با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی بوشهری ها آشنا شویم

از مسقطی و پنیر نخل تا گبه و گرگور بوشهر

با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی بوشهری ها آشنا شویم

سوغات و صنایع دستی استان بوشهر، همواره حضور فعال و پر رنگی در جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی گردشگری ایران در داخل و خارج از کشور داشته و ما را با ظرفیت های فرهنگی و سبک زندگی مردمان خونگرم دیار نخل و آفتاب و دریا آشنا میکند. قطب انرژی جهان که دنیا آن را با عسلویه و پارس جنوبی می شناسد، یکی از مراکز عمده تولید خرما ایران است. خرما، کالای استراتژیکی که متاسفانه ایرانی ها قدر آن را به خوبی نمیدانند و در رژیم غذایی آنها یافت نمی شود، طلای سیاه است و میتوان با آن در روزگار مهاجرت های داخلی، فرصت های کسب و کار زیادی ایجاد کرد. در گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی بوشهر آشنا میکنیم.

حتما بخوانید: هر آنچه لازم است درباره خرما و فواید خرما بوشهر بدانید.

بوشهر، قطب تولید خرما ایران است

خرمای بوشهر

هر مسافر که رهسپار استان بوشهر شود، اولین سوغاتی که در استان به نظرش می آید و تنوع بسیار دارد، خرما نخلستان های بوشهر است. خرمای بوشهر تاریخی کهن دارد و در برخی منابع کشت آن را از زمان هخامنشی ها ذکر کرده اند. امروزه  خرمای بوشهر بخشی از صادرات خرما کشور را به خود اختصاص داده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه تولید خرما در بوشهر مشغول به کار هستند. خرما و محصولات نخل را میتوان از جمله مهم ترین و معروف ترین محصولات صادراتی استان توانمند بوشهر دانست.

از خرمای بوشهر فرآورده های بسیاری بدست می آید مانند شیره ی خرما که برای دردهای بسیاری خوب است و خون ساز و برای کودکان و کهنسالان که بنیه خوبی ندارد، مفید خواهبد بود. پنیر نخل، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما، از جمله  محصولات نخل های سر به فلک کشیده استان قهرمان پرور بوشهر است. هر کدام طعم منحصر بفردی دارند و همچنین صنایع دستی خرما از جمله حصیر و زنبیل و کلاه و . . . است شما می توانید این محصولات را به عنوان سوغات بوشهر با خود ببرید. تلاش کنید در فرهنگ غذایی خود، با خرما آشتی کنید و با شیرینی های مصنوعی خداحافظی دائمی کنید.

ارده بوشهر

ارده بوشهر مثل ارده اردکان یزد و کاشان، طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد. ارده، یکی از فرآورده های خوشمزه کنجد است که بعنوان یک غذای پرانرژی در کنار شیره خرما، شیره ی انگور یا عسل لذیذتر و خوش طعم تر می شود. ارده از کنجد تهیه می شود و روغن آن منبع غنی ویتامبن، آنتی اکسیدان، چربی اشباع شده و … است. همچنین با توجه به خواص بسیاری که دارد بدن را در برابر هوای سرد مقاوم خواهد کرد. شما می توانید ارده و در کنار آن شیره ی خرمای مرغوب بوشهر را برای خود و یا بعنوان سوغات بوشهر تهیه کنید مطمئنا از آن استقبال خواهد شد.

ماهی و میگوی بوشهر

اگر عازم بوشهر شدید و با خوردن ماهی مشکلی ندارید، غذاهای ماهی محور زیادی در رستوران های بوشهر مشاهده خواهید کرد. اگر به دنبال ماهی تازه و خوش طعم دریای جنوب هستید شهر بوشهر می تواند از ابن نظر نیاز شما را برطرف کند. در بوشهر بازار ماهی فروشان رونق بسیاری دارد و شما در آنجا انواع ماهی های مورد علاقه ی خود را پیدا خواهید کرد. ماهی های بوشهر همانند دیگر شهرهای جنوب کشور تنوع زیادی دارد از جمله ماهی هایی که در این شهر شهر صید می شوند ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب، ماهی شیر و … هستند.

در کنار ماهی، میگوی بوشهر هم طرفداران بسیاری دارد و می توانید میگو را بصورت تازه در بوشهر تهیه کنید که خواص زیادی هم دارد. میگو اگر به خوبی طبخ شود، بسیار لذیذ خواهد بود. همچنین غذاهای محلی خوشمزه ای که با ماهی و میگو تهیه می شوند نظرتان را جلب خواهند کرد. حلوا مسقطی، شیره خرما، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته و … را می‌توان به عنوان دیگر سوغاتی‌های خوراکی بوشهر معرفی کرد.

پنیر نخل

سوغات و صنایع دستی بوشهر
نخل پنیر

سوغات خوشمزه کمتر شنیده شده بوشهری ها مثل جوزه غند نراقی ها، پنیر نخل است. چگونه تهیه می شود؟ سوال  خوبی است: مغز سفید رنگ تاج درخت خرما است که در اصطلاح محلی به آن «غاپ» می‌گویند. پنیر نخل طعمی شیرین دارد و بسیار مقوی است. این مغز در واقع ماده‌ی اولیه‌ی تشکیل تنه‌ی نخل است قبل از اینکه حالت چوبی پیدا کند. نخل‌داران، آن دسته از نخل‌هایی را که زمان ثمردهی‌ آنها تمام شده است، انتخاب کرده، قسمت فوقانی تنه‌ی آنها را قطع می‌کنند و بخش میانی آن یعنی پنیر نخل را بیرون می‌آورند. پنیرنخل در برخی از مغازه های استان بوشهر عرضه می شود.

مسقطی

مسقطی یک نوع شیرینی محلی است که بیشتر در مناطق گرم طرفدار دارد. هر شهر ایران، مسقطی مخصوص به خود دارد که در روزگار تارت و شیرینی های فرنگی و نفوذ باقلوا یزد و کلوچه شمال و گز اصفهان، طرفدار زیادی میان نسل جوان ندارد. اما این سوغاتی محلی شیرین، به عنوان شیرینی و میان وعده در کنار نوشیدنی های گرم استفاده می شود. مواد اولیه مسقطی متشکل از آرد، نشاسته، شکر، گلاب ناب کاشان است.

مسقطی انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع، آن را به شهر و دیار خاصی نسبت می دهند. مسقطی زعفرانی، مسقطی انار، مسقطی شیر، مسقطی شیره خرما، مسقطی انجیر و … از انواع آن هستند. مسقطی ساده و مسقطی شیره خرما و کنجد بیشتر در بوشهر یافت می شود و می توان گفت متعلق به این استان است.

صنایع دستی استان بوشهر

اگر مسافر بوشهر شدید، بخاطر حمایت از تولید ملی و هم چنین حمایت از صنایع دستی ایران که میراث کهن این مرز و بوم است، نسبت به خرید محصولات صنایع دستی استان بوشهر که ارزان است نیز اقدام کنید.

حصیربافی

حصیربافی در استان بوشهر بدلیل فراوانی برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو در مناطق باتلاقی و شوره زار از دیرباز رایج بوده است و تقریباً اکثر روستائیان بویژه مردان در دوران فراغت از فعالیت های کشاورزی به آن اشتغال می ورزند.

عبابافی

از جمله مـحصـولات صنایع دستی منحصر بفرد استان بوشهر نوعی عباست که با پشم و کرک شتر به شیوه سنتی تولید می گردد و بدلیل دوام و ثبات رنگ و مرغوبیت جنس آن از بهترین نوع تولیدی آن محسوب میگردد.

گبه

درباره گبه زیاد شنیده ایم و نقل محصولات صنایع دستی استان در نمایشگاه ها و جشنواره های گردشگری داخلی است. در واقع گبه نوعی قالی با پودهای تقریباً ضخیم و دراز است که غالباً با مواد اولیه خود رنگ در طرح های بدیع و سنتی و بر روی دارهای قالیبافی افقی و به شیوه قالی بافته می شود. اگر خواستید از بوشهر به دوستان و آشنایان داخل و خارج از کشور سوغات دهید، گبه و خرما بوشهر را فراموش نکنید.

گرگور

گرگور یکی از وسایل صید ماهی بوده که با سیم فلزی گالوانیزه و به شکل یک نیم کره بافته می شود. محل ورودی آن قیف مانند است که دهانه آن گشاد و انتهای آن تنگتر است و ماهی بصورت زنده و بدون آسیب صید می گردد. این حرفه بافندگی توسط مردان صورت می پذیرد و در سواحل طولانی استان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند اشتغال قابل توجهی را ایجاد نماید. شهرستانهای دیلم، بوشهر، گناوه، ‌دیر و کنگان از مراکز تولید گرگور است و میتواند سوغات خوبی از دیار نخلستان های جنوب باشد.

گلیم بافی

گلیم در استان بوشهر همچون گلیم در مناطق شرقی کشور مثل ایلام و کردستان و لرستان، طرفداران زیادی داشته و هزاران زن و مرد در زمینه طراحی و تولید و فروش گلیم مشغول به کار هستند. توجه داشته باشید که گلیم بعد از گبه، شاخص ترین محصول صنایع دستی خانه های مردمان خونگرم بوشهر است. گلیم بوشهر با نقوش متنوع و هندسی دارای رنگهای بسیار زیبا و شاد است و از نظر اصالت  هنری قابل تامل خواهد بود.

اگر شما هم علاوه بر این ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی استان بوشهر، موارد دیگری در ذهن دارید در اختیار ما قرار بدهید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود