۱۳ عادت به ظاهر بی ضرر اما اشتباهی که سلامت شما را به خطر می اندازند

۱۳ عادت به ظاهر بی ضرر اما اشتباهی که سلامت شما را به خطر می اندازند

همه ی ما می دانیم که کم خوابیدن و زیاد غذا خوردن برای سلامتی بسیار مضر هستند. اما گاهی حتی ساده ترین عادت های ما هم می توانند سلامت ما را به خطر بیندازند. مثلا آیا می دانستید که اگر جلوی عطسه کردن تان را بگیرید، همین کار ساده می تواند شما را راهی بیمارستان کند یا جویدن آدامس می تواند تمرکزتان را کم کند؟ در ادامه به ۱۳ مورد از این عادت های مضر می پردازیم که در ظاهر ایرادی ندارند اما در حقیقت سلامت ما را به خطر می اندازند.

۱- نگه داشتن عطسه

عادت های مضر برای سلامتی

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ دستگاه تنفسی، عروق خونی، مغز و در بدترین حالت، مری.

کارکرد اصلی عطسه، خارج کردن باکتری ها، ویروس ها و ذرات گرد و غبار از بدن است. وقتی جلوی عطسه کردن تان را می گیرید، به بدن تان اجازه نمی دهید آن ها را از خود خارج کند. اما ضرر این کار به همین جا ختم نمی شود. تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر بخواهید با تفنگی که لوله اش بسته است شلیک کنید. همین اتفاق در بینی شما رخ می دهد. همه ی نیروی عطسه برمی گردد و می تواند به شنوایی شما آسیب بزند، فشار خون تان را بالا ببرد و حتی به مری شما صدمه بزند.

۲- استفاده از خلال دندان

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ لثه.

دندان پزشک ها دل خوشی از خلال های دندان ندارند. خلال دندان برای مینای دندان ضرری ندارد اما برای لثه ها خطرناک است. علاوه بر این، تقریبا غیر ممکن است که بتوانیم دهان مان را با یک خلال دندان تمیز کنیم. برای تمیز نگه داشتن دهان خود از نخ دندان استفاده کنید (البته باید اول طرز استفاده ی صحیح از آن را یاد بگیرید).

۳- خوابیدن به شکم

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ تنفس، گردش خون، ستون فقرات و پوست صورت.

وقتی به شکم می خوابید صورت تان روی بالش قرار می گیرد و این حالت شاید راحت و خوشایند باشد اما برای سلامتی تان مضر است. در این حالت، نفس کشیدن سخت می شود، گردن در وضعیتی غیر طبیعی قرار می گیرد، گردش خون مختل می شود و مهره های گردن به خطر می افتند. علاوه بر این، پزشکان هشدار می دهند که چین و چروک هایی که بعد از خوابیدن در این حالت روی صورت تان ظاهر می شوند ممکن است به زودی دائمی شوند و دیگر از بین نروند.

۴- تخمه شکستن

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ دندان ها و کیسه ی صفرا.

تخم آفتابگردان هم لذیذ و هم پر خاصیت است. اما تخمه را باید با دست بشکنید و هرگز نباید از دندان هایتان برای شکستن آن استفاده کنید. دندان پزشکان از روی آسیب های دندانی خیلی خاصی، کسانی که علاقه ی زیادی به خوردن تخمه دارند را تشخیص می دهند. علاوه بر این، کسانی که کیسه ی صفرای آن ها دچار مشکل است به هیچ وجه نباید تخم آفتابگردان بخورند، چون ارزش کالری آن بیشتر از ۵۰۰ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم است.

۵- جویدن چیزهای سفت

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ دندان ها، لثه و دهان.

کسانی که عادت دارند مداد، خودکار و چیزهای سفتی از این دست را بجوند معمولا صدمه ی زیادی به مینای دندان های خود می زنند. به علاوه، به همین دلیل است که هرگز نباید با دندان هایتان در بطری را باز کنید، آجیل بشکنید و یخ و آبنبات بجوید. حتی ممکن است با این کار دچار عفونت شوید.

۶- نگه داشتن دستشویی

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ کلیه ها، دستگاه ادراری و روده ها.

در ماه ژوئن سال جاری میلادی بود که یک گیمر جوان بریتانیایی بعد از ۸ ساعت بازی بی وقفه، در بیمارستان بستری شد. روده ها و مثانه ی این جوان به قدری متورم شده بود که پزشکان ابتدا تصور کردند یک غده ی سرطانی در بدن او وجود دارد. همه ی پزشکان معتقدند که هرگز نباید دستشویی خود را نگه داشت چون اگر این کار را انجام دهید ممکن است به ماهیجه های خود صدمه بزنید که این مسأله منجر به عفونت مجرای ادراری و یبوست می شود.

۷- شستن موها با آب داغ

اگر از آن دست افرادی هستید که دوست دارند با آب خیلی داغ حمام کنند، دیگر وقتش رسیده این عادت را ترک کنید. اول آنکه این کار می تواند باعث سردرد و سرگیجه ی واقعا بدی شود. دوم آنکه آب داغ فعالیت غدد چربی پوست کف سر را بیشتر و در نتیجه موها را بسیار کثیف می کند.

۸- دست زدن به صورت و مالیدن چشم ها

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ پوست و چشم ها.

اگر زیاد به صورت تان دست بزنید، ممکن است دچار مجموعه ای از عفونت های مختلف مثل جوش، تبخال و غیره شوید. اگر چشم هایتان را بمالید، این کار ممکن است باعث التهاب ملتحمه یا همان قرمزی چشم ها شود که بیماری عفونی بسیار ناخوشیندی است و باعث التهاب، آبریزش و سوزش چشم ها و حساسیت به نور می شود.

۹- زیاد آدامس جویدن

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ معده، دندان ها و حافظه ی کوتاه مدت.

زیاده روی در آدامس جویدن عواقب منفی مختلفی دارد.

  • عمل جویدن باعث ترشح اسید معده می شود. بنابراین قبل از غذا خوردن، آدامس نجوید. این کار می تواند منجر به التهاب معده و حتی زخم معده شود.
  • جویدن آدامس برای دندان ها هم مضر است. وقتی بزاق دهان بیشتر تولید شود، دندان ها و پرکردگی آن ها را از بین می برد.
  • جویدن آدامس روی حافظه هم تأثیر می گذارد. این کار باعث می شود بهتر به خاطر بسپاریم و کمک می کند روی کارهایی که به توجه طولانی مدت نیاز دارند تمرکز کنیم. اما جویدن آدامس به حافظه ی کوتاه مدت صدمه می زند و باعث می شود تمرکز کمتری داشته باشید.

۱۰- مطالعه حین دراز کشیدن روی تخت

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ چشم ها، ستون فقرات و پوست گردن.

هنگام مطالعه در رختخواب، موارد زیر را رعابت کنید:

  • کتاب را خیلی به چشم هایتان نزدیک نکنید.
  • پشت تان را خم نکنید و گردن تان را نکشید.
  • وقتی به بغل دراز کشیده اید مطالعه نکنید. در این حالت، فاصله ی شما تا کتاب دائما تغییر می کند و چشم ها مجبورند کار بیشتری انجام دهند.
  • وقتی روی شکم تان خوابیده اید مطالعه نکنید. این کار به ستون فققرات تان صدمه می زند.

همانطور که متوجه شدید، رعایت همه ی موارد بالا می تواند دشوار باشد. اما به خاطر داشته باشید که بیشتر چنین پوزیشن هایی می توانند منجر به ایجاد چروک های عمیق افقی روی گردن شوند.

۱۱- زبان زدن و فوت کردن زخم های کوچک

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ پروسه ی بهبود زخم.

وقتی انگشتتان می برد اولین کاری که می کنید چیست؟ زخم تان را فوت می کنید یا به آن زبان می زنید؟ دانشمندان امریکایی بیش از ۶۰۰ گونه میکرو ارگانیسم درون دهان افراد مختلف پیدا کرده اند. در میان این میکرو ارگانیسم ها، همیشه باکتری های استافیلوکوک و استروپتوکوک وجود دارد. خون لخته شده ی روی زخم، محل بسیار مناسبی برای زندگی این باکتری ها است. وقتی جایی از بدن تان زخم می شود همیشه باید از دوای مخصوص زخم استفاده کنید، در غیر اینصورت بهبودی آن بیشتر زمان می برد.

۱۲- پچ پچ کردن

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ تارهای صوتی و حنجره.

تحقیقات نشان می دهد بیشتر مردم هنگام پچ پچ کردن به تارهای صوتی خود فشار می آورند. این کار ممکن است باعث بروز صدماتی در حنجره در مقیاس میکرو شود. این مسأله به ویژه برای افرادی خطرناک است که مجبورند زیاد صحبت کنند.

۱۳- استفاده از تلفن همراه در دستشویی                          

به کدام قسمت بدن صدمه می زند؟ مقعد و سلامت عمومی.

این مسأله فقط در مورد تلفن همراه صدق نمی کند و شامل هر وسیله ی دیگری مثل کتاب و روزنامه هم می شود. چون اگر بیشتر از ۵ دقیقه روی توالت فرنگی بنشینید، این کار به رگ های بدن فشار می آورد. اما تلفن همراه به ویژه بدتر است چون تمام حواس ما را به خود پرت می کند و حتی بعد از دسشویی کردن هم دست از کار با آن نمی کشیم. به علاوه، وقتی تلفن همراه تان را با خود به دستشویی می برید، این کار باعث گسترش باکتری ها می شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رقیه آذر ۱۶, ۱۳۹۷

    بابا ول کنید که حوصله داره