چگونه با مواد غذایی بیماری‌های خود را در خانه درمان کنیم؟

چگونه با مواد غذایی بیماری‌های خود را در خانه درمان کنیم؟

«بگذار غذای تو داروی تو باشد و داروی تو، غذایت». این پندی است که بقراط به شاگردان خود داده و دقیقا همان چیزی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم: چگونه با مواد غذایی بیماری‌های خود را درمان کنیم!

اغلب ما انسان‌ها برای مشکلات جسمانی شایعی همچون نفخ، یبوست، اسهال یا سوختگی پوست روش‌های خانگی موثری بلد هستیم که در مواجه با این بیماری‌ها از آن ترفندها کمک می‌گیریم. اما فارغ از چای‌نبات، عرق نعنا، سیب‌زمینی برای سوختگی یا لیموعسل برای سرفه و گلودرد، با مصرف بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توان حتی افسردگی را هم درمان کرد.

روزیاتو در ادامه این مطلب تعدادی از این مواد غذایی و خواص آنها را معرفی کرده است. همراهمان باشید.

لیموناد برای دفع سنگ کلیه

درمان بیماری با مواد غذایی

آب لیمو بیشتر از انواع دیگر مرکبات، سیترات دارد و این سیترات کمک می کند تا رسوبات کلسیم که منجر به ایجاد سنگ کلیه می شوند، از بین بروند.

سنگ کلیه در اثر کریستاله شدن نمک و مواد موجود در ادرار به وجود می‌آید و به تدریج اندازه آن بزرگ می‌شود. سنگ کلیه ممکن است بدون علامت باشد تا زمانی که کلیه را از کار بیندازد اما یکی از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین نشانه‌های سنگ کلیه، درد شدید است. این درد به قدری شدید است که فرد را از خواب بیدار می‌کند.

برای درمان این بیماری در خانه توصیه می‌کنیم هر روز یک لیوان شربت آب لیمو یا لیموناد طبیعی و آماده بنوشید.

بیشتر بخوانید: سم‌زدایی بدن با مصرف مواد غذایی خوشمزه و همیشه در دسترس

قهوه برای درمان افسردگی

درمان بیماری با مواد غذایی

کافئین، در برابر نوروتوکسین‌هایی که باعث بروز افسردگی می‌شوند از مغز محافظت می‌کند. همچنین نشاط و انرژی بیشتری نیز به فرد می‌بخشد. از این رو توصیه می‌شود هر روز خود را با یک فنجان قهوه تازه‌دم آغاز کنید.

محققان دانشگاه هاروارد نیز ثابت کرده اند نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند نیاز به مصرف داروهای گران‌قیمت اعصاب و روان را از بین ببرد. این دانشمندان ثابت کرده اند، خانم هایی که در طول روز به طور میانگین ۴ فنجان قهوه می نوشند، حدود ۲۰ درصد کمتر از افراد دیگر که قهوه یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار نمی نوشند، به افسردگی مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: نکات عجیب و جالب در مورد قهوه که شاید نمی‌دانستید

همچنین دانشمندان ثابت کرده‌اند که قهوه از خودکشی پیشگیری می‌کند. کافئین موجود در قهوه در برخی فعالیت های مثبت مغز نقش دارد، مثل بهبود هوشیاری ذهنی و دقت، کمک به تمرکز و بهبود روحیه. با تقویت روحیه، افسردگی هم کاهش می یابد و خطر اقدام برای خودکشی کم می شود. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۳، کسانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه ی کافئین دار مصرف می کردند، خطر خودکشی در آن ها به میزان ۴۵ درصد کمتر شد.

ماست برای پیشگیری از سرماخوردگی

درمان بیماری با مواد غذایی

با خوردن روزی یک پیاله پر ماست پروبیوتیک، سیستم دفاعی بدن خود را در برابر سرماخوردگی مقاوم کنید. این باکتری های مفید سیستم دفاعی بدن شما را تقویت می کنند و تا ۴۲ درصد ابتلا به بیماری های تنفسی همچون سرما خوردگی را کاهش می دهند.

پروبیوتیک ها در مواد لبنی همچون ماست و کفیر یافت می شوند. پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که از بسیاری از عفونت ها جلوگیری می کند، در برابر بیماری ها قد علم کرده و به هضم بهتر غذا کمک می کند. پروبیوتیک می تواند در درمان «سندرم روده تحریک‌پذیر» و سایر بیماری های مزمن گوارشی، مشکلات پوستی همچون اگزما، عفونت های ادراری و واژن و حتی بهبود وضعیت دهان و دندان موثر باشد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد فواید متعدد «پروبیوتیک ها» بدانید

انار برای درمان آفتاب سوختگی

درمان بیماری با مواد غذایی

انار مملو از الاژیک اسید است که پوست را در برابر اشعه های مضر UVA و UVB محافظت می کند. سعی کنید از خود میوه انار به طور کامل به جای آب یا دیگر فراوردهای آن استفاده کنید. اسیدهای موجود در انار سلول های پوست را از آسیب دیدن محافظت می کنند.

همچنین تحقیقات علمی متعددی خاصیت ضدالتهابی انار را ثابت کرده اند. برخی از آزمایشات مشخص کرده اند که مصرف انار می تواند به درمان التهابات معده و روده منجر شود. این در حالی است که مطالعات دیگری ثابت کرده اند که اسید پونیکیک موجود در روغن هسته انار روی سلول های سرطانی سینه خاصیت ضدالتهابی دارد.

همچنین مشخص شده، با مصرف روزانه آب انار پس از ۱۲ هفته علایم التهابی کمتری در خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

جگر گاو برای درمان سردرد

درمان بیماری با مواد غذایی

مطالعات نشان داده که برخی از ترکیبات مکمل مانند ویتامین بی-۲ (ریبوفلاوین) و منیزیم برای جلوگیری از میگرن مفید هستند. در مطالعه ای بالینی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد در کسانی که روزانه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کنند میزان وقوع میگرن به شدت کاهش یافت. مصرف ۴۰۰ میلی گرم ریبوفلاوین نیز نشان داد که دستکم در هر ماه ۲ مورد حمله میگرنی کمتری نسبت به قبل از مصرف این ویتامین رخ می دهد.

جگر گاو از جمله منابع غذایی سرشار از ریبوفلاوین ویتامین B است که می تواند به کاهش سردردهای میگرنی کمک کند. موثرترین دوز مصرفی، ۴۰۰ میلی گرم ریبوفلاوین در روز است. اما جگر حدود ۳ میلی گرم ریبوفلاوین دارد به همین منظور باید از دیگر مواد غذایی که شامل این ویتامین هستند همچون سبزیجات، لبنیات و قرص های مکمل نیز در کنار آن تغذیه کنید.

میگرن را می توان خیلی ساده بدین ترتیب معرفی کرد: سردردهایی بسیار شدید و غیرطبیعی. به گفته پزشکان مغز و اعصاب، این درد که به صورت تپشی و زنشی در سر ایجاد می شود، معمولا ابتدا در یک طرف سر شروع شده و اغلب بین ۴ ساعت تا ۳ روز تداوم دارد. نکته دیگر این که فعالیت های فیزیکی، نور، صدا و حتی بود نیز می تواند سردرد میگرنی را تشدید کند. هنگام شروع سردردهای میگرنی ممکن است حالت تهوع داشته و یا حتی استفراغ کنید.

محصولات ارگانیک مصرف کنید

درمان بیماری با مواد غذایی

محصولاتی که از مواد نگهداره در آن استفاده می شود، شاید به لحاظ طولانی شدن مصرف مشخصه خوبی باشد، اما این محصولات به دلیل سموم شیمیایی، ممکن است عوارض شدیدی داشته باشد.

بیماری هایی همچون دیابت، سرطان، پارکینسون، نازایی، چاقی و … هیچ گاه با ادامه دادن مصرف مواد خوراکی های غیرارگانیک خوب نخواهند شد. این بیماری ها اغلب در بزرگسالان مشاهده می شود زیرا غذاهای غیرارگانیک مصرف می کنند.

آفت کش ها موجب کاهش ضریب هوشی و میزان توجه و اختلال بیش فعالی در کودکان می شود. حتی وجود مواد ضدعفونی کننده در غذاها می تواند منجر به بیماری اوتیسم (وهم گرایی) نیز بشود.

زمین های زراعی ارگانیک، کربن کمتری از هوا نسبت به زمین های شیمیایی دریافت می کنند و به کودهای شیمیایی کمتری نیز برای رشد نیاز دارند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان محصولات ارگانیک خریداری و مصرف کنید.

به زبان ساده‌تر، محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

منبع: yahoo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود