آیا «اوله گونار سولسشر» بهترین گزینه برای جایگزینی «ژوزه مورینیو» در منچستر یونایتد است؟

زین الدین زیدان، گزینه مناسب رام کردن شیاطین سرخ اولدترافورد

آیا «اوله گونار سولسشر» بهترین گزینه برای جایگزینی «ژوزه مورینیو» در منچستر یونایتد است؟

روز گذشته، مدیران باشگاه منچستر یونایتد انگلیس در تلاش برای متوقف کردن افول مداوم تیم شان در ۵ سال اخیر دست به کاری زدند که بسیاری انتظار داشتند ماه ها پیش باید رخ می داد: اخراج ژوزه مورینیو. موفق ترین باشگاه فوتبال انگلیس تا به اینجای فصل، تحت رهبری مورینیویی که به نظر می رسد قدرت جادویی خود را از دست داده، بدترین شروع تاریخ باشگاه را داشته است.

یکشنبه گذشته شاهد یک بازی بی نظم، کند و کسل کننده از تیم مورینیو بودیم که هیچ شانسی در برابر بازی چشم نواز و زیبای تیم لیورپول که اکنون در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد نداشت، تیمی که تحت رهبری یورگن کلوب کاریزماتیک بازی هایی بسیار زیبا و پرسرعت از خود به نمایش می گذارد. شاید به آن اعتراف نکنند اما طرفداران منچسر یونایتد نیز از بازی لیورپول تحت رهبری کلوپ در هفته اخیر لذت بردند هر چند این بازی تحقیری دیگر برای منچسر یونایتد بود.

اخراج ژوزه مورینیو

در خانه نیز تیم منچستر سیتی، تحت رهبری پپ گواردیولا بازی های زیبایی از خود ارائه داده و حتی دشمنان او و تیمش نیز اعتراف می کنند که سبک بازی این تیم چشم نواز است. در حالی که کلوپ و گواردیولا از خود مثبت نگری نشان می دهند اما ژوزه مورینیو یک جو سمی و متشنج را در اولدترافورد ایجاد کرده است. این مربی ۵۵ ساله پرتغالی در ماه های اخیر بسیار بد اخلاق، حساس و منزوی به نظر می رسید. در حالی که هنوز نیم فصل به پایان نرسیده، منچستر یونایتد ۱۹ امتیاز از تیم صدر جدولی لیورپول عقب افتاده است.

اخراج ژوزه مورینیو

در ۵ سال گذشته تیم مدیریتی باشگاه توانسته قراردادهای تجاری و اسپانسری موفق و سودآوری امضا کند اما در زمینه جذب بازیکن و مربی بسیار ضعیف عمل شده است. شایان ذکر است که منچستر یونایتد یکی از تنها ۴ تیم لیگ برتری است که مدیر ورزشی ندارد. در این شرایط، آکادمی جوانان باشگاه دیگر مانند گذشته استعداد جدید تولید نمی کند و این در حالی است که همین آکادمی استعدادهای بزرگ موسوم به «کلاس ۹۲» را به باشگاه و تیم ملی انگلیس معرفی کرده بود؛ گروهی از استعدادهای جوان مانند دیوید بکهام، گری نویل، فیل نویل و پل اسکولز که ستون فقرات تیم قدرتمند و موفق الکس فرگوسن را تشکیل می دادند و سال ها در بالاترین سطح فوتبال انگلیس و جهان می درخشیدند.

بیشتر بخوانید: همراه با شیاطین سرخ منچستر یونایتد در جهنم اولدترافورد

در مورد مورینیو، غرور، تکبر و کاریزمای او که روزگاری او را به یکی از باارزش ترین مربیان تبدیل کرده بود اکنون دیگر وجود ندارد. مورینیو، خوش پوش، جذاب و «خاص» که با پورتو اروپا را فتح کرد، چلسی را به یک قدرت دیرپا و همیشگی در فوتبال انگلیس تبدیل کرد و اینترمیلان را از هیچ به قهرمانی باشگاه های اروپا رساند، جای خود را به سایه ای غرغرو و سرد از گذشته اش داده است. دیوید مویس، لوییس فن خال و اکنون نیز مورینیو همگی تلاش کردند موفقیت های بی بدیل سر الکس فرگوسن افسانه ای را تکرار کنند و همگی با شکست مواجه شدند، فرگوسنی که ۱۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر و دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در طول ۲۶ سال فرمانروایی خود در اولدترافورد بدست آورده بود و در نهایت در سال ۲۰۱۳ از مقام خود کناره گیری کرد.

اخراج ژوزه مورینیو

دیگر از آن صلابت و شادابی تیم فرگوسن هیچ خبری نیست و جای آن را یک فوتبال کسل کننده و بیروح گرفته که توسط بازیکنانی مغرور و در خواب و خیال ارائه می شود. و رابطه مورینیو با این بازیکنان که در طی سال های گذشته با هزینه های گزاف اد وودوارد، مدیر جنجالی باشگاه، جمع آوری شده چنان مسموم و ناخوشایند شده که حتی بهترین و بهترین بازیکنانی که کسی در استعداد آن ها شکی ندارد به ندرت می توانند قابلیت های خود را در زمین نشان دهند و این در حالی است که برخی حتی فرصت نشان دادن استعدادهایشان را نیز پیدا نمی کنند. در این میان شاخص ترین چهره پل پوگبا است که علیرغم جنجال ها و بدعنقی های شخصی که دارد اما روز یکشنبه شاهد شکست تحقیرآمیز تیمش از لیورپول رقیب بود.

اخراج ژوزه مورینیو

گران ترین بازیکن تاریخ باشگاه منچستر یونایتد که در سال ۲۰۱۶ از یوونتوس به این باشگاه منتقل شد در ماه های اخیر رابطه ی بسیار بد و جنجال آفرین با مورینیو داشته و رابطه او و مورینیو در هفته های اخیر چنان مسموم شده بود که علیرغم نیاز مبرم تیم به حضور چنین بازیکن باکیفیت اما جنجال آفرینی، مورینیو تصمیم گرفت او را در بازی سرنوشت ساز هفته اخیر روی نیکمت نشانده و حتی فرصت چند دقیقه بازی نیز به او ندهد. بازیکن تیم شاداب فرانسه که در سال اخیر به مقام قهرمانی جام جهانی نیز رسید توانایی انجام بازی های خیره کننده خود در تیم ملی کشورش را در اولدترافورد ندارد یا شاید نمی خواهد داشته باشد. موضوع پوگبا بدون شک نقش مهمی در انتخاب جانشین ژوزه مورینیو خواهد داشت، جانشینی که تعیین شده و مسئولان باشگاه اعلام کرده اند تا پایان فصل هدایت تیم افسرده منچستر یونایتد را به اوله گونار سولسشر، ستاره سابق تیم فرگوسن و مربی سابق تیم رزرو باشگاه سپرده اند.

بیشتر بخوانید: همسران فوتبالیست های معروف + عکس

اخراج ژوزه مورینیو

در حالی که کلوپ بازیکنان خود را با سبک مربیگری هیجان انگیز و بسیار صمیمانه خود به ارائه بالاترین پتانسیل شان رسانده است- محمد صلاح را ببینید که سال ها از این تیم به ان تیم قرض داده می شد اما در طی یک سال همکاری با کلوپ به یکی از بهترین بازیکنان جهان تبدیل شده و امار گلزنی فوق العاده ای در دو سال اخیر از خود ارائه داده است- مورینیو استعداد بازیکنانش و به خصوص پوگبا را به قهقرا برده است. با توجه به اینکه مورینیو همواره در رسانه ها به طور خاص از بازیکنانش به صورت موردی انتقاد می کند، سران باشگاه منچستر یونایتد باید مطمئن شوند که سبک مربی گری جانشین وی بیشتر استفاده از هویج باشد تا چماق.

اخراج ژوزه مورینیو

یکی از چهره هایی که می توانست چنین سبک مربیگری را در منچستر یونایتد پیاده کند مائوریتسیو پوچتینو مربی فعلی و موفق تیم تاتنهام هاتسپر است. این مرد آرژانتیتنی دوست داشتنی تیمی را در تاتنهام ساخته که به خوبی با تیم های بزرگ انگلیس رقابت می کند و شاکله اصلی آن را بازیکنان جوانی مانند هری کین و دله آلی تشکیل داده اند که از محصولات خود باشگاه به شمار می آیند. این تیم علیرغم این که حمایت مالی چندانی در مقایسه با تیم های دیگر جزیره دریافت نمی کند اما همواره در میان ۴ تیم برتر لیگ بوده و راهی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا می شود. اما همانطور که انتظار می رفت او علاقه ای به تعویض میراثی که با دقت تمام در ۴ سال اخیر در تاتنهام از خود ایجاد کرده با آشوب مطلق در اولدترافورد نداشت.

اخراج ژوزه مورینیو

اگر چه بر اساس اخبار اکنون رسمی شده سولسشر تا پایان فصل، در صورت گرفتن نتایج قابل قبول، در پست مربیگری باشگاه منچستر یونایتد باقی خواهد ماند اما این بدان معنا نیست که سران باشگاه به دنبال یک جانشین بزرگ برای مورینیو نباشند. محتمل ترین گزینه زین الدین زیدان است که پس از کناره گیری اش از مربیگری رئال مادرید در اواسط سال کنونی همواره یکی از گزینه های محتمل مربیگری در اولدترافورد بوده است. زیدان در سال ۲۰۱۶ جانشین کارلو آنجلوتی شد و در طی دو سال، نام خود را در تاریخ باشگاه جاودانه تر از پیش کرد.

بیشتر بخوانید: رکوردهای خوب آقای خاص در اولین فصول

اخراج ژوزه مورینیو

موفقیت های او در بزرگ ترین باشگاه فوتبال جهان و همچنین بیکار بودن او در شرایط کنونی او را به کاندید اصلی جایگزینی مورینیو، دستکم در پایان فصل جاری، تبدیل می کند. چه کسی بهتر از مربی که فرانسه را به قهرمانی جام جهانی رسانده می تواند از پوگبای هم وطنش بازی بگیرد؟ زیدان ستاره بی چون و چرای تیم قهرمان فرانسه در سال ۱۹۹۸ بود و در تیم سابق پوگبا یعنی یوونتوس نیز میراثی ماندگار از خود به جای گذاشته است. اگر زیدان در ادامه فصل یا در پایان فصل به عنوان مربی بزرگ جدید باشگاه منچستر یونایتد انتخاب شود بدون شک بسیار بهتر از مورینیو خواهد توانست از پل پوگبا، ستاره بزرگ تیم، بازی بگیرد. ورود یکی از بهترین فوتبالیست هایی که تاکنون جهان فوتبال به چشم دیده بدون شک تاثیر قابل توجهی بر روحیه بازیکنان خسته و بیحال کنونی منچستر یونایتد داشته و الهام بخش آن ها خواهد بود.

اخراج ژوزه مورینیو

استعدادهای گلزنی مانند روملو لوکاکو، مارکوس رشفورد، آنتونی مارسیال و الکسیس سانچز که در فصل اخیر ناامید کننده بوده اند می توانند با ورود «زیزو» زپاز نو شکوفا شوند. با توجه به این که سولسشیائر به طور غیررسمی به عنوان جانشین موقتی مورینیو در اولدترافورد انتخاب شده به نظر نمی رسد که زیدان را در سال کنونی میلادی و در این فصل در تیم منچستر یونایتد ببینیم. اوایل این فصل بود که آلن میگلیاچو، مدیر برنامه های زیدان، در پاسخ به شایعات مبنی بر حضور این فرانسوی ۴۶ ساله در اولدترافورد اعلام کرد که زیدان قصد مربیگری در انگلیس را ندارد.

اخراج ژوزه مورینیو

زیدان در آینده ای دور یا نزدیک به اولدترافورد بیاید یا نیاید یک چیز را می توان با اطمینان گفت و آن اینکه باشگاه منچستر یونایتد همان ۵ سال پیش، پس از رفتن الکس فرگوسن، به یک مربی در قد و قواره ها و کاریزمای زیدان نیاز داشت. به نظر می رسد که سران باشگاه دیگر بهانه ای برای نادیده گرفتن این مربی دوست داشتنی و کاریزماتیک نداشته باشند، هر چند میل و علاقه خود زیزو مهم ترین فاکتور در این موضوع خواهد بود.

با تمام این شرایط باید منتظر بود تا نتیجه کار سولسشر دوست داشتنی که نشان داده از استعداد لازم برای شیاطین سرخ برخوردار است را دید. چه بسا او نیز مانند بسیاری از مربی های جوان این روزها موفق عمل کرده و نیازی به حضور زیدان یا دیگر مربی های بزرگ مانند کونته در اولدترافورد نباشد.

بیشتر بخوانید: داستان لوکا مودریچ؛ ۱۵ واقعیت جالب در مورد بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۱۸

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود