رسند

همه ی ما یک چهره ی بی حالت داریم یعنی بدون هیچ احساسی در چهره، به نقطه ای خیره می شویم اما بعضی افراد به طور کلی چهره ی شادتری دارند. اگر چهره ی دوستانه و بامحبتی داشته باشید، خوش برخوردتر و خونگرم تر به نظر می رسید. اما اگر حتی زمانی که کاملا شاد هستید چهره ی عبوسی داشته باشید، دیگران از شما دوری خواهند کرد. خود را در آینه تماشا کنید. اگر چهره ی بی حالت شما ناراحت به نظر می رسد، آگاهانه تلاش کنید آن را تغییر دهید. همین تغییر کوچک نتایج بزرگی خواهد داشت. وقتی تغییرات کوچکی در حالات چهره و نحوه ی نشستن یا ایستادن خود ایجاد می کنید، این مسأله سیلی از مواد شیمیایی را وارد سیستم بدنی شما می کند و احساس شما را تغییر می دهد. چهره ی دوستانه ی شما نگرشی شاد در شما ایجاد می کند.

۷- همدردی خود را بدون بیان کردن آن نشان می دهند

افراد کاریزماتیک نه تنها در زمان صحبت کردن، بلکه زمانی که شنونده هستند هم احساسات خود را نشان می دهند، به ویژه احساساتی را که مربوط به صحبت های شخص مقابل می شوند. افراد کاریزماتیک زمانی که کسی درباره ی موضوع ناراحت کننده ای صحبت می کند لبخند نمی زنند. در واقع بدون آنکه شاید حتی کلمه ای را به زبان بیاورید چهره ی شما می بایست ناراحتی و همدردی تان را نشان دهد. به این ترتیب شخص مقابل می تواند پیوند میان خودش و شما را احساس کند.

۸- شکل حرکت دست هایشان رو به بالا و تأثیر گذار است

در زبان بدن، آن دسته از حرکاتی که رو به بالا هستند مثل بالا نگهداشتن سر، بالا کشیدن گوشه های دهان و بالا بردن بازوها برای حرکات دست ها، شما را شخصی شادتر و مثبت تر نشان می دهند. نه تنها در اینصورت برای دیگران شخص جالبی به نظر می رسید بلکه این احساس در خود شما هم به وجود خواهد آمد. این حرکات مواد شیمیایی ای شبیه به هورمون اندورفین در بدن تولید می کند که باعث بهبود روحیه می شود.

۹- ارتباط چشمی خود را حفظ می کنند بدون آنکه حالت نامناسبی داشته باشند

تماس چشمی متمرکز نشان می دهد کاملا به صحبت های شخص مقابل گوش می دهید و توجه دارید. اما اگر نگاه تان خیره باشد شخص گوینده احساس ترس یا معذب بودن می کند. البته کار دشواری است و مرز میان تماس چشمی مناسب و خیره شدن بسیار باریک است. اما افراد کاریزماتیک نه فقط از قدرت تماس چشمی بلکه از لبخند زدن و تکان دادن سر هم استفاده می کنند.

۱۰- در خواندن احساسات دیگران مهارت دارند

یکی از مهارت های افراد کاریزماتیک، تنظیم احساسات خود متناسب با موقعیت های مختلف است. اما تا زمانی که از صحبت های دیگران به احساسات آن ها پی نبرید قادر نخواهید بود خود را با موقعیت مورد نظر وفق دهید. تنها به حالات چهره ی افراد اکتفا نکنید چون اولین چیزی است که افراد تلاش می کنند برای پنهان کردن احساسات شان آن را کنترل کنند. افراد کاریزماتیک به چیزی فراتر از حالت های صورت شخص مقابل توجه دارند و به دنبال سرنخ های ظریف و تناقض ها هستند. برای مثال، ممکن است متوجه مصنوعی بودن لبخند شخص مقابل شوید یا این نکته را در نظر داشته باشید که عصبی بودن شخص مقابل می تواند ناشی از ناراحتی زیاد او باشد.

۱۱- زمان زیادی را صرف سلام و خداحافظی با دیگران می کنند

اگر زمانی زیادی را صرف سلام و احوالپرسی یا خداحافظی با دیگران کنید، این کار نشان می دهد شما واقعا از دیدن آن ها هیجان زده هستید و رفتارهایتان صرفا بر اساس آداب و تشریفات نیست. این زمان را صرف کنید و واقعا با شخص مقابل ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید درباره ی خود صحبت کند. وقتی به کسی احساس ویژه بودن می دهید، این کار شما را هم ویژه نشان می دهد.

۱۲- تنها با عده ای خاص ارتباط برقرار نمی کنند

اگر با افرادی از نسل ها و فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنید، این کار از شما شخصیتی کاریزماتیک می سازد. هرچه با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید، بیشتر به متفاوت بودن آدم ها پی می برید. همه ی افراد عکس العمل های یکسانی ندارند. به این ترتیب شما این توانایی را به دست می آورید که خود را با موقعیت های مختلف بهتر وفق دهید.

۱۳- از تأثیر دست ها غافل نمی شوند

زمانی که از ملاقات با کسی لذت برده اید یا سخنرانی او را دوست داشته اید، با یک تماس مختصر در «منطقه ی امن» او (از نوک انگشتان تا آرنج ها) می توانید خود را تبدیل به شخصی به یادماندنی کنید. این کار خونگرمی و مهربانی شما را نشان می دهد و باعث می شود شخص مقابل احساس ویژه بودن کند. البته در محیط های کاری باید رفتار حرفه ای داشت و اگر در محل کار شما هر شکلی از تماس غیر قابل قبول است، از این کار پرهیز کنید.

۱۴- تصور دقیقی ایجاد می کنند

اگر در زمان صحبت کردن تصویر دقیق تری به وجود آورید دیگران صحبت هایتان را بهتر به خاطر خواهند آورد. برای مثال زمانی که شیئی را با جزئیات توصیف کنید در مقایسه با زمانی که تنها توضیحی کلی درباره ی آن بدهید، دیگران بعدها آن شی را دقیق تر به خاطر خواهند آورد. افراد کاریزماتیک هم با مثال زدن و به وجود آوردن یک تصویر، شنوندگان را مجذوب صحبت هایشان می کنند.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Amir Safari خرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    اکثر این ویژگی ها رو افردا برونگرا دارن،افراد درونگرا هم چون میبینن جذابع می خوان تقلید کنن ولی بیشتر به خودشون فشار میاد و لذت هم نمی برن،پس لایف استایل خودتون رو حفظ کنید و اگه درونگراید زیاد فشار نیارید به خودتون.

  • محمد خرداد ۲۲, ۱۳۹۷

    سلام مطالبتون خیلی خوب وکاربردی هستند ضمن تشکراز زحمتی که میکشید لطفا امکان پرینت رو هم به سایت اضافه بفرمایید متشکرم