با انواع ویزا آمریکا از دانشجویی تا گردشگری آشنا شوید

با انواع ویزا آمریکا از دانشجویی تا گردشگری آشنا شوید

ویزا آمریکا برای گروه های مختلف مسافران بر اساس اهداف گوناگون است و این گزارش تلاش می کند برای آن دسته از علاقمندان سفر به ایالات متحده که خواهان دریافت روادید آمریکا هستند، اطلاعات خوبی ارائه کند. توجه داشته باشید که دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های آمریکا، همچنان پس از قوانین محدودیت ساز سفر ایرانیان به آمریکا در دولت ترامپ، هم چنان از شانس دریافت روادید تحصیلی بلند مدت برخوردار بوده و بهتر است ادمیشن فول فاند داشته باشند.

اگر به قصد گردشگری یا شرکت در کنفرانس و کارگاه های کوتاه مدت قصد اپلای ویزا آمریکا در کشورهای اطراف ایران دارید، تلاش کنید با مدارک شغلی و آموزشی و مالی قوی اقدام کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

ویزا آمریکا
همه نوع اطلاعات لازم درباره ویزاهای سفر به آمریکا را منحصرا از سایت رسمی اداره مهاجرت آمریکا دریافت کرده و سوالات خود را با کارشناسان این درگاه مطرح کنید: https://www.uscis.gov
سایت سفارت آمریکا در استانبول: https://tr.usembassy.gov/embassy-consulates/istanbul

انواع ویزا آمریکا

  •  ویزای F1 ) F1 VISA )
  •  ویزای J1 ) JI VISA )
  • ویزای M1 ) M1 VISA)
  • ویزای H1 ) H1 VISA)
  • ویزای Q1 ) Q1 VISA)

 ویزای F1 

ویزای F1 متداول ترین ویزایی هست که به دانشجویان داده میشود. اول آنکه بهتر است بگوییم که این ویزا یک ویزای غیر مهاجرتی است.ویزای F1 به دانشجویانی تعلق میگیرد که مایل به مطالعات آکادمیک در ایالات متحده هستند؛ یا برای تحصیل در کالج یا دانشگاه های معتبر آمریکا و یا کلاس های زبان انگلیسی در یک دانشگاه یا موسسه زبان انگلیسی، پذیرش یا ( I20) را دریافت کرده اند. مدت این ویزا بستگی به مدت تحصیل دارد.

از مزیت های این ویزا ( ویزای F1) این است که شخصی که این ویزا را دریافت میکند اجازه کار نیمه وقت ۲۰ ساعت در هفته را دارد. در ضمن بعد از اتمام تحصیلات دانشجو میتواند جهت کار ۱۲ تا ۱۷ ماه ویزای خود را تمدید کند. هنگامی که شما این ویزا را دریافت کرده اید چنانچه بخواهید رشته تحصیلی خودتان را عوض کنید باید اداره مهاجرت را از تصمیم خود آگاه نمایید.

شخصی که ویزای دانشجویی F1 را دریافت کرده است میتواند برای همراهان خود ( همسر و فرزندان) خود نیز تقاضای ویزا نماید که به ویزایی که به همراهان شخص تعلق می گیرد ویزای F2 (F2 VISA) گفته میشود. همان طور که گفته شد برای مقیم شدن در آمریکا و اخذ اقامت و تابعیت کشور آمریکا بعد از تحصیل باید نوع ویزا تغییر کند.

بعضی ها سوال می کنند که آیا با ادمیشن کالج، دریافت روادید اف وان از سفارت خانه های آمریکا امکان پذیراست یا خیر. پاسخ روشنی به این نمیشود داد. اما تجربه نشان داده اگر متقاضی، سابقه دریافت روادید شنگن نداشته یا تمکن مالی خوبی در ایران نداشته باشد، شانس دریافت روادید دانشجویی اف وان (غیر از ادمیشن ارشد و دکترا) را نخواهد داشت و این قضیه در عصر ترامپ، تشدید شده است. اما هیچ وقت نا امید نشوید و شانس خود را امتحان کنید و از پرداخت کل شهریه دانشجویی تا پیش از اخذ روادید قطعی، خودداری  کنید.

 ویزای J1 ) J1 VISA ) 

ویزای J1 به دانشجویانی تعلق میگیرد که در اثر یک برنامه تبادلی بخواهند برای تحصیل به آمریکا سفر کنند مثل کسانی که تحت حمایت مالی دولت ایالات متحده باشند یا سایر برنامه های تبادل تخصیص یافته قرار دارند ( مانند برنامه های تبادل دانشجو که بین دانشگاه های مختلف متداول است).

ویزای JI معمولا به محققین و پژوهشگران داده می شود . طبق قانون مهاجرتی آمریکا محقق و پژوهشگر کسی است که حداقل لیسانس داشته باشد و در رشته فوق لیسانس به بالا در آمریکا بخواهد در یک موسسه آموزشی ویا تحقیقاتی مشغول به تحقیق شود. و پس از پایان تحقیق مدرک فوق لیسانس و یا مدرک بالا را اخذ نماید. البته باید بگوییم که این ویزا برای دانشجویان ایرانی بسیار مشکل است. ویزای JI نیز دارای مزایایی است از جمله مزایای این ویزا اجازه کار در آمریکا و گرفتن شماره ملی آمریکایی ( Social Security Number ) می باشد.لازم به توجه است که افرادی که این ویزا را اخذ کرده اند پس از پایان تحقیقشان باید به مدت ۲ سال از آمریکا خارج شوند.

در این نوع ویزا نیز (ویزای J1) دانشجو میتواند برای همراهان خود نیز ویزا از سفارت آمریکا درخواست نماید که به ویزایی که به همراهان تعلق میگیرد ویزای J2 ) J2 VISA ) گفته میشود.

ویزای M1 )M1 VISA ) 

ویزای M1 نیز از ویزاهایی هست که به طور محدود صادر میشود و برای اشخاصی هست که قصد دارند در یک مدرسه یا موسسه غیر آکادمیک یا فنی حرفه ای تحصیل کنند. به عنوان مثال برای افرادی که قصد دارند برای کارآموزی در یک موسسه یا یک کارخانه در آمریکا بروند. در این ویزا نیز شخص میتواند برای همراهان خود نیز تقاضای ویزا نماید که در آن صورت به ان ویزای M2 (M2 )VISA گفته میشود .

ویزای H1 )H1 VISA) 

این ویزا نیز در موارد بسیار معدودتر به دانشجویان اعطا میشود که برای اقامت پزشکی و سایر تجارب مرتبط با اشتغال میباشد که به دانشجویان داده میشود. دقت فرمایید که معمولا از ایران برای این ویزاها به طور مستقیم نمیشود اقدام کرد. ویزای اچ وان بی یک ویزای غیر مهاجرتی بوده که برای افراد متخصص؛ مورد نیاز در مشاغل خاص آمریکا مناسب خواهد بود. برای این ویزا نیاز به مدرک لیسانس یا بالاتر است.

 ویزای QI )Q1 VISA ) 

این ویزا نیز از ویزاهای بسیار محدودی میباشد که برای بازدیدهای تبادل فرهنگی (cultural exchange program) که شامل آموزش عملی یا تسهیم فرهنگ ملی می باشد اختصاص می یابد و همان طور که گفته شد شرایط دریافت این ویزا بسیار مشکل میباشد و دارای پیچیدگی های بسیاری است.

طبق گفتار بالا دانشجویان ایرانی باید از طریق ویزای F1 برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا اقدام کنند. برای درخواست ویزای F1 هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد فقط توجه کنید که باید چند ماه قبل از شروع کلاسهای دانشگاه یا کالجی که از آن پذیرش I20 دریافت کرده اید ، باشد تا فرصت کافی برای دریافت این ویزا را داشته باشید .

اگر خواهان دریافت ویزا آمریکا برای تحصیل یا مهاجرت یا اشتغال و سرمایه گذاری هستید، حتما اطلاعات کامل مندرج در سایت رسمی اداره مهاجرت آمریکا را مطالعه کنید که بخش FAQ پاسخ گوی کلیه سوالات شما خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر همه شرایط لازم برای دریافت روادید آمریکا را دارا باشید، این تصمیم کنسول است که به شما کلیرنس بزند یا از  اعطای روادید به شما به هر دلیلی امتناع کند.

تجربه یک دانشجوی در دریافت ویزا آمریکا 

۱-نوع ویزای درخواستی: دانشجوئی F1
۲-رشته تحصیلی: عمران – حمل و نقل
۳-مقطع اپلای: دکتری
۴-وضعیت فاند: فول
۵-وضعیت سربازی: معافیت کفالت
۶-سابقه کار حساس پژوهشی: خیر
۷-سابقه ریجکت شدن‌ ویزا: خیر
۸-فامیل درجه یک: خیر
۹-دانشگاه ها و کشورهایی که اپلای کردید: امریکا (فلوریدا-آبرن-الینویز-تنسی ناکسویل-کلمسون-ویرجینیا پلی تک) ؛ فنلاند
۱۰-وضعیت تاهل: مجرد
۱۱-کشور محل سفارت: ارمنستان
۱۲-آفیسر مصاحبه کننده: دیوید
۱۳-تاریخ مصاحبه: ۲۷ June
۱۴-نتیجه ویزا: کلیرنس
۱۵-تعداد سوالاتی که بعد از مصاحبه دریافت شد: ۶

روز مصاحبه

  • مدارکی که آفیسر درخواست کرد: به ترتیب ای۲۰ ، سی وی ، ریسرچ پلن
  • سوالات و جواب ها (بصورت خلاصه):
    سال ۲۰۱۳ مستر گرفتم، پرسید از اون موقع چکار‌ میکردم که من دانشگاه ازاد تدریس‌میکردم گفتم، ولی مدرکی نخواست با اینکه سابقه تدریس و سابقه بیمه رو همراهم داشتم نگرفت. بعد هم سربازیو پرسید و کارتشو ازم خواست چک کرد و بهم برگردوند. هیچ سوال دیگه ای نکرد، تایپ کرد وتبریک گفت و گفت سایتو چک کن و ممکنه طول بکشه.

تجربیات سفر
هتل متروپل، چهار ستاره، صبحانه عالی، فاصله ۳ دقیقه ای سفارت با تاکسی، فاصله ۱۵ دقیقه ای پیاده از مرکز شهر، انگلیسی هم صحبت میکنن، خودشون تاکسی میگیرن واستون. اگر فرصت کردید سوان و تله سیژ و میدان های اصلی شهر مثل ریپابلیک و فریدام رو ببینید، نایت لایف بسیارزیبایی داره مرکز شهرشون.

 سایر موارد
واسه سوالی در مورد گپ ۶ ساله احتمال ‌میدادم بپرسه جواب اماده‌کرده بودم، ولی سوالشو بصورت yes/no پرسید یعنی اینکه فلان سال ارشد گرفتی جواب‌ من بله ؛ بعد پرسید بعدش دانشگاه ازاد درس‌میدادی و جواب‌من بله
بعدش رفت سوال بعدی، خلاصه اینکه اصلن دنبال جواب طولانی نبود و کل مصاحبه ۳/۴ دقیقه بیشتر طول نکشید.

حتما بخوانید: راهنمای تحصیل مجانی در مقطع دکترا آمریکا

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود