چه مقدار خشکبار و صنایع دستی می توان از کشور خارج کرد؟

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر ورودی و خروجی [بخش اول]

چه مقدار خشکبار و صنایع دستی می توان از کشور خارج کرد؟

دانستن مقررات گمرکی هم برای صادرکنندگان کالا و خدمات و هم برای گردشگران ورودی و خروجی از کشور اهمیت فراوان دارد و بی اطلاعی از این قوانین، علاوه بر صدمات مادی، منجر به انجام فعالیت مجرمانه و تعقیب کیفری خواهد بود.

لذا توصیه میکنیم اگر قصد خروج از کشور در ماه های آینده را دارید، مقررات گمرکی مربوطه را که در این گفتار ارائه شده است مطالعه کنید و در صورتی که با پرسشی مواجه شدید، با فرودگاه بین المللی امام خمینی یا روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی در میان بگذارید.

با گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو در قسمت اول همراه باشید.

مقررات گمرکی جمهوری اسلامی ایران

گمرک
سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران برای آشنایی با جدید ترین مقررات گمرکی در سال جاری

گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک رسالتی که همواره به عنوان مرزبان اقتصادی کشور،‌ امین دولت و خدمتگزار ملت بر دوش داشته و تلاشی که درجهت کسب شناخت عمیق از اهداف استراتژیک دولت در بهره گیری ازتجارت خارجی به عنوان اهرمی کارساز برای تحقق توسعه پایدار و همه جانبه به عمل آورده است. جزییات بیشتر را در سایت گمرک دنبال کنید.

از آنجا که به عبارتی گمرک پل ارتباطی سیاستهای مالی و بازرگانی دولت محسوب می شود، در شرایط حاضر علاوه بر اجرای وظایف سنتی و قانونی خود در تأمین حقوق حقه دولت و حمایت از تولیدات داخلی ضمن ملحوظ داشتن قوانین و مقررات مربوطه ،‌انجام بستر سازی های لازم جهت فراهم آوری حداکثر تسهیلات در جریان بازرگانی خارجی ، به ویژه افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی را ، در سرلوحه برنامه های جاری خود قرار داده است.

درباره آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران 

آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران نمادی از واژه گمرک و در بردارنده مفاهیمی به شرح زیر است :

  • در آرم فوق به مفهوم واژه گمرک به اعتبار دروازه و دروازه بان اقتصادی توجه شده است .
  • نوار سبز به مفهوم ورود و صدور آزاد کالا است.
  • نوار قرمز به مفهوم ورود و صدور ممنوع و کنترل شده کالا است.
  • نوار سبز و قرمز با فضای سفید بین آنها نشانگر پرچم جمهوری اسلامی ایران است.
  • دو نوار سیاه در دو زاویه آرم ، چهارچوب دروازه و بیانگر کنترل گمرکی و اعمال قانون است.
  • خطوط تشکیل دهنده آرم نمادی از حروف مقطع واژه گمرک است.

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر

الف – مسافران خروجی
همه مسافران می توانند هنگام خروج از کشور لوازم شخصی و وسایل سفر خود را در حد متعارف و غیرتجاری از کشور خارج نمایند. خروج صنایع دستی و مصنوعات ایرانی به هر میزان (غیر از فرش که مقررات آن جداگانه آماده است )‌،‌بدون محدودیت ارزش به همراه مسافر بلامانع است . این کالاها نباید جنبه تجاری پیدا کنند . خروج انواع کالاهای خارجی به همراه مسافر فقط تا سقف ارزش ۸۰ دلار مجاز است.

خشکبار 
خروج انواع خشکبار به همراه مسافر، به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد ،‌بلامانع است. حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم می باشد. همراهان نمی توانند زعفران یا پسته حتی به مقدار مجاز همراه داشته است.

فرش و گلیم 
مسافرانی که از مرزهای هوایی کشورخارج می شوند می توانند در ازای هر گذرنامه یک قطعه فرش دست باف به همراه خود از کشور خارج کنند ،‌به شرط آنکه مساحت فرش بیشتر از ۶ متر مربع نباشد. این مقدار فرش باید یک قطعه باشد. بنابراین خروج دو قطعه فرش کمتر از ۶ مترمربع نیز مجاز نیست . برای خروج فرش ارائه گذرنامه و بلیط هواپیما ضروری است. همراهانی که گذرنامه مستقل ندارند ، مجاز به خارج کردن فرش نیستند. خروج فرش برای مسافران عازم امارات متحده عربی ،‌عربستان و سوریه ممنوع است.

زایران عتبات عالیات و یا سایر اماکن مقدسه مجاز به خروج فرش نیستند. ضمنأ‌ خروج پسته , مغز پسته ، خشکبار و زعفران هم برای این رده از مسافران ممنوع است. خروج فرشهای نفیس و سایر اشیایی که دارای ارزشهای تاریخی و میراث فرهنگی هستند، به همراه مسافر ممنوع است.

ارز 
به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ارز مجاز برای خروج از کشور توسط هر مسافر صاحب گذرنامه ۵۰۰۰ دلار (اسکناس، چک مسافری و یا ترکیبی از هر دو ) و به ازای هر همراه حداکثر معادل ۵۰۰ دلار است. خروج ارز بیشتر از سقف مجاز مستلزم داشتن اظهارنامه یا گواهی انتقال از شبکه بانکی است. خروج دینار عراقی ، روبل روسیه و افغانی افغانستان به صورت مسافری و تجاری ممنوع است. خروج پول رایج در جمهوری اسلامی ایران به میزان ۵۰۰ هزار ریال به همراه مسافر مجاز است.

طلا و نقره 
هر مسافر می تواند هنگام خروج از کشور حداکثر ۱۵۰ گمرک طلای ساخته شده بدون نگین و تا سه کیلوگرم نقره ساخته شده بدون نگین با خود همراه داشته باشد.

آثار هنری و اشیای عتیقه 
خروج اشیای عتیقه ،‌ آثار هنری اصیل ، کتابهای خطی و چاپ سنگی ، قطعات خوشنویسی شده ، اوراق مینیاتور ، انواع سکه های گرانبها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع است.

سلاح و مهمات 
خروج اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است.
 
مواد مخدر
خارج کردن مواد مخدر و دیگر کالاهایی که مشمول ممنوعیت های کلی واردات و صادرات کالا است ممنوع خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی جوون شهریور ۵, ۱۳۹۷

    چقدر ممنوعه
    خرداد ماه جاتون خالی ترکیه بودیم پنج کیلو پسته به قیمت کیلویی هیجده لیر اوردیم ایران. هرکی میدید هرکی مزه میکرد باورش نمیشد از ترکیه اوردم.
    اولش فکر میکردم پسته ترکیه شاید اون مزه رفسنجانو نده و خودمم مردد بودم شخصا پسته رو زیاد نمیشناسم
    ولی بعد ش پشیمون شدم چرا بیشتر نگرفتم اونم کیلویی هیجده لیر که با نرخ ارز امروز میشه پنجاه هزار تومن
    بازار استانبول بری ببینی انواع فرش گلیم و نمد برا فروشه همشونم ازاده. شما میخوایی صدتا فرش ببر میخوایی ده تا ببر. میخوایی کل چمدونتو پر پسته کن میخوایی کلشو زعفرون بار بزن. این باعث رونق بازارشون شده. ترکیه کلی زعفرون و ادویه جاتم داره. خودشونم میکارن. کیفیت زعفرونشو نمیدونم خوبه یا نه ولی چندسال دیگه یه اسم خوب در میکنن
    نمیدونم این محدودیت پشت این قوانین گمرکی عجیب غریب ایران چیه ولی تو هیچ کجای دنیا نمیان بگن فرش ما رو نخرین یا یکی بیشتر نمیتونین ببرین.
    مخصوصا ایران که مردم توانایی خرید فرش دستبافت رو ندارن. یا خیلی کم دیدم زعفرون استفاده کنن اکثرا رنگ هندی میخرن استفاده میکنن که اصلا زعفران نیست.
    یا همین الانش بارها گزارش نوشتن پسته ها رو درخت مونده کسی نمیخره.
    خب حداقل قوانینو مثل ترکیه کنین خارجیا که میان بتونن هرچقدر دلشون خواست بخرن.

    دینار عراقو چرا ممنوع کردن؟ افغانی ممنوعه یه چیزی ولی دینار عراق؟ یا ریال خودمون چرا ممنوعه؟ مگه امریکا به ما دلار مجانی میده ما خروجشو ممنوع کردیم؟ افغانی حداقل امریکا دلار بهشون میده خب ارزش داره نگهداریم ولی خداییش خندم گرفت دیدم نوشته خروج ریال ممنوعه.

    ولی خب بخوبخوره دیگه. حتما این ممنوعیتا یه سودی برا یه مسئول عاشق خدمت به مردم داره که ممنوعش کردن. ولی خداییش جوکترینش ممنوع بودن خروج ریال بودش.