۸ تأثیر مخرب گرمای شدید هوا بر جسم و روح؛ از کند ذهنی تا میل به خودکشی

۸ تأثیر مخرب گرمای شدید هوا بر جسم و روح؛ از کند ذهنی تا میل به خودکشی

فصل تابستان دیگر رسماً از راه رسیده است. هر چه جلوتر می رویم، هوا گرم تر می شود و آنقدر هر کاری برایمان سخت می شود که انگار جز اینکه گوشه ای زیر باد خنک وسایل سرمایشی بنشینیم، توان کار دیگری را نداریم.

اگر احساس کرده اید که هر سالی که می گذرد تابستان برایتان گرم تر می شود، اشتباه نکرده اید. چند روز پیش بود که رسانه ها از گرمای بی سابقه ی تابستانی در اروپای غربی خبر دادند و سازمان های هواشناسی اعلام کردند در روزهای آتی این بخش از اروپا شدیدترین، خطرناک ترین و شاید مرگبارترین موج گرما بعد از تابستان ۲۰۱۳ را تجربه خواهد کرد که طی آن ده ها هزار نفر جان خود را از دست دادند.

متأسفانه این مسأله موقتی نیست و پیش بینی می شود، روندی ادامه دار باشد.

تا زمانی که انسان ها به انتشار گازهای گلخانه ای مثل کربن دی اکسید در جو زمین ادامه دهند، بیشتر حرارتی که از سمت خورشید جذب می شود، در زمین محبوس می شود و در نتیجه، متوسط دمای زمین افزایش پیدا می کند و تغییرات دیگری هم رخ می دهد.

طبق پیش بینی ها، تا سال ۲۰۵۰، شهرهای سراسر دنیا روزهای بیشتری را در دمای بالای ۳۷ درجه سانتیگراد سپری خواهند کرد و تا سال ۲۱۰۰، دمای هوا باز هم بیشتر خواهد شد.

اما گرمای هوا فقط ناخوشایند نیست و تأثیرات جدی ای هم بر سلامت فیزیکی و روانی و توانایی های شناختی ما دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم گرمای شدید هوا چه تأثیری بر مغز و بدن دارد.

۱- گرمای هوا باعث گرمازدگی خفیف می شود که می تواند خطرناک باشد

تأثیر گرمای شدید هوا بر جسم و روح

بیرون رفتن در روزهای گرم تابستان می تواند فشار فیزیکی به ما وارد کند. هر چه مدت زمان بیشتری را در گرما بگذرانید، با تأثیرات جدی تری مواجه خواهید شد.

بالا رفتن دمای بدن ابتدا می تواند باعث تعریق شدید، مرطوب و چسبناک شدن پوست، کم آب شدن بدن، خستگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گرفتگی های عضلانی و بیشتر شدن و ضعیف شدن نبض شود.

در این حالت باید خودتان را به یک جای خنک برسانید، آب بنوشید و با آب خنک دوش بگیرید یا لباس های خنکی به تن کنید. اگر این علائم بیشتر از یک ساعت ادامه پیدا کنند، تشدید شوند، یا اگر استفراغ کنید، یعنی به کمک پزشکی احتیاج دارید.

۲- اگر به اندازه ی کافی در معرض گرما قرار بگیرید، دچار گرمازدگی شدید خواهید شد

با رسیدن دمای بدن به ۳۹ درجه سانتیگراد یا بیشتر، شخص دچار گرما زدگی شدید می شود که می تواند یک فوریت پزشکی کشنده باشد.

گرمازدگی شدید بسیاری از نشانه های گرمازدگی خفیف را دارد با این تفاوت که در گرمازدگی شدید ممکن است نبض تان تند و محکم بزند، احساس گیجی کنید و بیهوش شوید. به علاوه، ممکن است دیگر عرق نکنید.

اگر کسی دچار گرمازدگی شدید شود، دمای بدن او باید فوراً پایین بیاید. در این حالت، نباید هیچ مایعاتی مصرف کنید. خود را یه یک جای خنک برسانید، لباس های خنک به تن کنید یا با آب خنک دوش بگیرید و سپس با اورژانس تماس بگیرید.

۳- گرمای شدید ما را کند ذهن می کند

اگر تا به حال احساس کرده اید که گرما مغزتان را مه آلود می کند – حالتی که در آن انگار در یک اتاق بخار هستید، به سختی نفس می کشید و نمی توانید واضح فکر کنید – باید بدانید که فقط شما نیستید که چنین تجربه ای داشته اید.

تحقیقات زیادی نشان داده با بالا رفتن دما، در تست های شناختی عملکرد کندتر و غیر دقیق تری پیدا می کنیم. این پدیده هر کسی را تحت تأثیر قرار می دهد.

۴- گرما باعث آلودگی هوا می شود و کیفیت هوا را پایین می آورد، مسأله ای که تنفس را سخت می کند و باعث بیماری می شود

در روزهای گرم سال، گرمای خورشید باعث می شود مواد آلاینده با گازهای درون جو زمین که لایه ازون را تشکیل می دهند واکنش دهند. هر چه هوا گرم تر باشد، آلودگی بیشتری در لایه ازون تولید می شود. به علاوه، وقتی در روزهای گرم هوا راکد باشد و جریانی نداشته باشد، مه دود به وجود آمده در هوا باقی می ماند.

تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشان داد، به ازای هر یک درجه سانتیگرادی که دمای هوا بالا می رود، آلودگی های لایه ی ازون طبق پیش بینی ها می تواند باعث ۲۲ هزار مورد مرگ بیشتر در سراسر دنیا بر اثر بیماری های تنفسی، آسم و آمفیزم شود.

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ هم نشان داده آلودگی هوا تا به آن زمان هر ساله باعث مرگ ۹ میلیون نفر شده بود. بنابراین، با افزایش دمای هوا، میزان مرگ و میر هم افزایش پیدا می کند.

۵- گرمای غیر عادی هوا می تواند نرخ خودکشی را افزایش دهد

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد هر یک درجه سانتیگراد افزایش در متوسط دمای ماهانه با افزایش نرخ ماهانه ی خودکشی مرتبط بود. در آمریکا، این افزایش حدود ۷ درصد و در مکزیک ۲ درصد بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که تا سال ۲۰۵۰، این مسأله احتمالاً باعث ۱۴ هزار خودکشی بیشتر در آمریکا خواهد شد، گرچه به گفته ی آن ها، این میزان می تواند به ۲۶،۰۵۰ مورد بیشتر هم برسد.

۶- دمای بالای هوا، سلامت روانی را در معرض خطر قرار می دهد

بسیاری از افراد با روحیه ای مثبت از زمستان پا به تابستان می گذارند اما رفته رفته احساس افسردگی می کنند.

محققان همان پژوهشی که درباره ی ارتباط وضعیت آب و هوا با خودکشی بود، با بررسی ۶۰۰ میلیون توئیت متوجه شدند با بالا رفتن دما احتمال ابراز افسردگی و غم بیشتر می شد.

۷- گرمای هوا آلرژی و آسم را تشدید می کند

با فرا رسیدن بهار، افراد مبتلا به آلرژی درگیر حساسیت فصلی و علائم ناخوشایند آن در بینی، گلو، سینوس ها، چشم ها و غیره می شوند. در سال های اخیر هم فصل گرده افشانی بهار زودتر شروع می شود و هم گرده های حساسیت زا مدت طولانی تری در هوا باقی می مانند.

افزایش کربن دی اکسید هوا باعث افزایش میزان گرده ها در هوا هم شده.

تمامی این عوامل باعث می شود افراد مبتلا به آلرژی بیشتر درگیر علائم حساسیت فصلی خود باشند. این علائم می توانند تعداد دفعات وقوع حمله های آسمی را هم افزایش دهند.

۸- موج گرما نوع مرگبارتری از گرمای شدید است و در بعضی کشورها بیشتر از بلایای طبیعی تلفات جانی دارد

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داد ۳۰ درصد از جمعیت دنیا در معرض چنان گرمای شدیدی هستند که می تواند سالانه به مدت ۲۰ روز یا بیشتر، جان افراد را بگیرد. میزان شدت گرما بر اساس شاخص گرمایی ای تعریف می شود که در آن دما و رطوبت هوا در نظر گرفته می شود، در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد، اندام های بدن ورم و سلول های آن شروع به از کار افتادن می کنند.

در سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۰ هزار نفر در شهر مسکو، بر اثر موج گرما جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۰۳ هم طبق تخمین ها یکی از موج های گرمایی ای که در فصل تابستان قاره ی اروپا را درنوردید، باعث مرگ حدود ۷۰ هزار نفر شد.

منبع: insider
بدون نظر

ورود