گشتی نوروزی در باغ های ایرانی: از «عفیف آباد» تا «باغ چهل تن »

گشتی نوروزی در زیباترین باغ های ایران

گشتی نوروزی در باغ های ایرانی: از «عفیف آباد» تا «باغ چهل تن »

باغ هایی ایرانی از جمله مصداق های جذاب و فراموش نشدنی هنر و معماری و سبک زندگی ایران است. در قسمت اول و دوم سلسله گفتارهای معرفی باغ های ایرانی، به این موضوع اشاره کردیم که ۹ منظومه باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و به همین خاطر، معماری باغ های ایرانی در کانون توجه رسانه ها و گردشگران جهانی قرار دارد. باغ ایرانی ده ونک تهران را در نوروز ۹۸ فراموش نکنید.

باغ های ایرانی در ۳۱ استان کشور در دسترس است و هر استانی، دارای باغ های ایرانی تاریخی و قدیمی و جذاب بسیار است که پاتوق شبگردها و توریست های داخلی و بین المللی به شمار میرود. در دو قسمت قبلی، شماری از باغ های  خاطره انگیز و سرسبز و تاریخی از مشهد تا شیراز و کرمان معرفی شد. در این گفتار به تماشای دیگر باغ های ایرانی می رویم. با ما همراه باشید.

اگر شما هم در استان محل سکونت خود با باغ ایرانی خاص و معروفی مواجه شدید، مشخصات آن را از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام ارسال کنید تا در سرویس گردشگری روزیاتو به دوستان گردشگر خود معرفی کنیم.

باغ عفیف آباد شیراز: پاتوق پادشاهان عصر صفوی

یکی از مقصدهای باغ نوردی ایران است. جایی در انتهای خیان عفیف آباد که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری بنا شد و ۱۳ هکتار وسعت داشته و اطراف آن را دیوار آجری در برگرفته است. نمونه کاملی از هنر گل کاری ایرانی بود که امروزه توجه زیادی به آن نمی شود. مجموعه باغ عفیف آباد شامل عمارت سلطنتی، قهوه خانه سنتی و موزه سلاح های قدیمی و حمام و باغ ایرانی است و برای بازدید عمومی همه روزه از ۹ تا ۶ عصر در دسترس خواهد بود.

ابزار آلات جنگی موزه باغ عفیف آباد در کنار حمام خزینه ای و قهوه خانه از جمله مقصدهای گردشگری شیراز است. عمارت باغ عفیف‌آباد در دو طبقه با ۳۰ اتاق و تالار بنا گردید. امروزه طبقه‌ی اول عمارت باغ عفیف‌ آباد، موزه‌ نظامی است و طبقه‌ دوم موزه‌ عبرت نام‌گذاری شده است. در طبقه اول عمارت باغ عفیف‌ آباد، آب‌ نمایی زیبا با پنجره‌ هایی مشبک و رنگین دارد و در فاصله بین پنجره‌ها، سنگ‌هایی با نقش گل و بته حجاری شده است.

طبقه دوم عمارت باغ عفیف‌آباد شامل راهروی بلند به همراه اتاق‌های نشیمن، همایش، قمارخانه، رخت‌کن، مطالعه و پذیرایی است. در وسط این راهرو، تالار بزرگی با سقف چوبی و دیوارهایی زیبا قرار دارد. تالار طبقه دوم با نقاشی‌های گل و بوته و شکارگاه و مجالس بزم، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی و درها و دریچه‌های چوبی تزیین شده است. فرش‌های گران بهای کف اتاق‌ها، لوازم‌ خانه، مبلمان قیمتی و پیانوی شخصی فرح دیبا از دیگر جاذبه‌های دیدینی این عمارت به شمار می رود.

معماری دیدنی باغ عفیف آباد شیراز که مثل باغ ارم شیراز و دولت آباد یزد، جذاب و شگفت انگیز است

باغ دلشگا

باغ دلگشا از دیگر مقصدهای باغ گردی در ایران است. جایی در شیراز و در مجاورت آرامگاه سعدی شیرین سخن. باغی مربوط به دوره ساسانیان که مساحتی حدود شش هکتار دارد. همه آن را درختان پرتقال و نارنج پوشانده و اگر فصل بهار به دیدن باغ دلگشا شیرازی ها بروید، حتما یکی از بهشت های ایران را تماشا خواهید کرد. تابستان شیراز خیلی گرم است اما از هفته دوم شهریور، فرصت خوبی برای شیراز گردها فراهم می شود.

عمارت باغ دلگشا به شیوه معماری کاخ های ساسانی بیشاپور ساخته شده که از یک تالار با چهار شاه نشین تشکیل شده است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون می باشد. این عمارت دارای آیینه کاری هایی به همراه نقاشی های رنگ روغن با سقف هایی از چوب و همچنین دارای دو در ورودی در دوسوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی، رو به استخر و رو به روی ساختمان است.

باغ جهان نما

باغ جهان نما از دیگر باغ های دیدنی و معروف ایران، باغ جهان نما است. این باغ در شیراز و و بلوار گلستان و ضلع شرقی خیابان حافظ قرار دارد. از کهن ترین باغ های استان فارس است. اگر مسافر شیراز در تابستان یا پاییز هستید، دیدن از  باغ جهان نما که بهشتی کوچک در شیراز  است را فراموش نکنید.

حدود سه هکتار وسعت داشته و در دوران سلسله مطفریان احداث شده است. درداخل این باغ، عمارت هشت ضلعی قرار داشته که مربوط به کریم خان زند است. نمای عمارت کلاه فرنگی این باغ از آجر است. این عمارت فاقد کاشی کاری و نقاشی بوده و چنانچه پیشتر تزییناتی داشته، از بین رفته است.

باغ ایرانی
فضای دل گشای باغ جهان نما شیراز

باغ جنت شیراز

باغ جنت همانطور که از نامش پیداست، بهشت کوچک شیرازی ها در اطراف ورودی غربی بلوار معروف امیرکبیر است. از جمله باغ هایی است که دردوران قجر ساخته شده و در مساحتی به وسعت ۲۷ هکتار تاسیس گردید. سروهای بلند و آب نماهای سراسری وچمن کار و گل کاری، این باغ را یکی از مناطق دیدنی و توریستی شیرازی ها کرده است. این باغ از باغ های سنتی و قدیمی شهر شیراز است که مانند باغ ارم دارای راهروهایی است که درختان کاج و سرو در دوطرف، زیبایی خاصی به آن داده اند. مولف فارسنامه ناصری درباره باغ جنت مینویسد: این باغ از بناهای حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک به شمار می رود.

باغ چهل تن

باغ چهل تن از دیگر باغ های ایرانی معروف در کشور است که مثل دیگر باغ هایی که در این گفتار معرفی کردیم، در استان دیدنی و تاریخی شیراز قرار دارد. . باغ چهل تن همراه با محوطه ای مشجر و با صفا است که دارای چهل سنگ مزار هم اندازه است. در این بقعه چهل قبر کوچک در دو ردیف کنار یکدیگر قرار گرفته است.

این چهل قبر مربوط به چهل نفر درویش است که در گذشته در این باغ زندگی میکردند و مشغول عبادت بوده اند، زمانی که هر کدام وفات میافتند دیگران او را دفن می کردند تا بدین ترتیب که هر ۴۰ نفر به تدریج دار فانی را وداع می گویند و قبورشان در کنار یکدیگر در ضلع شرقی حیاط در کنار دیوار قرار می گیرد. این گورها که مربوط به سده ی سیزدهم هجری هستند در این باغ وجود دارند.

باغ هایی که تا کنون معرفی کردیم را در زیر تماشا کنید.

بلندترین بادگیر ایران را در باغ دولت آباد یزد، دیار ترین های ایران مشاهده میکنید
باغ پرندگان تهران
باغ ارم شیراز
باغ پرندگان مشهد
باغ ایرانی ده ونک تهران

اگر به باغ های ایرانی رفتید، تصاویر و گزارشات خود را برای روزیاتو ارسال کنید. اگر سلفی گرفتید، لوکیشن باغ های ایرانی و هشتگ آن ها را در زیر پست خود ارائه کنید تا شمار بیشتری از  گردشگران ایرانی و بین المللی با این مقصدهای جذاب کشورمان آشنا شوند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Aaa فروردین ۳, ۱۳۹۸

    باغ شازده و فتح آباد کرمان فراموش نشه