داستان جیمز سیمونز: ریاضی دان میلیاردر بورس و پادشاه اعداد

داستان جیمز سیمونز: ریاضی دان میلیاردر بورس و پادشاه اعداد

جیمز سیمونز، سال  ۱۹۳۸ در بروکلین ماساچوست به  دنیا آمد. تنها فرزند ماریکا و متیو سیمونز، پدرش صاحب یک کارخانه تولید کفش بود. جیمز پس از دبیرستان وارد MIT شد و دوره لیسانس ریاضی را ظرف ۳ سال به اتمام رساند. بعد در سال ۱۹۶۱ دکترای ریاضی از برکلی کالیفرنیا گرفت. پس از ان به عنوان استاد به MIT رفت اما بعد از یک سال،‌دانشگاه قدیمی اش را رها کرد تا به عنوان دستیار ریاضی به هاروارد برود.

سال ۱۹۶۴ بود که سیمونز، به عنوان کد شکن برای آژانس امنیت ملی آمریکا مشغول به کار شد. این  شغل ۳ سال دوام آورد. سیمونز به دلیل ارسال نامه ای به نیویورک تامز که در ان مداخله ارتش آمریکا در جنگ ویتنام را نقد کرده از آژانس امنیت ملی آمریکا اخراج شد. سرنوشتش این بود که دوباره وارد دانشگاه شود، این بار به عنوان رییس گروه ریاضی دانشگاه استونی بروک نیویورک مشغول به کار شد. ویدیو زیر، تا حدی شما را با این اعجوبه ریاضی دان وال استریت هشتاد ساله آشنا می کند. سایت شرکت او را در این نشانی مشاهده کنید.

معادله ثروت

وقتی اسم ریاضی به میان می آید، عددها پیش  چشمان او رژه  می رود. در دنیای امروز، مدت هاست که رشته  های میان حوزه ای و مهندسی پیشتازند و شاید کمتر پدر و مادری باشند که از ورود فرزند خود به یکی از رشته های علوم محض شاد میشوند. خیلی ها فکر میکنند سرونوشت ریاضی دان ها، خیره شدن به معادلات تا اخر عمر است و نهایتا تدریس در دانشگاه. اما جیمز سیمونز، یک تفاوت عمده با سایر ریاضی دان ها دارد.

سایت شرکت رنایسانس تکنولوژی

او علاوه بر حل معادلات و مسایل ریاضی و معرفی تئوری  های جدید توانست نام خودش را در میان فهرست ثروتمند ترین ادم ها دنیا بنشاند. این قدرتی بود که سر و کار داشتن با عددها به او داده بود. قدرتی که خودش را در حوزه سرمایه گذاری به خوبی نشان داد.

جیمز سیمونز سال ۱۹۷۷ دانشگاه  استونی بروک را هم  ترک کرد تا شرکت مونتمریک را تاسیس کند.  یک شرکت تجاری که با تکیه بر اعداد و الگوریتم های ریاضی بر روی بازار کالا متمرکز شد. ۵  سال  بعد نام شرکت تغییر کرد و از آن زمان تا کنون همه  آن را به نام رنسانس تکنولوژی می شناسد. صندوق سرمایه گذاری برجسته او مدالین نام داشت که در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد که با استفاده از مدل سازی عددی و الگوریتم های معاملاتی دست به سرمایه گذاری در بازار های جهانی می زد. این صندق و در حال حاضر به صورت اختصاصی برای کسب سود کارکنان این شرکت فعالیت دارد. شرکت رنسانس بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه را از طریق چندین صندوق سرمایه گذاری مدیریت می کند و سالانه  ۴۰ درصد سود به سرمایه گذارانش می دهد.

از نگاه نیویورکر

کسی که کارش را با دانشگاه شروع کرد و سر از بازار درآورده برای همه جذاب است. وقتی که این فرد بدیل شود به یکی از میلیاردرهای مطرح دنیا، بحث از این هم جالب تر می شود. برای همین است که کسب و کار و روش مبتنی بر علم سیمونز، برای نشریه نیویورکر آن قدر مهم بوده که گزارشی مفصل از او تهیه کرد. گزارشی که در آن تاکید می شود که او همچنان به پیوند میان ثروت و علوم پایه اعتقاد دارد و برای اثبات این امر، سرمایه گذاری کلانی کرده است.

ریاضیات در سطوح عالی، بازی  جوان ها است. کسانی که سعی می کنند تا قبل از ۴۰ سالگی به مهم ترین دستاورد زندگی علمی خود برسند. اما سیمونز در دوران میانسالی و پس از آن هم مشغول کارهای بسیاری جدی و جاه طلبانه در این حوزه  بود. پس از ۶۰ سالگی، وقتی پسرش در سال ۲۰۰۳ غرق شد، او بازگشتی دوباره به ریاضیات کرد.

دکتر سیمونز یکی از اعضای معتمد آزمایشگاه ملی بروکلین، موسسه تحقیقات پیشرفته، دانشگاه راکفلر و موسسه تحقیقات علوم ریاضی در برکلی است. او همچنین یکی از اعضای هیات‌مدیره MIT است. درآمد سیمونز در سال ۲۰۰۸ در حدود ۵/۲ میلیارد دلار بوده است. فایننشال تایمز در سال ۲۰۰۶ عنوان «باهوش‌ترین میلیاردر دنیا» را به سیمونز داده است.

جیمز سیمونز
گفت و گوهای جیمز سیمونز با CNBC همیشه جذاب است

درباره کسب و کار اندیشه های این نابغه ریاضی و بورس، کتاب ها و مقالات زیادی نوشته شده است که مطالعه آن را به دانشجویان اقتصادی و ریاضی و بورس توصیه میکنیم.

کتاب پیش بینی جیمز سیمونز. مرد ۸ میلیارد دلاری نوشته دکتر دیوید لی

بورس و ریاضیات را در قرن بیست و یکم جدی بگیریم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود