۱۰ دانشگاه مورد تایید ارمنستان برای تحصیل در سال ۲۰۱۹

هیچ دانشگاه پزشکی ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت نیست

۱۰ دانشگاه مورد تایید ارمنستان برای تحصیل در سال ۲۰۱۹

تحصیل در دانشگاه های ارمنستان در دو دهه اخیر با استقبال شماری از دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. نزدیکی ایروان به شهرهای مرزی ایران و هم چنین هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور  سبب شده تا شمار متقاضیان ایرانی مشتاق به تحصیل در دانشگاه های خوب ارمنستان افزایش یابد. مخصوصا در روزگاری که دلار نایاب شده است، تحصیل ارزان قیمت نه تنها یک الزام بلکه یک هنر برای دانشجویان به شمار می رود. دانشگاه های ارمنستان محدود است و همه نوع رشته ای در آن عرضه نمیشود. اما اگر میخواهید با تحصیل در ارمنستان، ارز دانشجویی به قیمت دولتی بگیرید و پس از آن برای  تحصیل به دانشگاه های مطرح جهان بروید، این گفتار را تا انتها با ما همراه باشید.

تحصیل در ارمنستان
ایندکس سایت دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان

فواید تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان به نسبت تحصیل در اسکاندیناوی، تحصیل در اقیانوسیه و اروپا و حتی آمریکا، هیچ مزیتی ندارد. یادگیری زبان ارمنی نیز به دلیل عدم کارکرد آن در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، تاثیرگذاری زیادی برای متعلمین نداشته و ارزش آکادمیک خاصی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه های ارمنستان مثل دانشگاه دولتی ایروان، که سابقه زیادی در آموزش دارد، با دانشگاه های مختلف در سراسر جهان، قرارداد تبادل دانشجو و فعالیت های مشترک تحقیقاتی در حوزه های مختلف علمی داشته که این بستر خوبی برای دانشجویانی است که قصد پیدا کردن سکوی پرتاب برای  تحصیل و تحقیق در دانشگاه های مطرح جهان دارند.

در واقع تحت برنامه دانشجوی تبادلی یا همان exchange student شما قادرید یک ترم تحصیلی را در دانشگاه های طرف قرارداد دانشگاه های ارمنی تحصیل کرده و نمرات پاس شده را در کارنامه تحصیلی دانشگاه مبدا در ارمنستان ثبت کنید. البته معمولا هزینه های اخذ ویزای کشور ثانی و هزینه های تحصیلی توسط دانشجو پرداخت میشود. هزینه های  تحصیلی در بسیاری از رشته های هنری و موسیقی و علوم انسانی و بعضا فنی و مهندسی در ایروان، ارزان تر از کشورهای بلوک شرق اروپا و حتی جنوب شرق آسیا مثل فیلیپین و تایلند بوده، لذا تحصیل در دانشگاه های معتبر ارمنستان به خصوص در رشته های پر طرفدار و محبوب فنی و مهندسی میتواند ادامه مسیر شما را برای ورود به مقاطع بالا تحصیلی در  دانشگاه های مطرح جهان افزایش دهد.

تحصیل در ارمنستان
دانشگاه پلی تکنیک ایروان: http://polytech.am/wpolytech/?lang=en 

تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان

توجه داشته باشید که تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان، مخاطب زیادی دارد. اما مساله اینجاست که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بر اساس ارزشیابی سالانه مقصدهای تحصیلی ایرانیان در حوزه پزشکی، بر اساس معیارهای کمی و کیفی، نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها اقدام می کند که هنوز هیچ دانشگاه ارمنی نتوانسته است موافقت وزارت بهداشت کشورمان برای تایید مسیر و فرآیند و کیفیت تحصیلی بر اساس معیارهای سخت آموزش پزشکی در ایران را اخذ کند.

عدم تایید دانشکده های پزشکی دانشگاه های ارمنستان توسط وزارت بهداشت ایران به این معنی نیست که اصالتا، این دانشگاه ها در دنیا بی اعتبار است. اما نتوانسته معیارهای وزارت بهداشت کشورمان را جلب کند. لذا تحصیل در این دانشگاه ها، شما را به ارزشیابی و معادلسازی مدرک تحصیلی پزشکی در ایران سوق نداده و جواز تاسیس مطلب به شما نمیدهد. از طرفی، تحصیل در دانشکده های پزشکی ارمنستان، چون مورد تایید وزارت بهداشت نیست، ارز دانشجویی به دانشجویان ایرانی به نرخ دولتی پرداخت نمی شود.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های  ارمنستان 

توجه کنید که دوره های منتهی به درجه دکتری دندانپزشکی و نه تکنسینی امور دهان و دندان در دانشکده های پزشکی ارمنستان، توسط وزارت بهداشت ایران ارزشیابی کیفی شده و این وظیفه در اختیار وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری ایران نیست. در سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ یک از دانشکده های دندانپزشکی ارمنستان موافقت نامه وزارت بهداشت را اخذ نکرده  است. لذا از تحصیل در این دانشکده ها در صورتی که خواهان استفاده از مزایای مادی و معنوی مدرک در ایران هستید، خودداری کنید.

تحصیل در ارمنستان

تحصیل رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه های ارمنستان

دانشگاه های ارمنستان بر خلاف رشته های پزشکی، گزینه های خوب و ارزانی برای تحصیل در رشته های موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، رشته های علوم انسانی مثل مدیریت و بازاریابی و اقتصاد و همچنین بسیاری از رشته های فنی و مهندسی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی متالوژی، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع است. اما توجه کنید که برای تحصیل در این رشته ها، شما گزینه های بهتری در آسیا و اورپا دارید. مثلا تحصیل در این رشته ها در بهترین دانشگاه های نروژ به زبان انگلیسی رایگان است و برای تحصیل در این رشته ها در مقطع دکترا در سوئد و فنلاند و آلمان، بورس تحصیلی نیز دریافت میکند.

در حالی که تحصیل در کلیه رشته های فنی و مهندسی دانشگاه های ارمنستان به صورت غیر بورس بوده و دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت است و بورسی معمولا به دانشجویان تعلق نمیگیرد. اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های فنی و مهندسی ایروان هستید، جدیدترین وضعیت ارزشیابی دانشگاه مورد نظر را از اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم استعلام کنید. دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه کومیتاس ایروان از مقصدهای تحصیلی اصلی ایرانیان در این کشور زیبا و تاریخی اروپا به شمار می رود.

  1. Yerevan State University   صرفاً رشته زبان و ادبیات ارمنی
  2. Yerevan Komitas State Conservatory  صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد
  3. Armenian State Agrarian University
  4. “European Regional Educational Academy” Foundation
  5. National academy of Sciences of Armenia
  6. State Engineering University of Armenia
  7. Yerevan State Academy of Fine Arts   صرفا” رشته های وابسته به هنر
  8. Yerevan State Linguistic University After V.Brusov   صرفاً در رشته های علوم انسانی
  9. Yerevan state University   غیر از رشته زبان و ادبیات ارمنی
  10. Yerevan State University of Architecture and construction

نکته ای که باید درباره تحصیل در دانشگاه های ارمنستان بدانید آن است که برخی از رشته ها تنها به زبان ارمنی و برخی به زبان انگلیسی ارائه میشود. اما مدرک آیلتس یا تافل برای دریافت ادمیشن نیاز نیست و شما میتوانید دوره های آمادگی تحصیلی را در دانشگاه مقصد طی کنید. برای دریافت ارز دانشجویی جهت تحصیل در دانشگاه های ارمنستان، ویزای تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل دانشگاه ارمنی، ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان الزامی است. این مدارک را باید در سامانه نشا آپلود کرده تا معرفی نامه به بانک دریافت کنید.

اگر خواهان تحصیل در دانشگاه های ارمنستان هستید و با پرسشی روبرو شدید،‌ سوالات خود را با ذکر رزومه ای ارسال کنید تا بررسی شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود