سوال‌مهم: با «۴۰۰ ریال» چه چیزی می توانید بخرید؟

پیش بینی خودمانی از آینده اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۰

سوال‌مهم: با «۴۰۰ ریال» چه چیزی می توانید بخرید؟

خوب! این یک سوال واقعی است. با ۴۰۰ ریال، چه چیزی در اقتصاد امروز ایران می توان خریداری کرد؟ شاید این سوال برای شما خنده دار باشد و به تمسخر بگیرید که امروزه برای خرید یک نان بربری ساده غیر کنجد دار، بایستی حداقل  ۱۰۰۰ تومان پول به نانوا بدهید.

یک بستنی معمولی، دیگر زیر ۱۵۰۰ تومان نیست و یک بطری آب نیم لیتری هم ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد. ورودی بسیاری از تاکسی های درون شهری، ۱۵۰۰ تومان است و کم تر روزنامه ۱۰۰۰ تومانی می توان پیدا کرد. پس، امروزه  کف قیمتی خیلی چیزها در اقتصاد ایران را باید با کف ۱۰۰۰  تومان یا کلا با اسکناس ۱۰۰۰ تومانی باید بسنجیم.

خوب! این طور که مشخص است، با زیر ۱۰۰۰ تومان، چیز خاصی در اقتصاد امروز ایران که با رکود تورمی سنگینی روبرو است، نمی توان خریداری کرد و از ۲ سال پیش تا کنون، قیمت بسیاری از کالا و خدمات، خود را با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی تطبیق داده است.

خواه لوازم آرایشی باشد، خواه خودرو باشد، خواه خشکبار باشد و حتی پوشاک. خیلی چیزها در اقتصاد ایران ظرف سال ۹۷ تا به امروز، حداقل ۲ تا ۴ برابر شده  است و این رویه به نظر می رسد با وضعیت تحریم ها و سوء مدیریت در اقتصاد کلان ایران، هم چنان ادامه دار بوده تا سیگنال «بارداری در ایران و زایمان در شهرهای کانادا»، هم چنان توجیه آور و جذاب برای شمار زیادی از هموطنان ناسیونالیست باشد.

اما اگر کمی تامل کنیم، درخواهیم یافت که در اقتصاد امروز تورمی ایران که خیلی از بازارها مثل مسکن و طلا و زمین و خودرو، به نقطه اشباع رسیده است و جذابیت های کمی برای خرید و فروش و سودهای کلان مثل سالهای قبل دارد، همچنان بازار سرمایه یا همان بورس، فرصت های طلایی را در اختیار سرمایه گذاران صبور و آگاه قرار می دهد.

سوال اول این گفتار این بود که با ۴۰۰ ریال چه چیزی در اقتصاد امروز ایران می توان خرید؟ پاسخ این است که با ۴۰۰ ریال، می توان ۱ سهم  بانک تجارت، بزرگ ترین بانک خصوصی ایران با بیش از ۲۵۰۰ شعبه در سراسر کشور را خریداری کرد! آری! هر سهم امروز بانک تجارت با نماد وتجارت در بازار بورس اول ایران، حدود ۴۰۰ ریال است.

بورس
تابلو نماد بانک تجارت در بازار بورس ایران که پس از ۴۰۰ درصد افزایش سرمایه به حدود ۴۰۰ ریال رسیده است

چرا؟ چون این  بانک اخیرا افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی دارایی ها داده و تعداد کل سهام، چند برابر شد و به همان نسبت، قیمت نیز کاهش یافت و عدد امروز هر سهم بانک تجارت، به حدود ۴۰۰ ریال رسیده است. آیا خرید سهمی که ۴۰۰ ریال قیمت دارد،‌ریسک است؟ آیا با ۴۰۰ ریال، چیز دیگری می توان در اقتصاد امروز ایران که هر عدد بربری و نان سنگگ بیش از ۱۰ هزار ریال است، خرید کرد؟ آیا بانک تجارت، یک شرکت زیان ده و پر ریسک و به قولی به درد نخور است؟!

آن چه مسلم  است، بسیاری از شرکت ها در بازار بورس ایران خود را با دلار ۱۴ هزار تومانی در روزهای پایانی بهار ۹۸ تطبیق نداده اند و قیمت های آن ها هنوز با دلار زیر ۲ هزار تومانی تطبیق داده می شود. بسیاری از سهام در بازار امروز بورس ایران که روزانه بین  ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش معاملاتی دارد، افزایش قیمتی چندانی به نسبت ارز و سکه و طلا و زمین و مسکن در ۲ سال اخیر نداشته و هم چنان فرصت های جذابی برای سودهای شیرینی رویایی،  برای سهامداران نوید می دهند.

پتروشیمی پارس اگرچه ۴۲۰۰ تومان قیمت دارد، اما ساخت این پتروشیمی با دلار زیر ۲ هزار تومان بوده و انتظار رشد قیمتی برای این سهم متصور هستیم

منظور از سودهای شیرینی رویایی، ۱۰۰ درصد یا ۲۰۰ درصد سود ظرف ۲-۳ سال نیست. همین شرکت تپکو اراک ظرف چند سال اخیر، بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و سرمایه خیلی ها را ۱۰ برابر افزایش داد. همین تپکویی که من و شما خبر از اعتصابات کارگری و زیان ده بودن آن شنیدیم و هم چنان هم می شنویم! اما آیا بازار بورس،‌به اخبار متکی است  یا به واقعیت های صورت های مالی؟ آیا گرگ های بورس، حال را می خرند یا روی آینده سرمایه گذاری می کنند؟

اگر شما حداقل تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی که برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، به دنبال بستری عالی برای سرمایه گذاری جذاب و بلند مدت هستید، بازار بورس،  گزینه اول شما خواهد بود. اگر سود های شیرین، آرمان شما  است، دوستی بهتر از بازار بورس و فرابورس و بورس انرژی ندارید.

سهام عدالت اگر در ماه های آینده برای خرید و فروش آزاد شود، ۴۸/۰۰۰/۰۰۰ هموطن،‌ صاحب کد بورس شده و انقلابی در بورس ایران رخ خواهد داد. فراموش نکنیم که ارزش سبد سهام عدالت، بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است. افزایش  شمار دارندگان کد بورسی در ایران به بیش از ۱۰ میلیون نفر و مشارکت حدود ۵۰۰ هزار نفری هموطنان در عرضه اولیه ها (مثل عرضه اولیه تاصیکو و پروپیلن) نوید بخش روزهای طلایی در بورس ایران دارد.

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار بورس دارید:

  • کد بورس بگیرید.
  • در سامانه سجام به صورت رایگان ثبت نام کنید.
  • به یکی از ۱۰۶ کارگزاری در سراسر ایران رفته و دسترسی رایگان معاملات آنلاین بگیرید.
  • وارد سایت TSETMC.com شده و قیمت و رفتار قیمتی و نوسانات قیمتی بیش از ۵۴۰ شرکت پذیرفته شده در بورس ایران را بررسی کنید.
  • کمی به این قضیه که نفت و گاز و انرژی ایران در بورس انرژی با نماد انرژی ۳، در حال معامله است، توجه و تامل کنید. این موضوع، برای حرفه ای ها، معانی بسیاری دارد. بس ژرف و شگرف!
  • مفت ترین سهام بازار بورس در گروه خودرویی، پتروشیمی، تجهیزات،‌ کشاورزی و غذایی را شناسایی کنید. سهام شرکت های این گروه ها در بازار بورس و فرابورس ایران، پایین تر از قیمت ذاتی است.
  • در بورس امروز ایران، شرکت هایی با قیمت هر سهم زیر ۲۰۰ تومان، بسیار است. همان طور که می دانید با ۲۰۰ تومان هم چیز خاصی در اقتصاد امروز ایران نمی توان خرید. اما می توان صاحب ۱ سهم بانک تجارت، ۱ سهم تپکو و ۱ سهم شرکت ساپیا شد. آری! با ۲۰۰ تومان.
  • برای برخی از سهام در بورس ایران ظرف ۲ تا ۳ سال آینده، رشد ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی پیش بینی می شود. مس سرچشمه و بورس انرژی و صنایع دریایی ایران، تنها مشتی نمونه خروار است.
  • دلار ۵۰ هزار تومانی نزدیک است. اما چه زمانی به این سقف تاریخی می رسد، الله اعلم! مشخص نیست. اما روند قیمتی دلار و سکه و ارز، در یک کانال صعودی با افت و خیز همراه است و قطعا به نسبت سودهای رویایی در بورس ایران در بازه چند ساله، عددی محسوب نمی شود.
  • تشکیل پرتفو، انتظار حداقلی از فعالان بازار سرمایه است.
  • در بورس، مهم تر از دانش و اطلاعات و سرمایه، صبوری حرف اول را می زند.

حتما ببینید: انرژی۳: سهمی که ظرف ۸ ماه ۷ برابر شد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود