پیرترین زن ایران در سن ۱۴۰ سالگی درگذشت

«گلی پاپی» شب گذشته در سرای سالمندان چشم از جهان فروبست

پیرترین زن ایران در سن ۱۴۰ سالگی درگذشت

بر اساس آمار رسمی گمانه‌زنی می‌شود در سراسر جهان  ۳۰۰ تا ۴۵۰ ابرصدساله زنده وجود داشته باشد. این در حالیست که یکی از پیرترین زنان جهان به نام گلی پاپی که متولد روستای «لبان سفلی» شهرستان دورود در استان لرستان بود بعد از حدود ۱۴۰ سال زندگی، چشم از جهان فروبست.

این بانو بر اساس تحقیقات تبارشناسی با حدود ۱۴۰ سال سن پیرترین زن ایران بود و شب گذشته در سرای سالمندان صدیق خرم آباد دار فانی را وداع گفت.

خانم پاپی پس از ازدواج صاحب فرزند نشده و با اقوام نزدیک خود زندگی می کرده و از سال ۱۳۹۳ تاکنون در سرای سالمندان صدیق خرم آباد نگهداری شده است. باتوجه به تحقیقات تبارشناسی خانم گلی پاپی پیرترین زن ایران بود که شب گذشته درگذشت.

پیرترین زن ایران
با توجه به تاریخ شناسنامه، خانم پاپی ۱۲۶سال سن دارد ولی بر اساس تحقیقات تبارشناسی خانم پاپی حدود ۱۴۰سال سن داشته است.

پیر شدن یک امر گریزناپذیر در زندگی بشر و دیگر موجودات زنده دنیاست. اما روند پیری در بیشتر جمعیت جهان زیر یکصد سال پایان می‌یابد و آنها دار فانی را وداع می‌گویند. البته هستند برخی از انسان‌هایی که این قانون را زیر پا گذشته و به فردی صد ساله یا حتی اَبَرصدساله تبدیل می‌شوند.

فرد صدساله کسی است که یکصد سال خورشیدی یا بیشتر عمر کند. این در حالیست که اَبَرصدساله تا ۱۱۰ سالگی یا بیشتر از آن زندگی کرده است.

باید بدانید که از هر یکهزار صدساله یک نفر به ابرصدسالگی می‌رسد. در نتیجه چندین آزمایش علمی و تحقیقاتی مشخص شده افراد ابرصدساله معمولا در تمام طول زندگی به هیچ یک از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن همانند سکته مغزی، بیماری قلبی-عروقی، زوال عقل، سرطان، پارکینسون و دیابت دچار نمی‌شوند مگر در اواخر عمر و نزدیکی به بیشینه عمر انسان، یعنی ۱۲۵ سالگی.

بیشتر بخوانید: با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

پیرترین زن ایران

مراد حسین پاپی پدر علم تبارشناسی ایران با اشاره به تحقیقات تبارشناسی اظهار داشت: خانم گلی پاپی فرزند شیخ علی از طایفه پاپی متعلق به دشت سیلاخور دورود است که در روستای لبان واقع در غرب شهرستان دورود ساکن بوده است. با توجه به تاریخ شناسنامه، خانم پاپی ۱۲۶سال سن دارد ولی از آنجا که در گذشته سن دقیق افراد در شناسنامه ثبت نمی شد و همچنین بر اساس تحقیقات تبارشناسی و محاسبه سن پدر و برادران خانم پاپی حدود ۱۴۰سال سن داشته است و متعلق به ۵ نسل گذشته است.

در این رابطه بخوانید: پیرترین انسان جهان در سن ۱۱۷ سالگی درگذشت

مصطفی امانی پور مدیر کل ثبت احوال لرستان نیز در این رابطه گفته: نخستین شناسنامه جمهوری اسلامی ایران در شهرستان های بروجرد و خرم آباد سال ۱۳۰۵صادر شده است. شناسنامه خانم گلی پاپی سال ۱۳۰۷ صادر شده و تاریخ تولد خانم پاپی ۱۲۷۲ در ثبت واحوال ثبت شده است ولی با توجه به اینکه افرادی که قبل از ۱۳۰۵متولد شده اند و اقدام به گرفتن شناسنامه کرده اند ممکن است سنشان بیشتر از آنچه باشد که ثبت شده برهمین اساس احتمال دارد تاریخ تولدخانم گلی پاپی بیشتر از تاریخ ثبت شده در شناسنامه اش باشد.

رضا رستمی قائم مقام موسسه خیّریه صدیق نیز در این رابطه اظهار داشت: خانم گلی پاپی از سال ۱۳۹۳ تا کنون در سرای سالمندان صدیق خرم آباد زندگی می کرد و ۱۸ آذر ماه ۹۷ در سن حدودا ۱۴۰ سالگی به علت کهولت سن درگذشت.

در این رابطه بخوانید: پیرترین فرد جهان در سن ۱۱۷ سالگی درگذشت

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • علی آذر ۲۰, ۱۳۹۷

    خدا رحمتش کنه. جایش بهشت باشد ان شالله