با فواید و مضرات مصرف «آلو» آشنا شوید

با فواید و مضرات مصرف «آلو» آشنا شوید

آلو یکی دیگر از میوه های لذیذ تابستانی است که انواع و رنگ های متنوعی دارد و مزه ی ترش و شیرین آن طرفداران زیادی دارد. مصرف این میوه ی خوش طعم فواید و البته مضراتی دارد که در ادامه ی مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

فواید و مضرات آلو

۱- سرشار از مواد مغذی

آلو مملوء از ویتامین های A، C، K و B9 است. این میوه همچنین مقادیر قابل توجهی مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن، کلسیم و روی دارد.

آلو حاوی مقادیر کمتری ویتامین های B1، B2، B3، B6 و E هم هست.

این میوه از فیبر غذایی و مواد آنتی اکسیدان برخوردار است، ماده ی غذایی کم کالری ای محسوب می شود و چربی مضر ندارد.

۲- مناسب برای کاهش وزن

مصرف آلوی تازه به افرادی که قصد لاغر کردن خود را دارند توصیه می شود. این میوه از مواد مغذی و خواصی برخوردار است که برای مقابله با عوامل مؤثر در بروز سندرم سوخت و ساز ضروری هستند. آلو همچنین از مواد ضد التهابی ای برخوردار است که قادرند سلول های چربی را به نحو مؤثری از بین ببرند و به این ترتیب، وزن را کاهش دهند.

به علاوه، افرادی که اضافه وزن دارند مجبور هستند از مصرف مواد قندی و شیرینی جات پرهیز کنند. مزه ی شیرین آلو می تواند هوس خوردن مواد قندی را در شما از بین ببرد. همچنین، فیبر غذایی موجود در این میوه به کنترل اشتها در افراد چاق کمک می کند. تمامی این عوامل، کار کاهش وزن را آسان تر می کنند.

۳- کنترل دیابت

مصرف آلو به مقابله با افزایش قند خون و دیابت کمک می کند. فلاونوئیدهای موجود در آلو از بدن در برابر مشکل مقاومت انسولینی محافظت کرده و به افزایش حساسیت نسبت به انسولین در بدن کمک می کنند.

۴- جلوگیری از پوکی استخوان

مصرف آلوی خشک به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. فلاونوئیدهای موجود در این میوه از جمله کافئیک اسید و روتین به جلوگیری از زوال بافت های استخوانی کمک می کند و از ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی جلوگیری می کند.

۵- کمک به گوارش

این میوه از منابع خوب فیبر غذایی به شمار می رود و از مواد دیگری مثل سوربیتول و ایزاتین هم برخوردار است که همگی به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند. سوربیتول و ایزاتین خاصیت ملینی دارند و به دفع مایعات و مواد زائد از روده ها کمک می کنند.

۶- تقویت عملکرد شناختی

طبق تحقیقات، فلاونوئیدهای موجود در آب آلو در جلوگیری از اختلالات شناختی ناشی از افزایش سن مؤثر هستند. فیتونوترینت های آلو به کاهش التهاب در نواحی عصبی کمک می کنند و به این ترتیب توانایی یادگیری و حافظه را تقویت می کنند. مصرف منظم این میوه به جلوگیری از بیماری های تخریب کننده ی اعصاب هم کمک می کند.

۷- حفظ سلامت دستگاه عصبی

این میوه حاوی ویتامین B6 است که به انتقال سیگنال های عصبی و بهبود عملکرد دستگاه عصبی کمک می کند. این میوه همچنین به رشد مغز و تولید هورمون های مؤثر در روحیه کمک می کند. تریپتوفان موجود در آلو که نوعی اسید آمینه است، به تولید انتقال دهنده ی عصبی ای به نام سروتونین کمک می کند که نقش مهمی در بهبود خواب، اشتها و تمرکز دارد.

۸- محافظت از سلامت قلب

طبق تحقیقات، مصرف منظم آلوی خشک به گردش خون در سرخرگ ها کمک می کند. این ویژگی در جلوگیری از بیماری های عروقی مختلفی از جمله تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته ی مغزی نقش دارد.

۹- تقویت سیستم ایمنی

میوه ی آلو به دلیل داشتن ویتامین C فراوان برای تقویت عملکرد ایمنی بدن بسیار مفید است. این ویتامین مقاومت بدن در برابر عفونت ها و التهابات را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده آلو دارای محرک های ایمنی ای است که جلوی گسترش سلول های سرطانی را می گیرند و در جلوگیری از بیماری های مختلفی نقش دارند.

۱۰- تنظیم کلسترول خون

مصرف آلوی خشک به جلوگیری از افزایش کلسترول و چربی خون کمک می کند. به علاوه، فیبر موجود در این میوه با کاهش کلسترول مضر خون و کمک به افزایش سطح کلسترول مفید آن، از قلب محافظت می کند.

۱۱- تقویت سلامت سلولی

این میوه حاوی مواد معدنی ای همچون آهن و مس است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کنند و کار پاکسازی خون و گردش آن را تسهیل می کنند. مس موجود در آلو مانند یک ماده ی آنتی اکسیدان عمل می کند و برای سلامت عصبی و تولید کلاژن در بدن ضروری است. مصرف مس به جذب آهن هم کمک می کند و از بیماری های مختلفی مثل کم خونی و آرتروز جلوگیری می کند.

۱۲- کاهش اضطراب

مصرف منظم آلو به کاهش اضطراب کمک می کند. طبق تحقیقات، کلروژنیک اسید موجود در این میوه از خاصیت ضد اضطرابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است که به درمان رفتارهای ناشی از اضطراب و آسیب ناشی از تنش اکسیداتیو کمک می کند.

۱۳- رفع نشانه های آنفلوانزا

مصرف میوه ی آلو یا آب آن می تواند با ویروس آنفلوانزا مقابله کند چون حاوی مقادیر زیادی مولکول لکتین است.

۱۴- مفید برای زنان باردار

میوه ی آلو به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان، ماده ی غذایی بسیار مفیدی برای دوران بارداری محسوب می شود. عناصر مفید درون این میوه برای بینایی، رشد استخوان ها و بافت و سلامت سلولی مادر و جنین ضروری هستند. فیبر موجود در آلو به جلوگیری از یبوست و بهبود گوارش کمک می کند. این میوه از موادی برخوردار است که به مقابله با انواع عفونت ها و حفظ سلامت عمومی کمک می کنند. با این حال، مصرف آب آلوهای صنعتی به دلیل  داشتنمواد نگهدارنده و قندهای افزودنی توصیه نمی شود.

۱۵- جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده اپی کاتچین موجود در این میوه به جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های بدخیم سرطانی کمک می کند. آلو سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت هایی است که بدون آنکه صدمه ای به سلول های سالم بدن وارد کنند، تأثیر درمانی بر سلول های سرطانی سینه می گذارند.

۱۶- حفظ تعادل الکترولیتی بدن

میوه ی آلو حاوی پتاسیم است که نوعی الکترولیت و ماده ای ضروری برای عملکرد مؤثر سلول ها و بافت های بدن به شمار می رود. مصرف آلو به تنظیم انقباض عضلانی و تعادل اسیدی بدن کمک می کند.

۱۷- حفظ سلامت پوست

این میوه سرشار از ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها است که به حفظ سلامت، درخشندگی و جوانی پوست کمک می کنند. آلو حاوی موادی است که از خاصیت ضد پیری برخوردارند و به همین دلیل به کاهش لکه های تیره و چین و چروک پوست کمک می کند. از عناصر موجود در این میوه هم در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از جمله شوینده ها و ماسکهای صورت استفاده می شود.

۱۸- حفظ سلامت چشم ها

آلو حاوی ویتامین A و بتا کاروتن است که برای حفظ بینایی و جلوگیری از تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن مفید هستند. کاروتنوئیدها، لوتئین و زئاگزاتین موجود در این میوه با قرارگیری در بافت های شبکیه ی چشم، از چشم ها در برابر صدمات ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می کنند.

۱۹- جلوگیری از لخته شدن خون

این میوه حاوی ویتامین K است که به انعقاد طبیعی خون کمک می کند و سلامت استخوانی را بهبود می بخشد. کمبود ویتامین K می تواند منجر به کمبود خون بیش از اندازه و دیگر مشکلاتی از جمله تضعیف استخوان ها شود.

مضرات مصرف آلو

  • بعضی افراد به میوه ی آلو حساسیت دارند. خارش و التهاب در دهان و گلو از نشانه های این حساسیت غذایی هستند.
  • این میوه حاوی مقادیر فراوانی اگزالات است که جذب کلسیم در بدن را افزایش می دهد. از آنجایی که انباشت اگزالات و کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه و مثانه می شود، افرادی که مستعد این بیماری ها هستند باید میوه ی آلو را با مشورت پزشک مصرف کنند.
  • آلو مانند پرتقال، سیب های سبز، آناناس، لیمو ترش، گریپ فروت، نارنگی و گوجه فرنگی، ماده ی غذایی اسیدی ای محسوب می شود و مصرف آن برای بعضی افراد باعث ناراحتی معده می شود.
  • میوه ی آلو در صورت مصرف زیاد، ممکن است با بعضی داروها تداخل پیدا کند. برای مثال، این میوه باعث کاهش قند خون می شود و به همین دلیل خوردن آن به کسانی که عمل جراحی در پیش دارند توصیه نمی شود. در حقیقت این افراد از دو هفته قبل از جراحی نباید آلو مصرف کنند.
  • تومورهای سرطانی باعث افزایش سطح سروتونین خون می شوند و آلو هم حاوی مقدار زیادی سروتونین است. مصرف این میوه قبل از آزمایش تومورهای سرطانی ممکن است نتیجه ی آزمایش را اشتباهاً تغییر دهد.
  • برای خشک کردن آلو از ماده ی سولفیت استفاده می شود تا از اکسید شدن فنول های موجود در آلوی خشک شده جلوگیری شود. افرادی که به ماده ی سلوفیت حساس هستند باید در مصرف آلوی خشک شده احتیاط کنند چون این مسأله ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکتیک (واکنش آلرژیک شدیدی که می تواند کشنده باشد) شود.

بدون نظر

ورود