داستان ویلموتس: خاطره تلخ فوتبالی‌ها از شکلات بلژیکی

داستان ویلموتس: خاطره تلخ فوتبالی‌ها از شکلات بلژیکی

مارک ویلموتس پسر متولد فوریه سال ۱۹۶۹ میلادی در شهر زیبا ژودوآنی بلژیک، آخرین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است که به دلیل نتایج ضعیف در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از ادامه مسیر با یوزهای ایرانی باز ماند تا نام اسطوره کروات پرسپولیسی‌ها (برانکو ایوانکوویچ) دوباره زنده شود.

او وارث بدشانس کارلوس کیروش پرتغالی بود که ۲ بار مثل آب خوردن، ایران را به جام جهانی برد و در تابستان ۲۰۱۸ میلادی، طوفانی به پا کرد و ایران با نتایج درخشان، پایتخت تزار ها را ترک کرد تا یکی از نام های جاودان در فوتبال ایران باشد.

کیروش زود رفت و جایش را به مارک ویلموتس بلژیکی داد که مثل آندره استراماچونی استقلالی ها و کالدرون پرسپولیسی ها، افتخاراتی در قد و قواره کیروش نداشت. مارک ویلموتس بلژیکی، سابقه مربی گری و بازیگری در تیم ملی بلژیک دارد.

او ۸ خرداد ۹۸ هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و پاییز سرد تهران را ندید و خیلی زود به دیارش بازگشت آن هم با طوماری از شکایت و طلب های میلیاردی در روزگار تحریم ایرانیان. در سال ۱۹۹۶ با دختر رئیس باشگاه فوتبال سنت ترویدنس ازدواج کرد و ۳ فرزند دارد. او به چند زبان تسلط دارد و در دوران بازیگری، در سنت ترویدنس، مشلان، استاندارد لیژ، شالکه صفر چهار و بوردو، بازی کرد و در ۴۲۱بازی، ۱۳۳ گل به ثمر رساند.

مارک ویلموتس
مارک ویلمتوس در کنار همسرش کارتین لامبیتز

در تیم ملی بلژیک نیز در ۷۰ مسابقه توانست ۲۸ گل بزند. او از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی بلژیک بود و در سال ۲۰۱۷، هدایت ساحل عاج را بر عهده گرفت. در جام ملت های اروپا، تیم ملی بلژیک با هدایت مارک ویلموتس توانست به عنوان تیم دوم صعود کرده و در مرحله یک چهارم نهایی، مغلوب ولز شد تا حکم اخراج او صادر شود.

مارک ویلموتس
تصویر توییتر مارک ویلموتس بلژیکی

ویلموتس در توییتر فعال است و در این لینک در دسترس می باشد.

داستان فسخ قرارداد مارک ویلمتوس

دو قرارداد بین المللی در فوتبال ایران، پاییز نود و هشت فوتبالی ها را تحت الشعاع خود قرار داد. یکی پرداخت بخش اول قسط دستمزد آندره استراماچونی ایتالیایی که به دلیل عدم ایفای تعهدات باشگاه استقلال، قهر کرد و از ایران رفت تا با تلاش های عجیب و غریب فدراسیون و برخی از وزارت خانه ها، بالاخره پول او پرداخت شود. دیگری، فسخ قرارداد مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی کشورمان است که داستان فسخ و شکایت آن به فیفا، فدراسیون و مهدی تاج را به تکاپو انداخت.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که پس از مراسم برترین‌های ۲۰۱۹ آسیا از هنگ‌کنگ راهی ترکیه شده بود، تلاش دارد طی مذاکرات دو طرفه با ویلموتس قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی را به صورت توافقی فسخ کند. برگ برنده رئیس فدراسیون فوتبال در مذاکرات با نماینده ویلموتس، درخواست کتبی پیشین این مربی به فدراسیون فوتبال برای فسخ قرارداد بوده است.

بر اساس بندی در قرارداد فدراسیون فوتبال و ویلموتس، هر کدام از طرفین که تعهدات خود را نقض کنند، طرف مقابل امکان فسخ قرارداد به صورت یک طرفه را داشته است. بر این اساس مارک ویلموتس نیز پیش از این با ادعای تاخیر در پرداخت‌های فدراسیون فوتبال رسما درخواست فسخ کتبی به فدراسیون فوتبال ایران داد و در نتیجه فدراسیون فوتبال نیز با تکیه بر این درخواست، مذاکرات با ویلموتس برای فسخ قرارداد را پیش برد.

روز استقبال از سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال
استقبال وزیر ورزش و جوانان از سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران

بر اساس اطلاع ایسنا، ویلموتس رسما در نامه‌اش اعلام کرده بود، چون فدراسیون فوتبال ایران به تعهدات مالی خود مطابق با قرارداد عمل نکرده، قرارداد دو طرفه فسخ تلقی می‌شود.

تجربه مارک ویلموتس و آندره استراماچونی نشان می دهد که فوتبال ایران تا چه اندازه از استانداردهای حرفه ای فوتبال جهان به دور است. نه حقوق انعقاد قراردادهای بین المللی را به خوبی می‌دانیم و نه در بازاریابی ورزش و مدیریت فوتبال، موفقیتی کسب کردیم و صاحب تجربه هستیم و نه قدر داشته های داخلی فوتبال را می‌دانیم. امیدواریم هر چه زودتر، دست دولتی از فوتبال و بورس، رها شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود