با فواید و مضرات مصرف «هلو» آشنا شوید

با فواید و مضرات مصرف «هلو» آشنا شوید

هلو یکی دیگر از میوه های خوش طعم و پرطرفدار تابستانی است. این میوه ی آبدار و شیرین، علاوه بر طعم و ظاهر جذابش، خواص و فواید زیاد و البته مضراتی هم دارد که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. با فواید و مضرات هلو آشنا شوید.

فواید و مضرات هلو

۱- سرشار از آب و مواد مغذی

هلو سرشار از ویتامین های A و C، بتاکاروتین و همینطور پتاسیم است.

این میوه همچنین از منابع خوب ویتامین های E، K، B1، B2، B3، B6 و B9 و همینطور مواد معدنی ای همچون کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی و مس به شمار می رود.

هلو همچنین حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و آب زیادی در خود دارد.

۲- جلوگیری از کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم در بدن منجر به هایپوکالمی یا کاهش پتاسیم بدن می شود، مشکلی که نامنظم شدن ضربان قلب و تضعیف عضلات را به دنبال دارد.

هلو سرشار از پتاسیم است، ماده ای که به بدن در انجام وظایف حیاتی اش مثل ارسال پیام های عصبی و حفظ سلامت گوارشی کمک می کند. پتاسیم موجود در این میوه همچنین به بدن کمک می کند از مواد کربوهیدرات برای تولید انرژی استفاده کند، وضعیت بافت عضلانی را سامان دهد و سطح الکترولیت را متعادل نگه دارد.

۳- جلوگیری از سرطان

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف مواد غذایی ضد سرطان برای مقابله با تأثیرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن امری ضروری محسوب می شود، تأثیراتی که یکی از آن ها بروز سرطان است.

هلو سرشار از فنول، فلاونوئید و کاروتنوئید است، مواد ضد توموری که جلوی صدمه زدن رادیکال های آزاد به دی ان ای را هم می گیرند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توانند به درمان سرطان هایی مثل سرطان سینه، ریه و روده ی بزرگ کمک کنند. این میوه همچنین بتا کاروتین فراوانی دارد که از ابتلا به سرطان ریه و بیماری های تنفسی جلوگیری می کند.

۴- حفظ سلامت چشم ها

بالا رفتن سن اغلب با تضعیف قدرت بینایی همراه می شود، با این حال، کاهش بینایی همیشه به خاطر افزایش سن رخ نمی دهد. کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و بیوکمیکال ها در بدن هم باعث تضعیف بینایی می شود.

هلو کاروتنوئید و بتاکاروتین زیادی در خود دارد، موادی که از چشم ها محافظت می کنند و به ویژه، جلوی بروز بیماری هایی مثل زروفتالمیا (خشکی شدید چشم) در شبکیه ی چشم را می گیرند. بعضی تحقیقات هم از وجود ارتباط میان مصرف لوتئین و زئاگزانتین موجود در هلو با کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید هسته ای حکایت دارد. زئاگزانتین همچنین به کاهش سرعت پیشروی بیماری تباهی لکه زرد در چشم ها که بر اثر بالا رفتن سن به وجود می آید، کمک می کند. این میوه حاوی مواد بیوکمیکال هم هست که از بافت های درون چشم ها در برابر صدمات بیرونی و درونی محافظت می کنند.

۵- حفظ سلامت پوست

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای برخورداری از یک پوست سالم و درخشان ضروری است. استفاده از هلو، تأثیر قابل توجهی در درمان مشکلات پوستی هم از خارج و هم از داخل بدن دارد. ویتامین C فراوان موجود در این میوه از پوست بدن در برابر تنش اکسیداتیو محافظت می کند و همچنین جلوی کمبود کلاژن در پوست را می گیرد و به بازسازی سلول ها کمک می کند. این ویتامین از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش هم محافظت می کند. پرتوهای فرابنفش B می توانند صدمه ای جدی به پوست وارد کنند و آنتی اکسیدان های موجود در هلو از پوست در برابر این آسیب ها محافظت می کنند. فلاونوئیدهای درون این میوه هم جلوی قرمز شدن پوست را می گیرند.

۶- حفظ سلامت گوارشی

تحقیقات نشان داده میان مصرف هلو و مقابله با سرطان روده ی بزرگ و جلوگیری از دیگر اختلالات گوارشی ارتباط وجود دارد. گوارش مهم ترین وظیفه ی بدن در جهت حفظ جان ما و مقابله با بیماری ها به شمار می رود. میوه ی هلو فیبر زیادی دارد، ماده ای که دستگاه گوارش بدن را از انواع مشکلات از جمله اسهال، بواسیر و اختلالات معده ای روده ای حفظ می کند. این ماده همچنین با کمک به اجابت مزاج، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا نگه می دارد. با وجود یک دستگاه گوارش سالم است که بدن می تواند مواد مغذی ای که از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنید را به طور کامل جذب کند.

۷- حفظ سلامت در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم در همه حال و به ویژه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. مادران باردار در این دوره باید مواد غذایی ای مصرف کنند که حاوی فیبر غذایی، آهن و فولات زیادی هستند. هلو میان وعده ی مناسبی برای زنان باردار به شمار می رود، چرا که در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن اغلب ضعیف می شود و ویتامین C موجود در هلو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. فولات موجود در این میوه هم به جذب آهن مواد غذایی مصرفی کمک کرده و از بروز اختلال در لوله های عصبی جنین جلوگیری می کند.

۸- رفع مشکل رکود خون

اگر مدت زیادی است که از مشکل کمبود خون رنج می برید، یا به تازگی زایمان یا عمل جراحی داشته اید، ممکن است به مشکل ایستایی یا رکود خون دچار شده باشید، مسأله ای که جلوی گردش خون در بدن را می گیرد و به تدریج باعث خشک شدن خون می شود. این مشکل بسیار خطرناک است و می تواند جان شما را به خطر بیندازد.

هلو ماده ی غذایی بسیار مناسبی برای رفع این مشکل است. این میوه را به همراه دیگر میوه ها و سبزیجات حاوی آهن، فولات و فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید چون مصرف این مواد غذایی بهترین روش برای بهبود وضعیت جسمانی شما به طور طبیعی است.

۹- حفظ سلامت مغز

تمام فعالیت های بدن با تکیه بر مغز انجام می شود. بدون وجود یک مغز سالم و فعال، کار دریافت پیام های عصبی مناسب از طریق سیستم عصبی برای اندام های دیگر بدن سخت می شود.

هلو بر روی سیستم کولینرژِیک بدن تأثیر دارد و کمک زیادی به تقویت عملکرد مغز می کند.

۱۰- تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن وظیفه ی مقابله با میکروب ها، بیماری ها، عفونت ها و رادیکال های آزاد را برعهده دارد. با وجود یک سیستم ایمنی سالم است که می توانیم از سوخت و سازی سالم برخوردار شویم، مسأله ای که برای عملکرد عضلانی بدن ضروری است.

آسکوربیک اسید و زینک موجود در هلو به تقویت و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین C درون این میوه هم به مقابله با ویروس ها و عفونت های فصلی ای که معمولاً سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، کمک می کند. هلو همچنین به دلیل داشتن ویتامین C، زینک و منیزیم، سرعت فرآیند تخریب سلولی را کاهش می دهد.

۱۱- حفظ سلامت قلب

این میوه هیچ کلسترولی ندارد و در مجموع میوه ی سالمی محسوب می شود. هلو همچنین تأثیر زیادی در کنترل میزان کلسترول خون و جلوگیری از بالا رفتن سطح این ماده دارد. کلسترول عامل بسیاری از بیماری های مزمن مثل فشار خون بالا و دیابت است. هلو با داشتن فیبر، به از بین رفتن کلسترول اضافی عروق بدن کمک می کند و به این ترتیب، گردش خون در بدن و اکسیژن رسانی به تمام نقاط آن را تسهیل می کند. مسدود شدن عروق خونی برای سلامت قلب بسیار خطرناک است.

مضرات مصرف هلو

هلو به دلیل داشتن بعضی مواد آلرژی زا درون خود، به بعضی افراد حساسیت می دهد. همچنین در نوع خشک شده ی آن از ماده ی سولفیت به عنوان ماده ی نگهدارنده استفاده می شود که بعضی افراد هم به این ماده آلرژی دارند.

از خوردن هسته های هلو هم به دلیل سیانید درون آن ها که ممکن است باعث مسمومیت سیانیدی شود، خودداری کنید.

اما زیاده روی در خوردن این میوه هم مضراتی دارد:

۱- هلو پتاسیم زیادی دارد و مصرف زیاد آن می تواند باعث بالا رفتن سطح پتاسیم در بدن شود، مسأله ای که افت شدید و خطرناک فشار خون را در پی دارد که به صورت احساس خستگی، احساس غش و ضعف، سرگیجه، تاری دید و افسردگی بروز پیدا می کند.

بالا رفتن سطح پتاسیم هم منجر به مشکل هایپرکالمی می شود که احساس خستگی، بی حس شدن دست و پا، حالت تهوع یا استفراغ، درد قفسه سینه و تنگی نفس، از علائم آن هستند.

۲- هلو آب زیادی در خود دارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن می تواند مقدار آب بدن را به بالاتر از حد مجاز برساند، مشکلی که به آن مسمومیت با آب گفته می شود و خطرات زیادی برای سلامتی دارد. این آب اضافی اگر از بدن دفع نشود، می تواند منجر به افزایش حجم خون و به دنبال آن ورم پاها، خستگی و تضعیف کلیه ها و مشکلات دیگری شود. این مسأله ممکن است باعث کمبود سدیم در بدن هم شود.

۳- فیبر غذایی فراوان هلو در صورت زیاده روی در مصرف این میوه می تواند کار جذب مواد مغذی توسط روده ها را مختل کند و باعث مشکلاتی مثل شکم درد، اسهال، یبوست، نفخ، انسداد روده و سوء جذب شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود