توصیه های مراقبت از پوست و مو در فصل تابستان [قسمت دوم]

توصیه های مراقبت از پوست و مو در فصل تابستان [قسمت دوم]

در قسمت نخست این مطلب در مورد مراقبت از پوست و اینکه چگونه موها را تغذیه کنیم، سخن گفتیم. در این شماره در مورد مراقبت از چشم ها در فصل تابستان، پوست کودکان، روش های درمان آفتاب سوختگی در تابستان و معرفی گونه های مختلف کرم ها و لوسیون ها برایتان نکاتی را بیان خواهیم کرد. همچنین به ارائه نکاتی درباره بهداشت پوست کودکان و سالمندان به خصوص در فصل گرم سال اشاره شده است.

با روزیاتو همراه باشید.

عینک آفتابی فراموش نشود

8-Of-The-Best-Mens-Sunglasses-To-Wear-in-2015

چه در تابستان و چه دیگر فصول سال حتی زمستان، استفاده از عینک آفتابی برای سلامت پوست و چشم، اهمیت بسیار دارد. یکی از روش های ساده برای مراقبت از چشم و پوست در برابر نور آفتاب،  استفاده از عینک آفتابی یا پیشگیری از مواجهه چشم با نور شدید آفتاب به کمک کلاه‌های لبه‌دار و نقاب است. ۱۰ تصور رایج و اشتباه در خرید عینک آفتابی را هم در نظر داشته باشید.

متاسفانه باور عمومی آن است که هر اندازه رنگ شیشه عینک تیره تر باشد، قدرت بیشتری در برابر نور  آفتاب خواهد داشت و برای سلامتی چشم مناسب تر است. اما در واقع، شیشه‌های تیره مناسب افرادی است که چشم‌های حساس به نور دارند یا در فضاهایی که نور خورشید بسیار شدید است، کار می‌کنند.

برای بقیه افراد عینک‌ هایی برای استفاده روزانه با شیشه‌های رنگی نه‌چندان تیره که چشم‌ها از ورای آن دیده شود، مناسب‌ تر است. قهوه‌ای، خاکستری و سبز، رنگ‌ های مناسبی برای شیشه عینک آفتابی است. آکادمی چشم‌پزشکان آمریکا رنگ سبز را برای استفاده روزانه توصیه می‌کند، زیرا کنتراست خوبی ایجاد می‌کند.

البته توجه داشته باشید که رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی و بنفش چندان مناسب نیستند. زیرا سبب پخش شدن رنگ‌ها می‌شوند و نور زیادی را وارد چشم می‌کنند. بهترین نوع قاب نیز انواع بزرگی هستند که دور تا دور چشم را محافظت می‌کنند و کاملا به صورت می‌چسبند. در خرید عینک آفتابی، بیش از زیبایی و قیمت و برند، به خاصیت ها و استانداردهایی که باید داشته باشد توجه کنید تا چشم شما در برابر اشعه ماورا بنفش، آسیب کمتری ببیند.

هنگام خرید عینک آفتابی حتما تست UV را انجام بدهید تا مطمئن شوید، عینکی که خریداری می‌کنید استانداردهای لازم را دارد. مسلما هرچه میزان محافظت عینک از اشعه‌های ماورای بنفش بیشتر باشد، کیفیت عینک بالاتر و قیمت آن احتمالا بیشتر است.

عینک‌های آفتابی که قدرت محافظت‌کنندگی ندارند و صرفا سایه‌ای جلوی چشم محسوب می‌شوند باعث می‌شوند مردمک چشم در مواجهه با نور شدید بازتر شده و میزان نور و اشعه UV بیشتری وارد چشم شود. ۱۸ نمونه از جدید ترین عینک های آفتابی سال ۲۰۱۷ را اینجا ببینید.

مراقبت از پوست سالمندان

خشکی پوست، چین و چروک، کبودی و خونمردگی، تومورهای پوستی، عوارض پوستی ناشی از بیماری زمینه‌ای، بیماری عفونی پوست و تاخیر در ترمیم زخم از جمله مشکلات پوستی است که سالمندان با آن مواجه هستند.

خشکی پوست سالمندان در تابستان

211

عارضه‌ای که بیش از همه در پوست سالمندان به خصوص در فصل تابستان که بدن تعرق بیشتری دارد و این گروه سنی آب کمتری به دلیل تحرک کمتری می نوشند، مشاهده می شود.  هرچه سن بالاتر می‌رود تحلیل بافت چربی در همه نقاط از جمله صورت بیشتر می‌شود.

کاهش چربی باعث افزایش دفع آب از طریق پوست و خشکی در آن می‌شود. به دنبال خشکی پوست، ترک‌هایی در سطح آن ایجاد می‌شود که سرمنشاء خارش است. خارش در فصل پاییز و زمستان که خشکی هوا زیاد است، شدت بیشتری دارد. اغلب سالمندان در اثر خارش زیاد در فصول خشک سال مانند تابستان، دچار التهاب و اگزمای پوستی هم می‌شوند. برای رفع خشکی پوست می‌توان از کرم‌ های مرطوب‌ کننده قوی استفاده کرد.

چین و چروک پوست سالمندان

123

کلاژن موجود در پوست با افزایش سن از هم گسسته می‌شود و باعث خواهد شد خاصیت کشسانی و الاستیسیته پوست از بین برود. پوست بدون کلاژن، قوام سفت خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح چروک می‌خورد یا می‌ریزد. این پدیده در بدن قابل پیشگیری نیست و دیر یا زود، با افزایش سن رخ می‌دهد.

اصلی‌ترین علت چروک پوست، نور آفتاب است و اگر از همان دوران جوانی از پوست محافظت شود، میزان چروک شدن پوست به حداقل می‌رسد. بنابراین برای کاهش آسیب پذیری پوست در دوران سالمندی، توصیه می شود که حتما مراقبت از پوست به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش داده شود تا چند دهه به خوبی از پوست خود مراقبت کنند.

 کبودی وخونمردگی پوست سالمندان

کبودی و خونمردگی در پوست سالمندان زیاد دیده می‌شود. اگر موضوع سالمند آزاری مطرح نباشد، شایع‌ ترین دلیل کبودی پوست، مصرف داروهای ضد انعقاد است که در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی، برای جلوگیری از ایجاد لخته تجویز می‌شود. سالمندان به خوبی نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و بیشتر به اشیاء داخل خانه و… برخورد می‌کنند به همین دلیل احتمال خونریزی درون بافتی و دیدن کبودی در بدنشان زیاد است.

تومورهای پوستی در سالمندان

231

مورد بعدی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم پوستی است. از تومورهای خوش‌ خیم می‌توان به خال‌ های عروقی و خال‌ های رنگی اشاره کرد. ضایعه‌ های گوشتی نواحی مختلف پوست بدن معمولا خطری ندارند و به برداشتن آنها هم نیاز نیست. اگر از نظر زیبایی مشکلی ایجاد کنند و محلشان طوری باشد که باعث آزار سالمند شود، می‌توان زائده گوشتی را برداشت.

در سنین بالا، تومورهای بدخیم پوستی را هم مشاهده می‌کنیم. ضایعات پیش‌ سرطانی ممکن است از همان سنین کودکی و نوجوانی در پوست وجود داشته باشند ولی در دوران سالمندی بروز ‌کنند. سرطان‌های پوستی شایع در دوران سالمندی شامل سرطان سلول‌ های پایه‌ای پوست و سلول‌های سنگفرشی پوست است.

بدخیم‌ترین نوع سرطان از نوع ملانوم است که این سرطان نیز در سنین بالا دیده می‌شود. وقتی سالمند دچار زخم پوستی می‌شود و زخم هم بهبود نمی‌یابد، بایدبه فکر ضایعات بدخیم بود و حتما نمونه‌برداری از زخم انجام گیرد.

عوارض پوستی ناشی از بیماری زمینه‌ای

بیماری‌های پوستی سالمندان ممکن است در اثر وجود بیماری‌ زمینه‌ای دیگری ایجاد شده باشد. افراد مسن بیشتر به بیماری‌ های کلیوی، کبدی، قلبی عروقی، دیابت و… مبتلا هستند بنابراین دیدن عوارض پوستی ناشی از این بیماری‌ها در سالمندان طبیعی است.

مثلا فردی که کم خون است، پوست رنگ‌پریده و سردی دارد یا به علت کم خونی دچار ریزش مو در سر، صورت و بدن می‌شود. حتی ناخن‌ های فرد کم‌ خون نیز تغییر شکل می‌دهند. مشکلات کلیوی می‌توانند باعث خارش پوست شوند. بیماری‌های کبدی نیز باعث خارش و زردی پوست می‌شوند.

بیماری عفونی پوستی سالمندان در تابستان

بیماری‌های عفونی که در پوست سالمندان دیده می‌شود به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. ضایعات عفونی و قارچی پوستی به دلیل ضعف سیستم ایمنی در سنین بالا شیوع بیشتری پیدا می‌کند. تجمع قارچ‌ها بیشتر در کف پا و ناخن‌های سالمندان است.

البته ضعف قوای جسمانی سالمندان را هم باید در نظر گرفت که باعث می‌شود نتوانند بهداشت خود را به‌خوبی رعایت کنند بنابراین مراقبان سالمند باید به این نکته توجه کنند.

تاخیر در ترمیم زخم افراد سالمند

SKIN

سالخورده پوست آسیب‌ پذیرتری دارند. ترمیم و بهبود زخم در سالمندان بسیار آهسته‌ تر از یک فرد جوان است. گاهی بهبود زخم آنقدر طول می‌کشد که لازم است برای ترمیم و جلوگیری از عفونت، مداخله پزشکی انجام شود. در چنین مواردی بهتر است برای بیماران آنتی‌ بیوتیک تجویز و محل زخم نیز تمیز نگه داشته شود.

یکی از زخم‌هایی که در سالمندان دیده می‌شود، زخم پوستی در اثر بیماری دیابت و درگیری عروقی است. باتوجه به اینکه بهبود زخم در سالمندان در حالت طبیعی به کندی صورت می‌گیرد، زخم ناشی از دیابت، خیلی خطرناک‌تر خواهد‌ بود، بنابراین سالمندان باید به این نکته توجه داشته باشند و مدام پاها را معاینه و درصورت دیدن زخم خیلی زود به پزشک مراجعه کنند.

مراقبت از پوست و چشم کودکان

baby

در پوست کودک غده های چربی به طور کامل تشکیل نشده است و بنابراین پوست کودک چربی کمتری دارد. پوست کودک نسبت به پوست بزرگسال نازکتر و ظریف تر بوده، بنابراین مقاومت کمتری در برابر باکتری ها و مواد حساسیت زا نشان می دهد.

پوست کودک ملانین کمتری می سازد، که معنی آن حفاظت کمتر در برابر تابش نور خورشید است. پوست نه تنها محافظی در برابر عوامل بیرونی است، بلکه نقش به سزایی در تنظیم دمای داخلی بدن ایفا میکند. در بدن کودکان به علت آنکه غده های عرق به طور کامل تشکیل نشده اند، کاهش دما مشکل تر صورت می گیرد.

در تابستان، مراقبت از چشم و پوست کودکان به واسطه تحرکی که در فضای باز دارند بیشتر می شود. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که چشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب، حساس است. تا ۱۲ سالگی، چشم کودکان توانایی فیلتر کردن اشعه UV را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید می تواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود. بنابراین، حتما کودکانی که خارج از منزل بازی می‌کنند حتما باید عینک به چشم بزنند.

مراقبت از پوست کودکان در تابستان در تابستان اشعه خورشید شدیدتر است و نوزادان، کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگتر ها در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی و آفتاب سوختگی های دوران کودکی می تواند بروز سرطان پوست در بزرگسالی را سبب شود.

78

با مراقبت از پوست کودک در تابستان می توان خطر بروز آفتاب سوختگی و احتمال بروز سرطان پوست در سال های آتی را به حداقل رساند. آفتاب سوختگی های متعدد در دوران کودکی خطر ابتلا به ملانوما (یک نوع سرطان پوست بدخیم) را افزایش می دهد. افزون بر این، اشعه ماوراء بنفش خورشید فرآیند پیری پوست را به وجود می آورد. اگر از همان کودکی به فرزندان آموزش دهید که مراقب پوست شان باشند، در بزرگسالی نیز این رفتار را ادامه خواهند داد.

پوشاندن لباس مناسب به کودکان برای حفاظت از پوست ضروری است. استفاده از کرم های ضد افتاب نیز اهمیتی خاص دارد.

توصیه های بهداشتی در حفاظت از پوست کودکان در تابستان

۱-در میانه روز که تابش اشعه خورشید به بیشترین مقدار خود می رسد، کودکان خردسال و نوزادان باید در خانه بمانند یا دست کم در سایه باشند. حتی، در روزهای ابری هم استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید ،بکوشید در این ساعات کودک را از منزل خارج نکنید. به خاطر داشته باشید در ساحل دریا به دلیل انعکاس نور خورشید روی آب و وزش باد، امکان آفتاب سوختگی بیشتر می شود.

۲ـ کودکانی که پوست سفیدتری دارند، بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند. آن هایی که پوست تیره دارند هم می توانند از اشعه آفتاب آسیب ببینند . استفاده از لباس های تیره، کلاه و کرم ضد آفتاب به کودک در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند.

79

۳ـ مناسب ترین راه برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید استفاده از کرم ضد افتاب است. کودکانی که کمتر از یک سال دارند، پیش از آن که راه بیفتند، بیش از هر گروه سنی دیگری نیاز به مراقبت دارند و پوشاندن لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند و کلاه لبه دار مناسب ترین روش است.

۴-مواقعی که آفتاب شدید باشد هر نیم ساعت یک بار باید کرم ضد آفتاب را روی پوست مالید و زمانی که کودک در استخر یا دریا مشغول بازی است، به راحتی نمی توان این کار را انجام داد. پس، بهتر است که برای آنها لباس شنا سرتاسری تهیه کنید که همه بدن انها را هنگام شنا بپوشاند. این لباس ها شبیه لباس هایی هستند که غواص ها می پوشند تی شرت های کتانی هم وسیله خوبی برای محافظت از پوست کودک در برابر اشعه آفتاب است. به شرطی که سفید نباشند.

رنگ سفید بیش از هر رنگ دیگری به اشعه آفتاب اجازه عبور می دهد . رنگ های تیره تر مثل آبی، قرمز، سبز و زرد کمتر اشعه فرابنفش خورشید را از خود عبور می دهند و بیشتر از پوست محافظت می کنند

۵ـ بعضی از والدین نگران هستند که شاید کرم های ضد افتاب برای کودکان مضر باشد و آنهایی که مخصوص کودکان هستند، بیش از کرم های بزرگسالان اشعه خورشید را از خود عبور داده و نفوذ پذیر است. ولی، این طور نیست و کرم های ضد آفتاب کودکان هم درجه نفوذ پذیری یکسانی با کرم های ضد آفتاب بزرگسالان دارد.

80

استفاده از کرم Zinc Oxide از خطر اشعه ماوراء بنفش خورشید در کودکان می کاهد. اگر می خواهید نوزاد را به گردش ببرید و پاها یا دست های او در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد، قدری از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان را به بدن او و جاهایی که در جلوی تابش نور آفتاب قرار دارند، بمالید .

البته، در این کار زیاده روی نکنید. روی لب ها هم کرم ضد آفتاب مخصوص لب ها را بمالید و این عضو از بدن کودکتان را فراموش نکنید. دستور و شیوه استفاده از کرم ضد افتاب را روی بسته آن بخوانید. همچنین، وقتی پوست کودک را می شویید و با حوله خشک می کنید، باید دوباره کرم ضد آفتاب روی آن بمالید. سعی کنید کرم ضد افتابی که می خواهید بخرید، SPF آن دست کم ۳۰ و یا بالاتر باشد.

۶-استفاده از عینک آفتابی مهم است. کودکان را باید به این کار  عادت دهید و میتوانید با عینک های طبی که قاب های رنگی و فانتزی دارند، آنها را به استفاده از فرهنگ عینک زدن در تابستان، تشویق کنید. قاب عینک کودکان نیز باید انعطاف‌ پذیر و نشکن و شیشه آن از جنس پلی کربنات باشد و به خوبی از اشعه UV محافظت کند.

s8

دسته عینک باید سبک و از جنس الاستومر باشد. استفاده از بند هم برای عینک در کودکان زیر ۳ سال لازم است. هرچه چشم در تماس بیشتری با اشعه UV باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌ های چشمی در سنین بالا بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است از کودکی مراقب چشمان کودکانمان باشیم. افرادی که در مناطق کویری هستند، برای فرار از آب مروارید در سنین بالا، حتما باید به عینک زدن کودکان و نوجوانان خود توجه بیشتری معطوف دارند. اگر میخواهید درباره مراقبت از پوست کودکان در فصول مختلف سال به خصوص تابستان، اطلاعاتی داشته باشید به پرسش و پاسخ های زیر توجه کنید:

آیا پوست کودکان در فصل تابستان حساس است؟ آیا تفاوتی بین پوست کودکان و افراد بالغ وجود دارد؟

پاسخ: پوست کودکان نسبت به افراد بالغ سد دفاعی آسیب پذیرتری دارد و در ضمن به ویژه در سنین پایین و بعد از تولد، چون سطح پوست به نسبت وزن زیادتر است، موادی که در تماس با پوست آنهاست به نسبت بزرگسالان بیشتر به پوست آسیب وارد میکند. بنابراین توجه به بهداشت پوست کودکان در فصول سرد و گرم سال مانند تابستان و زمستان بسیار اهمیت دارد و مادران می بایست مراقبت این موضوع باشند تا گرمازدگی و آسیب های پوستی سبب بروز مشکلات دیگر برای کودکانشان نشود.

آیا این حساسیت در برخی از نقاط پوست کودکان بیشتر است یا خیر؟

پاسخ: اگر از نظر حساسیت به مواد شیمیایی یا جذب پوستی نگاه کنیم، بله. هم در بزرگسالان و هم در کودکان نواحی چین های بدن و نواحی که خون رسانی بالاتری دارند چون جذب مواد شیمیایی در آنها بالاتر است آسیب پذیرتر و حساس ترند و توجه بیشتری را طلب می کند.

با کودکانی که مبتلا به این ناراحتی هستند چگونه باید برخورد کرد؟

پاسخ:  لباسی که برای این کودکان استفاده میشود بهتر است از جنس نخ باشد. لباس پشمی یا پلاستیکی برای پوست آنها مضر است. در مورد حمام کردن هم بهتر است هفته ای یک یا دو بار با مواد شوینده و باقی روزها بدون صابون و شامپو انجام شود. حمام کردن نیز باید با آب ولرم باشد.

آب داغ بدون مواد شوینده می تواند به سلول های پوستی آسیب برساند. این موضوع برای استحمام بزرگسالان نیز صادق است و افراد می بایست از قرار گرفتن در زیر آب جوش به مدت طولانی به شدت پرهیز کنند. کودکانی که با مشکلات و حساسیت های پوستی مواجه هستند، در محیط خانه و اتاق آنان باید بخور روشن کرد تا هوا مرطوب باشد زیرا خشکی هوا می تواند اگزمای پوستی آنها را شدیدتر کند.

در ضمن می توان از کرم های مرطوب کننده پوست هم برای آنها استفاده کرد تا سد دفاعی پوست تقویت شود.

چند بار در هفته میتوان کودکان را حمام کرد و آیا مالیدن شامپو با دست به بدن شیرخواران و کودکان کفایت میکند یا لازم است از لیف استفاده کنیم؟

پاسخ: برای بهداشت پوست کودکان به خصوص در روزهای گرم تابستان که هوا خشک و گرم است، میتوان کودکان را هر روز حمام کرد ولی کودکانی که پوست خشک و حساس دارند بهتر است هر روز برای آنها از شامپو و صابون استفاده نکنیم. رعایت این موضوع به ویژه در زمستان که هوا خشک است و پوست کودکان آسیب پذیرتر می شود، مهم تر است. هفته ای یک یا دو بار صابون زدن به تن کودکان کافی است.

لیف کشیدن هم به دفعات حمام بردن کودک بستگی دارد. هفته ای ۲ بار لیف زدن با پارچه ای نرم و لطیف که به صورت اختصاصی مال کودک است، مشکلی ندارد و باید به محض اینکه تغییر رنگ داد آن را تعویض کنند. مهم است که پس از استفاده از لیف آن را در محیط خشک و تمیز نگهداری کرد. نگهداری لیف در محیط مرطوب حمام، احتمال رشد قارچ ها را روی آن بیشتر میکند و ممکن است سبب بروز ناراحتی های پوستی برای کودکان شود.

سلامت پا در فصل تابستان

foot-health-practitioner-1

قلب دوم پا است. هر چقدر پا خنک باشد، احساس آرامش روحی و جسمی بهتری خواهید داشت. استفاده از کفش هایی که سبب جریان هوای خوب بر روی پا می شود و جوراب های غیر پلاستیکی (نخی)، در فصل تابستان در نظر گرفته شود. گیوه پوشی که پوشش سنتی اصیل ایرانی ها است در این فصل بد نیست که وارد فرهنگ پوشش ما شود.

مصرف مواد غذایی شور، به ویژه فست‌ فود‌ ها، تغییرات هورمونی و فعالیت بدنی ناکافی، باعث تورم پاها می‌شود. سعی کنید در تابستان تحرکتان را بیشتر کنید و تا جای ممکن کمتر نمک بخورید و پاها را ماساژ دهید. همچنین همانطور که در بخش های بالا گفته شد، بهداشت کفش و جوراب را در نظر داشته باشید تا از عفونت های قارچی رایج در فصل تابستان در امان باشید.

خار پاشنه نزنید!

صندل ها که در تابستان استفاده می شود، ممکن است عاملی برای بروز خار پاشنه باشند. خار پاشنه به علت توزیع نامناسب نیرو در پاها ایجاد می‌شود. افرادی که پاهای خیلی نرم یا سفت دارند، غشای کف پایی در آنها دچار التهاب می‌شود و با رسوب کلسیم در آن،‌ زائده‌ای شبیه خار همراه با درد پاشنه ایجاد می‌شود.

113
یکی از آسیب های جدی به بهداشت پا در فصل تابستان، خار پاشنه است که معمولا به دلیل انتخاب نامناسب کفش به خصوص صندل ها برای گروه های مختلف سنی ایجاد می شود

خار پاشنه را می‌توان با استفاده از کفش مناسب، غلتک، پد پاشنه و انجام تمرینات کششی و تقویتی عضلات کف پا درمان کرد. انگشت چکشی هم از دیگر عوارض دردناک استفاده از صندل‌های نامناسب است که باعث تغییر در مفصل انگشت شست پا و درد فراوان می‌شود. برای درمان انگشت چکشی داروهای ضدالتهاب و مفصل‌های مخصوص کف پا تجویز می‌شود. پا چکشی عارضه‌ای دردناک اما قابل پیشگیری است.

از طرفی، توزیع نامناسب نیرو بخصوص در صندل‌های لا انگشتی می‌تواند پینه و التهاب پوستی ایجاد کند. پینه و میخچه با استفاده از درمان موضعی بهبود پیدا می‌کند و در شرایطی ممکن است نیاز به جراحی باشد.

کفش مناسبت در تابستان

دکتر احمد باقری‌مقدم می‌گوید، پاها شکل‌ های متفاوتی دارند و هرکس باید از کفش متناسب با پاهای خودش استفاده کند. حتی کفش‌ها و صندل‌های طبی نیز نمی‌توانند برای همه تجویز شوند. مثلا اگر پنجه پهن دارید، استفاده از کفش با پنجه باریک برای شما انتخاب مناسبی نیست و شاید همین کفش برای دوستی با پنجه باریک بهترین گزینه باشد.

112

اگر چه صندل به عنوان پاپوش مناسب توصیه نمی‌شود، اما اگر تصمیم به استفاده از صندل دارید، قانون‌های کلی و مهمی در خرید صندل‌ها وجود دارد که برای همه یکسان است؛ دقت کنید پاها در کفش یا صندل معلق نباشند و تکان نخورند. صندل‌هایی که در پشت پا بندی ندارند، آسیب‌ زا‌ ترین نوع صندل‌اند و بهتر است استفاده از آنها محدود شود.

صندل‌هایی را انتخاب کنید که حدود سه سانتی‌متر پاشنه داشته‌ باشند و انعطاف‌ پذیر باشند. هنگام خرید صندل چند قدمی با آن راه بروید تا مطمئن شوید که فشار نامناسبی در نقاطی از پاها وجود نداشته باشد.

پا برهنگی در تابستان ممنوع!

پا برهنه نشوید! صافی کف پا از مشکلات شایعی است که این روزها بسیاری از کودکان و بزرگسالان با آن مواجه هستند. دکتر تقی بغدادی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال  می‌گوید، تحقیقات نشان داده است که پا برهنه راه رفتن، باعث انقباض بیشتر عضلات پاست و می‌تواند به ایجاد گودی کف پا کمک کند.

در قبایلی که مردم پا برهنه راه می‌روند، از بیماری صافی کف پا خبری نیست. اکنون که از کفش استفاده می‌کنید، هنگام خرید، کفش‌هایی را انتخاب کنید که گودی کف پا را پر کرده، فشار کمی به عضلات پاها ایجاد کند. پاپوشی مناسب است که با پوشیدن آن، احساس خستگی در کف و ساق پا نکنید. صندل‌ها عموما این ویژگی را ندارند و نمی‌توانند هنگام راه رفتن ثبات کافی به پاها بدهند.

تابستان و اپیلاسیون

توصیه شده است که از تعدد اپیلاسیون در فصل تابستان خودداری شود. در زمستان خانم‌ها بیشتر موهای زائد پا را اصلاح می‌ کنند، اما با گرم شدن هوا بد نیست دنبال اپیلاسیون با موم گرم باشید یا اگر دچار واریس هستید و پوست حساسی دارید، سراغ موم سرد بروید.  قبل از آغاز اپیلاسیون حتما لایه‌ برداری انجام دهید و بدنتان را کیسه بکشید تا از بروز موی زیر پوستی و جوش پیشگیری کنید.

دستگاه‌ های اپیلاتور خانگی مخصوصا انواعی که می‌توانید از آنها زیر دوش استفاده کنید نیز خوب هستند و رویش موها را ۱۰ تا ۱۵ روز به تعویق می‌ اندازند. بعد از اپیلاسیون از مرطوب‌ کننده و چرب‌ کننده‌ های پوست استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهد.

اگر در فصل تابستان، مکرر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارید، نکات ۵ گانه زیر را در نظر داشته باشید.

روش های درمان آفتاب سوختگی در تابستان

کمپرس آب سرد: یکی از روش های ساده و ارزان درمان آفتاب سوختگی در فصل تابستان است که برای آسیب های ورزشی به خصوص در فصل تابستان، راهکار مطلوبی است. کافی است، کمی یخ را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و سپس آن را با پارچه‌ ای پوشانده و روی پوست خود قرار دهید، تا زمانی که درد تسکین نیافته می‌توانید این کار را ادامه بدهید. حتی اگر بیرون از خانه هستید، میتوانید از آب سرد یا مغازه هایی که یخ های بسته ای می فروشند استفاده کرده  و این کمپرس را در اختیار داشته باشید.

کرم های آفتاب سوختگی: یکی از راهکارهای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از  پماد یا کرم های مناسب آفتاب سوختگی است که پوست را در برابر اشعه های ماورای بنقش نور خورشید محافظت می کند. اگر توجه کرده باشید، بیشتر آفتاب سوختگی‌ ها باعث می‌شوند که پوست قرمز شود طوری که وقتی به آن دست می‌زنید داغ و دردناک است. از پمادهای درمان سوختگی هم استفاده کنید.

در سوختگی نوع اول فقط لایه بیرونی و سطحی پوست آسیب می‌بیند. معمولاً این آفتاب سوختگی چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خود را نشان می‌دهد و ممکن است بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول بکشد. تماس ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای یک پوست حساس با آفتاب می‌ تواند ایجاد آفتاب سوختگی کند. برای کم کردن درد و احساس ناراحتی استفاده از ژل آلوئه ورا و کرم‌ های مرطوب‌ کننده مناسب است.

پمادهای ساده مخصوص سوختگی نیز بسیار تسکین دهنده اند. صابون و دوش آب گرم ممنوع صابون‌ها می‌توانند وضعیت التهاب و سوختگی پوست را بدتر کنند. بنابراین تا زمانی که آفتاب سوختگی درمان نشده از مصرف صابون برای شست‌ و‌شو در حمام اجتناب کنید.

آب داغ ممنوع: برای رفع آفتاب سوختگی، پوست را در معرض آب داغ قرار ندهید. آب گرم و داغ موقع استحمام نیز باعث بدتر شدن وضعیت سوختگی می‌شوند. پوست آفتاب سوخته را با آب ولرم و کمی سرد بشویید تا باعث التهاب بیشتر آن نشوید. آب سرد تسکین دهنده درد نیز است.

همواره پوست را مرطوب نگه دارید استفاده از کمپرس آب سرد یک درمان موقتی برای کاهش درد ناشی از سوختگی پوست است،اما اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید باید با استفاده از کرم‌ های مرطوب‌کننده و روغن‌های مناسب این کار با رطوبت‌رسانی آن را درمان کنید.

روغن های رطوبت رسان: انواع روغن‌های رطوبت رسان مثل روغن کنجد و مرطوب کننده‌ های ساده برای این کار مناسب اند. با رطوبت‌رسانی شما مانع خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شوید، شاید لازم باشد روزی چند بار با استفاده از روغن و کرم مرطوب‌ کننده پوست را رطوبت‌ رسانی کنید. رطوبت رسانی به پوست ورزشکاران در فصل تابستان بیش از سایر فصول باید مورد توجه آقایان و بانوان ورزشکار قرار بگیرد.

روغن کنجد، در التیام سوختگی‌ها بسیار مؤثر است. خوردنی‌ های مناسب روش دیگر برای تسکین آفتاب سوختگی، استفاده از مواد غذایی ‌ای است که خاصیت ضد التهابی دارند.

نوشیدنی های طبیعی: نوشیدنی های طبیعی در فصل تابستان بسیار است و نیازی به استفاده از نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های مصنوعی شکر دار نیست. نوشیدن چای سبز یا آب انار و حتی آب شاتوت، به تسکین پوست کمک می‌کند. هر دو این مواد خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارند و هر دو دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و می‌ توانند در تسکین آفتاب سوختگی ناشی از اشعه‌ های UV مؤثر باشند.توجه کنید که بهترین نوشیدنی برای ورزشکارن در تابستان که شادابی پوست را به ارمغان می آورد، فقط آب است.

نکته هایی برای مراقبت از پوست در فصل تابستان

اگر واقعاً نگران وضعیت پوست‌ خود در تابستان هستید باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

  • در  معرض نور خورشید: در معرض نور خورشید تا حد امکان قرار نگیرید. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، آفتاب سوختگی، بیماری های ناشی از گرمازدگی و امثالهم، هر چقدر میتوانید خود را از قرار گرفتن از نور شدید آقتاب در فصل تابستان دور کنید. حتی اگر به مقصدهای گرم دنیا سفر می کنید، به این موضوع توجه کنید و به دنبال برنزه شدن زیر آفتاب داغ در سواحل سوزان نباشید.
  • ماده مغذی فراموش شده: آب! آب و آب. ماد مغذی فراموش‌ شده. زنان در تابستان باید روزانه حدود ۲۷۰۰ میلی‌ لیتر آب بنوشند و مردان هم حدود ۳۷۰۰ میلی‌ لیتر، تا از کم‌ آبی بدن و عوارض آن جلوگیری کنند. با توجه به این‌ که کلسیم بدن به دلیل عرق کردن از دست می‌رود، باید در فصل تابستان حتما از محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر استفاده کنید. تامین کلسیم بدن در فصل تابستان، اهمیت زیادی دارد و برای بهداشت پوست و مو مفید است.
  • خوردنی های مفید فصل تابستان: با استفاده از مواد غذایی خاصی مثل تمشک، بلوبری، توت‌ فرنگی و انواع توت‌ های دیگر به ترمیم پوست خودتان در فصل تابستان کمک کنید، چون این میو‌ه‌ها سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها و ویتامین C هستند. استفاده از پروتئین، در قالب گوشت بدون چربی، حبوبات، مغزهای خام و دانه‌ها، نیز واقعا حائز اهمیت است و به شادابی و سلامت پوست به خصوص در فصل تابستان کمک شایانی می کند.
  • برنامه ریزی برای تردد: در ساعت های آفتابی روز یعنی میانه روز از ساعت ۱۲ تا ۴ عصر، از پیاده روی و تردد غیر ضروری پرهیز کنید. حتی الامکان در محیط های مسقف باشید و اگر مجبور به تردد در فضای باز هستید، کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید و با رعایت نکات مراقبت از پوست و مو،‌ در محیط باز قرار بگیرید. این فاصله زمانی برای ورزش تابستانی اصلا مناسب محیط های غیر سربسته نیست.
  • کرم ضد آفتاب: چه آقایان  و چه بانوان، استفاده از کرم ضد آفتاب را در کشور گرم و نیمه خشک ایران، می بایست در فرهنگ سبک زندگی خود وارد کنند تا از بیماری های پوستی در امان باشند. محصولاتی که قدرت محافظت کنندگی آنها ۱۵ یا بیشتر است، محافظت تقریباً کامل ایجاد می‌کنند. فرهنگ استفاده از کرم ضد آفتاب را در میان اعضای خانواده ترویج دهید و روش استفاده و مراقبت از پوست را با این کرم ها، حتی موارد طبیعی و غیر شیمیایی، آموزش دهید.

  • آشنایی با کرم ها: با کرم های مختلف مرطوب کننده پوست در فصل تابستان آشنا شوید. کرم‌هایی که قدرت محافظتی کمتری دارند، محافظت نسبی ایجاد می‌کنند و باعث تیره شدن خفیف پوست می‌شوند. برخی از این کرم‌ها در برابر آب و تعریق، مقاوم هستند ولی باید پس از شنا یا مواجهه طولانی مدت دوباره از آنها استفاده کنید. روغن معدنی یا کره کاکائویی باعث محافظت پوست در برابر آفتاب نمی‌شوند.

  • نکاتی درباره ضد آفتاب: بایستی ضد آفتاب ها را هر ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید. یک بار ضد آفتاب زدن برای چندین ساعت مفید نیست و کارایی ندارد. همچنین بهتر است از لباس‌هایی به رنگ خنثی مثل خرمایی استفاده کنید. ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب رسانی به پوست کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد. مخصوصا هموطنانی که در مناطق جنوبی کشور هستند و مدت زیادی در معرض نور آفتاب قرار دارند.
  • پرهیز از روشن پوشیدن: برای جلوگیری از مشکلات پوستی، حتی الامکان از رنگ‌های روشن و سفید پرهیز کنید. زیرا آفتاب را روی صورت‌ تان منعکس می‌کنند.
  • آفتاب گرفتن زیاد ممنوع:  تابستان و تبلیغات سولاریوم و آفتاب گرفتن و این موارد! عادت آفتاب گرفتن را ترک کنید. این کار فقط به پوست آسیب می‌رساند؛ راه‌ های بسیار زیادی برای زیباتر دیده شدن هست. ۲۷ درصد سرطان های ایرانیان، سرطان های پوستی است. استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب و برنزه کردن پوست می تواند از علل ابتلا به ملانوم (سرطان سلول های تولیدکننده رنگدانه پوست) باشد. به گفته یک فوق تخصص بیماری های خونی، حمام آفتاب و سولاریم، از عوامل بروز سرطان پوست است.

s10

  • اسکراب ها: اسکراب ها به پوست آسیب رسانده و آن را زبر می کنند. تاثیرات این اسکراب ها کوتاه مدت هست بنابراین تشویق می شوید که به صورت پی در پی از آن استفاده کنید. مفیدترین اسکراب ها آن هایی هستند که حاوی اسید هستند.
  • استفاده از تونرها: از تونرهای اسیدی استفاده کنید که بافت پوست را یکدست می کند، منافذ پوست را پاک می کند و به مراقبت پوست کمک می کند. تونرهای حاوی سالیسیلیک اسید تهیه کنید. این تونرها برای پوست های چرب مفید و به عنوان آلفاهیدروکسی اسید شناخته شده اند.
  • عفونت های قارچی: به گفته یک متخصص پوست و مو، بهترین راه برای پیشگیری از عفونت های قارچی به خصوص در فصل تابستان، رعایت بهداشت فردی و عدم تماس با فرد مبتلا است. فردی که دچار عفونت های قارچی می شود بهتر است تا درمان کامل از حضور در محیط هایی مانند استخرها بپرهیزد تا عفونت به دیگران منتقل نشود. خطر ابتلا به یک عفونت قارچی با پوشیدن کفش های تـنگ، رطوبت طولانی مدت پوست یا جراحت های کوچک پوست یا ناخن افزایـش می یابد.

s9

  • اگر پوست روشن دارید: به گفته مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، افراد با پوست روشن بیشتر دچار آفتاب سوختگی و به دنبال آن قرمزی و تاول در پوست می شوند که زمینه ساز ایجاد سرطان پوست در بزرگسالی است. هم چنین افراد مبتلا به بیماری لوپوس به آفتاب حساسیت دارند و بیماری آنها تشدید می شود پس باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنند.

در تابستان، نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید. به خصوص آبی غنی شده از هیدروژن. حتی الامکان از قرار دادن طولانی مدت: الکل، خمیر دندان، لوسیون بدن، وازلین، جوش شیرین و شکر بر روی پوست صورت خودداری کنید که آسیب پذیری و حساسیت این قسمت از پوست بدن را افزایش می دهد.

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود