تعریف در حال تغییر «مردانگی»؛ جنبش دفاع از حقوق مردان در برابر فمنیسم؟!

تعریف در حال تغییر «مردانگی»؛ جنبش دفاع از حقوق مردان در برابر فمنیسم؟!

در حالی که جنبش های حق رأی زنان و فمنیسم همواره برای بدست آوردن حقوق مساوی برای زنان تلاش می کردند، جامعه مشتاقانه نظاره گر پیروزی زنان در بدست آوردن حق رأی و کار در محلی که می خواستند بود. اما هیچ کس توجهی به شرایط و تقلاهای مردان در این مدت نداشته است. در تمام این سال ها تعریف مردانگی دچار تغییر شد و مردان حس کردند بسیاری از حقوق خود را بحق یا نابحق از دست داده اند. در ادامه می خواهیم در مورد تعریف مردانگی، دفاع از حقوق مردان و اهمیت آن صحبت کنیم، موضوعی که دستکم برای نیمی از جمعیت جهان که جنس «قویتر» شناخته می شود اهمیت زیادی دارد.

مردانگی چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

بر اساس قوانین اجتماعی، قرار نیست که مردان اینگونه حس کنند اما نمایندگان این «نیمه قوی تر» جامعه رفته رفته نشان دادند که از یکجانبه گرایی فمنیسم راضی نیستند. بدین ترتیب بود که جریانی به نام حقوق مردان (masculism) در سال ۱۹۶۰ در ایالات متحده شکل گرفت که اعضای آن برای حقوق مساوی زنان و مردان تلاش می کردند. آن ها همچنین ادعا می کردند که پسربچه ها و مردان اغلب به خاطر کلیشه هایی که به جنسیت مربوط است تحقیر می شوند. طرفداران حقوق مردان کسانی نیستند که به زنان تعرض کرده یا آن ها را به نقد بکشند. آن ها رودر روی فمنیست ها قرار نمی گیرند آن ها تنها نمی خواهند که جامعه از آن ها انتظار داشته باشد نماد «شاهزاده ای سوار بر اسب سفید» باشند.

قضاوت بر اساس ظاهر یا همان ظاهربینی در مورد مردان

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

قضاوت ظاهری (Lookism) یک دیدگاه پیشداورانه نسبت به ظاهر یک شخص است. مردان معمولی همیشه از کلیشه ها رنج می برند زیرا در زندگی شخصی و محل کارشان، مردان جذاب و شجاع برتری هایی دارند. محققان نیز برخی از ادعاهای این مردان را تایید کرده اند.

  • یک زن معمولی همواره رویای بودن با یک مرد بلند قد که دستکم ۱۸۳ سانتیمتر قد داشته باشد را در سر دارد. اما قد متوسط مردان با این قد ایده آل فاصله دارد زیرا این عدد به طور متوسط ۱۷۵ سانتیمتر است. همچنین مردان سبزه و مو خرمایی معمولاً بیشتر از مردان بور یا طاس مورد توجه زنان قرار می گیرند تنها به این دلیل که زنان معمولاً خواب یک مرد مو خرمایی سبزه با چشم های قهوه ای را می بینند. اما چرا اینچنین است؟ زنان می گویند که مردان با چنین شرایطی این حس را در آن ها ایجاد می کنند که روح قوی تری داشته و بسیار پرانرژی تر بوده و اعتماد بنفس بالاتری نیز دارند.
  • ریش و سبیل نیز یک برتری اضافی است. مردانی که صورتشان مو دارد معمولاً شجاع، قاطع و قوی انگاشته می شوند و جالب اینکه بیشتر از مردان دارای صورت های بدون مو استخدام می شوند.
  • زنان به مردان با شانه های پهن علاقه دارند که تحقیقات علمی و تجربی این موضوع را تایید می کند.

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

تبلیغات و دنیای سرگرمی تصویری از یک مرد ایده آل در ذهن همگان ایجاد کرده که فاصله بسیار زیادی از واقعیت دارد. با این وجود، کمپانی های فعال در این عرصه به شکل گسترده ای از این تصویر استفاده کرده و زنان در صورتی که یک کالای خاص توسط یک مرد جذاب و با خصلت مردانه تبلیغ شود بیشتر به سمت آن گرایش پیدا کرده و آن را می خرند. با این وجود، قضاوت ظاهری در مورد مردان عواقب بسیار غم انگیزی مانند اختلال خود زشت انگاری (dysmorphophobia) را در پی دارد. مردان امروزی به خاطر این که بدنشان تناسب ندارد، برنزه نیست یا به اندازه کافی تیره نیست خود را سرزنش کرده و احساس شرم می کنند. خود زشت انگاری نیز به سوء مصرف استروئیدها و افسردگی منتهی می شود که این دو به نوبه خود ناتوانی در رسیدن به ظاهر ایده آل را در پی دارند.

مردان نیز از خشونت خانوادگی رنج می برند

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

در روزگار کنونی و البته در قرون طولانی، خشونت خانوادگی همواره بدین معنی بود که زنان نقش قربانی را داشته و مردان و شوهران دیکتاتورهایی خشن و بیرحم بوده اند. اما مردان نیز می توانند قربانی خشونت خانوادگی باشند.

  • ۳۰ درصد قربانیان خشونت های خانوادگی مردان هستند که توسط زنان اطرافشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، زنانی که اغلب نامزد، همسر، مادر یا یکی از خویشاوندان و نزدیکان آن ها بوده اند. متاسفانه این قربانیان جایی برای پناه بردن و درخواست کمک ندارند زیرا اصولاً مردان را قربانی خشونت خانوادگی نمی شناسند و محلی خاص برای دفاع از حقوق این افراد و کمک به آن ها وجود ندارد.
  • وقتی که پای اذیت و آزار به میان می آید زنان بسیار خلاق تر هستند. البته زنانی هستند که مردان را کتک زده و در درجات مختلف به آن ها آسیب بدنی وارد می کنند. با این وجود به اصطلاح آشی که اغلب این زنان برای مردان می پزند همیشه جسمی نیست. این اذیت و آزار می تواند به شکل شکنجه روحی، تعقیب کردن، اخاذی و سوء استفاده و آزار جنسی باشد.
  • مردان از اینکه در این گونه موارد درخواست کمک کنند خجالت می کشند زیرا جامعه از آن ها چنین انتظاری نداشته و این موضوع را عمدتاً جدی نمی گیرد. دیدگاه جامعه این است که مرد واقعی در مورد این گونه چیزها شکایت  نمی کند و زنان در واقع نمی توانند به مردان آسیب زده یا آن ها را مورد اذیت و آزار قرار دهند.

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

با این وجود، همه چیز در حال تغییر است و در بسیاری از کشورها افراد به خاطر رفتارهای خشن و وادار کردن شریک زندگی یا دیگر اعضای خانواده به کاری که دوست ندارند به زندان فرستاده می شوند. برای مثال در بریتانیا زنی به نام والری سندرز در یورک شمالی به خاطر غرولند کردن و وادار نمودن همسرش به تمیز کردن خانه چند ساعت را پشت میله های زندان گذرانده و حتی مجبور به حضور در دادگاه شد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ سنت عجیب و عموماً وحشتناک در جهان که طی آن پسران وارد دنیای مردانگی می شوند

وقتی که پای بزرگ کردن بچه ها به میان می آید مردان حقوق بسیار کمتری دارند

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

اگر چه در کشورهای اسلامی مانند ایران حق حضانت فرزندان بعد از سنی خاص و تحت شرایطی به پدر یا خانواده پدری تعلق می گیرد اما در بسیاری از کشورهای جهان در صورت طلاق زوجین، حضانت بچه ها به مادرشان می رسد. مهم نیست که پدر چقدر خوب و مستعد باشد، او برای بدست آوردن حق حضانت فرزندانش باید تلاش کند.

  • در بسیاری از کشورها (بیشتر در کشورهای غربی و کمتر در کشورهای اسلامی)، وقتی پای فرزند دار شدن به میان می آید مردان هیچ حقی نداشته یا دستکم حق کمتری دارند. در کشورهای پیشرفته، حق این که بچه دار شوند یا خیر، چه وقت بچه دار شوند و انتخاب پدر فرزند تقریباً در همه موارد متعلق به زنان است.
  • علاوه بر این، به عنوان یک قانون، مردان بیش از گذشته در سریال های تلویزیونی، سینما و ادبیات زن ذلیل و لوده نمایش داده می شوند. آن ها معمولاً نمی دانند چه غذاهایی به بچه هایشان بدهند، با بوی پوشک بچه بیهوش می شوند و به سلامت بچه ها بی توجه هستند.

تری کروز، بازیگر هالیوودی، به خاطر یک پیام توئیتری که در آن گفته بود نقش پدران در بزرگ کردن بچه ها بسیار مهم است و فرزندانی که در خانواده های بدون پدر بزرگ می شوند آن قدرت مردانگی که باید را ندارند مورد انتقاد قرار گرفت. او به ترویج ارزش های سنتی جامعه مردسالار متهم شده بود.

خطرناک ترین شغل ها متعلق به مردان است

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

شغل هایی وجود دارد که از دیرباز منحصراً متعلق به مردان بوده اند. این شغل های خطرناک شامل کار در معدن، بریدن  الوار و ماهیگیری است.

  • مردان ۱۰ برابر بیشتر از زنان در محیط کار زخمی شده یا می میرند.
  • بر اساس داده های علمی، مردان زمان بیشتری را برای رسیدن به محل کار نسبت به زنان صرف می کنند زیرا معمولاً محل کار آن ها دورتر است.

این بدین دلیل است که مردان معمولاً نان آورهای اصلی خانواده تلقی شده و باید وقت و سلامت خود را برای یک درآمد خوب فدا کنند. این یکی دیگر از کلیشه های جنسیتی است که طرفداران حقوق مردان با آن مخالفند.

امید به زندگی در مردان بسیار کمتر از زنان است

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

در سراسر جهان زنان طول عمر بیشتری نسبت به زنان دارند. این تفاوت در کشورهای توسعه یافته حدود ۴ تا ۵ سال و در کشورهای توسعه نیافته و فقیر حتی بیشتر از این عدد است.

  • مردان ۴ برابر زنان دست به خودکشی می زنند.
  • سالانه تنها در ایالات متحده در برابر هر ۴۳.۰۰۰ زنی که به دلیل ابتدا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهند ۳۵.۰۰۰ مرد نیز به خاطر سرطان پروستات می میرند اما توجه رسانه ای و اجتماعی که به سرطان سینه می شود در مورد سرطان پروستات وجود ندارد. همچنین در چنین شرایطی در ایالات متحده هزینه ای که برای تحقیق در مورد درمان سرطان سینه صورت می گیرد ۶ برابر تحقیقات در مورد سرطان پروستات بوده و زنان به طور کل منابع اطلاعاتی بسیار بیشتری در این زمینه در دسترس دارند.
  • احتمال ابتلای مردان به بیماری های قلبی عروقی بیشتر است. با این وجود، چنین موضوعی در حال تغییر است و جنسیت قوی تر تا سال ۲۰۵۰ طول عمر و امید به زندگی بیشتری خواهد داشت. بسیاری از کشورها در حال توسعه روش هایی برای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به این بیماری های مختص مردان هستند.

بیشتر بخوانید: زن جذاب و جذابیت زنانه: ویژگی‌های ظاهری زنان که مردان را شیفته خود می‌سازند

علاقه مردان به فعالیت هایی که به شکل سنتی «زنانه» انگاشته می شوند به لطف کلیشه های شدید جنسیتی تابو انگاشته می شود

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

داغ دل اصلی طرفداران حقوق مردان کلیشه های جنسیتی یا این ایده که یک مرد واقعی باید چگونه باشد، چکار باید بکند و چکار نباید بکند است. برای مثال، عبارت «گریه کردن مانند یک دختر» از دید این مردان بسیار آسیب رسان است. بر اساس کلیشه های اجتماعی، مردان باید همیشه دارای اعتماد به نفس، مطمئن، سخت و محکم، متین و حواس جمع و به طور کلی دارای ظاهری گاوچران شبیه شخصیت کلینت ایستوود در فیلم های وسترنش باشند. این کلیشه ها و انتظارات از دوران کودکی در ذهن همه افراد جامعه و بخصوص خود مردان نهادینه شده است.

  • علیرغم وجود جنبش فمنیسم برای بیش از یکصد سال اخیر، هنوز هم زنان جنسیت ضعیف تر و آسیب پذیرتر در نظر گرفته می شوند. هنوز هم از مردان انتظار می رود که صندلی شان در سیستم های حمل و نقل عمومی را به زنان داده و بارهای سنگین آن ها را برایشان حمل کنند حتی اگر از یک شیفت کاری شبانه خسته کننده بازگشته و یا مشکلات جسمی مانند کمر درد داشته باشند. همچنین مردانی که نسبت به همسر خود درآمد کمتری داشته یا از مرخصی زایمان استفاده می کنند در موارد بسیاری مورد تحقیر و تمسخر قرار می گیرند.
  • بر اساس تحقیقات تجربی و میدانی صورت گرفته، در شرایط اضطراری و خطرناک، گروه و جامعه در کل تمایل بیشتری به قربانی کردن مردان دارد تا زنان. برای مثال، اگر دو نفر در حال غرق شدن باشند، یک مرد و یک زن، و تنها یک جلیقه نجات وجود داشته باشد، آن جلیقه برای زن پرت خواهد شد.
  • والدین با دیدن پسران خود که به فعالیت ها و بازی های دخترانه مانند بازی با عروسک یا بافندگی علاقه نشان می دهند احساس سرخوردگی و ناامیدی پیدا می کنند. اما همزمان دخترانی که رفتارها و علایق پسرانه دارند توسط همان والدین مورد تشویق قرار می گیرند.
  • جنایتکاران زن زندگی راحت تری نسبت به همتایان مرد خود دارند. برای مثال، در روسیه احتمال محکوم شدن یک زن به حبس ابد بسیار کمتر از مردان است.

این نبرد در نهایت به کجا منتهی خواهد شد؟

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

گاهی اوقات تلاش برای داشتن حقوقی مساوی با زنان با پیچشی عجیب مواجه می شود. اخیراً، در ژاپن گروهی خاص به نام «مردان گیاهخوار» (سوشوکو دانشی در ژاپنی) بوجود آمده اند که از هر گونه رابطه با زنانن امتناع کرده و هیچ برنامه ای برای تشکیل خانواده ندارند. آن ها عضو اقلیت های جنسی نیز نبوده و تنها احساس می کنند که ایفای نقش سنتی نان آور خانواده به عنوان یک مرد، بسیار خسته کننده و ناعادلانه است. علاوه بر این، در برخی از کشورهای آسیایی ترندی جدید به نام «مردانگی ملایم» شکل گرفته است. این مردان از لوازم آرایشی استفاده کرده و مانند زنان اهمیت خاصی به بدن و صورت خود می دهند.

تعریف در حال تغییر «مردانگی»، فمنیسم در برابر جنبش های دفاع از حقوق مردان؟!

در دیگر نقاط جهان نیز مردان سنتی، خشن، قوی هیکل و محکم دیگر پرطرفدار نبوده و تمایل به «پسران گل گلی» با موهای بلند و زیبا شبه دخترانه و علاقمند به مد و فشن هر روز بیشتر می شود. البته دفاع از حقوق مردان در مقابل فمنیسم شانس زیادی ندارد زیرا تلاش برای استیفای حقوق زنان تاریخچه طولانی تری داشته و بیشتر همدردی جامعه را بر می انگیزد. علاوه بر این، فمنسیم تجاری سازی نیز شده است و فیلم هایی در مورد آن ساخته شده و کالاهایی برای ترویج زنان مستقل و قدرتمند تولید می شوند. مردان در این میدان شانس کمتری برای تفوق دارند زیرا جامعه نیازهای آنان را به چشم یک نقطه ضعف و سستی که اصولاً باید در جنس قوی وجود نداشته باشد نگاه می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کشوری که تعریف مردانگی و زیبایی مردانه در آن ها کاملاً متفاوت است

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • Sarah شهریور ۱۲, ۱۳۹۸

    خیلی متن جالبی بود

  • علیرضا اسفند ۲۴, ۱۳۹۹

    بله متاسفانه کسی به حقوق مرد ها اهمیتی نمیده همیشه این کلیشه وجود داره که مرد ها به زنان آسیب میرسونن در صورتی که خیلی از زن ها هم به مرد ها آسیب میزنن

  • وحید مهر ۱۵, ۱۴۰۰

    خیلی عالی بود
    ممنون که درمورد حقوق مردان هم مطلب میزنید واقعا در حوزه حقوق مردان خیلی اجحاف شده. اکثر مواردی که برای زنان تحت عنوان ظلم مطرح میشه به شکل دیگه ای برای مردان هم وجود داره ولی متاسفانه مردان رسانه ای ندارن تا این موارد رو مطرح کنن حتی هیچ تشکل رسمی هم مثل کمیسیون های زنان در کشورها ندارن که بتونن موقع تصویب قوانین حقوق آقایون را هم لحاظ کنن به خاطر همین همیشه مورد قضاوت های یکطرفه قرار میگیرن .

  • haker آبان ۳۰, ۱۴۰۱

    با وجود اینکه رسانه ها همه علیه مرد ها هستن
    با وجود اینکه رسانه ها همشون از فمنیسم و مردستیزی دفاع میکنن
    اما باز هم مگتاو داره فمنیسم رو شکست میده و اکثر مردم دنیا فمنیسم رو مردستیزی میدونن
    اینجاست که میگن چوب خدا صدا نداره