شغل هایی که تا ۲۰ سال دیگر منقرض می شوند

شغل هایی که تا ۲۰ سال دیگر منقرض می شوند

در دهه های اخیر سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا بوده و حالا زندگی انسان ها چنان با فناوری های پیشرفته عجین شده که دیگر تصور زندگی بدون آن ها را برایمان غیر ممکن ساخته. علاوه بر کاربردهای روزانه ی تکنولوژی، حالا بسیاری از صنایع بیش از پیش در مسیر اتوماسیون شدن قرار گرفته اند. البته خبر خوب آنکه اتوماسیون شدن لزوماً به معنای کمبود شغل برای انسان ها نیست. در حقیقت، بسیاری از نیروهای کار، شغل خود را از دست نمی دهند، بلکه وظایف آن ها از نو تعریف می شود تا با نیازهای تغییر یافته ی جامعه مطابقت پیدا کند. با این حال، بعضی شغل ها هم از بین خواهند رفت. البته اتوماسیون تنها دلیل انقراض بعضی شغل ها نیست و عوامل دیگری هم در این مسأله نقش دارند. در ادامه به مشاغلی می پردازیم که تا سال ۲۰۳۸ منقرض خواهند شد.

۱- صندوق دارها

شغل هایی که در آینده از بین خواهند رفت

وقتی اولین دستگاه های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند، فوراً با استقبال خریداران مواجه نشدند، اما با وجود آنکه نمونه های امروزی این دستگاه ها هنوز تکمیل نیستند، فراگیری بیش از پیش این دستگاه های خودکار را نمی توان انکار کرد.

طبق تحقیقات، پیش بینی می شود درآمد حاصل از دستگاه های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید تا سال ۲۰۲۰، به ۳۱/۷۵ میلیون دلار برسد، مسأله ای که خبر بدی برای صندوق دارها به شمار می رود. در میان نمونه های فعلی، سرویس Amazon Fresh به خریداران خود این امکان را هم می دهد که مواد غذایی و دیگر چیزها را از خانه سفارش دهند.

۲- کارکنان فست فود

یکی از جذابیت های فست فودها برای بسیاری از افراد، ثابت بودن و قابل اعتماد بودن آن ها است، به این معنی که رستوران های فست فود عمدتاً منوی یکسانی دارند و تفاوت چندانی بین غذای آن ها وجود ندارد. اما به خاطر همین ویژگی، احتمالی ۸۱ درصدی وجود دارد که آشپزهای فست فودها با کمک آشپزهای خودکار جایگزین شوند.

برای مثال، از سال ۲۰۱۷، در یکی از رستوران های فست فود کالیفرنیا به نام CaliBurger از یک ربات مجهز به هوش مصنوعی به نام Flippy استفاده می شود که برگرها را برمی گرداند و آن ها را روی نان همبرگر می گذارد.

۳- جواهر فروشی ها

صنعت جواهر سازی در سال های اخیر با افت رو به رو بوده است. طبق گزارشات منتشره، میزان تعطیلی فروشگاه های جواهر در سال ۲۰۱۶، ۵۳ درصد افزایش داشته.

یکی از دلایل این مسأله آن است که اعضای نسل هزاره ترجیح می دهند پول خود را صرف تجربیات دلخواه شان کنند تا خرید چیزهای تجملی. همین مسأله جلوی رشد صنعت جواهر سازی را می گیرد.

۴- داوران ورزشی

در تأثیر پیشرفت تکنولوژی در کم شدن داوران ورزشی در سال های آینده شکی نیست، چون برای مثال، سیستم بازپخش آنی قابل اعتمادتر از چشم های غیر مسلح داوران برای ارزیابی بعضی بازی ها در زمین است، اما دلایل دیگری هم برای افت این شغل وجود دارد.

طبق گزارشات منتشره، در سال ۲۰۱۶، داوران تمام وقت کمتر از ۲۵ هزار دلار درآمد داشتند. تجربه ی خشونت فیزیکی و کلامی از سمت هواداران خشمگین و محدود بودن از نظر پیشرفت شغلی، مشکلاتی بودند که این داوران در مورد شغل خود مطرح کردند. تمام این موارد به این معنی است که با بازنشسته شدن داوران قدیمی، جوانان کمتری حاضر به جانشینی آن ها خواهند بود.

۵- بازاریاب های تلفنی

بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۳، آینده ی بازاریابی تلفنی وخیم پیش بینی می شود.

گرچه پژوهشگران قبول دارند که پیش بینی افت در مورد مشاغل مربوط به فروش کالا و خدمات – که از گذشته نیازمند ارتباط انسان با انسان و ریزه کاری های غیر قابل پیش بینی هستند- به دور از عقل به نظر می رسد، اما آن ها از پیش بینی خود با این توضیح دفاع می کنند که گرچه بازاریابی شغلی تعاملی است، اما نه لزوماً نیازی به ریزه کاری های رفتاری دارد و نه خواندن از روی یک متن از پیش تعیین شده در خصوص فروش یک کالا یا خدمات، به هوش اجتماعی زیادی نیاز دارد. بنابراین، شغل بازریابی تلفنی در معرض خطر کامپیوتری شدن قرار دارد.

۶- آژانس های مسافرتی

آژانس های مسافرتی در گذشته سرویس مهمی محسوب می شدند و هر کسی که قصد خرید بلیت داشت حتماً از آن ها استفاده می کرد. کارکنان این آژانس ها نه تنها پروازهای موجود را برای شما دستچین می کردند، بلکه بلیت های شما را هم برایتان رزرو می کردند، اطلاعات لازم در مورد سفرتان را در اختیارتان می گذاشتند (مثل نقشه ها یا بروشورهای مرتبط) و غیره.

امروزه اما وبسایت ها و اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که تمام این کارها را به سرعت و رایگان برای شما انجام می دهند. به علاوه، این سرویس ها گاهی تخفیف ها یا خدمات ویژه ای هم به کاربران خود ارائه می دهند.

به همین دلیل، پیش بینی ها از کاهش تعداد آژانس های مسافرتی تمام وقت، طی سال های آینده خبر می دهد.

۷- چوب برها

مردم سراسر دنیا هر روز بیش از پیش آثار ناشی از تغییرات آب و هوایی کره ی زمین را در زندگی خود احساس می کنند و حالا تلاش بیشتری برای حفظ محیط زیست دارند، به همین دلیل، احتمالاً شغل چوب بری در معرض نابودی قرار خواهد گرفت (پیش بینی می شود، این شغل طی دهه ی آینده با کاهشی ۱۳ درصدی رو به رو شود).

نه تنها محصولات کاغذی به طور فزاینده ای در حال دیجیتالی شدن هستند، بلکه دنیا هم حالا به تدریج استفاده از جایگزین های سازگار با محیط زیست را در هر حوزه ای در اولویت قرار می دهد.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود