هشتگ شناسی خودمانی: از «#میرجاوه» تا «#لس_آنجلس_تهران»

هشتگ شناسی خودمانی: از «#میرجاوه» تا «#لس_آنجلس_تهران»

هشتگ یکی از ابزارهای فوق العاده در تبلیغات و بازاریابی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی از اینستاگرام تا فیسبوک است.

هنوز درصد قابل توجهی از کاربران شبکه های اجتماعی با کارکرد هشتگ ها و شیوه تولید و انتشار اطلاعات روی آن آشنا نیستند و از این پتانسیل قدرتمند به خوبی استفاده نمی کنند.

هشتگ ها امروزه جنبش آفرین و فرصت ساز شده اند و بعضا اهمیت آن ها از سایت های اینترنتی بیش تر شده است و بخشی از بار سایبر دیپلماسی را به دوش می کشند.  این را در تبلیغات اطراف ورزشگاه های معروف و بیلبورد اتوبان های مطرح شرق و غرب عالم و روی استیج فشن ویک های معروف جهان میتوان مشاهده کرد.

هشتگ، امروزه میثاقی دیجیتالی برای هم فکر شدن روی موضوع خاص است. میخواهد سلفی بدون آرایش (NoMakeUpSelfie) برای کمک به بیماران باشد، یا حمایت از زندگی سیاه پوست ها (BlackLivesMatter) یا حتی مقابله با جنبش ضد مدلینگ ویکتوریا سکرتی با #IAMNOANGEL.

هشتگ ها قدرتی فوق العاده در میان کاربران جامعه اطلاعاتی دنیا دارند و شرکت ها و موسسات تولید کالا و خدمات و فکر، از این ابزار پرنفوذ برای راه اندازی جنبش های گوناگون استفاده می کنند و به همین خاطر، در روانشناسی سایبر و مقولات دیجیتال  مارکتینگ و کارآفرینی استارت اپ ها، جایگاه ویژه دارد.

هشتگ من فرشته نیستم برای مقابله با شرکت های مدلینگ مثل ویکتوریا سکرت ساخته شده است تا جنبشی علیه سو استفاده از بانوان ترکه ای و لاغر اندام در شرکت های مدلینگ باشد و افزایش توجه به فعالیت بانوان غیر لاغر در عرصه مد
هشتگ زندگی سیاه پوستان مهم است، اقدامی دیجیتالی ضد نژاد پرستی است

در ایران، روی اوردن به هشتگ ها در چند سال اخیر خیلی باب شده است و بعضی از هشتگ ها، مخاطب میلیونی دارند. مثل هشتگ تهران و ایران و قد بلندها و هزاران مورد دیگر.

گاها هر اتفاقی که می افتد، میخواهد سیاسی باشد یا ورزشی یا حتی فرهنگی و سینمایی، فوری هشتگ آن ساخته و صدها هزار کاربر، مطالب مرتبط با غیر مرتبط خود را روی آن هشتگ تگ می کنند.

بعضی ها هم کارشان آن است که روی هشتگ ها بچرخند و با کاربر ها تعامل کرده و به بررسی دیدگاه ها و نظرات بپردازند. اگر میخواهید لحظه ای به تماشای شهرهای مختلف دنیا بروید، با هشتگ آن ها همراه شوید. مثل پاریس.

هشتگ های این روز ها: از میرجاوه تا لس آنجلس تهران

این روز ها که جامعه با تنش های اقتصادی و فرهنگی مختلفی روبروست، بازار هشتگ ها در فضای مجازی داغ است.  یک گروه تروریستی تعدادی از نیروهای هنگ مرزی را ربود و انتشار این خبر نه تنها سروصدای زیادی به راه انداخت بلکه باعث شد میرجاوه به ترند اول توییتر در ایران تبدیل شود.

در ساعات ابتدایی انتشار خبر، ابهامات زیادی پیرامون آن وجود داشت، اما وقتی سپاه به صورت رسمی  خبر را تایید کرد،‌ انتشار توییت‌های مردم در توییتر هم به اوج خود رسید. این اتفاق بسیار تلخ حدود ساعت ۴ تا ۵ بامداد سه‌شنبه در منطقه صفر مرزی لولکدان(۵٠کیلومتری شهر میرجاوه)انجام شد و ۱۴ نفر ربوده شدند و در نهایت ختم به خیر شد. گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسئولیت ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت. هشتگ میرجاوه تا کنون برای حمایت از ربوده شدگان راه اندازی شده است.

هشتگ
بخشی از هزاران تصویری که روی هشتگ میرجاوه به اشتراک گذاشته شده است

انتشار خبر  صدور مجوز برای حضور تعداد محدودی از زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی دوستانه تیم ملی ایران برابر بولیوی، یکی از اتفاقات بسیار مهم روز گذشته بود که در فضای مجازی هم مورد توجه مردم به ویژه زنان قرار گرفت. طبق خبر منتشر شده خانواده بازیکنان تیم ملی فوتبال، همه تیم‌های ملی بانوان فوتبال و فوتسال، کارمندان زن فدراسیون فوتبال و البته تعدادی همیار هوادار زن از جمله افرادی بودند که اجازه داشتند به ورزشگاه آزادی بروند و تیم ملی ایران را مقابل بولیوی تشویق کنند.

تحلیل اینستاگرامی نفیسه روشن از حضور زنان در ورزشگاه آزادی بدون هشتگ آزادی

اما زنان علاقه‌مند زیادی هم خودشان را به امید راه پیدا کردن به داخل استادیوم به آزادی رساندند. با این حال از روز گذشته خیلی‌ها امیدوار شده‌اند که این اتفاق قدم بزرگی برای آزادی حضور زنان در ورزشگاه باشد.

هشتگ حضور زنان در ورزشگاه آزادی یواش یواش مخاطب زیادی پیدا می کند

برخوردهای انتقادی با فیلم لس‌آنجلس- تهران صدای بازیگران این فیلم را درآورده و همین باعث شده نام این فیلم در فضای مجازی جزو نام‌های پرتکرار و پرمخاطب باشد. روز گذشته  پرویز پرستویی در اینستاگرام نوشت: «اینجانب پرویز پرستویی حدود نیم قرن در عرصه هنر خدمت کردم و در طول سال هم پیشنهادات کاری زیادی داشتم ولی به لحاظ احترامی که برای مخاطب قایل بودم تن به هر کاری ندادم و تاکنون برای پول کارنکردم.

توضیحات پرویز پرستویی درباره انتقادات به وی در حضور در فیلم کمدی ضعیف لس آنجلس

لس آنجلس تهران هم جزو همان کارهایی بوده که نه برای رفاقت بلکه با اعتقاد براین که بتوانیم یک فیلم مفرح و شاد با حفظ احترام برای شما عزیزان بسازیم پذیرفتم. ولی متاسفانه بعضا نقدها شمشیر از رو بستن است. هیچیک از هنرمندان این فیلم کیسه برای ثروت اندوزی ندوخته‌اند.» جالب این‌که برخلاف گفته‌های پرستویی، کاربران فضای مجازی مشکلات مالی را  دلیل حضور پرستویی در این فیلم دانسته‌اند.

توضیحات توییتری مهناز افشار درباره انتقادات به فیلم لس آنجلس که با هشتگ فیلم نیز همراه شده است

یکی هم نوشته: «اگه می‌خواین نود دقیقه وقتتون تلف شه، ١۵ تومن دور بندازین و کل تصورتون از پرویز پرستویی به هم بخوره این فیلم رو ببینین.» مهناز افشار اما معتقد است که نباید جلوی انتقادهایی که از فیلم لس‌ آنجلس تهران می‌شود، موضع گرفت.

او در توییتر نوشت: «این‌که یک فیلم سینمایی یا هر چیزی را دوست داشته باشیم یا نه حق طبیعی همه است و نباید معترض دوست نداشتن یا داشتن اون‌ها شد! اما وقتی مواجه می‌شی به جملاتی چون: من قسم خوردم زیر آب این فیلم رو بزنم، یکم از انصاف به دوره و کاملا معلوم می‌شه دیگه بحث سلیقه نیست.» این بازیگر در توییتی دیگر درباره نوع شوخی‌های فیلم نوشت:  «این‌که این فیلم فانتزی است و سبک کمدی‌اش به دور از شوخی‌های جنسی است رو باید مد نظر قرار بدیم و قرار نیست به چیزهایی بخندیم که همیشه می‌خندیدیم!»

آن چه مسلم است، قدرت هشتگ ها روز  به روز در فضای مجازی بیشتر میشود. برای دیده شدن  بیشتر، با هشتگ ها آشتی کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود