گشتی در «آئوموری»؛ زندگی در برفی ترین شهر دنیا چه حال و هوایی دارد؟

گشتی در «آئوموری»؛ زندگی در برفی ترین شهر دنیا چه حال و هوایی دارد؟

شهر آئوموری در سرزمین زیبای ژاپن، برفی ترین شهر دنیا است.

این شهر ساحلی که در منطقه ی خودمختار آئوموری در شمال ژاپن واقع شده، در بین کوهستان هاکودا و مرز خلیج موتسو قرار دارد و همین مسأله باعث شده این شهر در ماه های زمستان غرق در برف شود.

زمستان در آئوموری مساوی است با تأخیر و توقف حمل و نقل عمومی، بسته شدن جاده ها، ماشین هایی که صاحبان شان آن ها را در میانه ی راه رها کرده اند و چرخه ی بی پایان برف روبی!

با این حال مردم این منطقه روش های خاص خودشان را برای جشن گرفتن بارش برف دارند. در زمستان های آئوموری، فستیوال های زیادی برگزار می شود و طبیعت هم با بارش برف، منظره های بسیار تماشایی ای را خلق می کند.

در ادامه می خواهیم ببینیم زندگی در برفی ترین شهر دنیا چه حال و هوایی دارد.

برفی ترین شهر دنیا
کار ساخت این شهر که در ابتدا یک بندر دریایی بود در اوایل دوره ی اِدوی ژاپن شروع شد و در نهایت در سال ۱۶۲۴، این بندر، شهر آئوموری نام گرفت.
این شهر بیشتر از ۲۷۹ هزار نفر جمعیت دارد و هر ساله سنگین ترین بارش برف در دنیا را تجربه می کند.
آئوموری در خط ساحلی شمال ژاپن واقع شده و همین مسأله این شهر را مستعد سنگین ترین بارش های برفی دنیا کرده است.
از طرفی آئوموری در بین کوهستان هاکودا و سواحل خلیج موتسو قرار گرفته. بادهای مجزایی که از سمت کوهستان و دریا، در این منطقه به یکدیگر می رسند، به سرعت مقدار زیادی ابر تولید می کنند.
هوای سرد زمستانی این منطقه باعث می شود، این ابرها به جای باران، برف تولید کنند. در زمستان، دمای هوا در منطقه ی آئوموری معمولاً به بیشتر از ۳ درجه ی سانتیگراد نمی رسد.
هر ساله به طور متوسط ۸ متر برف در این شهر می بارد که این اتفاق بیشتر در میانه ی ماه های نوامبر و آوریل رخ می دهد.
رانندگی در آئوموری گاهی حس رانندگی در میان یخچال های طبیعی را دارد.
یکی از بزرگراه های ژاپن به نام Hakkoda-Towada Gold Line که بخشی از آن از این منطقه می گذرد، هر زمستان بسته می شود. قبل از بازگشایی بزرگراه در ماه آوریل، گروهی از ماشین های برف روب و برف پاککن و بولدوزرها، یک ماهی مشغول پاکسازی کامل بزرگراه از برف می شوند.
از آنجایی که این ماشین های برف روب با برف بسیار زیادی سر و کار دارند، در انتهای کار، تونل عظیمی از برف به وجود می آید که ارتفاع آن گاهی به حدود ۸ متر می رسد.
این تونل برفی به قدری جالب و شگفت انگیز است که هر ساله قبل از بازگشایی بزرگراه، افرادی به این منطقه می آیند تا شانس قدم زدن در این تونل برفی ۸ کیلومتری را پیدا کنند.
اما در مورد معابر محلی و خیابان های شهر، اهالی آئوموری یا خودشان برف ها را پارو می کنند یا با استخدام یک پیمانکار، این کار را به او محول می کنند.
در آئوموری، پارو کردن برف ها یک چرخه ی بی پایان به نظر می رسد و اهالی منطقه صبح، ظهر و شب، دائماً این کار را تکرار می کنند.
بعضی از ژاپنی ها معتقدند به کار پارو کردن برف ها باید به عنوان یک ورزش نگاه کرد نه یک کار پر زحمت و طاقت فرسا. برای مثال، انجمن ژوزه سایز ژاپن، تمرین هایی برای تبدیل کار برف روبی به یک ورزش ارائه کرده که شامل حرکاتی برای گرم کردن و نحوه ی درست پارو کردن برف می شود.
با این حال، بعضی از پیاده روهای شهر آئوموری، به لطف یک سیستم گرمایشی مخصوص تقریباً عاری از برف و یخ هستند. در سال ۲۰۰۲، سیستمی از پمپ های حرارتی الکتریکی به وسعت ۶۵۹ متر مربع در این شهر نصب شد.
اما با وجود سیستم های برف روبی مختلف، بسیاری از خیابان های این شهر در زمستان بیشتر اوقات پوشیده از برف و گل هستند. نهادهای محلی به اهالی شهر توصیه می کنند در روزهای زمستان از کفش هایی استفاده کنند که کف آن ها یخ شکن داشته باشد.
گاهی برف و بوران در این منطقه به قدری شدت پیدا می کند که مردم مجبور می شوند ماشین های خود را در میانه ی بزرگراه رها کنند.
کمی جمعیت در منطقه ی آئوموری باعث شده، سیستم حمل و نقل عمومی این منطقه به گستردگی توکیو و دیگر شهرهای بزرگ تر ژاپن نباشد.
برای سفر به نواحی مختلف منطقه ی خودمختار آئوموری، باید از قطارهای راه آهن آئوموری استفاده کنید.
اما اگر بخواهید از مناظر برفی خارج از شهر لذت ببرید، در آئوموری قطاری برای این منظور در نظر گرفته شده که مسافران خود را با بخاری های شکم دار نوستالژیکش گرم می کند.
هم شرکت هایی که از طرف دولت به کار گرفته می شوند و هم افراد داوطلب، مسیرهای راه آهن آئوموری را دائماً از برف و یخ پاک می کنند. البته آن ها در این کار از تکنولوژی هم کمک می گیرند.
قطار سریع السیر خط آهن توکیو به آئوموری، مجهز به یک سیستم آب پاش است که با استفاده از آب گرم، مسیر قطار را از برف و یخ پاک می کند. این قطار آب رودهای محلی را از طریق سیستم مخصوصش پمپاژ می کند و بعد از آن، همان آب را جمع آوری می کند تا دوباره از آن استفاده کند.
علاوه بر این، در فرودگاه آئوموری هم از یک تیم مخصوص برای تمیز کردن باند فرودگاه از برف و یخ و مطمئن شدن از امنیت پرواز و فرود هواپیماها استفاده می شود.
برای این کار از انواع مختلفی از ماشین های برف روب و برف پاک کن، دستگاه های اسپری ضد یخ و دیگر ابزارهای مشابه، به طور همزمان استفاده می شود و اعضای این تیم در عرض ۴۰ دقیقه باند فرودگاه، مسیر تاکسی ها و صحن فرودگاه را باهم تمیز می کنند.
اعضای این تیم فقط در ماه های برفی سال یعنی نوامبر تا مارس، به این کار مشغولند و در مواقع دیگر سال، بسیاری از آن ها کشاورزی می کنند.
آئوموری گرچه بیشتر به خاطر برف سنگینش شهرت یافته، اما «پایتخت سیب ژاپن» هم محسوب می شود. غذاهای دریایی و شراب برنج این منطقه هم معروف هستند.
آئوموری در زمستان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ژاپن تبدیل می شود و گردشگران از نقاط مختلف برای استفاده از پیست های اسکی آن به این منطقه می آیند.
علاوه بر این، معابد و قصرهای زیادی در سرتاسر منطقه ی خودمختار آئوموری وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.
یکی از غذاهای معروف آئوموری، خوراک ماهی سپیداج است. چیزی که باعث شهرت این غذا شده این است که زمانی که غذا سرو می شود، سپیداج درون ظرف شروع به حرکت می کند. اما حقیقت این است که این ماهی زنده نیست، چون آشپز هنگام آماده سازی غذا، مغز ماهی را خارج می کند. اما علت حرکت کردن ماهی درون ظرف، واکنش شیمیایی ماهیچه های آن به سس سویایی است که روی خوراک ریخته می شود.
در اولین حراجی بازار ماهی سوکیجی در سال ۲۰۱۳، یک ماهی تن باله آبی با قیمت رکورد شکن ۱/۸ میلیارد دلار به فروش رسید. این ماهی عظیم ۲۲۲ کیلوگرمی از شهر کوچک اوما در منطقه ی آئوموری آمده بود.
مردم منطقه ی آئوموری این شانس را دارند که هر ساله در فستیوال سوپر تن اوما که در ماه اکتبر برگزار می شود، از این ماهی گران قیمت استفاده کنند.
ماهی فروش ها این ماهی عظیم الجثه را در برابر چشمان حضار تکه تکه می کنند و هر تکه از آن را به قیمت نسبتاً پایینی به مردم می فروشند.
آئوموری گرچه یک منطقه ی کشاورزی است، اما هم روی کشاورزی و هم روی ماهیگیری تکیه داشته است.
از قرار معلوم، برنجکاران منطقه ی آئوموری دستی هم در هنر دارند. آن ها با کاشتن رنگ های مختلفی از گیاه برنج در شالیزارهایشان، تصاویر نقاشی گونه ای در مزارع برنج می سازند.
حتی از ماه ژوئن تا اکتبر تورهایی برای تماشای هنر شالیکارهای آئوموری برگزار می شود.
آئوموری در زمستان میزبان فستیوال جالبی است که در آن چراغ ها و فانوس هایی از جنس برف و کار دست هنرمندان محلی، به نمایش در می آید.
گرچه هنرمندان تمام سعی خود را می کنند که مناظر زیبایی خلق کنند، اما طبیعت هم دست روی دست نمی گذارد و هنر خود را به خوبی به رخ می کشد.
زمستان های سرد و پربرف آئوموری، گاهی صحنه های عجیب و زیبایی در طبیعت خلق می کند، مثلاً دمای بسیار پایین هوا باعث منجمد شدن فوری شبنم درخت ها می شود و یک لایه ی ضخیم یخ روی آن ها به وجود می آورد.
علاوه بر این، درختان کوهستان هاکودا هم در طول زمستان غرق در برف و یخ می شوند و منظره های جالبی را به وجود می آورند که به «مجسمه های یخی نقره ای» یا «هیولاهای برفی» معروف هستند.
گردشگران می توانند با استفاده از یک تله کابین خود را به بالای کوهستان برسانند و از تماشای این پشته های برفی که شبیه به هیولاهایی عظیم الجثه و سفید رنگ هستند لذت ببرند.
این پدیده نامش را درخت های پوشیده از برف مناطق شمالی ژاپن گرفته که ظاهر بسیار عجیبی دارند و از جاذبه های گردشگری محبوب ژاپن محسوب می شوند.
بارش برف گرچه زندگی روزمره را در آئوموری دشوار می کند، اما چنین منظره های زیبا و منحصر به فردی را هم در طبیعت خلق می کند.

منبع: thisisinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محسن بهمن ۱۱, ۱۳۹۷

    یادش بخیر رفتم به یاد قدیما
    یه سریال به اسم از سرزمین شمالی پخش میشد قدیما عاشقش بودم. شبکه یک شبا پخش میکرد به چه زحمتی بیدار میموندم تا ببینم این سریالو بعدش بخوابم
    فکر کنم پنج شنبه شبا پخش میشد