هزینه‌های سفر زمینی ارزان به ارمنستان با اتوبوس

راهنمای سفر 10 روزه زمینی از تهران به ایروان، تفلیس و باتومی

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به ارمنستان با اتوبوس

اگر اهل ماجراجویی هستید و دوست دارید از تمام ظرفیت‌های گردشگری یک منطقه دیدن کرده و نهایت لذت را ببرید، سفری به سبک کوله‌گردی بهترین گزینه برای دل سپردن به جاده‌هاست. البته منظورم از کوله‌گردی استفاده از کیسه خواب و کمپینگ نیست و بیشتر تاکیدم بر مقتصدانه بودن سفر است.

ماجرا از این قرار است که من به همراه یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم در این روزهای گرم تابستان به دو کشور همسایه یعنی ارمنستان و گرجستان سفر کنیم. اما بدنبال این تصمیم دو مشکل اساسی پیش روی من وجود داشت:

  1. هزینه سفر
  2. مرخصی

خب، از آنجا که کار من به همیشه آنلاین و در دسترس بودن وابسته است، پس از چندین دقیقه خوشحالی برای سفر به شهرها و کشورهای جدید و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی، چشیدن غذاهای محلی کشورهای مقصد و گشت‌های شبانه در خیابان‌ها و تست کردن غذاهای خیابانی، یادم افتاد که شاید من نتوانم به این زودی‌ها چنین سفری را تجربه کنم.

اما از آنجا که اشتیاقم برای چنین سفر هیجان‌انگیزی زیاد بود، تصمیم گرفتم در سایت‌های ایرانی و خارجی بهترین روش‌های سفر به دو کشور ارمنستان و گرجستان را جست‌وجو کنم و با فرض اینکه ۶ روز کاری مرخصی دارم (مجموعا ۱۰ روز)، ببینم آیا توان پرداخت هزینه‌های چنین سفر طولانی‌ای به خارج از کشور را خواهم داشت یا خیر!

نتیجه این جست‌وجوها مواردی بود که در زیر برایتان توضیح داده‌ام.

خیابان های ایروان

باید اشاره کنم که اطلاعات این مطلب از وب‌سایت‌های مختلف گردشگری گرفته شده است. همچنین با توجه به نوسانات دایمی قیمت ارز در ایران، قیمت‌ها بر اساس واحد پول کشور مقصد ذکر شده‌اند البته در داخل پرانتز، معادل تومانی آنها نیز با توجه به تاریخ امروز یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ را هم نوشته‌ام که به‌صورت حدودی از هزینه‌های چنین سفری آگاه شوید.

این سفر به حداقل ۶ و حداکثر ۸ روز مرخصی نیاز دارد. البته اگر بتوانید برنامه خود را با تعطیلی‌های رسمی غیر از ۵ شنبه و جمعه جور کنید، مسلما به مرخصی کمتری نیاز خواهید داشت.

برنامه‌ای که ما برای سفر خود در نظر گرفتیم، از ایروان شروع شده و به باتومی ختم می‌شود. یعنی اول در نظر داریم که به کشور ارمنستان وارد شویم و سپس به گرجستان و در نهایت به تهران برگردیم.

دوباره یادآوری کنم که من این سفر را هنوز نرفته‌ام و این برنامه‌ای است که بدنبال تحقیق اینترنتی آن را چیده‌ام. پس اگر شما تجربه چنین سفری را دارید، خوب است در بخش نظرات آن را با ما و مخاطبان روزیاتو در میان بگذارید.

برای اینکه با جزئیات چنین سفری آشنا شوید از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مطلب با من همراه باشید. البته این راهنمای سفر در سه قسمت تهیه شده و قسمت اول آن به شهر ایروان در کشور ارمنستان اختصاص دارد.

جاده یروان

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور ارمنستان: ایروان

پیش از شروع سفر برون‌مرزی باید برای گرفتن پاسپورت و یا گذرنامه اقدام کنید که طبیعتا برای گرفتن این مدارک هزینه‌هایی پیش روی شما قرار دارد. یکی از این هزینه‌ها به اخذ گذرنامه مربوط است. در زیر هزینه‌های اخذ پاسپورت را برایتان نوشته‌ام:

برای گرفتن گذرنامه حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامی است.

  • ۱۰۰۰ تومان برای تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)
  • ۳,۷۵۰ تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
  • ۷۵,۰۰۰ تومان برای خزانه داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه
  • ۲۹,۳۰۰ تومان بابت خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

بد نیست اشاره کنم با اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و ارمنستان اتباع دو کشور نیازی به دریافت ویزا برای تردد نخواهند داشت و شما می توانید ۹۰ روز بدون ویزا در کشور مقصد اقامت داشته باشید.

تهیه بلیط اتوبوس از ایران به ارمنستان

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور ارمنستان: ایروان

اتوبوس‌های عازم ارمنستان همه روزه ساعت ۱۳ از ترمینال آزادی حرکت کرده و بعد از حدود ۲۴ ساعت در ترمینال ایروان مسافران را پیاده می‌کنند.

تقریباً از تهران تا مرز، مسافتی حدود ۱۱۴۸ کیلومتر است، بعد از عبور از مرز نوردوز در ارمنستان قسمت جالب سفر شروع می‌شود، جاده‌های زیبا در راه ایروان و البته پیچ در پیچ و سرسبز، خلوت و جنگلی که بسیار شبیه به جاده چالوس است.

فاصله مرز ایران تا ایروان پایتخت ارمنستان ۴۸۵ کیلومتر است اما باید خود را برای سفری تقریبا هشت‌ ساعته آماده کنید.

قیمت بلیت رفت اتوبوس حدود ۱۸۰ هزار و برگشت ۲۰۰ هزار تومان است.

ساکن هر شهری که هستید خود را به تبریز، جلفا و مرز نوردوز برسانید. خوب است بدانید که فاصله تهران تا مرز نوردوز (جلفا) ۷۶۰ کیلومتر است.

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور ارمنستان: ایروان

سفر به ارمنستان با اتوبوس شاید راحت ترین راه باشد که بلیط آن را می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی از سامانه سفر۷۲۴ تهیه کنید.

سرویس های مسیر تهران – ایروان از شرکت های مسافربری معتبر در این سامانه در دسترس هستند و شما به آسانی می توانید با یک جستجوی ساده بلیط مورد نظرتان را از سایت پیدا کرده و خریداری کنید.

اتوبوس تهران – ایروان پس ار عبور از شهر تبریز به جلفا می رسد. جلفا مرز ایران و ارمنستان است. پس از جلفا شهر سیه رود و پس از آن نوردوز قرار دارد. نوردوز آخرین شهر ایران در مرز ارمنستان است. شهرهای مهم ارمنستان که تا ایروان سر راه شما قرار خواهند گرفت عبارتند از: مغری، کاپان، گوریس.

چگونه از مرز زمینی ارمنستان عبور کنیم؟

  • هنگام سفر با اتوبوس وقتی به گمرک ارمنستان رسیدید، کلیه وسایل همراهتان را از اتوبوس برداشته و همراه خودتان به داخل ساختمان گمرک ببرید.
  • از بانک ملی داخل گمرک فیش گرفته و با پرداخت مبلغ عوارض خروجی به میزان ۲۵۰۰۰ تومان، به ازای هر پاسپورت به شماره حساب سیبا ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹؛ رسید آن را دریافت کنید.
  • کلیه وسایل خود به ماموران گمرک نشان داده و از گمرک عبور کنید.
  • فیش بانکی را ضمیمه پاسپورت نموده و جهت ثبت کامپیوتری و مهر خروجی به مامور نیروی انتظامی مستقر در محل تحویل دهید.
  • پاسپورت خود را دریافت و از ساختمان خارج شده، با اتوبوس به سمت مرز و گمرک ارمنستان حرکت کنید.
  • در مدت عبور اتوبوس از نقاط مرز مدارک خود را در دسترس قرار دهید تا از ایستگاه‌های مرزبانی و شناسایی ها سریعتر عبور کنید.

از کدام شهر ها سرویس اتوبوس به ایروان وجود دارد؟

درحال حاضر فقط از شهر تهران سرویس های مستقیم به داخل ارمنستان (پایانه ایروان) وجود دارد. برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس ایروان از تهران، کافیست رمز دوم کارت بانکی را فعال کرده باشید.

شرکت‌های مسافربری از جمله رویال سفر، ایران پیام نو ، دیدار سیر گیتی و غیره با انواع اتوبوس‌های VIP از پایانه های بیهقی (آرژانتین) و آزادی، سرویس مستقیم به ایروان دارند.

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور ارمنستان: ایروان

بلیط برگشت را چگونه تهیه کنیم؟

هر روزه اطراف میدان جمهوری اتوبوس های ایروان – تهران حضور دارند. می توانید با رساندن خود به اتوبوس ها و تهیه بلیط همان جا اقدام به برگشت کنید. برای تهیه بلیط برگشت هنگام رفت از ایران نیز می توانید بلیط تهیه کنید. ولی بیشتر مسافران زمینی به آسانی هنگام برگشت بلیط اتوبوس تهیه می کنند.

میدان جمهوری ایروان

واحد پول ارمنستان

پول رایج ارمنستان درام است که با کد AMD شناخته می شود و هر ۱ درام ارمنستان (معادل ۱۸ تومان) است؛ (نرخ آزاد در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷)

برای تبدیل ارز دو راه در پیش دارید:

  • در ایران دلار بخرید و آن را در صرافی ها یا فروشگاه های بزرگ ارمنستان به درام تبدیل کنید. (حسن انجام این کار، تبدیل ارز بدون پرداخت سود است.)
  • برای دریافت درام ارمنستان به شعب بانک‌ِ ملی در سطح شهر مراجعه کنید.

هزینه‌ سفرهای درون شهری ارزان در ایروان

  • مترو: ارزان ترین و سریع ترین راه برای جا به جایی درون شهر ایروان، متروست. هزینه مترو ایروان بسیار مناسب بوده و بلیت تک سفره آن تنها ۱۰۰ درام ارمنستان (معادل ۹۲۰ تومان) است.
  • اتوبوس: یکی از دیگر راه های راحت برای گشت درون شهر ایروان، استفاده از اتوبوس هاست. در این شهر دو نوع اتوبوس معمولی و اتوبوس برقی به چشم می خورد که هزینه های مناسبی هم دارند.
    بلیت اتوبوس های معمولی ۱۰۰ درام ارمنستان (معادل ۱۸۰۰ تومان) و اتوبوس های برقی نیز ۵۰ درام ارمنستان (معادل ۹۰۰ تومان) است. تقریبا در هر ایستگاهِ اتوبوس می توانید شماره‌ی خطوط اتوبوس و مسیرها را ببینید.
    با وجود آن که اتوبوس های برقی هزینه کم تری داشته، اما به نسبت سایر اتوبوس ها نیز تعداد کم تری دارند. خوب است بدانید در اتوبوس های ایروان سیستم خرید و فرش بلیت وجود ندارد و شما به هنگام پیاده شدن، هزینه را مستقیما به خود راننده پرداخت می‌کنید.
  • مینی بوس: مینی بوس ها از دیگر گزینه های پرطرفدار و مورد استفاده در ایروان هستند. جالب است بدانید که بیش از هزار خط مینی بوس در شهر ایروان وجود دارد که علاوه بر گشت و گذار در پایتخت ارمنستان، می توانید از آن ها برای دسترسی به حاشیه شهر و شهرهای اطراف استفاده کنید.
    قیمت این وسایل حمل و نقل نیز ارزان است و برای هر مسیر ۱۰۰ درام ارمنستان (معادل یکهزار و ۸۰۰ تومان) می پردازید. البته باید بدانید که اغلب مینی بوس ها شلوغ هستند و در ساعات اوج شلوغی احتمالا مجبور شوید که تمام مسیر را بایستید. برای شناسایی خطوط مینی بوس ها، به شماره آن ها روی شیشه توجه کنید.

هزینه های اقامت در ارمنستان

  • هاستل: اگر برای اقامت در ارمنستان و شهر ایروان به دنبال پیشنهادی مقتصدانه اید، هاستل ها و مهمان خانه ها گزینه های ارزانی برای اقامت شما محسوب می شود. در مجموع می توانید برای یک شب طیف زیر را در هاستل ها ببینید:
    شبی بین ۱۵۰۰ درام ارمنستان (حدود ۲۸ هزار تومان) تا ۸۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۴۵ هزار تومان)
  • آپارتمان: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمان، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن متفاوت است.
    شبی ۸۴۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۵۲هزار تومان) تا ۳۰۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۶۰۰ هزار تومان)

هزینه‌های خوراک در ارمنستان

هزینه‌های خوراک در ارمنستان

می توانید در طول اقامت در ایروان به رستوران های متنوع شهر مراجعه کنید و یا با تهیه محصولات و مواد غذایی، از هزینه های سفر خود بکاهید. در این جا به بررسی هزینه های این دو گزینه پرداخته ایم:

  • رستوران های ارزان: حدود ۲۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۴۰ هزار تومان) تا ۳۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۵۵ هزار تومان)
  • رستوران متوسط قیمت: حدود ۳۵۰۰ درام ارمنستان (معادل ۶۳ هزار تومان) تا ۶۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۱۰ هزار تومان)
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: حدود ۱۵۰۰ درام ارمنستان (حدود ۲۷ هزار تومان) تا ۳۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۵۵ هزار تومان)

وعده ها و میان وعده های غذایی در طی سفر از جمله نکات مهم و قابل توجهی اند که نباید از آن غفلت کرد. اگر نخواهید در هتل اقامت کنید، لازم است تا از هزینه محصولات و محل تهیه آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید.

هزینه‌های خوراک در ارمنستان

به طور کلی در ایروان سوپرمارکت‌های زنجیره ای انتخاب مناسبی برای خرید مواد اولیه و غذایی در ارمنستان هستند.

ساس SAS و یروان سیتی Yerevan City دو تا از بزرگترین سوپرمارکت های ایروان هستند که هر دو سوپرمارکت در تمام ساعات شبانه روز باز بوده و می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

خوراکی ها

  • نان: ۲۳۵ درام ارمنستان (معادل ۴۲۳۰ تومان)
  • شیر: هر لیتر ۴۰۷ درام ارمنستان (معادل ۷۳۲۶ تومان)
  • پنیر: کیلویی ۲۱۰۰ درام ارمنستان (معادل ۳۷۸۰۰ تومان)
  • برنج سفید: هر کیلو ۵۷۰ درام ارمنستان (معادل ۱۰۲۶۰تومان)
  • جوجه: کیلویی ۲۰۸۰ درام ارمنستان (معادل ۳۷۴۴۰ تومان)
  • گوجه فرنگی: ۴۰۳ درام ارمنستان (معادل ۷۲۵۴ تومان)
  • پیاز: ۲۶۶ درام ارمنستان (معادل ۴۷۸۸ تومان)
  • سیب زمینی: ۲۲۸ درام ارمنستان (معادل ۴۱۰۴ تومان)
  • سیب: ۴۸۰ درام ارمنستان (معادل ۸۶۴۰ تومان)
  • پرتقال: ۶۳۰ درام ارمنستان (معادل ۱۱۳۴۰ تومان)
  • موز: ۷۵۰ درام ارمنستان (معادل ۱۳۵۰۰ تومان)

هزینه های تفریح در ایروان

یروان

ایروان گرچه شهری کوچکی است، اما در این جا هزینه ورودی برخی از مهم ترین جاذبه های پایتخت ارمنستان را گفته ایم:

  1. ورودی باغ وحش ایروان: ۳۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۵۴ هزار تومان)
    ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱
  2. موزه تاریخ ارمنستان: ۲۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۳۶ هزار تومان)
    ساعت بازدید: ۱۱ تا ۱۸
  3. پارک آبی آکواتک ایروان: بین ۴۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۷۲ هزار تومان) تا ۸۵۰۰ درام ارمنستان (معادل ۱۵۳ هزار تومان)
    ساعات بازدید: ۸ تا ۲۲
  4. گالری ملی ارمنستان: ۵۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۹۰ هزار تومان)
    ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱:۳۰
  5. مرکز هنری کافسیجان: اغلب بخش ها و مغازه های موزه: رایگان، هزینه ورودی نمایشگاه های مجموعه: ۱۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۱۸ هزار تومان)
    ساعات بازدید: ۸ تا ۲۰
  6. موزه نسخ خطی باستانی: ۱۰۰۰ درام ارمنستان (معادل ۱۸ هزار تومان)
    ساعات بازدید: ۱۱۰ تا ۱۶
  7. مسجد آبی: رایگان
  8. موزه کشتار جمعی ارمنستان: رایگان
    ساعت بازدید: ۱۰ تا ۱۶

مدارک لازم جهت صدور گذرنامه

مدارکی که می‌بایست توسط کلیه متقاضیان ارائه گردد:

  • ۱-۳) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.
  • ۲-۳) ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
  • ۳-۳) یک (۱) قطعه عکس ۶×۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ به طوری که:

الف: ۶ ماه از تاریخ انداختن آن نگذشته باشد.

ب: آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

ج: خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

  • ۴-۳) اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
  • ۵-۳) افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.
  • ۶-۳) افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.

توجه: برای افراد زیر ۶ سال، کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.

  • ۷-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.
  • ۸-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).
  • ۹-۳) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

۴- موارد مربوط به بانوان:

۱-۴) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.

توجه: بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.

توجه: بانوانی که همسر آنها فوت نموده، می‌بایست اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بایست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمایند.

– موارد مربوط به آقایان:

۱-۵) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند(کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.

توجه ۱: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

توجه ۲: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.

۲-۵) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

۶- چند نکته مهم:

۱-۶) برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است.

۲-۶) برای ابطال گذرنامه‌هایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی است.

۳ نظر

ورود

  • امین مرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    چقدر جالب :-). مام زمستون ۹۶ یه سفر زمینی به ارمنستان و گرجستان داشتیم، عکسا رو دیدم خاطرات برام زنده شد :-).
    اون زمان هر درام تقریبا ۱۰ تومان بود.

  • رضا مرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    خیلی سرزمین زیبایی هست! دوستان بروند هر کسی رفته تعریف و تمجید کرده

  • Sam Barati Nardin خرداد ۲۵, ۱۳۹۸

    ممنونم. واقعا مفید بود.
    البته اگر نرخ درام بر حسب ریال اصلاح بشه که دیگه عالیییی