اعطای اقامت ایران به اتباع خارجی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری

اعطای اقامت ایران به اتباع خارجی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری

اقامت دائم ایران را با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری  دریافت کنید! این جدید ترین خروجی جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حسن روحانی در هفته دوم مهر ماه بود. هفته ای که با کاهش قابل توجه ارزهای خارجی همراه شد و بازتاب های بین المللی بسیاری پیدا کرد. هر چند کارشناسان، تداوم افت نرخ دلار را به پارامترهای مختلفی در اقتصاد نفتی ایران مرتبط می دانند، اما به نظر می رسد هیجانات ناشی از خرید و فروش ارز در هفته های منتهی به آغاز دور جدید تحریم ها (۱۴ آبان) تا حدی کاهش یابد.

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور سران قوا، دهم مهر  ماه برگزار و در ادامه بررسی اختیارات مورد نیاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد بازار ارز و پول تصویب شد. در این جلسه مصوب شد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی باشد. بر اساس این مصوبه؛ بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادر کنندگان عرضه می شود، در بازار ثانویه ارز فراهم نماید.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجاز به عملیات بازار باز می باشد و می تواند برای اعمال سیاست پولی، نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام نماید. همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛ به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، اتباع دولتهای خارجی در صورتی که حداقل دویست و پنجاه هزار دلار جهت سرمایه گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند. این اقامت می تواند راهکاری برای دریافت شهروندی و اخذ گذرنامه ایران باشد.

انتشار این خبر، گر چه در تنور داغ کاهش قیمت ارز گم شد، اما بازتاب های زیادی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت که بعضا تبدیل به کامنت های طنز کاربران ایرانی شد. اگر چه ایرانیان امروزه به فکر مهاجرت از کشور و اخذ اقامت و گذرنامه کشورهای مختلف دنیا از جمله نیوزلند، کانادا و استرالیا هستند، اما بازرگانان ریسک پذیری که حاضر به سرمایه گذاری در ایران هستند، می توانند از این فرصت اقامتی استفاده کنند. مخصوصا شهروندان سرمایه گذار کشورهایی که پیش از این دریافت ویزای ایران برای آن ها بسیار دشوار بود.

ظرف چند سال اخیر میلیون ها دلار سرمایه توسط کارگزاران خارجی در بازار بورس کشور سرمایه گذاری شده است و انتظار می رود با توجه به رشد تاریخی و فوق  العاده بازار بورس ایران در سال ۹۷ و تداوم قابل پیش بینی آن در سال ۲۰۱۹ میلادی، افزایش نرخ ثبت کد بورس برای سرمایه گذاران بین المللی و تسریع در روند سرمایه گذاری بورسی شهروندان خارجی را در ایران شاهد باشیم. چرا که در روزهای ابتدایی پاییز ۹۷ شاهد خرید و فروش روزانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان سهام در بازار بورس ایران هستیم که نوید بخش روزهای روشنی برای بازار دارد.

ایران
سایت وزارت خارجه برای آشنایی با روش دریافت گذرنامه ایران

اقامت خارجی با سرمایه گذاری

خیلی  از کشورها از سرمایه گذاری خارجی به عنوان راهکاری برای اعطای شهروندی به اتباع دیگر کشورها استفاده می کنند که نیوزلند و کانادا و استرالیا، بهشت سرمایه گذاران جهان محسوب می شود. در حال حاضر ۱۰۰ کشور جهان برنامه اعطای اقامت یا تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری را دارند. اتریش، مالت و قبرس مشهورترین کشورهای اروپایی هستند که برنامه‌های این چنینی دارند و مونته نگرو و مولداوی نیز اخیرا چاره افزایش ذخایر ارزی خود را اعطای شهروندی به سرمایه گذاران خارجی دیده‌اند.

برای بسیاری از کشورها این کار مهم‌ترین منبع جذب سرمایه خارجی است: تخمین زده می‌شود سن کیتس که پاسپورت قدرتمندی دارد بیش از ۵۰ هزار سرمایه‌گذار خارجی را به خود جذب کرده است. این برنامه حتی در کشورهای توسعه یافته‌تر نیز دیده می‌شود: کانادا با معرفی برنامه سرمایه‌گذاری خود سرمایه بسیاری از کشورهایی نظیر چین جذب کرده است و با وجود لغو این قانون از سال ۲۰۱۴، برخی از استان‌های آن کماکان به این برنامه ادامه می‌دهند. برخی از مقامات هنگ کنگی به وضوح از خروج سرمایه ثروتمندان چینی برای کسب تابعیت کانادایی ابراز نگرانی کرده‌اند.

حتی در خود آمریکا نیز که دلار را چاپ می‌کند، برنامه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت زیادی دارد و این کشور به کسانی که بین نیم تا یک میلیون دلار در این کشور تحت شرایطی مشخص سرمایه‌گذاری کنند تابعیت می‌دهد. آن طور که گروه  آی ام سی عنوان کرده این کشور موفق شده است با این برنامه ۵۰۰۰ مورد سرمایه‌گذاری با مبلغ بالای ۳ میلیارد دلار جذب کند.

 بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته نظیر برزیل و روسیه نیز در حال تدارک دیدن برنامه‌های مشابهی هستند چرا که با توجه به رقابت شدید بر سر جذب سرمایه‌گذاری خارجی بین کشورهای مختلف، این کار می‌تواند راهی کم دردسر باشد.

به جز مدیریت ارزی، برنامه اعطای تابعیت در مقابل سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد: صندوق بین‌المللی پول گفته است در سال ۲۰۱۷ برنامه اعطای تابعیت به سرمایه‌گذاران در دومنیکا باعث شده است تا تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۰ درصد و درآمدهای دولت ۱۶ درصد افزایش یابد. به نظر می رسد در سومین دهه قرن بیست و یکم، شاهد افزایش اعطای میزان شهروندی توسط مقصدهای مهاجرتی جهان به کارآفرینان و سرمایه گذاران باشیم. 

اگر شما هم پول ندارید، برای اخذ اقامت کشورهای دیگر جهان می بایست صاحب مهارت و مدرک تحصیلی خوب باشید تا به عنوان مهاجر تخصصی (SKILLED WORKER) برای مهاجرت اقدام کنید.

به نظر شما اعطای اقامت به اتباع خارجی در قبال سرمایه گذاری در ایران جذاب است؟

منبع: ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • سهیل مهر ۱۵, ۱۳۹۷

    واقعا در سلامت عقلی کسی که ۲۵۰ هزار دلار میده میاد ایران باید شک کرد

  • تارک مهر ۱۵, ۱۳۹۷

    همچنین آدم بی عقلی هم ممکنه پیدا بشه؟

  • کیارش مهر ۱۶, ۱۳۹۷

    واقعا؟
    من تابعیت ایرانیمو بیست هزار دلار حاظرم بفروشم بدونه چون و چرایی
    اگه و اگه کسی پیدا بشه بخره
    با بیست هزار دلار میرم یه اپارتمان تو ترکیه میخرم اقامت اونجا رو میگیرم برا یک ساله. تا وقتیم که تو ترکیه هستم این اقامت یه ساله تمدید میشه بعد پنج سال تبدیل به دایم میشه

    فوق لیسانس تخصصی ترجمه زبان انگلیسی دارم و حداقل کار راحت گیر میارم
    ترکی استانبولیم بلدم راحت حرف میزنم الان

    ترکیه سیصد هزار دلار میگیره تابعیت کامل میده
    کدوم مغز خر خورده ایی میاد اقامت ایرانو برا ۲۵۰۰۰۰ دلار بگیره؟

  • رضا اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰

    وقتی خود مردم کشور پولشان تو بورس دود میشه هیچ کس هم پاسخگو نیست کدوم شیرین عقلی حاضره تو ایران سرمایه گذاری کنه؟جناب حسن آقا مردم دنیا اولا خر نیستند که همچین کاری کنند فرض هم انجام بدن و بخوان سرشان کلاه بزاری آون موقع طرفت قوه قضاییه نیست باید با پلیس بین الملل و دادگاه های جهانی جوآبگو باشی…خنده دار ترین تصمیمی بود که تا الان شنیدم…به امنیت قضایی بیان ایران یا به امنیت شغلی یا امنیت بازنشستگی یا دیدن قیافه خوشگل شما …مگر برای کثافت کاری و صیغه برن مشهد …

  • سمیر اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۰

    ۲۵۰دلار حاضرم بدم

  • جواد احمدی تیر ۲۶, ۱۴۰۰

    آیا کجا باید مراجعه کنیم برای این کار