۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت دوم]

۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت دوم]

آیا می دانستید که یک فیلم بی نقص چه ویژگی هایی دارد یا باید داشته باشد؟ وقتی که پای هنر به میان می آید بسیاری از بی نقص بودن و کمال صحبت می کنند. وقتی که پای هنر به میان می آید همه چیز به تعبیر و تفسیر شخصی شما بر می گردد. برای کسانی که طرفدار فیلم های اکشن هستند، فیلم بی نقص فیلمی است که بیش از هر فیلم دیگری به آن ها هیجان وارد کند. کسانی که به فیلم های کمدی علاقه دارند فیلم بی نقص را فیلمی می بینند که دارای شخصیتی یکه تاز و بذله گو و بهترین زمانبندی در به نمایش گذاشتن صحنه های کمیک داشته باشد.

بهترین فیلم قرن

اما برای بسیاری از منتقدان فیلم بی نقص در دو جنبه خاص مورد قضاوت قرار می گیرد. یکی این که یک فیلم خاص چگونه تمامی فاکتورهای اساسی یک فیلم را در قالب خود گنجانده است؟ دوم این که فیلم مذکور چه تعداد محدودیت را در مسیری مناسب و مثبت از پیش رو برداشته است؟ باز هم باید گفت که همه چیز شخصی است و نظر هر کسی می تواند در مورد یک فیلم متفاوت باشد. بدین ترتیب تهیه کردن لیستی از بی نقص ترین فیلم ها که همه بر سر آن توافق داشته باشند کار بسیار سخت و تقریباً غیر ممکنی است. اما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلمی آشنا کنیم که می توانند کامل ترین و بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب بگیرند. لازم به ذکر است که قسمت اول این مطلب را می توانید در لینک ۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت اول] مشاهده نمایید.

۵- در هوای عشق

بهترین فیلم قرن

درام عاشقانه وونگ کار وای با نام «در هوای عشق» (In the Mood for Love) خیلی آرام ما را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا از آن دسته فیلم هایی است که برای وارد کردن ضربه نهایی عجله ای ندارد. ضایعه های روحی، ترس ها و غم هایی که در فیلم دیده می شود اگر چه نه به ما بلکه به شخصیت اصلی داستان مربوط می شوند اما همچنان ما را از درون تحت تاثیر قرار می دهند. فیلم «در هوای عشق» یک تجربه بسیار واقعی است که ترس و اضطراب ناشی از خیانت عزیزانمان را در درون ما می کارد در حالی که همزمان ارتباطات و نزدیکی بیش از پیش شخصیت های اصلی داستان را برایمان به نمایش می گذارد.

عشق و خیانت در این فیلم در هم تنیده شده است و نمی تواند قضاوتی کامل و بی درنگ در مورد هر کدام از آن ها داشت. این فراز و نشیب ها و تناقض ها هر چقدر هم که بیشتر و طولانی تر می شود بیننده از تماشای آن ها ملول نخواهد شد و تا انتهای داستان همچنان مسحور فیلم باقی خواهید ماند.

۴- جاده مالهالند

بهترین فیلم قرن

شاهکار سورئال دیوید لینچ نیز مانند «در هوای عشق» کمی طول می کشد تا شما را شیفته خود نموده و حتی برای تبدیل شدن به فیلم مدرن کلاسیک امروزی چندین سال زمان برد. چیزی که در مورد فیلم «جاده مالهالند» (Mulholland Drive) دیدنی است و آن را به یکی از بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ تبدیل می کند بدون شک زیبایی و واقعیت گرایی است که بعد از تماشای چند باره فیلم دیده می شود. رویاهای فیلم بسیار بیشتر از رویاهای خودمان واقعی و درک کردنی به نظر می رسند و پیچیدگی های داستان که تماشای چند باره آن را اجتناب ناپذیر می نماید، نه تنها تماشای فیلم را کسالت آور نمی کند بلکه بر جذابیت و کشش آن می افزاید.

فیلم بی نقص «جاده مالهالند» به زیبایی هر چه تمام تر عناصر پیشگامانه و بدیع لینچ را با الگوهای معمول هالیوود ترکیب می سازد و از این ترکیب برای ساخت اثری که متعلق به دنیای دیگر است استفاده می نماید. این فیلم یک نئونوآر چند لایه است که شما خودتان باید راز درون آن را کشف کنید. باید گفت که این فیلم حتی در میان دیگر فیلم های لینچ نیز مشابهی ندارد زیرا هیچ فیلمی ساخته نشده و شاید ساخته نشود که بتواند همزمان بسیار گیج کننده و قابل فهم باشد.

۳- یک یک

بهترین فیلم قرن

معنای عنوان فیلم ادوارد یانگ چیست؟ یک بعلاوه یک می شود دو و در زبان چینی دو در واقع قرار گرفتن یک روی یک است. هنگام جمع زدن این دو عدد روی کاغذ در زبان چینی می توانید ببینید که این دو عدد علیرغم جمع شدنشان اما همچنان جدا از هم باقی می مانند یعنی عنوان «یک یک» (Yi-Yi) در واقع به معنای عدد ۲ است. زندگی جریان مداوم و بدون توقف میلیاردها انسان است اما هر کدام از ما انسان ها بخش هایی مجزا از این کل بزرگ هستیم. در این فیلم بی نقص، با تعقیب زندگی خانواده ژیان از ۳ دیدگاه متفاوت، می توانیم دیدگاه های مختلفی را نسبت به یک اتفاق ۳ ساعته در مورد مرگ و زندگی داشته باشیم.

آرزوها و خواست های یکی از ما شاید با خواست های دیگری مطابقت نداشته باشد؛ آیا عشق بر کار ارجحیت دارد یا ترتیب این دو باید برعکس باشد. فیلم «یک یک» با ظرافت هر چه تمام تر و به طور پنهان ۳ داستان جداگانه و بی نقص را در یک قاب قرار می دهد و این کار را با ترکیبی از این اولویت های متفاوت انجام می دهد. این فیلم یکی از بهترین نمونه های سینمایی است که به ما یادآور می شود هر کدام از ما نقشی متفاوت را در یک طرح بزرگتر از اتفاقات ایفا می کنیم. آخرین فیلم یانگ قبل از مرگ نابهنگام و تاسف برانگیزش یک داستان هوشمندانه و متفکرانه است که بیننده را به شدت به فکر فرو می برد.

۲- جایی برای پیرمردها نیست

بهترین فیلم قرن

وقتی که پای انتخاب بهترین اثر برادران کوئن به میان می آید نیاز به بحث و جدل های فراوانی است. برای بسیاری از طرفداران این دو برادر با استعداد، فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men) بدون شک بهترین و کامل ترین خواهد بود. این فیلم بی نقص که بدون شک تاریک ترین فیلم آن ها نیز هست یک تعقیب و گریز و یک بازی موش و گربه بین مرگ و زندگی است. مرگ در قالب آنتون چیگور در تعقیب لولین است زیرا لولین یک گرگ تنهاست که با یک کیف پر از پول از صحنه درگیری کارتل های مواد مخدر فرار کرده است.

کلانتر بل هدف قاتل فیلم نیست زیرا وی پیرمردی است که زندگی اش از قبل در مسیر سقوط و کند شدن قرار گرفته و نیازی به کشته شدن توسط قاتل فیلم دیده نمی شود. مرگ در تنبیه پیر و جوان تبعیضی قابل نمی شود هر چند زمان این تنبیه متفاوت است. مرگ به خودی خود قابل توقف نیست و فرارهای معجزه آسا و چند باره چیگور خود تاییدی بر این مدعاست. داستان کورمک مک کارتی خود در موضوع درگیری با مرگ و تقلا برای فرار از آن نوشته شده است و نسخه سینمایی برادران کوئن از آن نیز یک اثر گرانبها است که پس از پایان تعقیب و گریزهای فیلم نیز ما را به فکر فرو می برد.

۱- خون به پا خواهد شد

بهترین فیلم قرن

فیلم شاهکار پل توماس اندرسون با عنوان «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) را باید بهترین اثر این کارگردان نامی دانست. در طول تماشای فیلم بیننده نیز مانند دانیل پلین ویو برای دیدن نوعی کشتار در مقیاسی گسترده تر له له می زند. بیننده نیز به اندازه مردی بیرحم-که همه شهر را برای بدست آوردن آنچه که می خواهد بسیج کرده است- حریص می شود. وی ما را چنان تحت تاثیر قرار می دهد و از ما سوء استفاده می کند که با هر ضربه ای ممکن است بشکنیم. آیا در هزاره جدید شخصیت ضد قهرمان بهتر و بزرگ تری از دانیل پلین ویو وجود دارد؟ او به اندازه شیطان وسوسه کننده و فریبنده است.

در زندگی واقعی از هر شخصی که کوچکترین شباهتی به این مرد داشته باشد متنفر خواهیم بود اما در فیلم، شیفته او و کارهای شیطانی اش می شویم و مشتاقانه به او اجازه می دهیم که بدتر و بدتر شود. در نهایت «خون به پا می شود» و شیطان خودش مرد خدا را به قتل می رساند اما آیا تماشای رفتن به قعر دوزخ گناه دیدنی نبود؟ در مورد نفت باید بگوییم که این ماده طبیعی برای این که به چنین ارزشی بالا دست یابد باید به عمق تاریک زمین (چاه ویل شیطان) برود تا بعدها به عنوان ماده ای باارزش و وسوسه کننده بار دیگر به زمین بازگردد و همه را به جان هم بیندازد. بدون شک «خون به پا خواهد شد» کامل ترین و بی نقص ترین فیلم قرن ۲۱ است که شما را از درون تکان خواهد داد.

۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

بهترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۱۷ از نگاه منتقدان

فیلم هایی که در کمال ناباوری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم نشدند [قسمت اول]

با بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما آشنا شوید

منبع: tasteofcinema
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود