آمارهایی از حجم نقدینگی در ایران و رتبه ایران در اقتصاد جهانی

حجم نقدینگی تا مرداد ۹۸ به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

آمارهایی از حجم نقدینگی در ایران و رتبه ایران در اقتصاد جهانی

در این گزارش، بر اساس امارها، نگاهی داریم به حجم نقدینگی، رشد ناخالص داخلی و فروش نفت ایران در ۴۰ سال اخیر و جایگاهی که در اقتصاد جهان داریم. سرویس دانستنی های روزیاتو امروز شما را با اطلاعات اقتصادی خوبی آشنا می کند. قدر داده ها و آمار ها را بدانید که ایران عصر ۱۴۰۰ بسیار به آمار نیاز دارد. دنبال هر کسب و کار و فعالیتی هستید، تحلیل ها و دیدگاه های خود را مبتنی بر آمارهای موثق کنید. امارها، فرصت آفرین هستند.

با ما همراه باشید.

جایگاه ایران در رشد اقتصاد جهانی

رشد اقتصاد جهانای تا سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سهم هر کشور از اقتصاد دنیا را مشاهده می کنید:

  • آمریکا ۲۴.۴ درصد
  • چین ۱۵.۴ درصد
  • ژاپن ۶.۱۳ درصد
  • ترکیه ۱.۰۷ درصد
  • عربستان سعودی ۰.۸۶ درصد
  • امارات ۰.۴۸ درصد

در سال ۲۰۱۸، سهم ایران از کیک اقتصادی دنیا ۰.۵۵ درصد بود. برای سال ۲۰۱۹ پیشبینی می شود که سهم ما از اقتصاد دنیا به ۰.۴۶ درصد کاهش یابد. سهم ایران از ذخایر گاز دنیا : ۱۷ درصد، ذخایر نفت دنیا: ۹.۵ درصد، ذخایر معدنی دنیا: ۷ درصد و اقتصاد دنیا : ۰.۴۶ درصد است. در دهه سوم قرن بیست و یکم ، ایران باید مجهز به دانش و فناوری های تک شود تا از کورس رقابت اقتصادی خارج نشود.

نقدینگی
سرعت رشد نقدینگی در ایران از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۷

حجم نقدینگی تا مرداد ۹۸ به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد. از سال ۶۵ نقدینگی هر سال متوسط ۲۷ درصد رشد داشته
حالا بعضی سالها کمتر بعضی سالها بیشتر شده است که در نمودار بالا مشاهده می کنید. شهریور امسال نسبت به شهریور سال قبل نیز ۲۰ درصد افزایش در حجم نقدینگی را شاهد بودیم. برای امسال اگر همین ۲۰ درصد رشد حساب کنیم تا نوروز سال ۹۸ (ساعت ۱:۲۸ دقیقه اول فروردین ماه)، حدود ۱۸۳۵ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی خواهد بود و تا مرداد ماه ۹۸ میزان نقدینگی به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومن خواهد رسید.

نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی

حجم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی بالاتر رفته و سال آینده به ۱۱۴% تولید ناخالص داخلی میرسد. اگر اواخر دهه ۷۰ شمسی تولید ناخالص داخلی ۷۰ هزار میلیارد تومن بود ، حجم نقدینگی نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. یعنی نقدینگی معادل ۳۶درصد GDP بود. در اواخر دهه ۸۰ تولید ناخالص داخلی به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و حجم نقدینگی به ۲۹۵ هزار میلیارد تومن، یعنی نقدینگی معادل ۶۹ درصد GDP بود.

سال قبل، تولید ناخالص داخلی ۱۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود و نقدینگی ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان. یعنی حجم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی هم بیشتر بوده و امسال نیز این نسبت به ۱۰۵ درصد و سال آینده بالای ۱۱۴ درصد خواهد بود.

وضعیت تولید نفت ایران

تولید نفت ایران با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین حد از بهار سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون محسوب می‌شود. این در شرایطی است که میانگین مصرف داخلی نفت در ایران طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود. این بدان معناست که صادرات روزانه نفت ایران در حال حاضر به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

مقایسه وضعت تولید نفت ایران و عراق در ۴۰ سال اخیر

سال ۱۹۵۰ میلادی، تولید روزانه نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه بود که برای عراق ۶۴۰هزار بشکه براورد شد. سال ۱۹۷۴-۱۹۷۶ تولید روزانه نفت ایران، ۵.۸ الی۶ میلیون بشکه و عراق ۲.۴ میلیون بشکه و امارات ۱.۹ میلیون بشکه بود. سرعت رشد تولید نفت و ضریب بازیافت نفت و حفاری چاه های نفتی ایران با شتاب خوبی جلو میرفت. در سال ۱۹۷۶-۱۹۷۷ دعوت به اعتصابات در صنعت نفت ایران و کاهش تولید نفت را شاهد بودیم. در سال ۱۹۸۱ جنگ عراق و ایران و کاهش تولید هر دو کشور رخ داد. بعد جنگ تحمیلی، تولید روزانه نفت ایران هیچ وقت فراتر از ۴ میلیون بشکه نرفت که مشاهده می کنید:

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تولید نفت ایران پس از تحریم ها
  • سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ تولید نفت عراق از ایران پیشی گرفت.
  • از دسامبر ۲۰۱۸ تولید نفت امارات هم از ایران پیشی گرفت.
  • الان ایران از جایگاه دومین تولیدکننده نفت اوپک در سال ۱۹۷۷ به رده چهارم نزول کرده است.
  • عربستان۱۰.۴ میلیون بشکه در روز تولید می کند.
  • عراق ۴.۴۷ میلیون بشکه در روز تولید می کند.
  • امارات ۳.۲ میلیون بشکه در روز تولید می کند.
  • ایران ۲.۷ میلیون بشکه در روز تولید می کند.

منبع: ایرنا ، ایسنا ، ECONOMICS ،
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • محمد بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    متاسفانه سال به سال هم بدتر میشه ….

  • تارک بهمن ۲۹, ۱۳۹۷

    این همه آمار و ارقام و اطلاعات…
    متاسفانه اینا برای مردم آب و نون نمیشن.
    هر وقت که تاثیر این اطلاعات رو توی جامعه با چشم دیدیم باور میکنیم،اینا برای خود سرمایه داراست.