راهنمای انتخاب تور ارزان و قسطی داخلی و خارجی

۲۰ نکته مهم برای سفر قسطی و ارزان در ایران و جهان

راهنمای انتخاب تور ارزان و قسطی داخلی و خارجی

تور ارزان و تور قسطی، برای کسانی که سفر کردن غیر لاکچری را دوست دارند و به گردشگری خودمانی علاقمند هستند، گزینه خوبی است. این افراد معمولا از رایگان سواری و میزبان های رایگان مهمان نواز برای سفر به نقاط مختلف ایران و جهان استفاده میکنند تا در هزینه های خود صرفه جویی کرده و مبلغی که برای جا و مکان در نظر گرفته اند را برای تماشای شهرهای بیشتر اختصاص دهند. تور ارزان سبب می شود تا شما با هزینه تمام شده کمتر، یک مقصد گردشگری را تماشا کرده و از حراج های غیر فصلی، برای سفر به نقاط مختلف استفاده کنید. تور قسطی هم باعث می شود که در اسرع وقت بتوانید از یک شهر در کشور مقصد بازدید کرده و چند ماه بعد هزینه تور را بپردازید.

تور ارزان و تور قسطی
یکی از روش های ارزان سفر کردن، روش هیچهایکری است

حتما بخوانید:‌ راهنمای رایگان سواری و آنچه در سفر ارزان باید بدانیم

هم در تورهای قسطی و هم خرید تورهای ارزان، باید نکاتی مورد توجه باشد تا قسطی یا ارزان بودن تور سبب نشود که کیفیت و کمیت تحت الشعاع قرار بگیرد و خاطره خوبی از سفر ارزان و قسطی در ذهن شما باقی نماند. متاسفانه بارها مشاهده شده که هموطنان فریب تورهای ارزان و قسطی هیجان انگیز داخلی و خارجی خورده و مبالغ زیادی از کف آن ها می رود. در گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با نکاتی در این باب آشنا میکنیم تا در سفر ارزان یا قسطی به نقاط مختلف ایران و جهان، موضوعاتی در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید: چگونه توریسم بلاگر، فود بلاگر و فشن بلاگر خوبی باشیم؟

  • تور ارزان به شهرهای داخلی ایران

اگر قصد دارید با تورهای ارزان در نیمه اول یا نیمه دوم سال به نقاط مختلف ایران سفر کنید، باید بدانید که ایران به دلیل شرایط آب و هوایی، در همه فصول، همه شهرهایش مقصد گردشگری نیست. مثلا احتمال اینکه در فصل زمستان تورهای زیادی برای سفر به تبریز و شهرکرد و کردستان باشد، بسیار کمتر از تور ارزان به کیش است. چرا که آب و هوای منفی صفر درجه سانتیگراد در این ۳ شهر در اواخر زمستان، باعث می شود تا گردشگران برای  سفر به این مناطق دیدنی و جذاب، مدتی را منتظر باشند. بنابراین یکی از روش های پیدا کردن تورهای ارزان، سفر به نقاط مختلف ایران در فصولی است که گردشگر کمتری به آنجا می رود. البته بعضی استان ها و بعضی شهرها مثل مشهد و شیراز، مستثنی بوده و در طول سال، گردشگران داخلی و بین المللی زیادی از آن جا بازدید می کنند.

اگر به دنبال تور ارزان جهت سفر به شهرهای داخلی کشور هستید، توصیه میکنیم که از موسسات گردشگری معتبر دارای کارت صلاحیت فعالیت از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کرده و حتما سفر شما بیمه نامه داشته باشد. برای تور ارزان داخلی، اگر با آب و هوا مشکلی ندارید، خارج فصل سفر کنید تا به طور قابل ملاحظه ای در هزینه های شما صرفه جویی شود. چرا که هتل و محل اقامت و بسیاری از خدمات در خارج از فصول سفر در برخی از شهرهای پر گردشگر ایران، با تخفیفات خوبی همراه می شود. این تخفیفات را از سایت مقصدهای گردشگری و هتل ها و هتل آپارتمان ها و سایت های اجاره دهنده منازل مسکونی شهروندان استعلام کنید.

 تور ارزان و قسطی
مراقب تورهای قسطی و تورهای ارزان داخلی و خارجی کلاهبرداری باشید
  • تور ارزان به نقاط مختلف جهان

تور ارزان به شهرهای مختلف جهان در کلیه فصول سال در دسترس است. علتش هم بخاطر استقبال گردشگران از مناطق گردشگری جهان در فصول مختلف سال بوده و این قضیه به آب و هوا و ایونت ها و مراسمات و مسائل دیگر ارتباط پیدا میکند. مثلا شب ژانویه حتما پیدا کردن تور ارزان برای سفر به کوالالامپور و دوبی و تفلیس، بسیار گران تر از سفر به این  سه شهر مهم گردشگری آسیا پیش از ژانویه و پس از ژانویه خواهد بود. از طرفی، برای پیدا کردن تورهای ارزان، میتوانید از تورهای داخلی در کشورهای مختلف استفاده کنید. مثلا شما به جای اینکه از خدمات تور ایرانی برای سفر به کشورها استفاده کنید، از شرکت های گردشگری کشور مقصد برای خرید تور جهت بازدید از نقاط دیدنی استفاده کنید.

این خدمات را بوکینگ و اکسپدیا در اختیار شما قرار می دهد و میتوانید از تور لیدرهای محلی یا شرکت های توریستی کشور مقصد برای بازدید از نقاط مختلف استفاده کنید. این کار سبب صرفه جویی شما در هزینه ها شده و میتوانید نقاط بیشتری را بازدید کنید. شاید یکی از دلایلی که بعضا توصیه میشود تا در هاستل ها و یا خانه های اجاره ای AIRBNB ساکن شوید، امکان گردشگری ارزان و رایگان شهری و برون شهری با اهالی کشور مقصد و دیگر گردشگران بین المللی است.

پس اگر دنبال تور ارزان برای سفر به تفلیس، دوبی، استانبول، کوالالامپور، پاتایا، بانکوک، ایروان، باکو، مسقط و دیگر مقصدهای گردشگری محبوب ایرانی ها در آسیا بودید، حتی الامکان خارج از فصل سفر کرده (نوروز و تعطیلات رسمی را فراموش کنید) و از ظرفیت های پر تخفیف مقصدهای اقامتی این کشورها از طریق سایت های جهانی رزرواسیون استفاده کنید. همچنین برخی از شرکت های هواپیمایی، اگر چند ماه پیش از حرکت، نسبت به رزرو بلیط اقدام کنید، تخفیف های قابل ملاحظه ای در خرید بلیط و تغییر کلاس پروازی در اختیار شما قرار می دهند که رایان ایر و قطر ایرلاین و اطلس جت ترکیه از آن جمله است.

  • تور قسطی داخل کشور

اگر به دنبال تور قسطی داخلی هستید، توصیه میشود که گروهی سفر کنید. مثلا برای ۴ ماه دیگر با دوستان برنامه ریزی کنید که از فلان شهر تاریخی یکی از ۳۱ استان کشور دیدن کنید. سفر گروهی، هزینه تمام شده سفر شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. چه با هواپیما سفر کنید چه با قطار و چه با اتوبوس و چه خودرو شخصی، سفر گروهی میتواند هزینه های شما را کاهش دهد. تورها، رضایت بیشتری به ارائه خدمات قسطی به سفرهای گروهی تا انفرادی دارد. چرا که تضامینی که دریافت می شود بیشتر و ریسک آنها کاهش می یابد.

تور قسطی داخلی را بهتر آن است که در فصول پر مسافر انتخاب نکنید و از آژانس هایی باشد که کارت صلاحیت و فعالیت حرفه ای از سازمان گردشگری داشته و تجربه این کار را قبلا به صورت موفقیت آمیزی در کارنامه داشته باشد. در تور قسطی داخلی حتما قرارداد مکتوب دو نسخه منقعد و به امضا طرفین رسیده و نماینده آژانس مهر و امضا کند. همه مفاد قرارداد در آن ذکر شده و مدت و مبلغ مشخص و روش انجام شفاف و قانونی داشته باشد.

تورهای قسطی داخلی و خارجی توسط آژانس های مختلف ارائه میشود و شرایط و قیمت های مختلف در فصول گوناگون دارد. تورها معمولا چک ضمانت از مسئول گروه دریافت میکنند که به پیوست آن باید مدارک دیگری مثل گواهی حقوق و معرفی نامه و گردش حساب و امثالهم باشد. اگر فکر میکنید که مثلا سفر به کیش و قشم و چابهار و اصفهان و شیراز، به صورت قسطی برای گروه چند نفره شما به صرفه تر است، گروهی سفر کنید و اگر دیدید که قادر به پرداخت هزینه ها در مدت مشخصی نیستید، از خدمات قسطی استفاده کنید. سفر قسطی برای سفرهای ۲-۳ روزه ارزش ندارد و توصیه می شود که به طول کل، سفر قسطی داخلی انجام ندهید. چرا که میتوانید با خانه های اجاره ای در شهرهای مختلف و سفر با اتوبوس و قطار، خیلی در هزینه ها صرفه جویی کنید.

  • تور قسطی خارج از کشور

تور قسطی خارج از کشور بسیار اهمیت دارد. هزینه تور بالا بوده و مخصوصا اگر گروهی سفر میکنید، تضامین و مبالغ قابل ملاحظه است. معمولا تورها، به ازای هر ماه قسطی شدن تور، ۲ تا ۳ درصد کمیسیون به صورت ماهانه دریافت میکنند و اگر شما توری را قسطی خریداری کنید، باید پس از ۶ ماه، ۱۲ درصد بیشتر از مبلغ تور پرداخت کنید. معمولا هم تورهای قسطی خارج از کشور، به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد قسط است. یعنی تور قسطی خارجی ۱۰۰ درصد معمولا وجود ندارد مگر اینکه یک آژانس گردشگری شما و گروه شما و شرکت شما را به مدت مدیدی بشناسد و این خدمات را در اختیار شما قرار دهد.

در خرید تور قسطی خارج از کشور به موارد زیر توجه کنید:

  • قرارداد شفاف مکتوب منقعد و به امضای طرفین برسد.
  • روی چک ضمانت و همچنین چک های اقساط ذکر شود دلیل صدور چک و دریافت کننده چیست و کیست.
  • مشخصات چک های ضمانت و چک اقساط داخل قرارداد ذکر شود.
  • فروشنده تور موظف شود که هیچ افزایش نرخی در مدت قرارداد به خاطر تغییر نرخ ارز اضافه نمیکند.
  • فروشنده تور موظف شود که اگر شرایط هتل مقصد مناسب نبود، جایگزین ارائه کند.
  • فروشنده تور، اطلاعات کامل هتل و مقصدهای گردشگری و شرایط تور قسطی خارجی را شفاف ذکر کند.
  • شماره ثبت موسسه گردشگری و مجوزهای آن در قرارداد قسطی ذکر شود.
  • اینکه چه تعداد گشت داخل شهری در تور قسطی ارائه میشود ذکر شود.
  • مشخصات نماینده خریدار تور گروهی قسطی در قرارداد قید شود.
  • بند جبران ضرر و زیان در قرارداد خرید تور قسطی خارجی قید شود.
  • اطلاعات هتل هایی که در تور قسطی ارائه میشود را قبل از انعقاد قرارداد از تریپ ادوایزر چک کنید.
  • قیمت نهایی تور قسطی را در شرایط غیر قسطی با دیگر موسسات گردشگری رقیب چک کنید.

اگر شما تجربه سفر ارزان و سفر قسطی با تورهای ارزان و تور قسطی به داخل یا خارج از کشور داشتید، تجارب خود را از طریق کامنت در اختیار روزیاتو قرار دهید. توجه کنید که در شرایطی که ارز دولتی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در اختیار گردشگران قرار می گیرد، ما بالتفاوت ارز دولتی و آزاد بعضا به قدری است که سفر شما را رایگان میکند. البته این در شرایطی که خیلی ارزان سفر را انتخاب کنید. بانوانی که انفرادی سفر میکنند، در انتخاب تور قسطی و ارزان مراقبت آگهی های کلاهبرداری باشند. داستان های Solo female hitchhiker را بخوانید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود