چرا قایم شدند؟ حق الناس از «وس» تا «اینترنت»

چرا قایم شدند؟ حق الناس از «وس» تا «اینترنت»

اولین هفته آذر ماه ۹۸ را از روز جمعه ۱ آذر، در حالی آغاز می‌کنیم که در نهایت شگفتی، اینترنت در بسیاری از نقاط کشور وصل نشده و همچنان دولت و ملت، در شوک پاتک شبانه دولت تدبیر و امید در ۳۰۰۰  تومانی کردن قیمت بنزین به سر می برد.

برای اولین بار در چند دهه اخیر، شاهد قطع سراسری اینترنت در ۳۱ استان کشور بودیم که علاوه بر هزاران میلیارد تومان خسارت به اقتصاد نحیف ایران در سال رکود تورمی که نامش «رونق تولید» بود، اعتماد عمومی و پرستیژ بین‌المللی را نیز خدشه دار کرد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری از تعطیلی برخی آژانس های هواپیمایی در پی قطعی اینترنت هفته آخر آبان ۹۸ خبر داد و این یعنی ضربه به پیکر نحیف اقتصاد گردشگری ورودی و خروجی ایران. آن هم در سالی که به ارز گردشگران نیاز داریم.

داستان هفته پبش، تراژدی «می‌شود» و «نمی‌شود» هایی بود که بزودی سوژه ملت در شبکه‌های اجتماعی خواهد شد و طوفانی از کامنت‌ها را روانه توییتر و اینستاگرام محمد جواد آذری جهرمی می‌کند.

اولین ترکش افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، خسارتی بود که به صدها بانک و اموال عمومی وارد شد و اقدامی که می‌توانست عاقبت اندیشی شود، به یک التهاب ملی تبدیل شد و مشخص نیست که اثراتش در اقتصاد و فرهنگ و اعتماد عمومی، تا چه زمانی ادامه یابد. شوک بنزین در حالی آتش خشم مردم را برافروخت که خاموش کردن اینترنت و اصرار بر قطع یک هفته ای آن و اتصال قطره ای در نقاط محدودی از کشور، آن را شعله ور کرد به گونه ای که با اعتراض بین المللی نیز همراه شد.

در مساله دو نرخی شدن بنزین که اکبر ترکان، مرد بازنشسته و تمام نشدنی اقتصاد و سیاست ایران و مشاور حسن روحانی، ۲۴ اردیبهشت ۹۸ بر دو نرخی شدن آن تاکید کرده بود، دو وزیر دولت، بیش از سایرین، در کانون توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار داشتند و انتظار این بود که در مواقع بحرانی، فرار را بر قرار ترجیح ندهند.

۲۱ آبان ۹۸ زنگنه گفته بود که مردم نگران دو نرخی شدن بنزین نباشند!

یکی شیخ الوزرا، مهندس زنگنه بود که چند روز و چند هفته و چند ماه پیش از تراژدی ۳۰۰۰ تومانی، به زبان فارسی و صدای رسا گفته بود که دولت هیچ قصد و برنامه ای برای سهیمه کردن بنزین ندارد و استارت کارت سوخت، مدیریت مصرف را در دستور کار دارد و نه افزایش قیمت.

ادعا هایی که سهامداران به خصوص فعالان بورس انرژی ایران، اصلا آن را جدی نگرفتند و بر تعداد سهام خود در این بورس افزودند تا این که سرمایه شان پس از این تراژدی، ظرف ۲ ماه، با ۱۲۰ درصد افزایش همراه شد.

این که بیژن خان، اکنون با تصمیم شبانه دولت، غافل گیر شده یا نشده، خیلی به مردم ارتباطی ندارد. آن چه که برای مردم اهمیت دارد، ۲ تا شدن حرف آقای وزیر نفت است و نتیجه اش، جدی نگرفتن اظهارات آینده آقای وزیر تا زمان صدرات.

این که وزیر نفت آگاهانه یا ناآگاهانه، ادعایی خلاف بیان کرده، موضوعی است که نمایندگان ملت در بهارستان، بایستی از اولین هفته آذر ماه، در دستور کار قرار دهند و علت را بررسی کنند. علتی که هر دلیلی داشته باشد،  باز برای افکار عمومی، قانع کننده نیست.

مساله بعدی در تاریخی ترین آبان ماه دهه نود هجری شمسی، قایم شدن وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات است. فردی که خود را آقای «حق الناس»  و مرد لایو اینستاگرام خطاب می‌کرد و در توییت های جنجالیش از مردم می خواست که «کمکم کنید» تا دست فاسدان ومفسدان و جیره خواران و ضایع کنندگان حقوق بیت المال در «وس» را شناسایی و معرفی کند، اکنون با ۲ بحران روبرو شده است.

بنزین
محمد جواد آذری جهرمی، در نوک پیکان افشاگری های حمید زرآبادی، نماینده قزوین است

یکی افشاگری های حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی درباره معاملات میلیاردی ثنا اسدیان (خواهر زن) در پرونده رانت «بیمه ما» و دیگری، بی توجهی به خواست ملت در موضوع قطعی سراسری اینترنت به مدت ۱ هفته.

این که وزیر جوان ارتباطات، به رغم مصاحبه های نصف و نیمه با خبرگزاری ها، وعده وعیدهایی به ملت می داد که اکثریت، آن ها را مصداق «سرخرمن» دانستند، نشان از عدم موضع شفاف و روشن و قطعی دولت درباره مهم ترین چالش فناوری ایران در هفته پایانی آبان دارد.

دولت تدبیر از سال ۱۳۹۲ تا کنون با چالش اطلاع رسانی درست روبروست و این ایراد به دولت های گذشته نیز جاری و ساری بود. اطلاع رسانی از اقدامات و برنامه ها و ارائه اطلاعات قطعی و درست، خواست ملت و حق ملت است و مصداق حق الناس در عصر دهکده جهانی.

متاسفانه سخنگوی دولت نیز، چه در تریبون سخنگویی و چه در حضور در برنامه های تلویزیونی هفته پایانی آبان، مرتب از فردا و پس فردا و پسون فردا در اتصال اینترنت سخن گفت که نشان می دهد تا چه اندازه دولت تدبیر، با تراژدی ۳۰۰۰ تومانی، غافل گیر شده که عنان اطلاع رسانی درست و دقیق هم از کف داده است.

اینترنت از این هفته وصل می شود. اما آب رفته به جوی باز نخواهد گشت و بعید است که دولت تدبیر بتواند دیوار بلند بی اعتمادی ایجاد شده در هفته پایانی آبان را حتی تا شب انتخابات ریاست جمهوری سال  ۱۴۰۰، ترمیم کند. پاس گل «الکی» دولت تدبیر به مخالفانش، یک پاس گل طلایی بود که با قایم شدن مسئولان و عدم پاسخ شفاف آن ها به افکار عمومی، داستان اصلاحات را هم به حاشیه راند.

قرن، قرن اطلاعات و دولت الکترونیک. احترام به آرمان های آزادی بیان، حقوق حقه مردم طبق شرع و عقل و قانون است. دولت بایستی اکنون با آسیب شناسی عالمانه و شجاعانه اتفاقات هفته پایانی آبان ماه، پروتکل های امنیتی، اطلاع رسانی و برنامه ریزی خود را بازنگری و به روز رسانی کند تا دوباره در آینده، شاهد گزیده شدن از سوراخ قبلی نباشیم. ما روز به روز باید به آرمان شایسته سالاری، نزدیک تر شویم.

حتما بخوانید: آینده اقتصاد ایران و بررسی تکانه های ۶ سال دولت تدبیر وامید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۵ نظر

ورود

  • استاد هامون آذر ۱, ۱۳۹۸

    چه عجب یه حرف حساب زدید, حتما بذارینش تو دیجیاتو یکم ملت حس کنن شماام صداشونین.

  • میثم آذر ۱, ۱۳۹۸

    سلام بالاخره که اینترنت وصل میشه

  • عاشق وطنم آذر ۱, ۱۳۹۸

    این آقای نویسنده مثل اینکه متوجه نیست اینترنت یه مساله داخلیه و هیچ ربطی به هیچ کشوری نداره که اعتراضشون اصلا اعتبار داشته باشه!!!! هیچ کشوری نمیتونه درباره محدودیتهای اینترنت در کشورهای دیگه صحبت کنه اصلا بشون ربطی نداره!!!! همین خود نویسنده قبلنا برای روحانی ملق میزد و کللللللی براش تبلیغ کرد، زمان انتخابات خالی میبستید و رای به روحانی دادید، حداقل اعتراف گنید اشتباه میکردید و جوگیرید. جوگیر بدبخت.

    • صیادی آذر ۲, ۱۳۹۸

      شما به اعصابت مسلط باش

    • علی زمانی آذر ۲, ۱۳۹۸

      اینترنت مساله داخلیه و حق الناس هم ایضا. انشاله همه چیز طبق منافع ملی پیش برود و اوضاع سامان یابد. امیدواریم.

  • رضا ستوده آذر ۱, ۱۳۹۸

    چقدر پر توقع شدیم!!!بس کنید دیگه هی ما هیچی نمیگیم شما ادامه میدید.ددر بخش اقتصادی هم تورم امسال با کاهش روبرو بود که نویدبخش روزهای شیرینی رو میده

    • حسام آذر ۲, ۱۳۹۸

      اره با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین
      تورم هم با سیر نزولی از ۳۵۰به ۳۴۹.۹ درصد کاهش یافت که آمار خوبیه مگه نه 🙂
      همین آبان ۹۶ یه هندزفری ۱more خواستم بگیرم که ۱۰۰ دلار بود
      دیجیکالا گذاشته بود ۳۸۰ تومن اونموقع
      دیروز رفتم همون رو دیدم که گذاشته ۱۴۲۰ .
      متاسفم برای امثال تو

    • ساعد آذر ۳, ۱۳۹۸

      بعضی از افراد محکومن به نفهمی! خود دولتم بیاد بگه اقا ما ری … باز یه عده باور نمی کنن

  • حسین آذر ۱, ۱۳۹۸

    ممنون بابت مقاله شجاعانه و صریح
    باقی خبرگزاری ها انگار سرشونو کردن زیر برف یا شایدم منافعی از این قطعی بی سابقه اینترنت دارن

  • حسین آذر ۲, ۱۳۹۸

    فیلتر نشین صلوات

  • رضا ستوده آذر ۲, ۱۳۹۸

    .شما تو این مطلب از آزادی بیان صحبت کردید ولی خودتون هیچ درکی از آزادی بیان ندارید.از فیلترینگ و قطعی اینترنت شکایت می کنید.اما خودتون شدیدترین فیلترینگ رو در نظرات اعمال می کنید.این دوگانگی مواضعت رو درک نمیکنم.هر چقدر من رو تحریم کنید من قویتر میشم.و نمی تونی با تحریم نظراتم جلوی من رو بگیرید

    • علی زمانی آذر ۲, ۱۳۹۸

      از حسن نظر شما سپاسگزاریم. معذرویت های رسانه ای را پذیرا باشید و ما درچارچوب منافع ملی و قانون حرکت میکنیم. انشاله شما خواننده خوب نیز ما را در این مسیر یاری کنید.

  • unknow آذر ۲, ۱۳۹۸

    سلام

    آقای زمانی دمتون گرم و خودتونو ناراحت نکنین

    • علی زمانی آذر ۲, ۱۳۹۸

      ممنون
      امیدواریم اوضاع به نفع منافع ملی اصلاح شودو باتشکر

  • پویا آذر ۲, ۱۳۹۸

    آقای زمانی اشتباه میکنید، بعد از انتخابات ۹۶ کاملاً اعتماد به دولت و حکومت از دست رفت برای همیشه!!
    بعد از اون وقایع تا به امروز مردم صرفاً عصبانی تر و ناامید تر شدند