چگونه از فرودگاه شارل دو گل و اورلی پاریس به مرکز شهر برویم؟

راه های ارزان عزیمت به مرکز پاریس از فرودگاه های بین المللی شهر

چگونه از فرودگاه شارل دو گل و اورلی پاریس به مرکز شهر برویم؟

شمار متقاضیان ایرانی سفر به فرانسه در سالهای اخیر به دلیل روند تسهیل و تسریع در صدور روادید گردشگری تیپ سی افزایش یافته است و متقاضیان سفر به فرانسه و اخذ روادید شنگن میتوانند درخواست خود را مستقیم تسلیم نمایندگی سفارت فرانسه، مستقر در پاساژ پالادیوم زعفرانیه بکنند.

اکنون ۸ کشور عضو منطقه شنگن از طریق کارگزاری VFS  Global  پرونده متقاضیان را دریافت میکنند و فرانسه یکی از این هشت کشور محسوب میشود. این احتمال وجود دارد که تا سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۰ کشور دیگر منطقه شنگن به جمع کشورهایی که از طریق این کارگزار هندی خدمات ارائه میکنند بپیوندند.

دریافت ویزا شنگن فرانسه پر تقاضا ترین روادید شنگن در ایران است و سالانه ده ها هزار ایرانی موفق به اخذ روادید توریستی سفر به این کشور اروپایی می شوند و البته ده ها هزار نفر دیگر نیز از دریافت روادید باز می مانند.

برای دریافت روادید سفر به فرانسه شما می بایست پروفایل در سایت وی اف اس گلوبال باز کرده و سپس زمان سفر را مشخص کنید و بر اساس تاییدیه ای که برای شما ای میل می شود، در زمان مقرر، به طبقه ۱۱ پاساژ لوکس پالادیوم زعفرانیه بروید و مدارک را تسلیم کانترهای سفارت فرانسه کنید. همانجا انگشت نگاری شده و هزینه ۸۵ یورو را پرداخت میکنید و بدون هیچ مصاحبه ای، ۱۵ روز بعد جواب درخواست شما صادر می شود.

به هر حال اگر با این طریق موفق به دریافت روادید سفر به فرانسه شدید و میخواهید سفری کوتاه یا بلند مدت به این کشور داشته باشید، چاره ای ندارید که از ایران یا کشورهای دیگر جهان به پاریس پرواز کنید. چرا که ورود اول شما به منطقه شنگن در صورتی که از سفارت فرانسه در تهران روادید تیپ سی گردشگری گرفته اید، بایستی فرانسه باشد. در پاریس، فرودگاه شارل دو گل و فرودگاه اورلی پاریس، دو مقصد عمده مسافران ایرانی است. برای بسیاری از هموطنان مسافر پاریس این سوال مطرح است  که چگونه با کمترین هزینه از این دو فرودگاه بین المللی معروف فرانسوی ها،‌ خود را به مرکز شهر برسانند و چگونه به نزدیک ترین ایستگاه مترو پاریس بروند تا از آنجا راهی اقامتگاه خود شوند.

با توجه به افزایش نرخ ارز در سالهای اخیر، صرفه جویی در هزینه ها بسیار مهم است. وقتی هر ۱ یورو بالای ۸ هزار تومان ارزش دارد، حفظ تک تک یورو ها میتواند اهمیت بسزایی داشته باشد. برای عزیمت به مرکز پاریس از طریق فرودگاه های بین المللی شهر، شما می بایست از تاکسی، قطار یا اتوبوس استفاده کنید که در فرودگاه ها، با علائم خاصی مشخص شده  و هر یک، ساعت حرکت و هم تعرفه های متفاوتی در طول شبانه روز دارد.

با توجه به اینکه فرانسوی ها تسلط خوبی به زبان انگلیسی ندارند و احتمالا یکی از مشکلات عمده شما در سفر به فرانسه، همچون سفر به اسپانیا، عدم آگاهی مردم به زبان انگلیسی است، توصیه می شود که چند اپ خوب درباره راهنمای سفر به پاریس یا دیگر شهرهای فرانسه را دانلود کنید یا حداقل اپ تریپ ادوایزر و لونلی پلنت را نصب کنید و از طریق انجمن پاریس گردها، با طوماری از سوال و جواب هایی که فرانسه نوردها مطرح کرده اند آشنا شده و پاسخ های به روز دریافت کنید.

البته ایرانیان فرانسه نیز در شبکه های اجتماعی بسیارند و به راحتی میتوانید در هر ساعت از شبانه روز، از آنها درباره فرانسه گردی سوال کنید. انجمن ها و گروه ها و کانالهای زیادی ایرانیان فرانسه در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، تلگرام، واتس آپ و دیگر SNها دارند که بستر عالی برای تبادل اطلاعات درباره سفر به کشور عشاق قاره سبز است.

ارزان ترین راه عزیمت به مرکز شهر پاریس از فرودگاه شارل دو گل و اورلی پاریس، استفاده از اتوبوس است. مخصوصا اگر تعداد نفرات همراه شما زیاد است و بار زیادی دارید، از اتوبوس استفاده کنید که در هر ساعت شبانه روز شما را به مقاصد مختلفی در پاریس می برند. اگر مدت کمی در پاریس هستید مثلا زیر ۸ ساعت و میخواهید گشتی در شهر بزنید، سعی کنید در ایستگاه های اتوبوس نزدیک به خیابان شانزلیزه توقف کنید. خیابان شانزلیزه، قلب پاریس است و بسیاری از کافه و رستوران ها و برندها و گالری ها و مقصدهای گردشگری معروف جهان در اطراف این خیابان است.

از خیابان شانزلیزه و مترو شانزلیزه به راحتی میتوانید تا لدوفانس و حتی دیزنی لند و کاخ ورسای رفته و ظرف چند ساعت مهم ترین نقاط توریستی شهر را دیدن کنید. از همه چیز مهم تر آن است که شما پیش از رفتن به فرانسه، اطلاعات کاملی درباره مقصدهای گردشگری و هم چنین راه های ارزان دسترسی به نقاط مختلف توریستی شهر بدست آورید تا وقتی وارد پاریس یا هر شهر دیگر فرانسه شدید، اشراف اطلاعاتی شما مثل رفت و آمد در شهر محل سکونت شما در ایران باشد!

حتما بخوانید: راهنمای دریافت روادید فرانسه در تهران و نارضایتی متقاضیان

فرودگاه شارل دوگل پاریس از داخل هواپیما

حمل و نقل فرودگاه شارل دوگل

فرودگاه بین المللی شارل دوگل، فرودگاه اصلی پایتخت فرانسه محسوب می شود و در ۳۰ کیلومتری این شهر زیبا و دیدنی قرار دارد. شبکه قطار بین المللی پاریس همچون مترو این شهر، سابقه زیادی دارد و بسیار منسجم و هماهنگ، روزانه به صدها هزار مسافر سرویس می دهد. قطار سریع السیر (Réseau Express Régional) که به اختصار RER نامیده می شود شبکه قطار شهری پاریس و حومه است. اگر وارد شارل دوگل شدید، حتما نگاه های خود را معطوف به تابلوهای RER کنید. با استفاده از این قطار میتوانید از شارل دوگل به چند نقطه مهم پاریس از جمله: گار دو نورد (Gare du Nord)، شاتله دزال (Châtelet-Les Halles)، لوکزامبورگ (Luxembourg)، سنت میشل (Saint-Michel) و سایر ایستگاه های خط B بروید.

اتوبوس های خنک و مجهز رویزی باس در بسیاری از نقاط پاریس توقف دارد

نکته ای که باید توجه کنید آن است که از هریک از این ایستگاه ها می توانید به شبکه مترو پاریس و خط C قطار RER دسترسی پیدا کنید و در نزدیکی هتل خود پیاده شوید. در فرودگاه شارل دوگل وقتی چمدانتان را تحویل گرفتید دنبال تابلویی با نوشته Gare و علامت قطار بگردید. Gare در زبان فرانسوی به معنی ایستگاه است. در فرودگاه شارل دوگل دو ایستگاه قطار RER وجود دارد: یکی در نزدیکی ترمینال شماره ۱ و ۳ و ایستگاه دیگر در ترمینال شماره دو. از دستگاه های فروش بلیط و هم از باجه های مخصوص می توانید بلیط قطار تهیه کنید. ساعات کاری این قطارها از ۵ صبح تا نیمه شب است و هر ۱۰ الی ۲۰ دقیقه یک بار حرکت می کنند.

پاریس
اتوبوس های RoissyBus برای تردد مستقیم و ارزان از شارل دوگل به مرکز پاریس

اگر قصد دارید از شارل دوگل با اتوبوس خود را به مرکز شهر برسانید، از اتوبوس های Les Cars Air France استفاده کنید که مسافران را از ترمینال شماره ۱ و ۲ سوار می کنند و به مقاصد مختلف در مرکز شهر پاریس می رسانند. خط ۲ این اتوبوس ها به سمت میدان شارل دوگل یا میدان اتوال (Place Charles de Gaulle/Étoile)، طاق پیروزی و ایستگاه مترو پورت مایو (Porte Maillot) می رسانند. قبل از اینکه به پاریس برسید بهتر است ایستگاه های مترو نزدیک محل اقامت خود را یاد بگیرید تا راحت تر مسیرتان را پیدا کنید. نقشه مترو پاریس به رایگان در دسترس همه قرار دارد. اتوبوس های فرودگاه معمولا هر ۱۵ دقیقه یک بار حرکت می کنند و از ساعات اولیه صبح تا ۱۱ شب فعال هستند. این اتوبوس ها مسیر فرودگاه شارل دوگل تا مرکز شهر را در ۵۰ دقیقه طی می کنند.

در ایستگاه های قطار و مترو و فرودگاه پاریس، میتوان بلیط اتوبوس را به راحتی از دستگاه های فروش بلیط تهیه کرد. سکه یادتان نرود همراه داشته باشید

حمل و نقل از فرودگاه اورلی پاریس به مرکز شهر

فرودگاه اورلی در فاصله نسبتا نزدیکی از شهر پاریس قرار دارد و از راه های مختلفی می توان به هتل و مرکز شهر پاریس رسید. فرودگاه اورلی ۲ ترمینال مسافربری دارد که با نام های ترمینال S (جنوب) و ترمینال W (غرب) شناخته می شوند. فرودگاه اورلی با پاریس حدود ۱۳ کیلومتر فاصله دارد و با استفاده از تاکسی، اتوبوس، قطار و کرایه اتومبیل می توانید به مرکز شهر پاریس برسید. ارزان ترین راه استفاده از قطار و اتوبوس است.

اتوبوس ۱۸۳ ارزان ترین گزینه حمل و نقل فرودگاه اورلی است. این اتوبوس ها هر نیم ساعت یکبار از ترمینال جنوبی حرکت می کنند و پس از ۴۵ دقیقه به ایستگاه نهایی در پورت دو شوازی (Porte de Choisy) می رسند. بلیت اتوبوس را می توانید هنگامی که سوار شدید از راننده خریداری کنید. اتوبوس ها از ساعت ۶ صبح تا ۱۲:۲۰ دقیقه شب فعال هستند و هر نیم ساعت یکبار حرکت می کنند.

قطار RER
  • RER B: نزدیک ترین ایستگاه قطار RER آنتونی است که در فاصله ۵ مایلی از فرودگاه قطار دارد و با استفاده از اتوبوس شاتل Orlyval  می توان به آن دسترسی پیدا کرد. بلیت مترو شامل هزینه شاتل نیز می شود و می توانید آن را قبل از عزیمت از باجه های فروش بلیت خریداری کنید.
  • اتوبوس شاتل Orlyval  از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب فعال است و هر سه دقیقه یکبار حرکت می کند. با استفاده از اتوبوس شاتل در مدت زمان ۱۰ دقیقه می توانید به ایستگاه قطار برسید. وقتی به ایستگاه آنتونی رسیدید سوار خط آبی شوید. پس از آن ۳۰ دقیقه طول می کشد تا به گار دو نرد (Gare du Nord) در مرکز شهر پاریس برسید.
  • قطارها از ساعت ۳ بامداد تا ۱۱:۵۰ دقیقه نیمه شب فعال هستند و هر ۶-۸ دقیقه یکبار حرکت می کنند.
  • قطار RER B در تمام طول روز حرکت می کند، توقف ها و تعدد قطارها زیاد است و بسیار سریع حرکت می کند. بنابراین از بسیاری جهات یکی از گزینه های خوب حمل و نقل فرودگاه اورلی به شمار می رود. البته اغلب بسیار شلوغ است و اگر چمدان زیادی همراهتان باشد چمدان راحت نخواهد بود.
  • RER C: خط دیگر قطار که به سمت مرکز شهر پاریس می رود قطار RER C است. این قطار از خط B ارزان تر است اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به مقصد برسید.
  • برای رسیدن به ایستگاه قطار RER C باید سوار اتوبوس شاتل بشوید و به ایستگاه پون دو رونژی (Pont de Rungis) بروید. شاتل ها از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب فعال هستند و هر ۱۰ دقیقه یکبار حرکت می کنند.
  • وقتی به ایستگاه قطار رسیدید سوار خط زرد شوید و به سمت پاتو آز (Pontoise) یا مونتین بوشامپ (Montigny Beauchamp) بروید. این مسیر حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد و اگر هتل یا مقصدتان در مسیر این قطار است می توانید از آن استفاده کنید.

درسفر به فرانسه، مثل حرفه ای ها سفر کنید. فرانسه جایی نیست که شما بخواهید بدون توجه به بودجه خود، راه های اشتباه و مقصدهای گردشگری غیر مهم را بازدید کنید. با توجه به نرخ ارز، همه زمان شما باید ساعت به ساعت برنامه ریزی شده باشد تا نهایت استفاده را از فرانسه گردی ببرید. اگر دنبال هیچهایک هستید، از طرفداران رایگان سواری در هاستل ها و انجمن های اینترنتی استفاده کنید. اگر به دنبال میزبان های مهمان نواز هستید به کوچ سرفینگ بروید. اگر به دنبال ایونت های رایگان هیجان انگیز کافه گردها در پاریس یا دیگر شهرهای فرانسه هستید، اینترنیشن را فراموش نکنید. اگر به دنبال همسفر در پاریس و فرانسه هستید، لونلی پلنت را در نظر داشته باشید.

لحظه به لحظه از مناطق مختلف فرانسه را میتوانید در هشتگ FRANCE در اینستاگرام دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Simin تیر ۲۹, ۱۳۹۷

    واقعا اطلاعات خوبی بود. برای دوستام که میرن پاریس فرستادم. مقسی بوکو

  • Amir Hadi مرداد ۱, ۱۳۹۷

    ممنون