۷ ماده غذایی که مصرف آن ها افسردگی را تشدید می کند

۷ ماده غذایی که مصرف آن ها افسردگی را تشدید می کند

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روحی دنیای امروز است. تشدید افسردگی و افسردگی شدید نشانه های روشنی دارد اما بسیاری از افراد از افسردگی پنهان رنج می برند و خود از وجود این مشکل بی خبر هستند. اما چطور می توانیم با افسردگی مقابله کنیم؟ سبک زندگی ما نقش مهمی در این مسأله دارد و یکی از وجوه آن رژیم غذایی ما است. اگر مستعد ابتلا به افسردگی هستید یا حتی اگر تنها می خواهید روحیه ی بهتری داشته باشید در مصرف این مواد غذایی هوشمندانه عمل کنید.

۱- دونات

تشدید افسردگی

دونات ها اگرچه شیرینی هایی لذیذ اما مملوء از اسیدهای چرب ترانس هستند. اسیدهای چرب ترانس، چربی های مضری هستند که باعث واکنش های بیولوژیکی نامطلوب در بدن می شوند. این واکنش های بیولوژیک ریسک بروز تغییر در روحیه ی فرد را افزایش می دهند. بنابراین اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی اسیدهای ترانس باشد، خطر ابتلا به افسردگی در شما بالا می رود.

۲- نوشابه

تشدید افسردگی

اگر شما هم از طرفداران نوشابه هستید، حتما تصور می کنید چیزی لذت بخش تر از خوردن یک لیوان نوشابه نیست. اما متأسفانه حقیقت آن است که هر چه مصرف مواد قندی بیشتر باشد، التهاب بدن بیشتر خواهد شد. تحقیقات نشان داده است افسردگی با التهابات زیاد مغزی مرتبط است. هر زمان که هوس خوردن نوشابه کردید، به جای آن مقدار کمی شکلات تلخ بخورید که میزان قند آن صفر یا بسیار کم بوده و به خودی خود ماده ی غذایی بسیار غنی ای است.

۳- سیب زمینی سرخ کرده

تشدید افسردگی

سیب زمینی این غذا ضرری ندارد بلکه نمک موجود در آن است که باعث تشدید افسردگی می‌شود. رژیم های غذایی ای که حاوی سدیم زیادی هستند منجر به نفخ می شوند. البته نفخ به خودی خود مشکل جدی ای محسوب نمی شود اما باعث بد شدن روحیه ی شما می شود. برای مقابله با رژیم های غذایی پر نمک، آب زیاد بنوشید.

۴- قهوه

تشدید افسردگی

اگر شما هم از شیفتگان قهوه هستید شاید بهتر باشد در این عادت خود تجدید نظر کنید. ارتباط قطعی ای میان مصرف کافئین و افسردگی مشاهده نشده اما این نوشیدنی پر طرفدار می تواند موجب تشدید بی خوابی شود. کمبود خواب و اضطراب ناشی از آن علائم افسردگی را شدت می بخشد. سعی کنید مصرف روزانه ی خود را به یک فنجان قهوه در روز محدود کنید و بهتر است در ساعات زودتر روز (قبل از شب) قهوه ی خود را بنوشید.

۵- مشروبات الکلی

تشدید افسردگی

مصرف بیش از اندازه ی مشروبات الکلی می تواند اثری ویرانگر بر روحیه ی شما داشته باشد. طبق گزارش کالج سلطنتی روانپزشکان، مصرف الکل تعادل شیمیایی مغز را برهم زند و به این ترتیب خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. علاوه بر این، افراط در مصرف مشروبات الکلی می تواند باعث بروز مشکلات اجتماعی ای شود که نتیجه ی آن منزوی شدن فرد و بروز افسردگی است. نکته ی دیگر آنکه، خماری بعد از مستی هم  پیامدی جز روحیه ی بد و روزهای مملوء از اضطراب نخواهد داشت.

۶- مواد غذایی فرآوری شده

تشدید افسردگی

اگرچه آماده سازی غذاهای مایکروفری یا همان مواد غذایی فرآوری شده بسیار راحت است، اما مصرف زیاد این مواد غذایی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه است. اگر به دنبال غذای کم دردسری هستید که سریع آماده شود، پاستا انتخاب خوبی است. می توانید آن را با سس گوجه فرنگی تازه و سبزیجات بخار پز شده ی منجمد طعم دار کنید. این غذای خوشمزه و سالم ظرف ۲۰ دقیقه آماده می شود.

۷- گلوتن

تشدید افسردگی

گلوتن نوعی پروتئین است که از گندم و غلاتی مثل جو، چاودار و جو دو سر به دست می آید. اگر به بیماری سلیاک (یک اختلال خودایمنی روده ی کوچک با زمینه ی ژنتیکی) مبتلا باشید، مصرف ماده ی گلوتن علاوه بر اثرات خطرناکی که بر روده ی کوچک شما دارد، می تواند تفییرات قابل توجهی در روحیه ی شما ایجاد کند. اما طبق گزارش منتشر شده در سایت Celiac.org بدن بسیاری از مردم با ماده ی گلوتن ناسازگار است و مصرف این ماده می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در آن ها افزایش دهد. اگر از تأثیر احتمالی گلوتن بر روحیه ی خود مطمئن نیستید، سعی کنید به مدت یک هفته مصرف این ماده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و بررسی کنید که آیا بهبودی در روحیه ی خود مشاهده می کنید یا خیر.

منبع: rd
بدون نظر

ورود