با اصول و آداب معاشرت در محیط کار آشنا شوید

با اصول و آداب معاشرت در محیط کار آشنا شوید

درست است که حالا اغلب محیط های کاری دیگر آن فضای خشک و رسمی سابق را ندارند، اما بعضی از اصول و آداب محیط های کاری هیچوقت تاریخ انقضا ندارند. این آداب گاهی نکات جزئی ای هستند که ممکن است از آن ها غفلت شود، اما رعایت نکردن همین نکات به ظاهر جزئی ما را به شخصی بی نزاکت، بی ملاحظه، غیر حرفه ای و حتی غیر قابل تحمل در نزد همکاران مان تبدیل می کند. در ادامه با آداب معاشرت در محیط کار خواهیم پرداخت.

۱- پشت میزتان غذا نخورید

اصول و آداب معاشرت در محیط کار

در یک فضای تنگ و محدود، کمترین بویی چند برابر به نظر می رسد، بنابراین وقتی می خواهید پشت میزتان غذا یا خوراکی ای بخورید، حتماً بوی آن را در نظر داشته باشید. سعی کنید غذای خود را جایی خارج از اتاق کارتان مثلاً در آشپزخانه یا بیرون محل کارتان بخورید.

۲- وقتی مریض می شوید سر کار نروید

این لطف را در حق همکاران تان بکنید و میکروب هایتان را به آن ها انتقال ندهید. وقتی مریض می شوید، اگر امکانش را دارید، یک یا دو روز را مرخصی بگیرید تا خوب استراحت کنید و بهتر خودتان را درمان کنید. اگر آنقدر مریض باشید که حتی نوشته های روی مانیتور را نتوانید بخوانید، حضورتان در محل کار هیچ کمکی به همکاران تان نخواهد کرد. اگر هم لازم است که کار کنید، در صورت امکان، از خانه کار کنید.

۳- تلفن های شخصی تان را در محیط کار محدود کنید

صحبت های شما با دوست تان درباره ی مهمانی آخر هفته اش هیچ سنخیتی با محیط کار ندارد. در ساعات کاری تا جایی که ممکن است از تماس های شخصی خودداری کنید.

۴- خودتان مشکل سر و صدا را حل کنید

اگر اتاق جداگانه ندارید و محل کارتان فضای مشترکی دارد و تلفن های کاری همکاران تان حواس شما را پرت می کند، به خاطر داشته باشید که احتمالاً کسی قصد اذیت کردن شما را ندارد. بنابراین سعی کنید شرایط را درک کنید و با گذاشتن یک هدفون در گوش هایتان، سر و صدای محیط را برای خودتان کم کنید.

۵- منبع آلودگی صوتی نباشید

زمانی که می خواهید ویدئویی در گوشی تان تماشا کنید یا آهنگی با آن گوش دهید، حتماً از هدفون استفاده کنید و پیش از پخش ویدئو یا آهنگ از وصل بودن هدفون مطمئن شوید. علاوه بر این، دقت کنید که صدای ویدئو یا آهنگ آنقدر زیاد نباشد که حتی با هدفون هم همکاران تان را اذیت کند.

۶- در زدن را فراموش نکنید

تصور کنید در حالی که به شدت درگیر کار هستید، یکباره همکارتان را وسط اتاق تان ببینید. شاید فقط یک سؤال ساده از داشته باشد، اما همان یک لحظه ای که حواس تان پرت می شود، رشته ی افکارتان را پاره و بازدهی تان را کم می کند. بنابراین شما هم نباید این کار را با همکاران تان انجام دهید. اینکه شما مطمئن هستید که باید همان لحظه با آن ها صحبت کنید، به این معنی نیست که آن ها هم با شما هم عقیده هستند. بنابراین به همکارتان پیغام دهید و از او بپرسید که کی چند دقیقه ای وقت آزاد دارد تا بتوانید باهم صحبت کنید.

۷- وقت و بی وقت مزاحم همکارتان نشوید

صرف اینکه میز شما و همکاران تان کنار هم قرار گرفته دلیل نمی شود هر زمان که خواستید با آن ها صحبت کنید. به حریم شخصی همکاران تان احترام بگذارید. طوری رفتار کنید که انگار یک در بین شما وجود دارد و اگر درگیر کار به نظر می رسند، از آن ها بپرسید که می توانند چند لحظه ای صحبت کنند یا نه.

۸- در جلسات کاری تلفن همراه تان را جلوی دید نگذارید

در گذشته خبری از تلفن های همراه در جلسات کاری نبود. اما حالا همه ی ما تا تلفن همراه مان را کنار دست مان، در دسترس نگذاریم آرام نمی گیریم. با این حال، در جلسات کاری حتماً گوشی موبایل تان را جایی دور از دید بگذارید. حضور تلفن همراه روی میز به همکاران نشان می دهد که همه ی حواس تان به آن ها نیست.

۹- فضول نباشید

وقتی متوجه می شوید همکارتان درگیر یک مسأله ی شخصی شده هرگز درباره ی مشکلش کنجکاوی نکنید. اگر یکی از همکاران تان به دلایل نامعلومی چند روزی را به سر کار نیامد، می توانید با یک پیغام ساده از او احوال پرسی کنید و به او بگویید که اگر کمکی از دست تان برمی آید از او دریغ نخواهید کرد. به همین جا بسنده کنید و سعی نکنید سر در بیاورید که چه مشکلی برایش پیش آمده. اگر مایل باشد خودش برایتان تعریف خواهد کرد.

۱۰- به آلرژی های دیگران بی اعتنا نباشید

اگر همکاران تان به عطر، گل یا غذایی آلرژی دارند، این مسأله را حتماً در نظر داشته باشید. قطعاً دوست ندارید که مسئول بستری شدن همکارتان در بیمارستان باشید.

۱۱- میزتان را مرتب نگه دارید

شما با مرتب نگه داشتن میز کارتان می توانید توانایی هایتان در سامان دادن به شرایط را نشان دهید و تصویری حرفه ای از خودتان در ذهن دیگران بسازید.

۱۲- ادبیات حرفه ای را فراموش نکنید

فرقی نمی کند با همکاران تان چقدر صمیمی باشید یا محل کارتان چقدر فضای دوستانه ای داشته باشد، همیشه واضح و حرفه ای صحبت کنید. اسم همه ی همکاران تان و تلفظ درست آن ها را حتماً یاد بگیرید. اگر قصد استفاده از طنز و کنایه در حرف هایتان و بازی با کلمات را دارید، حتماً مخاطب خود را در نظر بگیرید. استانداردهای محیط کار را در پیغام هایی که برای همکاران تان می فرستید هم رعایت کنید. هم گوینده ی خوبی باشید و هم شنونده ی خوبی. از اطلاعاتی که می توانید از همکاران تان به دست آورید استقبال کنید، در واقع، از آن ها سؤال کنید و بخواهید که دانسته هایشان را به شما انتقال دهند. سپاسگذاری خود را به همکاران تان ابراز کنید.

۱۳- به پیغام های همکاران تان بی توجه نباشید

وقتی از همکاران تان پیغام متنی یا صوتی یا ایمیلی دریافت می کنید، آن ها را منتظر نگذارید و به موقع پاسخ شان را بدهید.

۱۴- خودتان را به همکاران جدیدتان معرفی کنید

به خاطر داشته باشید که حضور در یک محیط کاری جدید و ناآشنا حس ناخوشایندی دارد. بنابراین به همکار جدیدتان لبخند بزنید، مکالمه ی مختصری با او داشته باشید و از او دعوت کنید که ناهار را در کنار شما و بقیه ی همکاران تان بخورد. به او پیشنهاد دهید که اگر سؤالی داشت از شما بپرسد و در هفته های اول کارش اگر به مشکلی برخورد به او مشاوره دهید.

۱۵- سراغ غذای همکاران تان نروید

به خاطر داشته باشید که فقط یخچال محل کارتان مشترک است، نه غذاهای داخل آن. بنابراین اگر غذایی داخل یخچال هست که متعلق به شما نیست، نباید آن را بخورید. علاوه بر این، اگر قصد خوردن باقیمانده ی غذایتان را ندارید، در یخچال رهایش نکنید؛ آن را یا با خود به خانه ببرید یا دورش بریزید.

۱۶- دیگران را منتظر خودتان نگذارید

سعی کنید خودتان را چند دقیقه ای زودتر به محل کار یا جلسه ی کاری تان برسانید. فرقی نمی کند در جلسه گوینده باشید یا شنونده، حواس بقیه ی حاضرین را با تماس ها و پیغام های تلفن همراه تان یا صحبت با کنار دستی تان پرت نکنید. جز در مواردی که مسئولیت سخنرانی و ارائه ی یک مطلب به عهده ی شما است، از تک گویی خودداری کنید و فرصت صحبت و اظهار نظر را به بقیه هم بدهید.

۱۷- تأخیرتان را از قبل اطلاع دهید

وقت شناسی یکی از اصول حرفه ای است اما امکان ندارد که همیشه بتوانیم سر وقت خودمان را برسانیم. بنابراین همکاران تان را حتماً از قبل از تأخیرتان آگاه کنید تا بتوانند برنامه ی خود را با توجه به آن تنظیم کنند.

۱۸- نظافت و نظم را رعایت کنید

محل کار مثل خانه نیست که کسی به جای شما کار نظافت را انجام دهد. بنابراین خودتان ظرف هایتان را بشویید، آشغال هایتان را دور بیندازید و وسایل شخصی تان را از گوشه و کنار محل کارتان جمع کنید. در فضاهای مشترک، نهایت تمیزی و نظم را داشته باشید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود