وضعیت سهام شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در ۴۰ سال اخیر

افت ۱۰۰ دلاری هر سهم بوئینگ در ۱ سال اخیر

وضعیت سهام شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در ۴۰ سال اخیر

سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین بر فراز آسمان تهران در روز ۴ شنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ تنها ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به عین الاسد، منجر به جان باختن همه سرنشینان این هواپیما شد و خانواده های بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان که عزیزانشان در این هواپیما بودند، داغدار شدند.

ستادکل نیروهای مسلح ، صبح امروز با صدور بیانیه ای، سقوط این هواپیمای مسافربری را به دلیل اصابت یک فروند موشک زمین به هوا اعلام کرد.

در چند روز اخیر پس از سقوط این هواپیما که جعبه سیاه آن در سازمان هواپیمایی کشوری روز جمعه ۲۰ دی گشوده شد، شاهد افت قیمت سهام شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا بودیم که گویا بزرگ ترین شرکت صادرکننده آمریکایی نیز محسوب می شود. روزنامه واشنگتن پست آمریکا، شش دسامبر ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از سهامداران بوئینگ بوده و سهامش را فروخته است.

هر سهم شرکت هواپیما سازی بوئینگ در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی یعنی تقریبا یک سال پیش از حادثه سقوط این هواپیما بر فراز آسمان تهران، ۳۵۲ دلار و ۶۱ سنت بود که پس از گذشت یک سال و در روز سقوط، این عدد به ۳۳۶ دلار و ۳۴ سنت کاهش یافت. افت ۱۵ دلاری هر سهم  بوئینگ آمریکا پس از سقوط این هواپیما، سهامداران این شرکت را نگران کرده است.

در پی اعلام پذیرش استعفای دنیس مولنبرگ، مدیرعامل بوئینگ توسط هیات مدیره این شرکت یک هفته پیش از سال ۲۰۲۰ میلادی، بهای هر سهم غول هواپیماسازی جهان ۲.۹ درصد افزایش یافته بود. دوره مدیرعاملی آقای مولنبرگ که با وقوع دو رخداد سقوط هواپیمای مدل «مکس ۷۳۷» متعلق به اندونزی و اتیوپی همزمان بود، منجر به نزول ۲۵ درصدی قیمت سهام این شرکت شد.

روند قیمتی هر سهم بوئینگ در ۵ سال اخیر از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی

قیمت هر سهم شرکت بوئینگ در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۱۳۰ دلار و ۷۸ سنت بود که از آن زمان تا ۸ مارچ ۲۰۱۹ میلادی، قیمت سهام بوئینگ همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، در یک کانال صعودی قرار گرفت و به ۴۴۶ دلار و ۵۴ سنت نیز رسید که بالا ترین قیمت سهم بوئینگ در دومین دهه قرن بیست و یکم میلادی محسوب می شود.

روند قیمتی سهام بوئینگ در ۴۰ سال اخیر را مشاهده می کنید. از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ میلادی.

۱۱ ژانویه ۱۹۸۰ میلادی، بوئینگ وارد بورس نیویورک شد و با نماد NYSE: BA ثبت شد. قیمت هر سهمش ۵ دلار بود و اکنون پس از گذشت ۴۰ سال از ورود بوئینگ به بورس نیویورک، قیمت سهامش ۷۰ برابر افزایش یافته است.

در همین زمان، اپل هم با نماد AAPL وارد NASDAQ شد و قیمت هر سهمش نیم دلار بود. قیمت هر سهم اپل ظرف ۴۰ سال اخیر، ۶۰۰ برابر افزایش یافته است.

از ۸ مارچ ۲۰۱۹ میلادی، شاهد افت قیمت شدید هر  سهم بوئینگ از ۴۲۲ دلار به ۳۳۰ دلار در شامگاه ۲۰ دی ۹۸ هستیم که به نظر می رسد قیمت هر سهم در صورت تداوم اخبار بد، در روزهای آینده کاهش یابد. اما هم چنان با توجه به بیانیه ستادکل نیروهای مسلح ایران و فاند شرکت و تغییر استراتژی های بوئینگ در سال  ۲۰۲۰ میلادی، می‌توان امیدوار به تداوم روند صعودی هر سهم بوئینگ در سال های آینده باشیم.

بوئینگ
گزارش شبکه CNN آمریکا از افزایش قیمت سهم بوئینگ در پی انتشار گزارشات در جمعه ۲۰ دی ۹۸

پس از انتشار گمانه زنی های درباره احتمال سقوط بوئینگ توسط پدافند هوایی ایران، سهام بوئینگ از افت شدید نجات یافت. سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی، یورنیوز اعلام کرد که در حالی که شرکت بوئینگ می گوید مشکل ایمنی مدل ۷۳۷ مکس را برطرف کرده است اما آژانس ایمنی پرواز اروپا این موضوع را قبول ندارد.

سهامداری با سهام اپل، گوگل و بوئینگ برای سهامداران بورس نیویورک، سودهای چند صد درصدی را در سال های اخیر به همراه داشته است. در نخستین روز سال  ۲۰۲۰  میلادی، قیمت هر سهم شرکت اپل نیز از ۳۰۰ دلار گذشت تا امیدها به اپل ۱۰۰۰ دلاری در چند سال آینده، افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، بوئینگ توانست به عنوان غول صنعتی و هواپیما سازی ایالات متحده، ۱۰۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و میراث آقای ویلیام ائی بوئینگ، اکنون با ۱۵۰هزار کارمند در نقاط مختلف جهان، یکی از کارآفرینان بزرگ و تاثیر گذار اقتصاد دانش بنیان این کشور محسوب می‌شود. مدیرعامل موقت بوئینگ، گرگ اسمیت، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی به این سمت منصوب شده بود. در سایت boeing.com  می توان اطلاعات تکمیلی درباره این شخص تاثیرگذار و نفر اول بوئینگ بدست آورد.

مدیریت راهبردی بوئینگ اکنون از طریق وی هدایت می شود. او در سال ۲۰۰۸ میلادی به بوئینگ آمد و در کارنامه او، عنوان قائم مقام  روابط سرمایه گذاری جهانی در شرکت RAYTEON نیز دیده می شود. او پیش از این شرکت، در شرکت Boeing’s Shared Services Group فعالیت داشت و نقش های رهبری ممتاز در حوزه مدیریت زنجیره تامین و فعالیت های کارخانه ای و مالی و مدیریت برنامه را ایفا کرد. آقای اسمیت، در شرکت اینتل نیز در اواخر دهه نود قرن بیستم هم  فعالیت کرد و ۳ فرزند دارد و در شیکاگو زندگی میکند.

از حدود ده ماه پیش تمام ناوگان بوئینگ ۷۳۷ مکس در جهان زمین‌گیر شده است. این شرکت امیدوار بود که تا پایان سال ۲۰۱۹ این مدل را به خطوط پرواز بازگرداند اما ناظران ایمنی پرواز در آمریکا گفته‌اند که چنین مجوزی را صادر نخواهند کرد.

بنابراین، DAVE CALHOUN شصت و سه ساله که نویسنده کتاب های مختلفی درباره اقتصاد و متولد پنسیلوانیا است، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی به عنوان مدیرعامل (CEO) این شرکت انتخاب شد. او از ۲۳ دی ۹۸، رسما مدیرعامل این شرکت شده و جایگزین دنیس مولنبرگ می شود. گرگ اسمیت، مدیر مالی ارشد (CFO) بوئینگ در این مدت، مدیرعامل موقت بوئینگ بود.

تصویر گرگ اسمیت. مدیرعامل موقت بوئینگ

سایت WALLMINE.COM اعلام کرده بود که آقای اسمیت، بیش از ۶۱ میلیون دلار دارایی داشته و بیش از ۱۹۵۰۰ سهم این شرکت را در سال ۲۰۱۹ میلادی در اختیار داشت. درباره برنامه مسئولیت اجتماعی بوئینگ در سال های اخیر به پرتال مشارکت‌های اجتماعی این غول هواپیماسازی آمریکا در این لینک مراجعه کنید.

بوئینگ آمریکا اخیرا در بیانیه ای اعلام کردکه به منظور تغییر رهبری برای بازگشت اعتماد به شرکت و بازسازی روابط مشتریان و سهامداران و ناظران، استعفا مدیرعامل قبلی با تصمیم هیات مدیره صورت گرفته است. به نظر می رسد با انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از روز دوشنبه این هفته شاهد تداوم رشد سهام بوئینگ در ماه ژانویه ۲۰۲۰ میلادی باشیم و این خبر خوبی برای سهامداران بوئینگ است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ZC دی ۲۱, ۱۳۹۸

    نظری ندارین؟؟ فکر نکنم بشه حادثه شهریار رو گردن دنیا بندازیم