اگر ذوب یخچال های طبیعی زمین ادامه یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر ذوب یخچال های طبیعی زمین ادامه یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زمانی در ذهن هیچ کدام ما نمی گنجید که ممکن است یک روز یخچال های طبیعی دیگر وجود نداشته باشند. اما حالا می بینیم که یخچال های طبیعی زمین در برابر چشمان ما در حال ذوب شدن هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم با ادامه ی ذوب یخچال های طبیعی زمین چه اتفاقی رخ خواهد داد.

۱- بالا آمدن سطح آب دریاها

ذوب یخچال های طبیعی زمین

حدود ۱۰ درصد از تمامی قاره های سیاره ی زمین را یخچال های طبیعی تشکیل می دهند. چیزی حدود ۹/۳ میلیون کیلومتر یخچال طبیعی بر روی کره زمین وجود دارد که نزدیک به ۷۰ درصد از آب شیرین کره زمین را در خود جای داده اند. با آب شدن یخچال های طبیعی سطح آب دریاها بالا می آید. اگر همه ی یخچال های طبیعی آب شوند، این مسأله باعث خواهد شد سطح آب دریاها در همه ی نقاط دنیا ۷۰ متر بالا آید.

۲- تغییر شکل خشکی ها

با بالا آمدن سطح آب دریاها، سرزمین هایی که در امتداد خطوط ساحلی زمین قرار دارند، به زیر آب خواهند رفت. طبق تحقیقات جدید، اگر دو منطقه از یخچال های طبیعی آنتارکتیکا یا همان قاره قطب جنوب یعنی جزیره ی پاین و توئیتز، بر اثر گرمایش زمین از هم فرو بپاشند، این مسأله یک افزایش ۹۱ سانتیمتری در سطح آب دریاها ظرف ۵۰ سال آینده را به دنبال خواهد داشت که موجب می شود بیشتر جزایر مارشال در اقیانوس آرام ناپدید شوند. با ۱۸۰ سانتیمتر افزایش سطح آب دریاها، شهرهای شانگهای چین، بمبئی هند و هو شی مین ویتنام و همینطور بسیاری از جزایر به طور کامل به زیر آب خواهند رفت. پیش بینی می شود این مناطق ظرف ۸۰ سال آینده به کلی از روی کره زمین محو شوند.

۳- آوارگی مردم

وقتی سکونتگاه ها به دلیل رفتن به زیر آب، غیر قابل سکونت شوند، واضح است که موجودات خشکی دیگر نمی توانند در آنجا زندگی کنند. این مسأله در مورد انسان ها هم صدق می کند. حدود ۲ میلیارد نفر (از ۱۱ میلیارد نفری که جمعیت آن زمان کره زمین پیش بینی می شود) تا سال ۲۱۰۰ به دلیل تغییرات آب و هوایی آواره خواهند شد.

۴- شدت یافتن خیزآب ها

افزایش سطح آب دریاها مشکلات دیگری هم برای مردم و در مجموع، کشورها به بار می آورد. با بالا آمدن سطح آب دریاها، خیزآب ها شدت (و خطر) بیشتری پیدا می کنند، مسأله ای که موجب می شود سیلاب ها پیشروی بیشتری به درون خشکی ها داشته باشند. درنتیجه، خشکی کمتری وجود خواهد داشت. از طرفی جمعیتی که به دلیل تغییرات آب و هوایی مرزهای ساحلی، تا آن زمان محل زندگی خود را از دست داده اند، احتمالاً حالا مجبور خواهند بود بر سر خشکی های باقی مانده با یکدیگر بجنگند. به علاوه، ممکن است دولت مجبور شود زمین های عمومی را به فروش بگذارد تا بتواند این مهاجران را اسکان دهد.

۵- ایجاد سرزمین های جدید

با ذوب شدن یخچال های طبیعی زمین، بعضی سرزمین ها به کلی به زیر آب خواهند رفت. با تحلیل رفتن یخچال ها اما سرزمین های جدیدی هم سربر خواهند آورد. یخچال های طبیعی وزن زیادی دارند و وقتی ناپدید شوند بار زیادی از روی زمین زیرین شان برداشته می شود. زمین در برابر این تغییر قابل توجه ساکت نمی ماند و به آن واکنش نشان می دهد، در واقع زمین به تدریج به شکل قبلی اش یعنی پیش از تشکیل یخچال های طبیعی بازمی گردد. این مسأله اما لزوماً نتایج مثبتی به دنبال ندارد. در حقیقت، این تغییر می تواند منجر به تشکیل دریاچه های جدید، جدا شدن یک سرزمین از سرزمینی دیگر وافزایش وقوع سیل شود.

۶- کمبود آب آشامیدنی

یخچال های طبیعی در بعضی مناطق دنیا در زمان مشخصی از سال ذوب می شوند و مردم این مناطق مثل کوه های آند، فلات تبت و دره سند، از گذشته از این جریان آب برای تأمین آب مورد نیاز خود برای آشامیدن، کشاورزی و تولید برق استفاده می کنند. گرچه با ذوب یخچال های طبیعی آب بیشتری در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت، اما این مسأله در بلند مدت باعث کمبود شدید آب خواهد شد.

۷- افزایش اسیدیته ی آب اقیانوس ها

گرمایش زمین باعث افزایش اسیدیته ی آب اقیانوس ها شده، مسأله ای که اثرات مهلکی بر زندگی مرجان ها و دیگر موجودات آبزی داشته. تحقیقات از تشدید این مشکل بر اثر ذوب یخچال های طبیعی زمین حکایت دارد، مسأله ای که تأثیر ویرانگری بر موجودات سخت پوست خواهد داشت. این مشکل اثر منفی و دومینو واری بر زنجیره ی غذایی خواهد گذاشت.

۸- ایجاد مشکل در صنعت ماهیگیری

افزایش اسیدیته ی اقیانوس ها تأثیر زیادی بر میزان ماهی ها به عنوان یک منبع غذایی در دسترس برای انسان ها و حیوانات، دارد. با گرم تر شدن دمای آب های کره زمین، تغییراتی در زمان و مکان تخم ریزی ماهی ها رخ خواهد داد. به این ترتیب شاهد فروپاشی صنعت ماهیگیری خواهیم بود. همین حالا هم در بعضی نقاط دنیا مثل خلیج من در ساحل شرقی آمریکای شمالی صنعت ماهیگیری به کلی از میان رفته.

۹- وخیم تر شدن وضعیت آب و هوا

تحقیقات نشان داده پیامدهای ذوب یخچال های طبیعی زمین از آنچه تصور می کردیم هم وسیع تر است و این مسأله روی دمای هوای کره زمین هم تأثیر می گذارد. ذوب یخچال های طبیعی در الگوهای آب و هوایی ای اختلال ایجاد می کند که اقیانوس ها معمولاً به تنظیم آن ها کمک می کنند. این مسأله می تواند باعث بیشتر شدن دمای هوا در بعضی مناطق دنیا و کمتر شدن آن در بعضی مناطق دیگر دنیا شود.

۱۰- افزایش میزان کربن دی اکسید

اقیانوس ها یک سوم از کربن دی اکسید تولیدی انسان ها را به خود جذب می کنند و آن را از جو زمین دور نگه می دارند. اما با گرم تر شدن دمای هوا و ذوب یخچال های طبیعی، سطح کربن دی اکسید درون آب اقیانوس ها بالا می رود و ممکن است اقیانوس ها دیگر قادر به جذب آن نباشد. افزایش کربن موجود در آب تغییرات چشمگیری هم در شرایط زندگی موجودات آبزی ایجاد خواهد کرد.

۱۱- انقراض حیوانات

ذوب یخچال های طبیعی زمین فقط زندگی آدم ها را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. این مسأله زندگی همه ی گونه های حیوانی را به خطر می اندازد و آن ها را مجبور می سازد زیستگاه خود را به دلیل غیر قابل زندگی شدن رها کنند و به مکان دیگری روند. حیواناتی که از سرعت بالاتری برخوردارند و همینطور آن هایی که به مهاجرت طولانی مدت عادت دارند، احتمالاً بیشترین شانس را برای نجات از شرایطی دارند که بر اثر ذوب یخچال های طبیعی رقم می خورد، اما حیوانات کندتری مثل لاکپشت ها ممکن است زودتر دچار انقراض شوند.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود