۶ عادت بهداشتی که نمی دانید به دندان هایتان آسیب می زنند

۶ عادت بهداشتی که نمی دانید به دندان هایتان آسیب می زنند

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که توجه زیادی به دندان های خود دارند و سعی می کنند با مسواک زدن و دیگر کارها سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنند. اما گاهی عادت های بهداشتی و به ظاهر بی ضرر ما صدماتی به دندان های ما وارد می کنند که خود از آن ها بی خبریم. در ادامه به تعدادی از این عادت های مضر برای دندان ها می پردازیم.

۱- دندان هایتان را محکم مسواک می زنید

عادت های مضر برای دندان ها

نه فقط مسواک زدن بلکه نحوه ی انجام هم بسیار مهم است. بعضی افراد افتخار می کنند که با شدت مسواک می زنند اما آن ها در حقیقت به دندان های خود صدمه می زنند. با این کار مینای دندان که لایه ی محافظ آن است، نازک می شود و عاج دندان که بخش حساس تر دندان است، محافظ خود را از دست می دهد. بنابراین به آرامی و دست کم به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.

۲- بعد از خوردن غذا مسواک می زنید

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که صبح ها بلافاصله بعد از خوردن صبحانه، دندان هایشان را مسواک می زنند. مسواک زدن منظم عادت بسیار خوبی اما باید در زمان بندی خود تجدید نظر کنید. وقتی ماده ی غذایی اسیدی ای مثل پرتقال یا سیب زمینی مصرف می کنید، مینای دندان موقتاً نرم شده و در برابر سایش آسیب پذیر می شود. در این حالت، اگر دندان هایتان را مسواک بزنید -به ویژه با شدت- ممکن است مینای دندان را از بین ببرید. این مسأله با افزایش سن تشدید می شود، چون لثه تحلیل می رود و بخش بیشتری از ریشه ی دندان محافظ خود را از دست می دهد (ریشه ی دندان ها پوشیده از مینا نیست و به جای آن لایه ی نازک تری به نام ساروجه وجود دارد).

بعد از خوردن غذا، ۳۰ دقیقه تا مسواک زدن صبر کنید.  بزاق دهان مانند یک محافظ عمل کرده و از خاصیت اسیدی محیط دهان کم می کند، اما این مسأله زمان می برد. خوردن بعضی مواد لبنی به ویژه پنیر چدار هم pH داخل دهان را بالا می برد و کلسیم و مواد دیگری را تولید می کند که با پوسیدگی مقابله می کنند. همچنین آب کشی دهان کمک می کند باقی مانده ی مواد غذایی در میان دندان ها پاک شود. علاوه بر این می توانید قبل از خوردن مواد غذایی اسیدی، دندان های خود را مسواک بزنید.

۳- دارویی که مصرف می کنید دهان تان را خشک می کند

متأسفانه بسیاری از داروها مثل ضد افسردگی ها و مسکن ها عوارض جانبی ای مثل کاهش بزاق دهان دارند که سلامت دهان را تحت تأثیر قرار می دهد. بیمارانی که از چنین داروهایی استفاده می کنند و دچار خشکی دهان می شوند، خطر پوسیدگی دندان در آن ها بالا می رود، چون فاقد بزاق دهانی هستند که می تواند بقایای مواد غذایی را بشوید یا در برابر مواد اسیدی از دندان ها محافظت کند.

راه حل این مشکل قطع داروها نیست، ممکن است پزشک تان بتواند داروی جایگزینی را پیشنهاد دهد که عوارض جانبی نداشته باشد. شما می توانید در طول روز جرعه جرعه آب بنوشید تا دهان تان مرطوب باقی بماند. همچنین می توانید با جویدن آدامس های بدون قند و نعنایی حاوی زایلیتول یا اسپری ها، ژل ها و قرص های مخصوص خشکی دهان، بزاق دهان تان را بیشتر کنید.

۴- بدون محافظ دندان ورزش می کنید

ورزش فواید زیادی برای بدن دارد. با این حال، انجام بعضی ورزش های سنگین می تواند به دندان ها آسیب بزند. یک محافظ سفارشی دندان (که توسط دندان پزشک ساخته شده) مانند یک ضربه گیر عمل خواهد کرد.

علاوه بر این، ورزش زیاد ممکن است روی کم و کیف بزاق دهان تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد ورزشکاران زمانی که فعالیت بدنی دارند، pH دهان آن ها بالا می رود و بزاق دهان شان کم می شود. هر دوی این تغییرات تأثیری منفی بر دندان ها دارند. بنابراین کسانی که مرتباً ورزش می کنند باید وسواس بیشتری در مورد بهداشت دهانی خود داشته باشند و به طور منظم برای معاینه به دندان پزشک مراجعه کنند.

۵- آب لیموترش می خورید

نوشیدن ترکیب آب و عصاره ی لیموترش به گوارش کمک می کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را از سموم پاک می کند. این نوشیدنی اگرچه فواید زیادی دارد اما خاصیت اسیدی عصاره ی لیموترش به دندان ها صدمه می زند. با وجود ترکیب شدن آب با عصاره ی لیموترش، کماکان سطح اسید دهان بالا می رود. اگر این نوشیدنی را جرعه جرعه می نوشید و این کار را دو تا سه بار در روز در بازه ای طولانی انجام می دهید، دندان هایتان آسیب خواهد دید.

هرگز بلافاصله بعد از خوردن این نوشیدنی مسواک نزنید. به علاوه، از خمیر دندان های مخصوص حساسیت دندانی استفاده کنید و دندان هایتان را به آرامی مسواک بزنید. خوردن یکباره ی این نوشیدنی مشکل را کاملا رفع نمی کند اما بهتر از جرعه جرعه نوشیدن آن است. استفاده از یک نی هم می تواند از اثرات زیان بار آن کم کند. این نوشیدنی را خیلی داغ نخورید چون هر چه دما بالاتر باشد آسیب بیشتری به دندان ها وارد می شود. بعد از خوردن نوشیدنی های اسیدی، یک لیوان آب ساده بنوشید.

۶- آب معدنی می خورید

اگر تنها آبی که می خورید آب معدنی است، خاصیت آب لوله کشی در کاهش پوسیدگی دندان را از دست می دهید. فلوراید موجود در آب لوله کشی پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. وقتی آب لوله کشی می خورید، فلوراید موجود در آن وارد سیستم بدن تان می شود، بنابراین بزاق دهان تان از مقدار کمی فلوراید برخوردار می شود که برای دندان ها مفید هستند. سعی کنید روزانه حداقل مقداری از آب شیر بنوشید.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ایراندوست دی ۳۰, ۱۴۰۲

    ممنون از نویسنده گرامی و تیم روزیاتو بسیار مفید بود🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹