بهترین روش‌های مرتب کردن ریشه‌های فرش و شستن آن

بهترین روش‌های مرتب کردن ریشه‌های فرش و شستن آن

یکی از زیبایی های خانه های ایرانی، فرش است که به عنصری جدا نشدنی در خانه های ما تبدیل شده است. اگرچه نگاه کردن به این تابلوهای زیبا، همیشه لذت بخش است، اما ریشه های به هم ریخته یا کیف شده آنها ممکن است آنقدرها خوشایند نباشد. بر اساس تجربه های شخی هرکسی ممکن است راه حل هایی برای تمییزی و مرتب کردن ریشه های فرش خود داشته باشد. در ادامه برخی روش های قابل اجرا برای تمییزی و مرتب کردن ریشه های فرش ها را مرور می کنیم.

شستن ریشه فرش

شستن ریشه فرش

از آنجایی که ریشه فرش ها اغلب به رنگ های روشن هستند، ممکن است خیلی زود کثیف شده و تغییر رنگ دهند و از زیبایی فرش ها کم کنند. حتی اگر فرش هایتان نیاز به شستن نداشته باشد، شستن ریشه های فرش می تواند جلوه ای زیباتر به خانه شما دهد.

برای رفع زردی ریشه فرش باید مقداری آب گرم و شامپو فرش را با هم مخلوط کرده و با پارچه آغشته به محلول ریشه فرش را از سر تا پاک کنید و این کار را ادامه دهید تا ریشه های سفید و براق شوند. پس از شستن ریشه فرش، آن را در فضای باز قرار دهید تا خشک شود.

روش های محافظت از ریشه های فرش

استفاده از چسب پهن

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

یکی از روش های رایج برای محافظت از ریشه فرش، استفاده از چسب پهن است. ولی بهتر است بدانید، این روش می توانید آسیب های جبران ناپذیری را به فرش ماشینی یا دستباف وارد کند. باید بدانید:

– چسب پهن مورد استفاده، به مرور زمان، قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد و باید به طور مرتب، تعویض شود. با جابجایی چسب پهن، به احتمال زیاد برخی از ریشه ها کنده شده و از فرش جدا می شوند.
– معمولا چسب پهن، بر روی ریشه فرش باقی می ماند و حتی با شست و شو نیز از بین نمیرود.

گره زدن زدن ریشه های فرش

یکی از بهترین روش ها برای بالا بردن طول عمر ریشه فرش، گره زدن آن به روش های گوناگون است. در ادامه چند روش ساده برای گره زدن را بررسی می کنیم.

روش گره زدن نخودی:

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

یکی از روش های فانتزی گره زدن، گره نخودی است که بسیار آسان است. برای این کار، فقط لازم است، ریشه ها را به دسته های دو الی پنج تایی تقسیم کرده و به صورت معمولی، دورهم بپیچانید تا ایجاد گره کن .

روش دوگره:

شستن ریشه فرش

یکی دیگر از روش های زیبا برای گره زدن ریشه فرش، روش دوگره است. برای دوگره زدن، باید تمام ریشه های فرش را به دسته های دو الی پنج تایی تقسیم کنید. ابتدا، یک دسته ریشه های فرش را با دست چپ نگه دارید و با دست راست، نخی شبیه به نخ پود ولی با تاب کمتر را به کمک انگشت شست و سبابه بگیرید و آن را به صورت دوران، دور انگشت میانه، سبابه و شست بگردانید. سپس اولین دسته دو یا پنج تایی ریشه را، از داخل آن بیرون بکشید. به این ترتیب، اولین دسته های شما، به صورت مرتب و زیبایی، گره می خورد. مابقی ریشه های فرش را نیز، تا انتها به همین ترتیب، دوگره بزنید.

روش گره زنجیره ای:

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

یکی دیگر از روش های بسیار زیبا برای گره زدن، روش زنجیره ای است. برای این کار، ابتدا باید در انتهای تمام ریشه ها، گره نخودی ایجاد کنید. سپس امتداد ریشه ها را در حد ۲ سانتی متر فاصله از گره نخودی، مجددا به هم گره معمولی بزنید. دوباره امتداد ریشه ها را، از محل قبلی و با فاصله ۲ سانتی متر، با ریشه های همجوار، گره بزنید. اینگونه تمامی ریشه ها به صورت زنجیره ای، تزیین می شوند .

استفاده از کاور یا محافظ برای ریشه فرش

یکی دیگر از بهترین و راحت ترین روش ها برای محافظت از فرش، استفاده از کاور ریشه فرش می باشد که در انواع مختلف، در بازار موجود است.

کاور شفاف

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

طریقه استفاده از کاور ریشه فرش اینگونه است که ابتدا باید فرش را به داخل تا کرده سپس کاور فرش را در فاصله سه سانتی متری از لبه فرش قرار داده و با جدا کردن نوار کاغذی، آن را به قسمت بالای ریشه های فرش بچسبانید. سپس ریشه های فرش را به حالت اولیه برگردانده و با دست یا شانه، کاملا آنها را مرتب کنید. در انتها نیز ، لبه دیگر کاور فرش را به روی فرش بچسبانید.

کاور توری 

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

یکی دیگر از روش هایی که از آن برای محافظت از ریشه ها استفاده می شود استفاده از کاور توری است که از انواع کاورهای مناسب برای ریشه فرش می باشد. کاور توری که در اصطلاح به آن کاور شیشه ای نیز گفته می شود موجب می شود که ریشه های فرش قابل مشاهده باشد.

این نوع از کاورها به اندازه قابل توجهی از ریشه فرش ها محافظت می کند و مهمترین مزیت آن این است که در مقایسه با سایر کاور ها جریان هوا به راحتی از آن عبور می کند. کاورهای توری با استفاده از نوار باریک چسبی به لبه فرش می چسبد. این چسب قوی نیست و به فرش شما آسیبی نخواهد زد.

لفافه دوزی

بهترین روش مرتب کردن ریشه های فرش چیست؟

یکی دیگر از روش های محافظت از ریشه های فرش، لفافه دوزی است. از این روش، بیشتر در زمان قدیم استفاده می شد، اما برخی همچنان از این روش استفاده می کنند.

لفافه دوزی به این شکل است که ریشه های فرش را تا کرده و یک پارچه از جنس برزنت یا متقال را دو طرف فرش قرار داده و می دوزند. پارچه های مورد استفاده در لفافه دوزی، جریان هوا عبور می دهند، درنتیجه، فرش شما به مرور زمان، آسیب نمی بیند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود