اختلاف فاحش دستمزد بین بازیکنان زن و مرد دنیای فوتبال و شکایت تیم زنان ایالات متحده

اختلاف فاحش دستمزد بین بازیکنان زن و مرد دنیای فوتبال و شکایت تیم زنان ایالات متحده

تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده روز یکشنبه در بازی پایانی جام جهانی با نتیجه دو بر صفر هلند را شکست داده و قهرمان شد. تیم زنان ایالات متحده ۴ سال پیش نیز برنده این مسابقات شده و امسال نیز موفق شد از مقام قهرمانی خود دفاع نماید. اکنون تیم فوتبال زنان ایالات متحده ۴ قهرمانی جام جهانی را در کارنامه دارد که آن را به موفق ترین تیم فوتبال زنان در عرصه جهانی تبدیل می سازد. علیرغم این که بازیکنان این تیم از محل صعود به مراحل پایانی و قهرمانی در مسابقات، پاداش های قابل توجهی دریافت می کنند اما تمامی عایدات مالی آن ها را نمی توان با دستمزدها و جوایز نقدی که به فوتبالیست های مرد داده می شود مقایسه کرد.

تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده در جام جهانی 2019

اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده هر کدام ۲۵۰.۰۰۰ دلار پاداش به خاطر قهرمانی شان در جام جهانی فوتبال زنان دریافت خواهند کرد. اما اعضای تیم ملی مردان این کشور که نتوانستند برای مرحله پایانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب شوند، در صورت بردن جام جهانی فوتبال هر کدام ۱.۱ میلیون دلار پاداش دریافت می کردند. روزنامه گاردین با تحلیل قراردادهای اعضای تیم فوتبال زنان ایالات متحده برآورد کرده که هر بازیکن تیم برای رفتن به مرحله نهایی جام جهانی ۳۷.۵۰۰ دلار، برای هر برد در مرحله مقدماتی ۳.۰۰۰ دلار (آن ها با ۵ بردی که در دور مقدماتی کسب کردند هر کدام ۱۵.۰۰۰ دلار پاداش دریافت کردند)، ۳۷.۵۰۰ دلار برای رسیدن به مرحله فینال و ۱۱۰.۰۰۰ دلار نیز برای بردن جام جهانی جایزه نقدی دریافت کرده اند.

بیشتر بخوانید: جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۹؛ با تمام اعضای تیم ملی ایالات متحده آشنا شوید

تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده در جام جهانی 2019

همچنین شکاف بسیار بزرگی بین پاداش کلی بردن جام جهانی در مسابقات زنان و مردان وجود دارد. به گفته نیویورک تایمز در کل ۳۰ میلیون دلار جایزه نقدی در جام جهانی زنان ۲۰۱۹ پرداخت شده است که این عدد برای مسابقات جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. روز جمعه گذشته، جیانی اینفانتینو، رییس فیفا از احتمال توسعه جام جهانی فوتبال زنان و دو برابر کردن جوایز نقدی در این مسابقات سخن گفت. مگان راپینو، بازیکن خط میانی تیم فوتبال زنان ایالات متحده از این سخنان اینفانتینو و اینکه چرا فینال گلد کاپ بین تیم های فوتبال مردان مکزیک و ایالات متحده در همان روز انجام بازی فینال جام جهانی فوتبال زنان برگزار شده انتقاد کرده است.

تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده در جام جهانی 2019

راپینو در مورد شکاف دستمزدها و جوایز در فوتبال زنان و مردان چنین گفته است: «حقیقتاً این عادلانه نیست. ما باید آن را دو برابر کرده و از آن عدد برای دو برابر کردن یا چهار برابر کردنش در دفعه بعد استفاده کنیم. این همان منظوری است که من دارم وقتی می گوییم “آیا حس می کنیم به ما احترام گذاشته می شود؟”. اگر برایتان مهم بود اجازه می دادید این شکاف بیشتر شود؟ آیا سه فینال را در یک روز برنامه ریزی می کردید؟ نخیر برایتان اهمیتی ندارد». راپینو می گوید که فوتبال زنان برای رشد نیاز به سرمایه گذاری مالی بیشتر دارد: «پول از فیفا، پول از فدراسیون ها. پول از تبلیغات، اسپانسرها، صاحبان حق پخش، تلویزیون. تمام این ها. و البته نه اینکه کورکورانه برای همه چیز ریخت و پاش کرد بلکه باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرد، در برنامه های آموزشی یا آکادمی های فوتبال برای زنان، در مربیگری برای زنان، همه این ها».

تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده در جام جهانی 2019

در سال ۲۰۱۹، تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده از فدراسیون فوتبال این کشور به خاطر تبعیض جنسیتی، شکاف دستمزدها بین زنان و مردان و شرایط کاری شکایت کرد. بعد از برنده شدن تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده در مسابقه فینال در لیون، فرانسه، بسیاری فریاد «دستمزد برابر» سر دادند اما به نظر نمی رسد شکاف بین دستمزدهای بازیکنان زن و مرد دنیای فوتبال به این زودی ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: ۲۱ شگفت انگیز؛ باارزش ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان از دیدگاه ترانسفر مارکت

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • تارک تیر ۱۹, ۱۳۹۸

    کدوم آدم عاقلی از برابری دستمزد حرف میزنه وقتی فوتبال زنان کیفیت، جذابیت، حق پخش، تبلیغات، اسپانسر، شهرت، قدمت و…
    کمتری داره؟؟؟!!!!

    • حقوق زنان تیر ۲۰, ۱۳۹۸

      غربیها
      برا همینه ماها همیشه دنبالشون میدویم تا برسیم