ارز مسافرتی به ازای هر یورو ۱۱۸۰۰ تومان پرداخت می شود

۱۰۰۰ یورو به مسافران شنگن، شرق آسیا، اقیانوسیه و آمریکا تعلق می گیرد

ارز مسافرتی به ازای هر  یورو ۱۱۸۰۰ تومان پرداخت می شود

ارز مسافرتی پس از مدت ها تعلیق، دوباره استارت خورد. اما نه به قیمت سابق بلکه ۲ برابر قیمت قبلی. بانک مرکزی دیشب اعلام کرد به مسافران خارج از کشور، یک بار در سال ارز مسافرتی به صورت یورو پرداخت می کند و دلار از سیستم توزیع ارز مسافرتی حذف شد. مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک های عامل ارائه کنند می توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌ المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو با نرخ حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کنند.

بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

مدارک فروش ارز مسافرتی عبارتند از: اصل گذرنامه معتبر ایران – کپی بلیط هوایی- کپی ویزای کشور مورد نظر بنا به مورد . کپی گذرنامه . اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور- تکمیل فرم فروش ارز مسافرتی.

خبر دیگر اینکه بانک مرکزی به صرافی های مجاز اجازه داد نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر مبنای نرخ بازار اقدام کنند. این بانک پیرو نامه موضوع دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز در اجرای تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران، به صرافی ها اعلام کرد:

فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط آن صرافی‌ بر مبنای نرخ بازار صرفاً با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامی در نامه عمومی مورد اشاره با رعایت مقررات ارزی بلامانع است. شایان ذکر است ثبت اطلاعات در “سنا” مورد تاکید است و بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی در این زمینه را بررسی و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند کرد. در صورتی که برای دریافت ارز مسافرتی تا کنون اقدام  نکرده اید و با مشکلی مواجه شدید، به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید.

قابل ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی به مسافران کشورهای همسایه و کشورهایی که نیاز به دریافت روادید ندارند، مثل گرجستان و ترکیه و لبنان، همچنان ۵۰۰ یورو در سال است. اگر شما پیش از شهریور ماه ۹۷ نسبت به ارز مسافرتی اقدام کرده اید، امکان دریافت مجدد را نخواهید داشت. گفتنی است قیمت عوارض خروج از کشور نیز برای بار اول، ۲۲۰ هزار تومان اعلام شده است.  هنوز جزییاتی درباره ارز دانشجویی اعلام نشده است. اما به نظر می رسد که پرداخت ارز دانشجویی دوباره از سر گرفته شود و مبلغ آن کمی کمتر از ۹ هزار تومان باشد. با این حال، ثبت نامه در سامانه نشا وزارت علوم الزامی است.

حتما بخوانید:  به نظر شما فردای نودمین روز چه می شود؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود