۱۵ گیاه آپارتمانی سایه دوست که به نور کمی نیاز دارند

۱۵ گیاه آپارتمانی سایه دوست که به نور کمی نیاز دارند

یکی از مشکلات شهرنشینی، دوری از طبیعت است، مسأله ای که مضرات فراوان آن برای روح و جسم انسان به اثبات رسیده است. اما جز فضاهای سبز محدودی که در شهرها وجود دارد، خوشبختانه به لطف وجود گیاهان آپارتمانی و زینتی می توانیم در محیط خانه یا حتی محل کار خود هم از زیبایی های گیاهان لذت ببریم و از فواید بی نظیر آن ها بهره مند شویم. گیاهان آپارتمانی هوای محیط اطراف خود را تصفیه و ما را هم به انسان شادتری تبدیل می کنند. اما یک مشکل رایج که بسیاری از علاقمندان گل و گیاه با آن مواجه هستند، کمبود نور در محیط خانه یا محل کار است. راه حل این مشکل استفاده از گیاهانی است که به نور کمی احتیاج دارند و اصطلاحاً به آن ها گیاهان آپارتمانی سایه دوست گفته می شود. در ادامه با ۱۵ گیاه آپارتمانی زیبایی آشنا خواهیم شد که با نور کم سازگار هستند.

۱- آگلونما

گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم

نام انگلیسی: Chinese evergreen

نام علمی: Aglaonema

آگلونما یا همیشه سبز چینی، ۲۲ گونه ی مختلف دارد و بعضی معتقدند خوش شانسی می آورد. گیاه زینتی آگلونما به نور کمی احتیاج دارد و گیاه بومی قاره ی آسیا است. خاک این گیاه همیشه، اما نه چندان زیاد، باید مرطوب باشد. از قرار دادن این گیاه در محیط های سرد و در معرض نور شدید خورشید خودداری کنید. اگر پوست حساسی دارید، هنگام کار با این گیاه دستکش به دست کنید چون شیره ی این گیاه می تواند باعث تحریک پوست شود. ملکه نقره ای، رایج ترین گونه ی گیاه آگلونما است و برگ های آن طرح های چشمگیری دارد.

۲- پاپیتال انگلیسی

نام انگلیسی: English ivy

نام علمی: Hedera Helix

پاپیتال انگلیسی یا عشقه را گرچه عمدتاً با گلدان از جایی آویزان می کنند اما می توان ترتیبی داد که ساقه های زیبای آن دور یک نرده یا ستون بپیچند و به رشد خود ادامه دهند. این گیاه صدها گونه ی مختلف دارد؛ بعضی از آن ها کاملاً سبز هستند و بعضی هم ترکیبی از سبز با زرد، طلایی یا سفید کرمی. خاک این گیاه را باید همیشه به یک میزان ثابت مرطوب نگه دارید و زود به زود به برگ های آن آب اسپری کنید تا جلوی خشک شدن برگ های آن را بگیرید (در زمستان رطوبت آن باید تا حدودی کمتر باشد). برای بهبود روند تخلیه ی آب اضافی گلدان می توانید کف گلدان را با لایه ی نازکی از ریگ بپوشانید.

۳- گیاه ماری

نام انگلیسی: Snake plant

نام علمی: Sansevieria

سانسیویریا که به گیاه ماری، شمشیری و زبان مادر شوهر هم مشهور است، گیاهی به شدت جان سخت بوده و خشکاندن آن کاری تقریباً غیر ممکن است. سانسیویریا گیاه بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا است. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد و از روی برگ های بلند و خطوط زرد و سفید-نقره ای که روی آن ها قرار دارد به راحتی قابل تشخیص است. سانسیویریا از الیاف گیاهی مستحکمی برخوردار است، به همین دلیل در گذشته از آن برای درست کردن زه کمان استفاده می شد. این گیاه همچنین مثل یک دستگاه تصفیه کننده عمل می کند و عناصر مضر موجود در هوا را به موادی بی ضرر تبدیل می کند. مقدار آبی که به سانسیویریا می دهید باید متوسط باشد. برای آب دادن به این گیاه ابتدا اجازه دهید خاک آن به طور کامل خشک شود و هر دو هفته یک بار رطوبت خاک آن را بررسی کنید.

۴- سرخس شاخ گوزنی

نام انگلیسی: Staghorn fern

نام علمی: Platycerium

پلاتیسریوم یا سرخس شاخ گوزنی، ۱۸ گونه ی مختلف دارد و گیاه بومی آمریکای جنوبی است. این گیاه با نور کم سازگار است و به همین دلیل گزینه ی بسیار مناسبی برای اتاق های کم نور خانه به شمار می رود که از نور مستقیم خورشید به دور هستند. پلاتیسریوم در طبیعت به تنه ی درخت ها می چسبد، اما شما می توانید از این گیاه زیبا درون گلدان لذت ببرید و یا آن را به شکل تزئینی از جایی آویزان کنید. یک بار در هفته آب دادن برای این گیاه کافی است (در زمستان حداکثر هر ۱۰ روز یک بار). برای آب دادن به این گیاه باید تمام ریشه ی آن را حداکثر ۱۵ دقیقه درون آب فرو ببرید.

۵- لاکی بامبو

نام انگلیسی: Lucky bamboo

نام علمی: Dracaena

دراسینا یا لاکی بامبو، ساقه هایی عمودی و شاخ و برگ هایی سبز و شاداب دارد. این گیاه به نور کم و غیر مستقیم احتیاج دارد و برای اتاق های کم نور خانه و دفتر کار بسیار مناسب است. ریشه های این گیاه باید درون آب قرار بگیرد و آب آن هر ۲ تا ۴ هفته یک بار تعویض شود. گیاه لاکی بامبو را در خاک هم می توانید بکارید به شرطی که شرایط مناسبی برای تخلیه ی آب اضافی گلدان ایجاد کنید و آن را زود به زود آب دهید، اما نباید آن را از آب اشباع کنید.

۶- سمبرگ

نام انگلیسی: Dumb cane

نام علمی: Dieffenbachia

دیفن باخیا یا سمبرگ، گیاه بومی مکزیک، منطقه ی هند غربی و آرژانتین است. این گیاه ساقه هایی عمودی و لکه ها و خطوطی سفید رنگ دارد. دیفن باخیا به نور کمی نیاز دارد و به بیشتر از ۵۰ گونه ی مختلف تقسیم می شود که بعضی از آن ها در دسته ی گیاهان زینتی قرار می گیرند. این گیاه در هوای گرم و خشک بهتر رشد می کند، گرچه خاک آن همیشه باید رطوبت متوسطی داشته باشد. سمبرگ را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید چون در صورت خورده شدن باعث واکنش شدیدی در لب ها، زبان، دهان و حلق به صورت احساس سوزش و تاول می شود و صحبت و غذا خوردن را دشوار و دردناک می کند.

۷- گیاهان هوازی

نام انگلیسی: Air plants

نام علمی: Tillandsia

تیلاندسیا یا گیاهان هوازی، یک سرده متشکل از ۶۵۰ نوع گیاه مختلف است که همگی بومی جنگل ها، کوهستان ها و بیابان های شمال مکزیک، منطقه ی جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا، منطقه ی کارائیب و مرکز آرژانتین هستند. گیاهان هوازی رطوبت هوا را از طریق برگ های خود جذب می کنند، به همین دلیل در محیط های مرطوب بهتر رشد می کنند. این گیاهان به نور کمی نیاز دارند و برای مراقبت بهتر از آن ها می توانید ۴ بار در هفته به آن ها آب اسپری کنید. این گیاهان در طبیعت، به دور شاخه ها و پوست درختان، صخره های برهنه و حتی خطوط تلفن می پیچند. از آنجایی که این گیاهان کاربرد زینتی هم دارند، از آن ها اغلب در ساخت تراریوم استفاده می شود یا آن ها را درون صدف های دریایی بزرگی می کارند.

۸- گیاه دوستی

نام انگلیسی: Friendship plant

نام علمی: Pilea involucrata

پیله آ یا گیاه دوستی، یک گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و برگ هایی تخم مرغی شکل و مخمل مانند دارد. این گیاه خار و تیغ زیادی دارد اما نگهداری از آن ساده است، با این حال، در یک محیط مرطوب مثل تراریوم بهتر رشد می کند. ارتفاع این گیاه به حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد، به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای مکان های کوچک به شمار می رود. توصیه می شود این گیاه را در دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و دور از وسایل گرمایشی یا پنجره هایی که هوای سرد از میان آن ها جریان دارد، نگه دارید.

۹- گیاه گندمی

نام انگلیسی: Spider plant

نام علمی: Chlorophytum comosum

کلروفیتوم یا گیاه گندمی یا عنکبوتی، گونه های مختلفی دارد که به رنگ سبز یا چند رنگ هستند و اغلب از درون گل های سفید و کوچکی شروع به رشد می کند. در میان گیاهان آپارتمانی ای که با نور کم سازگار هستند، گیاه گندمی را شاید بتوان سازگارترین و ساده ترین آن ها از نظر نحوه ی نگهداری دانست. این گیاه آلودگی هوای محیط را کاهش می دهد. گیاه گندمی را باید در خاکی قرار دهید که تخلیه آب مناسبی داشته باشد و آن را جایی دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. اگر ریشه های آن از سوراخ انتهای گلدان بیرون زده، در بهار آن را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید (اوایل بهار، یعنی قبل از شروع فصل رویش گیاهان، بهترین زمان برای عوض کردن گلدان گیاهان آپارتمانی است). وقتی گیاه به بلوغ برسد، به مرور از گیاه مادر جوانه هایی عنکبوتی شکل به وجود می آید که می توانید آن ها را در آب یا خاک قرار دهید تا ریشه بزنند.

۱۰- برگ انجیری

نام انگلیسی: Monstera plant

نام علمی: Monstera deliciosa

مونسترا یا برگ انجیری که به گیاه پنیر سوئیسی هم مشهور است، برگ های بزرگ و شکاف داری دارد و با نور کم سازگار است. این گیاه که گزینه ی مناسبی برای دفتر کار محسوب می شود، به سرعت رشد می کند و به همین دلیل باید فضای زیادی برای آن درنظر گرفته شود. توصیه می شود گیاه برگ انجیری را زمانی که هنوز جوان است سالی یک بار به گلدان بزرگ تری انتقال دهید تا خاک آن تازه و رشد آن بیشتر شود. ارتفاع این گیاه در زیستگاه طبیعی خود یعنی جنگل های گرمسیری به حدود ۳/۵ متر یا بیشتر می رسد.

۱۱- فیلودندرون

نام انگلیسی: Philodendron plant

نام علمی: Philodendron

این سرده از گیاهان گل دار نزدیک به ۵۰۰ گونه ی مختلف دارد که بسیاری از آن ها زینتی و مناسب نگهداری در فضاهای داخلی هستند. فیلودندرون گیاه بومی برزیل به شمار می رود و به نور کمی احتیاج دارد. نام این گیاه از دو کلمه ی یونانی philo به معنای عشق یا محبت و dendron به معنای درخت تشکیل شده. این گیاه برگ های بزرگی دارد که می توانند تخم مرغی شکل، سوزنی شکل یا هر شکل دیگری باشند. فیلودندرون را نمادی از سلامت و ثروت می دانند و این گیاه همواره یکی از منابع الهام هنرمندان بوده.

۱۲- سرخس لانه پرنده

نام انگلیسی: Bird’s nest fern

نام علمی: Asplenium nidus

آسپلنیوم به دلیل شباهتش به لانه ی پرندگان، سرخس لانه پرنده نام گرفته و گاهی هم به آن لانه کلاغ گفته می شود. این گیاه با نور کم سازگار است و برگ هایی صاف یا مواج دارد. اگر می خواهید برگ های آن صاف تر باشند، گیاه را در محیط کم نورتری نگه دارید و اگر می خواهید برگ ها مواج تر باشند، نور بیشتری به آن دهید.

۱۳- گیاه دعاخوان

نام انگلیسی: Prayer plant

نام علمی: Maranta leuconeura

مارانتا یا گیاه دعاخوان، با نور کم سازگار است و در حقیقت نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد. این گیاه به این دلیل دعاخوان نامگذاری شده که برگ های آن شب ها شکلی عمودی، شبیه به دست هایی که برای دعا کردن بالا رفته اند، پیدا می کند. گیاه دعاخوان به فلورید حساس است، بنابراین سعی کنید برای آب دادن به آن از آب سخت استفاده نکنید. به علاوه آبی که به این گیاه داده می شود باید گرم باشد (به اندازه ی دمای اتاق). خاک این گیاه هم هرگز نباید به طور کامل خشک شود.

۱۴- سوسن صلح

نام انگلیسی: Peace lily

نام علمی: Spathiphyllum

اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح که به گیاه قاشقی هم معروف است، به نور کمی احتیاج دارد. این گیاه نه فقط جلوه ی زیبایی به فضا می دهد بلکه هوای محیط را هم تمیز می کند. این گیاه برگ هایی به رنگ سبز تیره و گل هایی سفید دارد و در نور کم رشد خوبی دارد. اما اگر می خواهید بیشتر گل دهد، باید آن را در معرض نور بیشتری قرار دهید. رایج ترین اشتباهی که در مورد این گیاه می شود، آب دادن بیش از اندازه به آن است، بنابراین حتماً مطمئن شوید که رطوبت خاک آن بیش از حد نباشد.

۱۵- پتوس طلایی

نام انگلیسی: Golden pothos

نام علمی: Epipremnum Aureum

پتوس طلایی با نور کم سازگار است و هوا را تصفیه می کند. این گیاه که بومی مجمع الجزایر پلینزی فرانسه است، در نور غیر مستقیم بهتر رشد می کند. به این گیاه پیچک شیطان هم گفته می شود چون خشکاندن آن تقریباً غیر ممکن است و حتی در تاریکی هم سبز باقی می ماند. این گیاه می تواند در خاک خشک و کم مغذی یا درون یک گلدان پر از آب هم رشد کند. پتوس طلایی یک گیاه سمی است بنابراین باید آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. شیره ی این گیاه می تواند باعث به وجود آمدن ضایعات پوستی شود، بنابراین اگر پوست حساسی دارید هنگام کار با آن از دستکش استفاده کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود