۱۰ بازی با توپ و بازی گروهی عجیب و جالبی که برای فصل تابستان بسیار مفرح هستند

۱۰ بازی با توپ و بازی گروهی عجیب و جالبی که برای فصل تابستان بسیار مفرح هستند

این روزها که تب فوتبال و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بالاست، علاقه به بازی با توپ و بازی های دسته جمعی نیز افزایش یافته است. با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس نیز جذابیت بازی با توپ و بازی های دسته جمعی بیشتر شده است. علاوه بر این، جدای از لذت بردن از تعطیلات، یکی دیگر از فواید جانبی این بازی های با توپ یا گروهی، افزایش توان بدنی و بهبود وضع سلامت جسمی خواهد بود. چه بخواهید سلامت جسمی خود را بهبود بخشید یا کمی روابط اجتماعی خود را بهبود بخشید، از شما دعوت می کنیم با چند بازی با توپ و بازی تیمی مفرحی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهد شد آشنا شوید که هر یک در نقطه خاصی از جهان مورد توجه قرار گرفته اند.

۱- فریزبی

انواع بازی با توپ

شاید شما هم تاکنون با یک صفحه گرد بازی کرده باشید یا دیده باشید که در برخی از پارک ها صفحه گردی پرتاب شده و سگی دست آموز به سمت آن رفته و آن را به شخص پرتاب کننده باز می گرداند. اما یک بازی به نام «فریزبی نهایی» این تفریح را به مرحله جدید برده است. در این بازی که بین دو تیم ۷ نفره انجام می شود، هر تیم تلاش دارد که یک صفحه گرد در حال پرواز را به مناطق خاصی در انتهای یک زمین که به اندازه زمین فوتبال است برسانند و بدین ترتیب با به اصطلاح گل کردن بیشتر این صفحه گرد بتوانند برنده بازی شوند.

این بازی معمولاً به صورت ترکیبی از دختر و پسر نیز می تواند انجام شود و تماس آن چنانی بین بازیکنان اتفاق نخواهد افتاد. بازیکنان حق ندارند با داشتن این صفحه در دست دویده و به سمت منطقه گل بروند. این بازی داور نیز ندارد و روح اصلی این بازی نیز در همین نکته است که به بازی جوانمردانه و بدور از تقلب تاکید دارد. این بازی به سرعت، چابکی و استقامت بدنی بالایی نیاز دارد اما یادگیری آن بسیار آسان است. با انجام این بازی کالری های بسیار زیادی خواهید سوزاند و سطح متابولیسم بدن شما به مقدار قابل توجهی، حتی در دوران استراحت، افزایش خواهد یافت.

۲- واترپلو

انواع بازی با توپ

بدون شک با این بازی با توپ دسته جمعی و به اصطلاح تیمی آشنا هستید. واترپلو یک بازی تیمی آبی بین دو تیم است که هر کدام ۷ بازیکن دارند و در یک زمین استخر انجام می گیرد. این بازی برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ به طور رسمی در اسکاتلند به عنوان یک بازی دارای قوانین تدوینی شروع به کار کرد و از ۴ ست ۸ دقیقه ای تشکیل شده است که آن را به یک بازی سریع و بسیار فیزیکی تبدیل می کند. تماس بدنی و درگیری در این بازی با توپ مفرح بسیار زیاد است و شباهت های بسیاری با بازی فوتبال دارد.

بدین ترتیب انجام بازی واترپلو به استقامت بدنی بسیار بالایی نیاز دارد و در یک بازی معمولی هر یک از بازیکنان تا حدود ۵ کیلومتر شنا کرده و در حدود ۵۰۰ کالری انرژی خواهند سوزاند. کسانی که این بازی را به صورت مداوم انجام دهند از سیستم قلبی عروقی سالم و قدرتمند، استقامت بدنی بالا و قدرت مرکزی و همچنین انعطاف پذیری و قدرت عضلات بالایی برخوردار خواهند شد. مزیت اصلی بازی در آب این است که مفاصل و ماهیچه ها شرایط بسیار بهتری پیدا خواهند کرد و می توان حتی در سنین بالا نیز آن را انجام داد و از فواید فیزیکی آن برخوردار شد.

۳- هندبال

انواع بازی با توپ

هندبال یک بازی با توپ تیمی بسیار پرجنب وجوش است که در سال های اخیر بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این بازی مفرح در کشورهای شرق اروپا طرفداران و قدمت قابل توجهی دارد و بازیکنان حرفه ای آن در فرانسه، دانمارک و نروژ دستمزدهای گزاف و گاه میلیون دلاری می گیرند. این بازی از دو نیمه ۳۰ دقیقه ای تشکیل شده و هر یک از دو تیم سعی دارد با جای دادن بیشتر توپ در دروازه حریف، برنده نهایی بازی باشد.

از فواید این بازی با توپ تیمی می توان به سرعت آن اشاره کرد که چابکی و قدرت بدنی بالایی را می طلبد و این امر به انعطاف بدنی و قدرت جسمانی قابل توجه بازیکن منجر می شود. هر بازیکن می تواند در حین بازی تا ۶۰۰ کالری انرژی بسوزاند و چندین کیلومتر را نیز طی کند. این بازی همچنین تمرکز ذهنی را به شدت بهبود بخشیده و مهارت های کار تیمی شما را افزایش خواهد داد.

۴- لاکراس

انواع بازی با توپ

بازی لاکراس که شاید بسیار شبیه بازی چوگان باشد در فرهنگ کانادا ریشه ای چند صد ساله دارد. دیرزمانی این بازی ممکن بود تا ۳ روز ادامه داشته باشد و حتی ۱.۰۰۰ بازیکن در زمینی دارای ۵۰۰ متر تا ۳.۰۰۰ متر طول به دنبال گل کردن توپ می گشتند. نسخه مدرن این بازی در سال ۱۸۶۷ وارد بریتانیا شد و اکنون بازیکنان این بازی با توپ تیمی یک چوب بلند سر پهن را در دست حمل می کنند که سبدی ساخته شده از تور برای حمل و پرتاب توپ در نوک آن تعبیه شده است که در نهایت باید به دروازه تیم حریف برسد. این بازی در میان زنان بسیار محبوب بوده و تماس و درگیری چندانی بین بازیکنان وجود نخواهد داشت. البته در مورد مردان این بازی با درگیری و خشونت بسیار بیشتری دنبال می شود. این بازی نیز به سرعت و استقامت بدنی بالایی نیاز دارد.

۵- کیدیچ

انواع بازی با توپ

بله درست است! این بازی با توپ تیمی در خارج از فیلم های هری پاتر نیز وجود دارد و جاروهای بلند دسته دار نیز از الزامات آن به شمار می آید اما از پرواز خبری نیست. البته این بازی از روی همان بازی که در داستان های جی کی رولینگ به نمایش درآمد ساخته شده است و برای اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۰۵ در ورمونت ایالات متحده معرفی شد. اکنون ۳۰ تیم تنها در بریتانیا این بازی را به طور حرفه ای انجام می دهند و در واقع ترکیبی از راگبی، داجبال (dodgeball) و هندبال است.

هر تیم یک دروازه بان، ۲ پرتاب کننده، یک جستجوگر و ۳ تعقیب کننده دارد و همگی باید در حین بازی یک جاروی دسته دار بلند را بین پاهایشان حمل کنند. این بازی به مقدار قابل توجهی انرژی و استقامت بدنی نیاز دارد اما درگیری فیزیکی در آن زیاد نبوده و هر دو جنسیت می توانند در آن حضور داشته باشند. طول بازی از ۲۰ تا ۵۰ دقیقه متفاوت است.

۶- کورف بال

انواع بازی با توپ

کورف بال یک بازی با توپ ساده است که ترکیبی از بسکتبال و نت بال محسوب می شود و در هلند، بلژیک و تایوان بسیار محبوب است. ۴ مرد و ۴ زن باید توپ را به سمت سبد تیم حریف شوت کنند و هیچ یک حق دریبل زدن یا راه رفتن و دویدن با توپ را نیز ندارند. این بازی درگیری فیزیکی چندانی ندارد و درگیری های نسبی و دوئل ها تنها بین دو نفر از یک جنسیت قابل انجام است. این بازی تیمی اگر چه درگیری چندانی ندارد اما بسیار هیجان انگیز و با جنب و جوش بالا انجام می شود و برای کسانی که به دنبال بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی هستند گزینه بسیار مناسبی است.

۷- هرلینگ یا کاموجی

انواع بازی با توپ

این بازی با توپ بسیار مفرح که در ایرلند نزدیک به ۳.۰۰۰ سال قدمت دارد بین مردان به نام هرلینگ و بین زنان با نام کاموجی شناخته می شود. این بازی در یک زمین چمن و با یک دسته چوبی که هرلی نام دارد انجام می شود و یک توپ کوچک سخت شبیه توپ بیسبال نیز ابزار اصلی آن است. توپ را می توان روی زمین یا در هوا با دسته چوبی مذکور زد و تنها می توان با در دست داشتن چوب و گرفتن توپ با نوک چوب به دویدن ادامه داد. بعد از برداشتن ۴ قدم، بازیکنان باید به همدیگر پاس بدهند، گل بزنند یا توپ را انداخته و دوباره با نوک کفگیر مانند دسته چوبی بگیرند. این بازی با توپ بسیار مفرح، سریع ترین بازی چمنی شناخته شده است از این رو یک بازی بسیار هوازی محسوب می شود که طول زمین آن بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ متر متفاوت است.

۸- سپک تاکرا

انواع بازی با توپ

بازی تیمی سپک تاکرا که ریشه در جنوب شرق آسیا دارد بسیار شبیه بازی والیبال است و دستکم از قرن ۱۵ میلادی در این کشورها انجام می شده است. انجام این بازی انرژی کمی از بازیکن می گیرد اما به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد که در آن بازیکنان از پاها، زانوها، سینه و سر خود برای عبور دادن توپ از روی تور استفاده می کنند. اگر چه این بازی نیز مانند بسیار از بازی های دیگر عملکرد سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد اما در بهبود تعادل جسمی، کاهش زمان واکنش و تقویت ماهیچه های مرکزی بدن بسیار موثر است. این بازی معمولاً به عنوان یک تمرین برای فوتبالیست ها و دیگر ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد.

۹- بسکتبال بدون دویدن

انواع بازی با توپ

همانطور که از نام آن پیداست، این بازی با توپ تیمی شکلی از بسکتبال است که از سرعت آن به مقدار قابل توجهی کاسته شده و هر گروه سنی یا جنستی توان انجام آن را دارد اما به طور ویژه برای افراد بالای ۵۰ سال مناسب است. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی شناخته شد و قوانین آن تقریباً مشابه بازی بسکتبال است به جز این که بازیکنان می توانند راه بروند و توپ را نیز با خود حمل کنند. این بازی با توپ تیمی بدون درگیری فیزیکی برای افراد مسنی که می خواهند فعالیت فیزیکی خود را افزایش داده و به رفتن به باشگاه های ورزشی علاقه ای ندارند یا کسانی که در حال ریکاوری از یک مصدومیت یا جراحت هستند بسیار مفید است.

۱۰- هاکی با تک چرخه

انواع بازی با توپ

در صورتی که توانایی سوار شدن روی تک چرخه را داشته باشید می توانید این بازی با توپ شبیه چوگان را انجام دهید. هر تیم از ۵ بازیکن تشکیل شده و دروازه بانی وجود ندارد. هر یک از تیم ها تلاش دارد که توپ تیم حریف را که اقلب یک توپ تنیس اسات با استفاده از چوب هاکی در اختیار گرفته و به دروازه حریف برساند. وقتی که توپ را در دست دارید باید هر دو پایتان روی پدال تک چرخه باشد و تماس و درگیری غیرتهاجمی بین بازیکنان مجاز انگاشته می شود. این بازی سریع در فرانسه محبوب بوده و دستکم ۵۰ تیم نیمه آماتور و ثبت شده در این زمینه وجود دارد. انجام این بازی با توپ تیمی به تعادل، تمرکز و قدرت کنترل بسیار بالا و البته قدرت قابل توجه مرکز ثقل بدن نیاز دارد.

۵ توپ فوتبال برتر و مرغوبی که بهترین گزینه ها برای بازی در زمین‌های مختلف هستند

جزئیات برخورد توپ فوتبال با صورت انسان را ۱۱۲۰ مرتبه آهسته تر ببینید [تماشا کنید]

بیبیانا استینهاوس؛ داور زن بوندسلیگا و پلیسی که سقف مردانه فوتبال را خرد کرد

منبع: bhf
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود