مصائب زیبایی! نگاهی به دردسرها و مشکلات زیبایی و جذابیت ظاهری

مصائب زیبایی! نگاهی به دردسرها و مشکلات زیبایی و جذابیت ظاهری

بسیاری از ما تصور می کنیم کسانی که از زیبایی و جذابیت ظاهری برخوردارند به خاطر همین ویژگی هیچ مشکلی در زندگی ندارند و همه چیز بر وفق مرادشان است. البته که با توجه به رواج پدیده ی ظاهر پرستی که حتی آن را یکی از بزرگ ترین آفت های قرن حاضر می دانند، از جهاتی این تصور درست است، اما تحقیقات نشان داده ویژگی زیبایی همیشه هم مثبت عمل نمی کند و گاهی برای صاحبش دردسرساز می شود، تا حدی که بعضی افراد زیبا رو این ویژگی را بیشتر یک مصیبت می دانند تا نعمت. در ادامه به دردسرها و مشکلات زیبایی و جذابیت ظاهری خواهیم پرداخت.

۱- همجنس هایشان به دنبال زمین زدن آن ها هستند و اغلب هم موفق می شوند

دردسرها و مشکلات زیبایی

تحقیقات نشان داده آدم ها در برابر زیبایی احساس خطر می کنند و در مواجهه با یک شخص زیبا رو ممکن است از ترس یا حسادت، تصمیم به زمین زدن او بگیرند. برای مثال تحقیقات ثابت کرده اگر شخص جذابی مصاحبه ی کاری داشته باشد و فرد استخدام کننده هم‎جنس او باشد، این احتمال وجود دارد که شخص پذیرفته نشود چون مصاحبه کننده احساس خطر می کند.

در محیط های کاری هم میل به غیبت در مورد افراد خوش چهره در بین همکاران بیشتر است چون آن ها نمی توانند چهره ی آن شخص را از بین ببرند اما می توانند این کار را با شخصیت او انجام دهند. کسانی که از زیبایی ظاهری برخوردارند خود می گویند دیگران به ویژه با آن ها بیشتر رقابت می کنند، هر زمان که حال خوبی نداشته باشند آزارشان می دهند، آن ها را درگیر احساس ناامنی روانی خودشان می کنند و از ترس رقابت، طرد شدن، حسادت یا هر علت دیگری، آن ها را کنار می زنند. افراد زیبا رو احساس می کنند دائماً روی یک صحنه، در حال قضاوت شدن هستند.

۲- دیگران معمولاً انتظارات بالاتری از آن ها دارند

روانشناسان به این پدیده «خطای هاله ای» می گویند، که در اثر آن، آدم ها ناخودآگاه هر نوع ویژگی مثبتی را در یک فرد به زیبایی ظاهری او ربط می دهند. اما زیبایی ظاهری دیگران در بسیاری از افراد نه فقط تداعی کننده ی ویژگی های مثبت بلکه تداعی کننده ی نتایج مثبت هم هست. به همین دلیل اگر کسی زیبا رو باشد، آن ها انتظار دارند که این شخص هم در زندگی خانوادگی و هم در زندگی کاری اش موفق باشد و در مجموع زندگی راحتی داشته باشد. افراد جذاب معتقدند دیگران انتظارات بالایی از آن ها دارند و فکر می کنند آن ها باید عملکرد حرفه ای خوبی داشته باشد و میزان موفقیت آن ها هم باید با میزان زیبایی شان برابری کند.

اما این کار چندان ساده ای نیست چون افراد زیبا رو هم مانند هر شخص دیگری شکست می خورند. اما بخش بی رحمانه ی ماجرا آنجا است که آن ها تا ابد به خاطر این شکست مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. بسیاری از مردم معتقدند اگر کسی زیبا رو باشد، هر اتفاق بدی که برایش رخ دهد، مقصر خود او است.

۳- آن ها اندکی باهوش تر از بقیه هستند، حتی اگر بعضی ها فکر کنند که کند ذهن هستند

تحقیقات بیان می کند افرادی که از زیبایی ظاهری برخوردارند ممکن است اندکی از دیگران باهوش تر باشند. در واقع نتایج این تحقیقات نشان می دهد بین هوش و داشتن اندام متناسب ارتباط وجود دارد. با این حال، یکی از باورهای رایج این است که افراد خوش چهره حتماً احمق هستند. اشخاص زیبا رو همیشه درگیر این کلیشه هستند. افرادی که از زیبایی ظاهری برخوردارند گفته اند حتی دوستان شان اعتراف کرده اند که فکر می کردند آن ها زیبا تر از آن هستند که بتوانند باهوش باشند.

این کلیشه پیامدهایی دارد که ممکن است افراد جذاب آن ها را تجربه کرده باشند. هر زمان که آن ها به طریقی باهوش بودن خود را نشان داده اند، این مسأله به مذاق دیگران خوش نیامده و باز هم آن ها را قضاوت کرده اند. آدم ها معتقدند شما اجازه ندارید همزمان جذاب، مهربان، باهوش و خودکفا باشید.

۴- خیلی ها هم فکر می کنند آدم های جذاب خوب، بامزه و قابل اعتماد هستند

پدیده ی خطای هاله ای که پیشتر از آن صحبت شد، باعث می شود بسیاری از آدم ها در هر سن و سالی ناخودآگاه این عقیده را داشته باشند که اگر کسی زیبایی ظاهری دارد، بنابراین مهربان، شوخ طبع، صادق و قابل اعتماد هم هست.

افراد خوش چهره خود تصدیق می کنند که این تبعیض را تجربه کرده اند و می گویند آدم ها اغلب با آن ها رفتار بهتری دارند. علاوه بر این، آن ها می توانند آزادانه تر و راحت تر رفتار کنند چون دیگران در برابر آن ها بخشنده تر هستند. حتی کودکان هم تقریباً فوراً با آن ها احساس راحتی می کنند.

۵- قانع کننده تر هستند، حتی اگر خودشان سعی بر این کار نداشته باشند

داشتن جذابیت ظاهری به آدم ها اعتماد به نفس بیشتری می دهد و همین مسأله است که به آن ها قدرت متقاعد کردن دیگران را می دهد. برای مثال، تحقیقات نشان داده در مصاحبه های کاری اگر متقاضیان از جنس مخالف استخدام کننده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که استخدام کننده افراد جذاب را استخدام کند، چون زیبایی این افراد روی تصمیم استخدام کننده تأثیر می گذارد. حتی اگر خود افراد زیبا رو سعی نداشته باشند دیگران را متقاعد کنند و کار خود را پیش ببرند، باز هم به راحتی می توانند با یک درخواست به چیزی که می خواهند برسند.

به همین دلیل کسانی که از زیبایی ظاهری برخوردارند خود اعتراف کرده اند که می توانند از زیر بعضی کارها در بروند مثلاً می توانند در امتحان قبول شوند، هنگام رانندگی جریمه نشوند یا مجانی عضو یک باشگاه شوند. خوشبختانه افراد زیادی هستند که دوست ندارند از جذابیت های ظاهری شان سوء استفاده کنند. آن ها می دانند که نسبت به بسیاری از آدم ها از برتری های ظاهری زیادی برخوردارند، اما چندان علاقه ای به استفاده از آن ندارند یا به کلی به این مسأله بی علاقه هستند.

۶- دیگران معمولاً فکر می کنند که آن ها از سلامتی بدنی هم برخوردارند

تحقیقات بیان می کند که تقارن چهره می تواند یکی از نشانه های برخورداری از سلامت جسمی تلقی شود و کسانی که ویژگی های چهره ی آن ها زیبا تلقی نمی شود، بیشتر مستعد بیماری هستند. جدا از چهره، بحث اندام هم مطرح است. کسانی که جذاب تلقی می شوند، اندام متناسبی دارند و از وزن متعادلی برخوردارند، مسأله ای که افرادی که از سلامتی بدنی برخوردارند را برجسته می کند. بسیاری از افراد زیبا رو از اندام خود مراقبت می کنند و سعی می کنند تناسب آن را حفظ کنند. آن ها اعتقاد دارند که باید رژیم غذایی سالمی داشت، ورزش سبکی کرد، آب نوشید و همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کرد.

۷- سخت می توانند متوجه شوند کسی واقعاً دوست شان دارد یا فقط فریب شان می دهد

در ابتدای یک رابطه عاطفی، افراد زیبا رو معمولاً تا حدودی در مورد قصد و نیت شریک عاطفی شان مردد هستند. افراد خوش چهره مطمئن نیستند که آیا آن مرد یا زن عمیقاً دوست شان دارد یا فقط به ظاهر آن ها جذب شده است. حتی ممکن است فکر کنند که شریک عاطفی شان فقط می خواهد با زیبایی ظاهری آن ها در برابر دیگران خودنمایی کند.

به همین دلیل است که افراد زیبا رو می گویند سخت می توانند شریک عاطفی ای پیدا کنند که درک و شناخت درستی از آن ها داشته باشد. آن ها احساس می کنند شریک عاطفی شان مانند دیگران فقط اخلاق آن ها را تحمل می کند و واقعاً آن ها را درک نمی کند. بعضی زنان زیبا رو هم اذعان کرده اند مطمئن نیستند که آیا مردی دوست دارد خودشان را بشناسد یا فقط به دنبال زنی است که مثل یک غنیمت جنگی برای او باشد.

۸- برخلاف میل شان دائماً در مرکز توجه هستند، مسأله ای که می تواند خسته کننده، هراس آور و خطرناک باشد

نگاه تحسین برانگیز دیگران شاید چند باری برایشان خوشایند باشد، اما بعد از مدتی، در مرکز توجه بودن، افراد زیبا رو را معذب می کند، احساس بد و ناراحت کننده ای به آن ها می دهد و می تواند اعتماد به نفس آن ها را پایین آورد. آن ها معمولاً احساس ناامنی روانی می کنند چون بیش از حد روی ظاهر و اندام آن ها تمرکز می شود و احساس می کنند هیچ جایی برای پنهان شدن ندارند. علاوه بر این، آن ها گاهی با نگاه های ترس آوری از سمت غریبه هایی مواجه می شوند که قصد و نیت بدی دارند، به همین دلیل باید بسیار بیشتر مراقب باشند.

۹- اما زیبایی ظاهری نه پایدار است و نه حتی بالاترین سرمایه ی آن ها، مسأله ای که خودشان هم از آن آگاهند

شکی نیست که زیبایی ظاهری می تواند مزایایی داشته باشند، اما این ویژگی هم ابدی نیست. به علاوه، زیبایی یک سرمایه ی ناپایدار محسوب می شود. با بالا رفتن سن، افراد جذاب احساس می کنند زیبایی ظاهری آن ها به طور چشمگیری در حال از بین رفتن است. کمابیش مثل این می ماند که از یک ابر قدرت برخوردار بوده باشید و حالا به تدریج از دستش بدهید. گرچه، نکته ی مهم این است که به خاطر داشته باشید زیبایی ظاهری اساسی ترین چیزی نیست که برای موفقیت در زندگی حتماً به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید:

«ظاهر پرستی» آفت بزرگ قرن بیست و یکم؛ وقتی زیبایی ظاهری مبنای هر چیزی و هر کاری می شود

از تلاش برای زیبایی تا استقبال از مرگ

سلبریتی های زنی که به عمل های زیبایی خود اعتراف کردند

با ۸ عمل زیبایی عجیب آشنا شوید که کمتر نامی از آن ها شنیده اید

نگاهی به چهره‌های بدون آرایش خواننده‌های مشهور جهان

تصاویر بدون آرایش هنرمندان نشان می دهد که آن ها با مردم عادی فرقی ندارند

زنان در کشورهای مختلف تا چه اندازه و با چه روش هایی خود را آرایش می کنند؟

۱۰ کشوری که تعریف مردانگی و زیبایی مردانه در آن ها کاملاً متفاوت است

تعریف در حال تغییر «مردانگی»؛ جنبش دفاع از حقوق مردان در برابر فمنیسم؟!

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود