۱۰ نکته جالب درباره کره زمین که احتمالاً از آن‌ها چیزی نمی‌دانید

۱۰ نکته جالب درباره کره زمین که احتمالاً از آن‌ها چیزی نمی‌دانید

در طول تاریخ، بشر موفق نشده است برای همه ی سؤالات خود درباره ی سیاره ی محل زندگی اش جوابی پیدا کند. اما حقایقی که تا به امروز درباره ی کره زمین فهمیده ایم به قدری حیرت انگیز است که به ما انگیزه می دهد به تحقیق درباره ی آن ادامه دهیم. مثلا: آیا می دانید سرعت بهار چقدر است؟ یا لایه ی اوزون چه شرایطی دارد؟ و یا اینکه جایی در دنیا وجود دارد که زمینش صابون استخراج می شود؟ با چند نکته ی جالب درباره ی کره زمین همراه باشید.

۱- سوراخ لایه ی اوزون در حال کوچک شدن است

حقایق جالب کره زمین

تحقیقات نشان داده است، در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۰۰، سوراخ لایه ی اوزون بر بالای قطب جنوب به اندازه ی ۴ میلیون کیلومتر مربع کوچک شده است و این روند ادامه دارد. پروتکل مونترال را در این مسأله مؤثر و مهم ترین و موفق ترین پیمان زیست محیطی بین المللی می دانند. این پروتکل پیمانی بین المللی است که بر اساس آن تولید بسیاری از ترکیبات دست ساخته ی بشر که موجب تخریب لایه ی اوزون می شوند به طور تدریجی متوقف می شود. دانشمندان پیش از این ادعا کرده بودند لایه ی اوزون در حال ترمیم شدن است اما حالا این مسأله ثابت شده است.

۲- کمترین دمای مشاهده شده روی کره زمین حدود منفی ۵۴ درجه ی سانتیگراد است

پایین ترین دمای ثبت شده روی زمین نزدیک به منفی ۱۲۹ درجه ی فارنهایت (حدود منفی ۵۴ درجه ی سانتیگراد) است. این دما در ۲۳ ژوئیه ی ۱۹۸۳ در ایستگاه تحقیقات علمی وستوک در قاره ی قطب جنوب ثبت شد.

۳- بهار سرعتی در حدود ۳ کیلومتر در ساعت دارد

بهار با سرعتی نزدیک به ۳ کیلومتر در ساعت گذر می کند. دانشمندان با بررسی سرعت شکوفه دادن گیاهان در نواحی مختلف به این موضوع پی برده اند.

۴- تیان شان تنها کوهی است که در آنجا فشار خون بالا نمی رود

بالا رفتن فشار خون در زمان صعود به کوه امری طبیعی است. اما روی کره زمین کوهی وجود دارد که در آنجا این اتفاق نمی افتد و آن کوهستان تیان شان در مرز چین و قزاقستان است. بومیان این منطقه فشار خون بسیار کمتری در مقایسه با ساکنان مناطق کم ارتفاع دارند.

۵- خاک کیمولوس حاوی صابون است

کیمولوس یکی از جزایر کشور یونان در دریای اژه با مساحتی تنها در حدود ۵۳ کیلومتر مربع است اما یک ویژگی بسیار جالب دارد. در این جزیره، وقتی باران می بارد زمین پوشیده از کف صابون می شود. در حقیقت، خاک جزیره ی کیمولوس رس صابونی دارد که نوعی صابون طبیعی است و افراد محلی از آن به جای صابون های معمولی استفاده می کنند.

۶- زمین ساخت صفحه ای از داغ شدن زمین جلوگیری می کند

زمین تنها سیاره ی شناخته شده ای است که از ویژگی زمین ساخت صفحه ای برخوردار است. زمین ساخت صفحه ای به صفحات متعدد سطح کره زمین اشاره دارد که مدام در حرکتند و موجب زلزله و به وجود آمدن کوه ها و غیره می شوند. هفت صفحه ی عظیم سیاره ی زمین یعنی همان قاره ها، در جهت های مختلفی با سرعت حدود ۱۰ سانتیمتر در سال حرکت می کنند. به لطف این سیستم، گاز کربن منتشر می شود که از گرم شدن بیش از اندازه ی زمین جلوگیری می کند. کربن یکی از مهم ترین عناصری است که زندگی بر روی سیاره ی زمین را ممکن می کنند.

۷- رود آمازون یک قل در زیر زمین دارد

حمزه رودی غیر رسمی است که به موازات رود آمازون اما در عمق حدوداً ۴ کیلومتری زیر زمین جریان دارد. این رود ۵۹۵۴ کیلومتر طول و ۳۹۹ کیلومتر عرض دارد. سرعت جریان آب این رود بسیار پایین است، یعنی تنها حدود چند فوت در هر سال (هر فوت حدود۳۰ سانتیمتر است) که از سرعت یخچال های طبیعی کمتر است. این رود در اعماق زمین، به اقیانوس اطلس می ریزد.

۸- ابرقاره ی پانگه آ دوباره به وجود خواهد آمد

حدود ۳۰۰ میلیون سال قبل، تقریبا همه ی خشکی های زمین یک ابرقاره به نام پانگه آ بود. در دوران ژوراسیک، پانگه آ به دو قاره تقسیم شد و هر یک از آن ها بعدها خود دوباره به چند قاره ی دیگر تقسیم شدند. قاره ی گونداوا (که همان قاره های افریقا، امریکای جنوبی، قطب جنوب و هند و استرالیای امروزی است) ابتدا از تقسیم لاراسیا (قاره های اوراسیا و امریکای شمالی امروزی) به وجود آمد. سپس، حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل، قاره ی گونداوا چند تکه شد. شبه قاره ی هند از قاره ی قطب جنوب جدا شد و قاره های افریقا و امریکای جنوبی به وجود آمدند. امریکای شمالی هم حدود ۶۰ میلیون سال قبل، از اوراسیا جدا شد. طبق اظهارات دانشمندان، ظرف ۲۵۰ میلیون سال آینده، قاره های زمین با یکدیگر ادغام و تبدیل به ابرقاره ای جدید یعنی همان پانگه آی جدید می شوند.

۹- قاره ی قطب جنوب ظرف ۲۵ سال، ۳ تریلیون تن یخ از دست داده است

تحقیقات جدید نشان می دهد قاره ی قطب جنوب ظرف ۲۵ سال، ۳ تریلیون تن از یخ هایش را از دست داده است. تنها در سال ۲۰۱۷، کوه یخ لارسن اس. از قاره ی قطب جنوب جدا شد. این کوه یخ بیش از ۱ تریلیون تن وزن دارد و مساحت آن به اندازه ی نیمی از کشور جامائیکا (مساحت جامائیکا: ۱۰،۹۹۱ کیلومتر مربع) است.

۱۰- در سال ۲۰۳۴ بار دیگر سایه ای عظیم کره زمین را خواهد پوشاند

یک ماهواره ی هواشناسی ژاپنی به نام هیماواری ۸، در سال ۲۰۱۶ پدیده ای منحصر به فرد را ثبت کرد که طی آن ابتدا روی زمین روز بود اما بعد یک سایه ی عظیم تمام کره زمین را پوشاند. این ویدئو (تصویر بالا) در ۹ مارس ۲۰۱۶ در حین خورشید گرفتگی و از فاصله ی ۳۳،۷۹۶ کیلومتری زمین تصویر برداری شد. بار دیگری که این پدیده ی عجیب رخ خواهد داد، بهار سال ۲۰۳۴ میلادی است.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود