سفری در زمان با کاخ گلستان

سفری در زمان با کاخ گلستان

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در میان دیدنی‌های تهران، کاخ گلستان یکی از مناطق دیدنی تاریخی است که بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

این مجموعه تاریخی و فرهنگی با وجود عمر طولانی که دارد، فضایی زنده دارد که از خشت خشت آن می‌توان نجواهای رجال دولتی زمان‌های گذشته را در مورد مملک‌ت‌داری و… شنید؛ چه تصمیم‌های مهمی برای خاک کشورمان که در این کاخ گرفته نشده است، چه افرادی که در این کاخ به مقام و منصبی نرسیده‌اند و چه افرادی که از مقام خود برکنار نشده‌اند. این کاخ شاهد تمام اینهاست و می‌توان آن را شاهدی زنده در جریان‌های سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی کشور دانست.

در مطلب امروز درباره کاخ گلستان، تاریخچه و شرایط فعلی آن بیشتر می‌خوانید.

تاریخچه کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی بیش از ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌آید. گلستان نامی است که از یکی از تالارهای زمان آقا محمدخان قاجار گرفته و به این کاخ داده شده است.

در مورد تاریخچه کاخ گلستان هم باید بگوییم که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ هجری قمری و با احداث چهار باغی داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد؛ ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری نیست و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

این کاخ زیبا اکنون در یونسکو به ثبت رسیده است. کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

سفری در زمان با کاخ گلستان

اهمیت کاخ گلستان

به غیر از جایگاه تاریخی کاخ گلستان، این محل به دلیل اینکه محل تاجگذاری سران کشور بود مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، پادشاهان قاجار، مظفرالدین شاه قاجار و… در این کاخ تاجگذاری کردند.

همچنین گشایش مجلس یکم در ۱۸ شعبان ۱۳۲۴ ق با حضور شاه در اتاق برلیان عمارت گلستان، برپایی مجلس مؤسسان در آذر ۱۳۰۴ برای انقراض سلسله قاجار و استقرار سلطنت پهلوی در تکیه دولت از دیگر رویدادهای مهمی است که در دل کاخ گلستان رخ داد. همانطور که مشخص است این کاخ جزو مکان های دیدنی تهرانبه شمار می‌آید و حال و هوای خاص آن حسی نوستالژیک در بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد.

دیدنی‌های کاخ گلستان

عمارت اندرونی، خوابگاه ناصری، تالار خاقان مغفور، عمارت خروجی، عمارت صندوق‌خانه و رخت دارخانه سلطنتی، تکیه دولت، رویدادهای تاری، بخش‌هایی از کاخ گلستان بودند که حالا حذف شده‌اند. در حال حاضر می‌توان از  شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، ایوان تخت، مرمر، تخت مرمر، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر به عنوان بخش‌های مهم کاخ گلستان نام برد که در این میان شمس‌العماره از معروف‌ترین‌هاست.

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد. شما می‌توانید در وب‌سایت نابرو در مورد کاخ گلستان بیشتر بخوانید.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود