قند با بدن ما دقیقاً چه می کند؟

قند با بدن ما دقیقاً چه می کند؟

در مورد مضرات قند بارها هشدار داده شده، اما آیا می دانید وقتی گازی به شیرینی یا شکلات مورد علاقه تان می زنید، دقیقاً چه اتفاقی در بدن تان می افتد؟ به خصوص اگر از آن دست کسانی هستید که زندگی بدون شیرینی جات برایشان غیر قابل تصور است، خوب است بدانید مصرف قند دقیقاً چه تأثیری بر بدن تان دارد. برای دانستن این تأثیرات با ادامه ی مطلب همراه باشد.

می تواند سطح انسولین در بدن را بالا ببرد

یکی از آنی ترین آثار قند بر بدن، تولید بیشتر انسولین است، ماده ای که قند خون را تنظیم می کند. تحقیقات نشان داده قند موجود در نوشیدنی ها به سرعت جذب بدن می شود، به همین دلیل گلوکز خون و سطح انسولین سریعاً بالا می رود. این مسأله به مرور می تواند باعث بروز مقاومت انسولینی (حالتی که در آن بدن برای کارا بودن به انسولین بیشتر و بیشتری نیاز پیدا می کند) شود و سلامت متابولیک فرد را به خطر اندازد. قندهای طبیعی مثل قند درون میوه ها، این تأثیر منفی را ندارند چون با فیبر همراه هستند که به جذب آهسته ی قند کمک می کند.

ممکن است شما را در معرض خطر دیابت نوع دو قرار دهد

اگر قند خون تان بالا است، ممکن است همین حالا هم در شرف ابتلا به دیابت نوع دو باشید. مقاومت انسولینی، لوزالمعده را مجبور به تولید بیشتر انسولین می کند. به مرور زمان لوزالمعده از این تولید اضافی خسته می شود و دیگر نمی تواند به اندازه ی کافی انسولین ترشح کند. با وقوع این اتفاق، ممکن است دچار دیابت نوع دو شوید.

باعث بالا رفتن وزن می شود

بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود به مقداری قند نیاز دارد، اما باقی قندی که مصرف کرده اید به شکل چربی در بدن شما ذخیره می شود. تحقیقات نشان داده میان مصرف قندهای افزودنی و افزایش وزن و چاقی ارتباط وجود دارد، مسأله ای که به افزایش ریسک بروز دیابت نوع دو منجر می شود. به علاوه، مصرف زیاد قندهای افزودنی با افزایش اندازه ی دور کمر و چاقی شکم مرتبط است. این مسأله خود  ریسک فاکتوری برای بیماری های قلبی محسوب می شود.

ممکن است فشار خون و ریسک بروز بیماری های قلبی را افزایش دهد

میان مصرف زیاد قند و افزایش نوعی لیپید در خون به نام لیپوپروتئین با غلظت بسیار کم که آن را از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی می دانند، ارتباط وجود دارد. قند ممکن است میزان کلسترول های مفید که جلوی مشکلات قلبی را می گیرند را هم کاهش دهد. مقاومت انسولینی بر روی کلیه ها، ساختار و عملکرد شریان ها و احتمالاً مراکز درون مغز که در کنترل فشار خون نقش دارند، تأثیراتی دارد که ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شوند.

ممکن است در سیگنال های مغزی اختلال ایجاد کند

تحقیقات نشان داده قند به اندازه ی کافئین و نیکوتین اعتیاد آور است. مصرف این ماده ممکن است منجر به هوس های غذایی، افزایش سازگاری با مواد قندی و تجربه ی حالت ترک اعتیاد در صورت قطع مصرف شود. با خوردن مواد قندی ممکن است مصرف این نوع مواد غذایی در بخشی از مغز به نام دستگاه کناره ای ثبت شود. در اصل، ما مغز خود را اینگونه آموزش می دهیم که مواد قندی را دوست داشته باشد و آن ها را طلب کند، مسأله ای که ممکن است منجر به افزایش مصرف مواد قندی شود. قند ممکن است مانند مواد مخدر، مراکز لذت در مغز را تحریک کند.

می تواند شما را همچنان گرسنه باقی بگذارد

از آنجایی که هنگام خوردن مواد قندی، هیچ ماده ی واقعاً مغذی ای وارد بدن نمی شود، ممکن است کماکان احساس گرسنگی کنید. به علاوه، کالری های ناشی از قند در حالت مایع، مثل نوشیدنی های شیرین، سیر کننده نیستند، به همین دلیل نمی توانید روی این کالری ها حساب کنید که باعث شوند در وعده های غذایی بعدی تان غذای کمتری بخورید. در نتیجه ممکن است در نهایت به طور کلی کالری بیشتری دریافت کرده باشید.

ممکن است به مغز صدمه بزند

تحقیقات نشان داده مصرف نوشابه و دیگر قندهای افزودنی برای مغز مضر است. طبق تحقیقات، رژیم های غذایی ای که حاوی قند و چربی زیادی هستند، اختلالاتی در عملکرد حافظه از جمله حافظه ی کوتاه مدت ایجاد می کنند.

ممکن است باعث ابتلا به بیماری کبد چرب شود

یکی دیگر از آثار قند بر بدن، صدمه دیدن کبد است، به ویژه اگر در مقادیر زیادی مصرف شود. فراکتوز (شیرین ‌کننده ‌ای طبیعی که به صورت فراوان در میوه ‌ها و عسل وجود دارد) در کبد سوخت و ساز می شود و افراط در مصرف مواد قندی می تواند منجر به تولید چربی در کبد شود که این مسأله هم سلامت متابولیک ما را به خطر می اندازد.

باعث پوسیدگی دندان ها می شود

باکتری های دهانی هم مانند ما شیفته ی مواد قندی هستند و وقتی از آن ها تغذیه می کنند، اسیدی تولید می شود که درواقع محصول فرعی این فرآیند است. این اسید به مینای دندان ها حمله می برد و به باکتری ها اجازه ی نفوذ به لایه ی عمیق تر ساختار دندان را می دهد که به آن دنتین گفته می شود. هر چه مواد قندی بیشتری مصرف کنید، دهان شما اسیدی تر می شود و دندان هایتان سریع تر دچار پوسیدگی می شوند. به علاوه ماده ی قند به رشد قارچ ها کمک می کند، مسأله ای که ممکن است باعث قرمز شدن گوشه های دهان یا زبان باشد.این مسأله ممکن است موجب احساس چسبندگی در دهان یا حساسیت به مواد غذایی تند هم شود.

ممکن است ریسک افسردگی را بالا ببرد

افراط در مصرف مواد قندی ممکن است افسردگی را تشدید کند. مصرف زیاد قند به شکل کربوهیدرات های ساده، منجر به افزایش ناگهانی و افت میزان گلوکز در بدن می شود، مسأله ای که می تواند خلق و خو را بدتر کند و باعث افزایش زودرنجی، خواب نامنظم و التهاب شود.

مصرف بیش از اندازه ی قند ممکن است عمر ما را کوتاه کند

بیایید روراست باشیم؛ خوردن گهگاه مواد قندی هیچ ایرادی ندارد. در بحث سالم خوری بیشتر الگوهای غذا خوردن فرد در طول زمان مدنظر است نه در یک روز تعطیل یا حتی پرخوری های گاه و بیگاه او. مصرف روزانه ی قندهای افزودنی ممکن است تأثیر منفی بسیار چشمگیری بر سلامت ما داشته باشد. تحقیقات نشان داده نوشیدن روزانه یک نوشابه ی ۵۰۰ گرمی باعث پیری سلول ها می شود و وسعت این صدمه به قدری است که در حالت عادی ۴/۶ سال طول می کشد تا سلول های بدن تا به این حد پیر شوند. طبق تحقیقات میان پیری سلول ها و کوتاه شدن عمر هم ارتباط وجود دارد.

منبع: thehealthy
بدون نظر

ورود