با سوغات و صنایع دستی استان خوزستان آشنا شوید

۱۱ سوغات و صنایع دستی سرزمین زرخیز جاذبه ها و خاطره ها

با سوغات و صنایع دستی استان خوزستان آشنا شوید

استان خوزستان، از استان های حماسه ساز ایران در جنگ هشت ساله بود و امروزه با وجود پتانسیل های فوق العاده و شگفت انگیزی که از نظر طبیعی و گردشگری و هم چنین سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز دارد، متاسفانه به دلیل مشکل ریزگردها و بیکاری و عدم تقسیم عادلانه ثروت در این استان، شاهد مهاجرت داخلی اجباری برخی از هموطنان هستیم. به خصوص مشکل آب که بلای جان مردمان خونگرم آبادان شده است.

با این حال، خوزستان، مقصد عالی برای بهار و پاییز و زمستان گردی هموطنان است. از تهران و بسیاری از مراکز استان های کشور میتوان با هواپیما، اتوبوس و قطار رهسپار دیار دهلاویه و گرما شد و از فرصت های توریستی آن استفاده کرد. از خوزستان تا مناطق حاشیه خلیج فارس نیز از این نظر بعد مسافت و قیمت حمل و نقل، اوضاع بهتر از سایر نقاط کشور به شمار می رود.

خوزستان
سوغات و صنایع دستی جذاب استان خوزستان را از اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خوزستان سوال کنید

سوغات خوشمزه و صنایع دستی جذاب و دیدنی مردمان خونگرم و مهمان نواز استان خوزستان، بسیار است و در گفتار امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با شماری از تحفه هایی که میتوان از دیار خوزستانی ها به ارمغان آورد، آشنا میکنیم. اگر شما هم اهل خوزستان هستید یا تجربه سفر به این دیار دیدنی را در کارنامه ایرانگردی خود دارید، توصیه میکنیم که حتما تجارب گردشگری و هم چنین صنایع دستی و سوغاتی که از این استان تهیه کردید را در کامنت لیست کنید. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با فرصت های گردشگری در استان دیدنی خوزستان آشنان شوید

خرما

مگر میشود رهسپار خوزستان و بوشهر و هرمزگان شد و نخلستان گردی نکرد و خرما اصیل و مقوی این مناطق جنوبی کشور را خریداری نکرد؟ خرما در ایران، کالایی استراتژیک و فوق العاده مهم برای صنایع تبدیلی و هم چنین غذایی کامل و سرشار از انرژی و مواد غنی برای قشرهای مختلف سنی است. اگر فرهنگ خرما خوری به جای بیسکویت و زولوبیا و نوشابه در کشور گسترش پیدا کند، صنعت بهداشت ایران سالانه صدها میلیارد تومان صرفه جویی خواهد کرد.

اگر عازم خوزستان شدید، همانطور که باید گز خوب و باقلوا عالی را از اصفهانی ها و یزدی ها بپرسید، خرما خوب را هم باید از مردمان نجیب و مهمان نواز خوزستان سوال کنید که حتما اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می دهند. انتخاب خرما خوب کار سختی است چرا که تنوع خرما زیاد است. استان خوزستان از استان‌های برتر کشور در زمینه‌ی تولید و صادرات خرما است که نیمی از حجم صادرات این محصول را تأمین می‌کند. خرمای خوزستان در کنار کیفیت بالا، تنوع بی‌نظیری هم دارد و مهم‌ترین سوغات این استان است. توصیه میکنیم حتما خرما خوب خوزستان را از تور لیدرها و آژانس ها و مغازه های لبنیاتی در شهرهای مختلف استان سوال کنید.

کلیچه

هر شهری در ایران، نان و کلوچه و شیرینی خاص خود را دارد و برای همین، ایران زمین را باید جشنواره اقوام و فرهنگ ها و سبک زندگی جذاب و رنگارنگ دانست که خوزستان یکی از آنهاست. کلیچه اگر چه سوغات خوشمزه خوزستانی ها به شمار می رود اما به سختی پیدا میشود. پخت این شیرینی بومی که در بسیاری از مناطق استان انجام می‌شود، در برخی مناطق مانند خرمشهر، دزفول و شوشتر، رواج بیشتری دارد. کلیچه نوعی کلوچه است که در خمیرش ماست و زیره به کار می‌رود، لایه‌ی میانی آن از خرما تهیه می‌شود و روی آن با زرده‌ تخم‌ مرغ و کنجد، تزیین می‌شود. در سال‌ های اخیر، استقبال فراوان مسافران و گردشگران به ویژه در ایام نوروز، باعث رونق و توسعه‌ مراکز تولید و عرضه‌ی کلیچه در شهرهای استان شده است. کلیچه خوب خوزستان را مثل حلوا و خرما از حرفه ای ها سوال کنید.

حلواشکری

حلوا شکری اگر کم شکر و پر مغز باشد یک میان وعده عالی و غذایی خوب برای صبحانه است. همچون یزد، خوزستانی ها هم با حلوا شکری میانه خوبی دارند. فرآورده‌ای غذایی است که از ارده تهیه می‌شود. در روش سنتی تهیه‌ حلواشکری، با استفاده از شربت شکر که روش تولید مخصوصی دارد، ارده را می‌مالند تا بافتی منسجم پیدا کند. تولید حلواشکری در شهرستان شوشتر استان خوزستان سابقه‌ای دیرینه دارد. حلواشکری شوشتر که به حلوای سیلونی شهرت دارد، امروزه نیز با همان روش سنتی تهیه می‌شود و میتوانید از برخی از مغازه های مرکز خوزستان به خصوص در آبادان و خرمشهر و حتی شادگان تهیه کنید. شادگان همان ونیز ایران است.

مرکبات دزفول

میوه در خوزستان، کالایی مهم و موثر در اقتصاد استان به شمار می رود. باغات استان خوزستان، زمینه خوبی برای تولید انواع و اقسام محصولات باغی را فراهم کرده است که دزفول، شهر یادها و خاطره ها، از آن جمله است. بیش از ۱۲ نوع مرکبات در دزفول تولید می‌شوند که مشهور ترین آنها پرتقال بومی یا محلی است. این نوع پرتقال، سالم‌ ترین و مرغوب‌ ترین پرتقال کشور است و به دلیل طعم شیرین و بوی خوش، طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. پرتقال بومی دزفول، پرتقالی آب‌دار با اندازه‌ی متوسط است که هسته‌های زیادی دارد.

شیره خرما اهواز

اگر با خرما خوری میانه خوبی ندارید، پیشنهاد میکنیم با شیره خرما آشتی کنید. شیره خرما برای خون سازی و تقویت بنیه کودکان و کهنسالان فوق العاده است. آن را با معجون و یا سالاد استفاده کنید. شیره ی خرما بسیار مغذی بوده و مصرف آن در کنار ارده که یکی دیگر از سوغاتی های اهواز است. وعده غذایی کاملی محسوب میشود. همچنین می توان شیره را در کنار چای و برای شیرین کردن هر غذایی استفاده کرد و جایگزین مناسبی برای شکر است. شکر سفید هم از دستور کار خارج کنیدو شکر قهوه ای را جایگزین کنید.

پس اگر خوزستان رفتید، خرما و شیره خرما و نان های سنتی استان را فراموش نکنید که این ها تحفه هایی خوشمزه از سرزمین رمل های داغ و دیار قهرمان پرور ایران به شمار می رود. اما صنایع دستی استان چیست؟

صنایع دستی خوزستان

کپوبافی

از صنایع دستی مرسوم در جنوب ایران است که در استان خوزستان به ویژه شهرستان دزفول، رواج دارد. کپوبافی در واقع نوعی حصیربافی است که در آن از کاموای رنگی برای تزیین بافته‌های حصیری استفاده می‌کنند. محصولات کپوبافی در بازارهای بزرگ مرکز اهواز و آبادان یافت می شود. اگر به روستاگردی در خوزستان علاقمند باشید، توصیه میکنیم که حتما از بوم گردی در استان خوزستان استفاده کرده و با دیدار با اهالی روستاهای خوزستان، از صنایع دستی آن ها خریداری کنید که حمایت از کالای ایرانی و هویت ملی است. .

گلیم افشار خوزستان

یکی از صنایع دستی معروف استان خوزستان را میتوان گلیم افشار خوزستان دانست. هنر دست عشایر عرب و بختیاری استان است که معمولا روی دارهای افقی و در برخی مناطق روی دارهای عمودی بافته می‌شود. این نوع گلیم پودهای پشمی زبر و تارهای پنبه‌ای دارد و از نظر تنوع رنگ، رنگ‌های محدودی در آن به کار می‌رود که بیشتر آنها تیره هستند. گلیم افشار از گران ترین صنایع دستی استان است که برای هدیه، گزینه خوبی به نظر می رسد.

احرامی‌بافی

توجه داشته باشید که استان دیدنی و باستانی و تاریخی خوزستان، در گذشته، یکی از مراکز مهم تولید پارچه‌های دست‌باف در ایران بوده است. امروزه نیز برخی از این نساجی‌ های سنتی در استان فعال هستند که یکی از پر رونق‌ ترین آن ها، احرامی‌ بافی است. احرامی، پارچه‌ای پنبه‌ای است که تار و پود پنبه‌ای دارد و با نوعی دستگاه نساجی سنتی که طراحی پیچیده‌ای دارد، بافته می‌شود.

نکته ای که باید توجه کنید آن است که بافت احرامی، نقشه ندارد و معمولا با دو رنگ سفید و سیاه بافته می‌شود و بافت آن مهارت زیادی می طلبد. البته احرامی در رنگ‌های «سبز و سفید» و «قرمز و سفید» هم بافته می‌شود. در برخی مناطق استان، احرامی‌ های رنگی با پود پشمی بافته می‌شوند. این پارچه در گذشته بیشتر مورد استفاده‌ی حجاج بوده است اما امروزه با توجه به استقبال مسافران و گردشگران، برای مصارف متعددی بافته می‌شود؛ انواع پوشش کف و زیرانداز، رومبلی، روتختی و سجاده‌ی احرامی که طرفداران زیادی دارد.

خوزستان
جاجیم بافی در شهرستان تاریخی و دیدنی شوشتر

عبابافی

اگر در خوزستان بروید، مشاهده مردان و زنانی که لباس های سنتی بر تن دارند جای تعجب نیست. لباس هایی خنک و نخی که شما را از شدت گرما رها میکند. بافت عبا در برخی از مناطق استان مانند بهبهان در حدود پنج قرن قدمت دارد. عبای خوزستانی به روش سنتی و معمولا از نخ‌های پشمی دست‌ریس که از پشم گوسفند تهیه شده‌اند، بافته می‌شود. از آن‌جایی که این نخ‌ های پشمی رنگ نمی‌شوند و به رنگ طبیعی پشم هستند، عبای خوزستانی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، سیاه و خاکستری بافته می‌شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید آن است که با توجه به فصل استفاده از عبا، ضخامت نخ‌های به کار رفته در بافت آن، متفاوت است. در بافت عبای هله، که مخصوص تابستان است، از نخ‌های نازک و در بافت عبای چانچه، که در زمستان کاربرد دارد، از نخ‌های ضخیم استفاده می‌شود. اگر به خوزستان رفتید، این محصول را نیز در نظر داشته باشید که برای کودکان و نوجوانان گزینه خوبی خواهد بود.

قلم‌نی

قلم‌نی، از ابزارهای مهم خوشنویسی است که با برش و شکل ‌دادن انواع نی تهیه می‌شود. قدمت استفاده از قلم‌نی برای نوشتن به دوران مصر باستان برمی‌گردد که در آن زمان، وسیله‌ای برای نوشتن روی پاپیروس بوده است. مرغوب‌ترین نوع قلم‌نی ایرانی، قلم‌نی دزفولی است که از نی دزفولی تهیه می‌شود. نی دزفولی، گیاهی بومی است که به صورت خودرو در کنار رودخانه‌ی دز رشد می‌کند و نوع زراعی آن مختص همین منطقه است. بنابراین توصیه میکنیم که اگر گذر شما به خوزستان افتاد، دزفول گردی و سوسنگرد گردی را مثل خرمشهر و آبادان و اهواز گردی در نظر داشته باشید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود